Permalänk

Corsair Dominator 1066 MHz

Hej!

Detta är min första tråd på forumet så om jag har lagt in tråden i fel del av forumet får ni gärna säga till!

Jag har fått problem med Blues screen när jag ska starta min dator tillsammans med mina nya Corsair Dominator Ram minnen (2048MB, 1066 MHz) ram nummer CM2X2048-8500C5D. Fungerar varken med ett eller fyra ram minnen i satta. Just nu har jag ett par corsair XMS2 exreme som ligger på 800 MHz och fungerar utmärkt. Jag använder mig av ett moderkort av Gigabyte (http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=2837&dl...) vilket jag har förstått ska stödja denna MHz som mina nya minnen har. Blue screenen sker när windowsflaggan ska komma upp, precis när man startar datorn.

Är det någon som har några tips?
Jag har försökt att ändra volten som minnena ska får mellan 1.8 och 2.0 samt normal inställning. Har dock inte rört någonting annat!
Tackar!

Permalänk
Medlem

testa kör dem nya i 800mhz och se om datorn bootar då känns som om dem skulle få för lite kräm eller nått kollar man upp CM2X2048-8500C5D finns det olika versioner 2v, 2,1v, 2,2v kolla upp detta på alla dina stickor och se vad dem vill ha för volt. och prova sedan att manuellt mata in dessa i bios

Visa signatur

CPU: I7 5820k Kylning: Vatten Mobo: X99 Asus Pro GPU: EVGA RTX2080Ti Ram: 2666 32Gb PSU: Corsair AXi 760W Chassi: Define S Skärm: ASUS 27" PG279Q 165hz 2560x1440

Permalänk
Medlem

Har du rätt timing?

Permalänk

Okej, googlar man bara på någon av koderna som sitter på minnet för att få fram vilken volt den vill ha? Och hur ändrar jag Mhz som de ska få, är det multiplyern man ska på?

Rätt timing? Jag vet inte riktigt vad det är tror jag1

Tack!

Permalänk
Skrivet av simpeliuz:

Okej, googlar man bara på någon av koderna som sitter på minnet för att få fram vilken volt den vill ha? Och hur ändrar jag Mhz som de ska få, är det multiplyern man ska på?

Rätt timing? Jag vet inte riktigt vad det är tror jag1

Tack!

Det ser olika ut i olika BIOS/UEFI. Man ja det är multipliern för minnesfrekvensen som du ändrar.

Timings ställer du oftast i en undermeny fär minnena. Det finns oftast en uppsjö inställningar men det brukar bara vara de första fyra som man ändrar. På minnena brukar de vara uppmärkta som 9-9-9-24 (exemplet är för vanliga DDR3 1600MHz). Det brukar stå på etiketten på minnet.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk

Okej! Det står 5-5-5-15 på mina.

Permalänk

Har du XMP proflier?

annars så skall dina minnen ligga på 5-5-5-15, 1066MHz och 2.1 volt

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk

Nej jag hittar iaf inget som heter XMP i BIOS men ska försöka med det du sa nu så återkommer jag om några minuter! Tusen tack!
Edit: nej den startar inte, det blir bluescreen på lite olika ställen! Och nu när jag satt tillbaka mina gamla minnen så fryser min dator totalt efter ca 5-20 minuters användning. Ibland känns allt omöjligt!

Permalänk

Är du säker på att du ändrat tillbaka alla inställningar när du kör med de gamla minnena?
Får du de att funka prova med ett minne av de nya på 800MHz och se om det funkar. Jobba dig sedan uppåt tills du har så bra du kan få.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.