Permalänk
Medlem

Ram i laptop går på max utan anledning

mina ram minnen i min laptop brukar ligga på typ 15% men helt plötsligt när jag startade om datorn låg dom på 70-100% på skrivbordet utan att jag gjorde något och är fortfarande så efter ett tag och flera om starter!

vad kan detta bero på och kan man lösa det på något sätt?

Tack på för hand!
/Erik

Visa signatur

Mb: Asus ROG maximus Gene V Z77 CPU: Intel i5 3570k @4,6ghz CPU kylning: Corsair H80 RAM: Corsair vengeance 8 gb (Red) 1866 MHz GPU: Asus geforce gtx 670 top oc PSU: Corsair AX 750 SSD1: A-Data 510 120gb SSD2: Corsair force gt 60gb HDD: seagate Barracuda 1tb Chassi Cooler master Storm trooper. Citera för svar! Inet Fri Frakt Mina uttalanden är högst mina egna åsikter och bör tas med en nypa salt.

Permalänk
Medlem

Hmmm är du helt 100% på att minnerna helt plötsligt låg på dit skrivbord utan att du plockade ut dom från datorn? Låter skumt det där. Blundade du och sen plötsligt låg dom framför dig?

Visa signatur

Datamaskin: ///// P166 MMX//// s3virge//// tvkort/// Moderkort noname

Permalänk
Medlem

Har du kanske laddat ner något program som ligger och drar? Gå in i aktivitetshanteraren (Ctrl Alt Del) och kolla där. Kanske ligger i autostart? Vem vet :)!

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimuman:

Hmmm är du helt 100% på att minnerna helt plötsligt låg på dit skrivbord utan att du plockade ut dom från datorn? Låter skumt det där. Blundade du och sen plötsligt låg dom framför dig?

Dagens jävla garv!

ONT:
Öppna aktivitetshanteraren och kolla vettja...

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: Intel Core i7 4790K Kyld av: Corsair H80 GPU: ASUS GTX 970 4GB Chassi: Phanteks Enthoo Evolv MOBO: MSI Z97M Gaming Nätagg: XFX 750W Silver SSD: Kingston 120GB SSDNow V300 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM + 1TB|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FobbanN:

Dagens jävla garv!

ONT:
Öppna aktivitetshanteraren och kolla vettja...

Trolololo<3

Stoppa magneter i skorna, så blir det bättre!

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Skrivet av MuLLvaD3n:

Har du kanske laddat ner något program som ligger och drar? Gå in i aktivitetshanteraren (Ctrl Alt Del) och kolla där. Kanske ligger i autostart? Vem vet :)!

Aktivitetshanteraren i Window 7: ctrl + shift + escape. (För er som inte visste). (:

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Medlem

Hej

Är det ren omstart eller kallstart? Testa att stänga av datorn helt i stället för en omstart och se om det löser dit problem.
Ps det är inte så att du flyttar mycket filer eller något sådant?

/aragon

Skrivet av cediop:

mina ram minnen i min laptop brukar ligga på typ 15% men helt plötsligt när jag startade om datorn låg dom på 70-100% på skrivbordet utan att jag gjorde något och är fortfarande så efter ett tag och flera om starter!

vad kan detta bero på och kan man lösa det på något sätt?

Tack på för hand!
/Erik

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av rallyreavan91:

Aktivitetshanteraren i Window 7: ctrl + shift + escape. (För er som inte visste). (:

haha där ser man, fasen att man inte visste det tidigare.. har lärt mig att högerklicka på startlisten och sen "Starta Aktivitets hanteraren" nu :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av rallyreavan91:

Aktivitetshanteraren i Window 7: ctrl + shift + escape. (För er som inte visste). (:

Jovisst men hur fan ska man trycka det på ett vettigt sätt?
Ctrl+Alt+Del når man ju utan att släppa musen.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Sötast

Är det windows XP eller tidigare så ska du ha så låg som möjligt.
Är det Vista elller nyare så ska du ha så hög användning som möjligt och i så fall har du aldrig haft 15% eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Jovisst men hur fan ska man trycka det på ett vettigt sätt?
Ctrl+Alt+Del når man ju utan att släppa musen.

Om du nu har defekter så får du väl nöja dig med att högerklicka på startlisten och välja aktivitetshanteraren, så slipper du dessutom släppa din kära mus över huvudtaget (som om Ctrl+Alt+Del skulle vara enklare?).

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimuman:

Hmmm är du helt 100% på att minnerna helt plötsligt låg på dit skrivbord utan att du plockade ut dom från datorn? Låter skumt det där. Blundade du och sen plötsligt låg dom framför dig?

Det jag funderar på är vart dom andra 30% är när bara 70% ligger på skrivbordet.....

Vanligtvis brukar det vara processorn som brukar hamna på 100% när man har något i bakgrunden. Att fylla hela minnet, dvs ram + pagefilen då den bör användas om han inte har ändrat inställningarna för det, låter lite osannolikt.

Hur konstaterade du att minnet blev fullt, något felmeddelande?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Det jag funderar på är vart dom andra 30% är när bara 70% ligger på skrivbordet.....

Vanligtvis brukar det vara processorn som brukar hamna på 100% när man har något i bakgrunden. Att fylla hela minnet, dvs ram + pagefilen då den bör användas om han inte har ändrat inställningarna för det, låter lite osannolikt.

Hur konstaterade du att minnet blev fullt, något felmeddelande?

Felmeddelande och att det tar det tar den flera timmar att öppna aktivitetshanteraren eller vilket annat program som helst medans processorn ligger som vanligt.

Visa signatur

Mb: Asus ROG maximus Gene V Z77 CPU: Intel i5 3570k @4,6ghz CPU kylning: Corsair H80 RAM: Corsair vengeance 8 gb (Red) 1866 MHz GPU: Asus geforce gtx 670 top oc PSU: Corsair AX 750 SSD1: A-Data 510 120gb SSD2: Corsair force gt 60gb HDD: seagate Barracuda 1tb Chassi Cooler master Storm trooper. Citera för svar! Inet Fri Frakt Mina uttalanden är högst mina egna åsikter och bör tas med en nypa salt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Hej

Är det ren omstart eller kallstart? Testa att stänga av datorn helt i stället för en omstart och se om det löser dit problem.
Ps det är inte så att du flyttar mycket filer eller något sådant?

/aragon

hel kallstart.

Visa signatur

Mb: Asus ROG maximus Gene V Z77 CPU: Intel i5 3570k @4,6ghz CPU kylning: Corsair H80 RAM: Corsair vengeance 8 gb (Red) 1866 MHz GPU: Asus geforce gtx 670 top oc PSU: Corsair AX 750 SSD1: A-Data 510 120gb SSD2: Corsair force gt 60gb HDD: seagate Barracuda 1tb Chassi Cooler master Storm trooper. Citera för svar! Inet Fri Frakt Mina uttalanden är högst mina egna åsikter och bör tas med en nypa salt.

Permalänk
Medlem

[/SPOILER]

Skrivet av Dimuman:

Hmmm är du helt 100% på att minnerna helt plötsligt låg på dit skrivbord utan att du plockade ut dom från datorn? Låter skumt det där. Blundade du och sen plötsligt låg dom framför dig?

haha! typ inte så jag menade!

Visa signatur

Mb: Asus ROG maximus Gene V Z77 CPU: Intel i5 3570k @4,6ghz CPU kylning: Corsair H80 RAM: Corsair vengeance 8 gb (Red) 1866 MHz GPU: Asus geforce gtx 670 top oc PSU: Corsair AX 750 SSD1: A-Data 510 120gb SSD2: Corsair force gt 60gb HDD: seagate Barracuda 1tb Chassi Cooler master Storm trooper. Citera för svar! Inet Fri Frakt Mina uttalanden är högst mina egna åsikter och bör tas med en nypa salt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Har du kanske laddat ner något program som ligger och drar? Gå in i aktivitetshanteraren (Ctrl Alt Del) och kolla där. Kanske ligger i autostart? Vem vet :)!

skall pröva detta när aktivitetshanteraren öppnar!

Visa signatur

Mb: Asus ROG maximus Gene V Z77 CPU: Intel i5 3570k @4,6ghz CPU kylning: Corsair H80 RAM: Corsair vengeance 8 gb (Red) 1866 MHz GPU: Asus geforce gtx 670 top oc PSU: Corsair AX 750 SSD1: A-Data 510 120gb SSD2: Corsair force gt 60gb HDD: seagate Barracuda 1tb Chassi Cooler master Storm trooper. Citera för svar! Inet Fri Frakt Mina uttalanden är högst mina egna åsikter och bör tas med en nypa salt.

Permalänk

låter som virus:) spara alla dina filer och genomsök dom efter virus sen installera om windows.

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diablo_Lino:

låter som virus:) spara alla dina filer och genomsök dom efter virus sen installera om windows.

kan pröva det men tror ej det för körde virus kontroll det sista jag gjorde innan jag stängde av datorn, och inga virus hittades då. Och så när jag startade nästa gång var det på max ram, så det är antagligen någonting som ligger och drar ram minne!

Visa signatur

Mb: Asus ROG maximus Gene V Z77 CPU: Intel i5 3570k @4,6ghz CPU kylning: Corsair H80 RAM: Corsair vengeance 8 gb (Red) 1866 MHz GPU: Asus geforce gtx 670 top oc PSU: Corsair AX 750 SSD1: A-Data 510 120gb SSD2: Corsair force gt 60gb HDD: seagate Barracuda 1tb Chassi Cooler master Storm trooper. Citera för svar! Inet Fri Frakt Mina uttalanden är högst mina egna åsikter och bör tas med en nypa salt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Jovisst men hur fan ska man trycka det på ett vettigt sätt?
Ctrl+Alt+Del når man ju utan att släppa musen.

Vänster tumme på ctrl+shift och långfingret på esc.

Skrivet av cediop:

Felmeddelande och att det tar det tar den flera timmar att öppna aktivitetshanteraren eller vilket annat program som helst medans processorn ligger som vanligt.

Vad är det för felmeddelande?
Har du kollat minnesmängden så inte en minnes-modul är trasig?
Vilket virusskydd använder du?

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Vänster tumme på ctrl+shift och långfingret på esc.

Vad är det för felmeddelande?
Har du kollat minnesmängden så inte en minnes-modul är trasig?
Vilket virusskydd använder du?

Felmeddelande 1: Det gick inte att starta programmet korrekt(0xc0000142). klicka på OK för att stänga programmet.

Och om man trycker ok kommer samma ruta upp igen.

Felmeddelande 2: Det gick inte att starta processerna (24)xy7364. Tryck på OK för att stänga processen.

samma sak där!, om man trycker ok kommer det upp igen.

Och nu har även allt hängt sig förutom felmeddelanderna!

Virusskydd: Norton antivirus och F secure.

Visa signatur

Mb: Asus ROG maximus Gene V Z77 CPU: Intel i5 3570k @4,6ghz CPU kylning: Corsair H80 RAM: Corsair vengeance 8 gb (Red) 1866 MHz GPU: Asus geforce gtx 670 top oc PSU: Corsair AX 750 SSD1: A-Data 510 120gb SSD2: Corsair force gt 60gb HDD: seagate Barracuda 1tb Chassi Cooler master Storm trooper. Citera för svar! Inet Fri Frakt Mina uttalanden är högst mina egna åsikter och bör tas med en nypa salt.

Permalänk
Medlem

Dubbla antivirus is a big no no!

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeeJay1:

Dubbla antivirus is a big no no!

kör bara med Norton, men har inte orkat ta bort ett av dom.

Visa signatur

Mb: Asus ROG maximus Gene V Z77 CPU: Intel i5 3570k @4,6ghz CPU kylning: Corsair H80 RAM: Corsair vengeance 8 gb (Red) 1866 MHz GPU: Asus geforce gtx 670 top oc PSU: Corsair AX 750 SSD1: A-Data 510 120gb SSD2: Corsair force gt 60gb HDD: seagate Barracuda 1tb Chassi Cooler master Storm trooper. Citera för svar! Inet Fri Frakt Mina uttalanden är högst mina egna åsikter och bör tas med en nypa salt.

Permalänk
Skrivet av cediop:

kan pröva det men tror ej det för körde virus kontroll det sista jag gjorde innan jag stängde av datorn, och inga virus hittades då. Och så när jag startade nästa gång var det på max ram, så det är antagligen någonting som ligger och drar ram minne!

Det behöver inte vara virus utan något annat program som ligger och lurar, oftast är det lättast och snabbast att installera om windows

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M