behöver hjälp med en ny tv: smärtgräns 20k

Permalänk
Medlem

behöver hjälp med en ny tv: smärtgräns 20k

Jag behöver en ny tv, 55" är en bra storlek känns det som och led är väl det som är trevligast nu antar jag,
3d, finns typ inga utan 3d och då är det lika bra att köpa en som gör det bra, har kikat lite på bio och visst det är skoj,
hur stort det kommer bli kommer väl märkas.

läst lite om aktiv/passiv 3d den aktiva verkar ju vara mest intressant när det kommer till upplösningen
så jag har förstått att passiv bara ger halva upplösningen och det verkar ju vara lite trist, då det är
ju ändå en högupplöst tv man vill ha, kan ha missuppfattat det där totalt.

dock har jag läst att en del har problem med aktiv 3d, jag har problem med regnbågseffekter på dlp projektorer, är det nåt liknande?

plasma är jag inte så intresserad av, mest pga av hög strömförbrukning.

har kikat på samsung 8005 (förra årets, inte den nya modellen),
och det är väl den det lutar åt, men finns det något som är bättre?

/Daniel

Permalänk
Medlem

JAg tycker personligen det låter konstigt att välja bort plasma när man ska köpa tv för 20K för att den har högre strömförbrukning. Vad pratar vi om för pengar? 200kr per år? Är det bra bild du vill ha så är Panasonics VT30 serie den du ska ha alternativt vänta på VT50.

Permalänk

Har du läst kommentarerna på Prisjakt?
Låter inget vidare...

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=844462

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackan86:

JAg tycker personligen det låter konstigt att välja bort plasma när man ska köpa tv för 20K för att den har högre strömförbrukning. Vad pratar vi om för pengar? 200kr per år? Är det bra bild du vill ha så är Panasonics VT30 serie den du ska ha alternativt vänta på VT50.

Kan bara hålla med. Har själv Panasonic Viera TX-P50VT20E som snart är 2 år gammal men oj, vilken bild!

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

ok, skall skaka bort gamla fördomar, tidigare hade jag problem med att de körde 4:3 upplösning och avlånga pixlar, antar att det är nåt de inte kör med längre... och de kanske har skalat ner strömförbrukningen en del, men tidigare åt de ström och då är det inga 200:- extra per år direkt

och ja, jag har läst kommentarera, men det är enskilda batchar som haft problem, och det är alltid de som har haft problem som låter högst, visst jag har blivit avrådd av par säljare, men den sonyn jag blev rekommenderad hade inga 3d glasögon (som var skitdyra) och recensionerna sade kass 3d

skall kika mer på den plasma modellen, men det måste väl finnas nån mer led modell för 20k som inte är samsung 8005 och är riktigt bra och har bra 3d?

/Daniel

Permalänk
Medlem

Minhembio's forum är riktigt bra att kika runt i när det gäller tv och ljud.

Är du ute efter bra bild så kommer du med stor sannolikhet komma fram till att "Mackan86" har helt rätt. Min personliga åsikt är också lika hans, då jag har vänt upp och ner på hela tv-djungeln.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar också att du ser över plasma innan du bestämmer dig. Som med allt annat så får du vad du betalar för, och med en budget på 20k kan du få en väldigt fin TV.
Lite snabb huvudräkning visar att en Viera på 55 tum som drar 222 W i drift, står igång 5 timmar om dagen, 365 dagar om året, med en kW-kostnad på 90 öre (tokmycket) kostar dig cirka 360 kr om året.

Permalänk
Medlem

meeennnnnnnnnnnnnnnnnnn

kasta omkull hela min tankebild, gör det... *muttrar*

sågjubraut, men priset är i överkant en del, men kikar man på prisjakt verkar det vara en höftning

skall läsa mer

/Daniel

Permalänk
Medlem

och nu när jag kikade närmare så var det till en 50" modell, inte 55" den kostar 30k det är 10 över budget, funkar inte

/Daniel

Permalänk
Medlem

Tänk på att optimala avståndet mellan TVn och platsen du sitter på är 2,5ggr diagonalen på TVn.
D.v.s för 50 tum = 3,2 m och för 55 tum = 3,5 m. Det skiljer alltså väldigt lite. Sitter man för nära en stor TV finns det risk att man ser pixlarna!
Nya Panasonic TX-P50VT50Y är prissatt till 22.900:- i flera butiker.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag har en panasonic 55 vt30 som jag är sjukt nöjd med! Börjar dock bli svåra att få tag på.. men om du själv känner att en Lcd led passar dig bättre då tycker jag du ska kolla på Sony varianterna.. deras design sticker inte ut så som 8005an men bilden är betydligt bättre.. sen va de någon som nämnde omdömen på prisjakt. Ta de med en nypa salt då många förmodligen inte kalibrerat om utan bara kör ett läge vilket jag starkt avråder. Om du även vill spara in lite pengar och ändå vill ha en Samsung kan du kolla på 7005 då detta är exakt samma panel bara designen o nått litet lull lull som skiljer om jag inte minns fel..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: P67A-GD65 B3, CPU: intel i5 2500k, GPU: Saphire 280x vapor-x, Minnen: 8 GB Corsair Vengeance 1600 MHz

Permalänk
Medlem

Dustin har kampanj på dessa i 10k intervallet
lcdhttp://www.dustin.se/sony-kdl-55ex720-55-led-bravia-full-hd-3...
plasma http://www.dustin.se/lg-60pz750w-60-plasma-full-hd-3d/product...
Vet ej om dom är vettiga, men tycker själv att det är vettigare att inte köpa det bästa.. Delvis lägg hellre 10k nu och 10k om ja när du känner för att byta ut tv'n. Förhoppningsvis har då lyxmodellerna sjunkit rejält till nästa inköp

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Tänk på att optimala avståndet mellan TVn och platsen du sitter på är 2,5ggr diagonalen på TVn.
D.v.s för 50 tum = 3,2 m och för 55 tum = 3,5 m. Det skiljer alltså väldigt lite. Sitter man för nära en stor TV finns det risk att man ser pixlarna!
Nya Panasonic TX-P50VT50Y är prissatt till 22.900:- i flera butiker.

Varifrån har du fått dom siffrorna?

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhffan:

Varifrån har du fått dom siffrorna?

Antagligen denna http://carltonbale.com/1080p-does-matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhffan:

Varifrån har du fått dom siffrorna?

http://en.wikipedia.org/wiki/Optimum_HDTV_viewing_distance

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

denna verkar nice du kan läsa om den här : http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=648177#reviews
det ska vara en nyare bättre "2012" version av Samsung D8005 från 2011 som du kan hitta hära : http://www.youtube.com/watch?v=Ui3_41XMLLk&feature=related

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

Jag såg nu på prisjakt att VT30 55" modellen verkar bara finnas kvar i butiker som tar hutlösa priser tyvärr Den kostade under 20k för inte så längesen. Verkar som valet har blivit krångligare för dig

Men den som ozo64 länkar skulle nog varit ett alternativ för mig i alla fall.

Permalänk
Skrivet av lappen81:

tycker själv att det är vettigare att inte köpa det bästa.. Delvis lägg hellre 10k nu och 10k om ja när du känner för att byta ut tv'n. Förhoppningsvis har då lyxmodellerna sjunkit rejält till nästa inköp

Precis! Många verkar inte förstå den typen av stegrad uppgradering som ger mer för pengarna.
Använder mig själv av denna geniala variant!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackan86:

Jag såg nu på prisjakt att VT30 55" modellen verkar bara finnas kvar i butiker som tar hutlösa priser tyvärr Den kostade under 20k för inte så längesen. Verkar som valet har blivit krångligare för dig

Men den som ozo64 länkar skulle nog varit ett alternativ för mig i alla fall.

ST50 har fått väldigt bra betyg.

"The ST50 handily outperforms its predecessor, with deeper blacks, more accurate color, and an improved bright-room image. The picture is so good, in fact, that it scored the same as the flagship VT30 I lauded last year, and in person it's tough to tell the two apart. If anything, the ST50 looks better. It sets a lofty standard for HDTV picture quality this year, and one I feel confident only a few TVs will approach. I doubt any of them will do it for less money."

http://reviews.cnet.com/flat-panel-tvs/panasonic-tc-p55st50/4...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParaZide:

Jag behöver en ny tv, 55" är en bra storlek känns det som och led är väl det som är trevligast nu antar jag,
3d, finns typ inga utan 3d och då är det lika bra att köpa en som gör det bra, har kikat lite på bio och visst det är skoj,
hur stort det kommer bli kommer väl märkas.

läst lite om aktiv/passiv 3d den aktiva verkar ju vara mest intressant när det kommer till upplösningen
så jag har förstått att passiv bara ger halva upplösningen och det verkar ju vara lite trist, då det är
ju ändå en högupplöst tv man vill ha, kan ha missuppfattat det där totalt.

dock har jag läst att en del har problem med aktiv 3d, jag har problem med regnbågseffekter på dlp projektorer, är det nåt liknande?

plasma är jag inte så intresserad av, mest pga av hög strömförbrukning.

har kikat på samsung 8005 (förra årets, inte den nya modellen),
och det är väl den det lutar åt, men finns det något som är bättre?

/Daniel

Kan säga direkt att den passiva varianten av 3D (iaf LG's variant) är väldigt trevlig.
I teorin så halveras ju upplösningen per öga, men i praktigen så syr hjärnan enkelt ihop det så man upplever ingen detaljförlust.
Samma sak kan ju sägas om aktiv 3D där du på samma sätt bara visar halva bildinformationen per öga.
Det stora (gigantiska!) fördelen med passiv 3D är dock att det är fullständigt flimmerfritt, och att glasögonen kostar en spottstyver (fick med 7 par till min 55LW980W !).
Läs gärna:
http://www.flatpanelshd.com/focus.php?subaction=showfull&id=1...
Och en nyare test av LG's 3D (den har uppdaterats sen första artikeln):
http://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=...
"3D picture quality on LW9800 is great – really impressive"
"On top of that the 3D glasses are lightweight, cheap, comfortable, and flicker-free, which is probably the most significant advantage. They even come as clip-on versions."

Så passiv 3D är definitivt ingenting att vara rädd för, tvärtom !