Xeon 1260L, tankar? Samt tillhörande komponenter.

Permalänk
Medlem

Xeon 1260L, tankar? Samt tillhörande komponenter.

Hej!

Funderar på en 1260L men har svårt att hitta bra recensioner för just den modellen. Ändamålet är en relativt stor filserver med vissa internettjänster, lite routerfunltioner och mest troligt lite virtualisering. Processorn måste kunna transcoda on the fly i någorlunda hastighet då jag kör en del material på xboxen via tversity.

Är det någon som har erfarenhet med den här prollen och kanske eventuellt tips på bra moderkort?

Krav där är intel nic, gärna dual. Så är väl egentligen enbart deras egna moderkort man kan kolla på då?

Varför jag funderar just över den här är för att den har lågt tdp, samt att den till skillnad mot 1220L har inbyggd gpu och 4 kärnor. Tror inte 1220 klarar mina krav gällande transcoding? 65-80w tdp är inte direkt aktuellt utan god anledning.

Eller har ni tips på alternativ?

Övriga specs är för tillfället något kring:

16-32gb ecc
IBM ServeRaid M1015 x3 (eller liknande under 2k/ kort med raid5/6 tips?).

Nu blev det frågor kring mer än cpu men då har ni lite mer att sätta tänderna i!

Permalänk
Medlem

Har en 1220L i min filserver på ett Intel S1200BTS tillsammans med några ECC-moduler. Det funkar fint och den idlar på ca 30W med totalt 6st SATA-diskar om jag inte minns fel.

Det du kan göra är ju att titta på Supermicro-moderkort också, så att du inte bara fokuserar på Intels egna.

Och en sak till du ska ta i beräkningarna är UDIMM som används, dessa är ganska ovanliga till dags datum och är absolut inte lika billiga som icke UDIMM-moduler.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk

En liten notering om M1015 är att de kräver en extra modul (som oftast säljes separat) för att stödja raid 5/6. Denna modul kostar ofta mer än själva kortet tyvärr.

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!