Permalänk
Medlem

Billaste tv för x kr

Hej SweC.
Ska flytta om 3 veckor och vill ha en tv direkt på väggen/bordet när jag kommer fram.

Har kikat runt lite i mediamarkt och gillade vissa sony skärmar från HX serien dock var dem lite för dyra.

Så tänkte fråga vilken är den bästa skärmen man kan få för runt 7000-8000kr?

Som sagt ska Tv vara i mitt sovrum så storleken bör vara runt 36-42.
Vet inte om man kan också få full-HD samt 100-120Hz, men det skulle vara super.

Vad tycks annars om Samsung UE40D5000.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=851099

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av awqawq:

Hej SweC.
Ska flytta om 3 veckor och vill ha en tv direkt på väggen/bordet när jag kommer fram.

Har kikat runt lite i mediamarkt och gillade vissa sony skärmar från HX serien dock var dem lite för dyra.

Så tänkte fråga vilken är den bästa skärmen man kan få för runt 7000-8000kr?

Som sagt ska Tv vara i mitt sovrum så storleken bör vara runt 36-42.
Vet inte om man kan också få full-HD samt 100-120Hz, men det skulle vara super.

Vad tycks annars om Samsung UE40D5000.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=851099

Vad ska du med 100hz tilll?

Tv-sändningar går i 50-60hz.

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=848212

Mindre än 46" tycker jag inte du ska köpa. Det är för smått

Permalänk
Medlem

http://www.samsung.com/uk/consumer/tv-audio-video/television/...

den tvn har inga riktiga 100 hz utan Clear Motion Rate: 100

i hz har den 50 eller 60

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Vad ska du med 100hz tilll?

Tv-sändningar går i 50-60hz.

Förlåt om jag var otydlig innan.
Jag kommer även att koppla in datorn (se sign)eller en apple TV till tv.
Mitt grafikkort stödjer väll 120Hz via Dual link DVI.

Men en fråga, om jag har AVI eller x264 filer stödjer dem 120Hz?
Säljaren sa inget om sånt här :S

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=848212

Mindre än 46" tycker jag inte du ska köpa. Det är för smått

Verkar vara en bra skärm men lite för stor kanske.
Är det normalt med 46'' i sovrum?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk
Medlem

Jag har en 46" hemma och sitter knappt tre meter ifrån och det är på gränsen till för stort. Så om du inte har mer än tre meter så satsa på en något mindre yta.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av awqawq:

Förlåt om jag var otydlig innan.
Jag kommer även att koppla in datorn (se sign)eller en apple TV till tv.
Mitt grafikkort stödjer väll 120Hz via Dual link DVI.

Men en fråga, om jag har AVI eller x264 filer stödjer dem 120Hz?
Säljaren sa inget om sånt här :S

Det finns ingen TV som tar emot mer än 60Hz. När man snackar Hz på tvapparater så är det frekvensen man visar bilden i. Antingen så visar man samma bild flera gånger eller så interplerar man fram nya bildrutor för att få smidigare rörelser i sidled. Interpolering är vanligt på LCD då LCD är dåliga på att hantera snabba rörelser. På plasma är det vanligare att man multiplicerar och visar samma bild flera gånger istället.

Det är viktigt att man skickar rätt frekvens till tvn om man vill få det smidigt. Frekvensen man ska använda beror helt på vad man spelar upp för ngt. Eller så använder man en spelare som ställer in det rätt automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Jag har en 46" hemma och sitter knappt tre meter ifrån och det är på gränsen till för stort. Så om du inte har mer än tre meter så satsa på en något mindre yta.

Jag har 60" och sitter ca 2.5m ifrån och tycker det är för smått

Permalänk
Medlem

Dustin har en 51"´s plasma för 5999 som jag köpte för någon vecka sedan, väldigt nöjd med den. Mycket TV för lite pengar. Nu kanske 51" är för mycket om du har litet rum.

http://www.dustinhome.se/product/5010621472

Hur långt har du från där du tittar på TV:n till själva TV:n?

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Sötast

För att förtydliga Hz för dig.

ALLA tv apparater använder in INSIGNAL på 60 Hz oavsett om det står 60, 100, 120, 200, 600 eller 1200Hz.

Du kan INTE koppla den till en dator och köra högre än 60Hz oavsett hur du vrider och vänder på det.

Så skit i Hz på tvn och kör den i normalläge istället då det är det enda läget som ger dig rätt bild.

När det kommer till vilken TV du ska välja så skulle jag gå till prisjakt.nu och söka på alla tv apparater i den storleken jag är intresserad av, sedan väljer jag att lista vad andra användare har röstat på, och välja den som har högst rank till billigast pris för att sedan kolla forum vad de säger om just den tvn och sedan även se om jag kan se en IRL

Permalänk
Sötast
Skrivet av Tarasus:

Jag har en 46" hemma och sitter knappt tre meter ifrån och det är på gränsen till för stort. Så om du inte har mer än tre meter så satsa på en något mindre yta.

Wat?

Kör på en 110" Projektorduk på 3.5 meters avstånd och den är perfekt, på gränsen till för stor.

Brorsan har en 55" på 3meter och den är tokliten

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Jag har 60" och sitter ca 2.5m ifrån och tycker det är för smått

Samma här, ganska precis.

Undras egentligen varför det ens finns "rekommendationer" för skärmdiagonal/tittaravstånd, då det är helt och hållet upp till individ och ändamål? Vissa gillar små skärmar och köper kikare för att kunna se på dem; andra vill ha så stor skärm att den täcker hela synfältet.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Mycket prat om stora apparater nu, eftersom TS ska ha tv:n i sovrummet tycker jag inte att han ska ha större än 42", men det är ju min åsikt..Antar att det bara blir lite slötittande på tv och serier? Samt att TS har en annan tv i vardagsrummet...

Permalänk
Medlem

Sålänge man har bra källmaterial (HD-kanaler, bluray) så kan man ha hur stor bild som helst anser jag. Eller ja så stor som plånboken tillåter

Permalänk
Medlem

Drygt 3,5 meter kommer jag att sitta från Tv.

Vill endast ha LED tv.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av ol-korv:

Mycket prat om stora apparater nu, eftersom TS ska ha tv:n i sovrummet tycker jag inte att han ska ha större än 42", men det är ju min åsikt..Antar att det bara blir lite slötittande på tv och serier? Samt att TS har en annan tv i vardagsrummet...

Precis ska titta serier och filmer. Tittar just nu på min datorn skärm så vill ha lite bättre film upplevelse
Kanske 2-3h tv tittande per dag.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av awqawq:

Förlåt om jag var otydlig innan.
Jag kommer även att koppla in datorn (se sign)eller en apple TV till tv.
Mitt grafikkort stödjer väll 120Hz via Dual link DVI.

Men en fråga, om jag har AVI eller x264 filer stödjer dem 120Hz?
Säljaren sa inget om sånt här :S

Du kommer inte få ut mer än 60hz ändå.

Skrivet av awqawq:

Drygt 3,5 meter kommer jag att sitta från Tv.

Vill endast ha LED tv.

Varför endast en LED? Inte direkt så att det ger dig bättre bild i den prisklass du är och letar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dreas89:

Du kommer inte få ut mer än 60hz ändå.

Varför endast en LED? Inte direkt så att det ger dig bättre bild i den prisklass du är och letar.

Tvärtom!
Varför har alla snöat in sig på att köpa LED? Lika bra att sätta upp en tavla ifall man bara vill att den ska vara tunn?

Permalänk
Rekordmedlem

Det var en rätt dålig rubrik/fråga, Billigaste för en viss summa är "alla" de är även de dyraste för samma summa
Samsung brukar få bra kritik i testerna och är det en lcd man ska ha så är de definitivt i topp från budget till riktigt bra klassen, här har du länkar till test och kan leta vidare och läsa testerna i detalj om du vill.
http://www.bast-i-test.se/tester_pa_basta/platt_tv.html

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Tråd rensad på +1-inlägg. Använd gilla-knappen istället.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Du kommer inte få ut mer än 60hz ändå.

Varför endast en LED? Inte direkt så att det ger dig bättre bild i den prisklass du är och letar.

För att vara helt ärligt har jag inte kollat riktigt på LCD tv. Har endast kollat LED tv för att jag gillar färgen samt tunnheten på skärmen, men ska kolla LCD också.

Men som sagt med den prisklass jag har 7000-8000 kr, storleken bör vara drygt 42'' samt LCD eller LED
Kan ni ge några rekommendationer?

Kan åka ner till mediamarkt, elgiganten samt netonnet och kolla på olika tv.
Eftersom hur man upplever bildkvaliteten är ganska subjektiv skulle jag gärna vilja kolla upp dem olika TV ni rekommenderar.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av awqawq:

För att vara helt ärligt har jag inte kollat riktigt på LCD tv. Har endast kollat LED tv för att jag gillar färgen samt tunnheten på skärmen, men ska kolla LCD också.

Men som sagt med den prisklass jag har 7000-8000 kr, storleken bör vara drygt 42'' samt LCD eller LED
Kan ni ge några rekommendationer?

Kan åka ner till mediamarkt, elgiganten samt netonnet och kolla på olika tv.
Eftersom hur man upplever bildkvaliteten är ganska subjektiv skulle jag gärna vilja kolla upp dem olika TV ni rekommenderar.

Led är lcd, det är att de har led belysning i stället för ccft, andra principer för att skapa bilden är plasma och oled, de är baserad på teknik där pixlarna lyser i sig och inte belyses med nån annan ljuskälla.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av awqawq:

För att vara helt ärligt har jag inte kollat riktigt på LCD tv. Har endast kollat LED tv för att jag gillar färgen samt tunnheten på skärmen, men ska kolla LCD också.

Men som sagt med den prisklass jag har 7000-8000 kr, storleken bör vara drygt 42'' samt LCD eller LED
Kan ni ge några rekommendationer?

Kan åka ner till mediamarkt, elgiganten samt netonnet och kolla på olika tv.
Eftersom hur man upplever bildkvaliteten är ganska subjektiv skulle jag gärna vilja kolla upp dem olika TV ni rekommenderar.

LED = LCD skärm med LED bakgrundsbelysning. Du bör fundera på en plasma TV istället, det ger både bättre färger samt kontrast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av awqawq:

För att vara helt ärligt har jag inte kollat riktigt på LCD tv. Har endast kollat LED tv för att jag gillar färgen samt tunnheten på skärmen, men ska kolla LCD också.

Men som sagt med den prisklass jag har 7000-8000 kr, storleken bör vara drygt 42'' samt LCD eller LED
Kan ni ge några rekommendationer?

Kan åka ner till mediamarkt, elgiganten samt netonnet och kolla på olika tv.
Eftersom hur man upplever bildkvaliteten är ganska subjektiv skulle jag gärna vilja kolla upp dem olika TV ni rekommenderar.

Som ovanstående säger, LED-belysta tv-apparater är LCDer.

Det som skiljer är diodbelysning(LED) eller ljusrörsbelysning(CCFL).

Färgen är överdriven och du kommer att kalibrera den för bäst upplevelse när du kommer hem. Allt som heter bildförbättring ska slås av på en ny tv-apparat.

Jag rekommenderar verkligen inte en titt i affär för att bedöma bildkvalité. Färgerna är överdrivet inställda på dyrare modeller och du har ljusrör samt en yta på flera hundra om inte tusen kvadrat som är öppen. Det ger långt ifrån hemmaförutsättningar.

Det du behöver göra om du ska kolla på en tv-apparat ute är att veta hur korrekta färger är och kalibrera tv-apparaten så den visar rätt färger. Helt själv utan vettiga referenser är det svårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Som ovanstående säger, LED-belysta tv-apparater är LCDer.

Det som skiljer är diodbelysning(LED) eller ljusrörsbelysning(CCFL).

Färgen är överdriven och du kommer att kalibrera den för bäst upplevelse när du kommer hem. Allt som heter bildförbättring ska slås av på en ny tv-apparat.

Jag rekommenderar verkligen inte en titt i affär för att bedöma bildkvalité. Färgerna är överdrivet inställda på dyrare modeller och du har ljusrör samt en yta på flera hundra om inte tusen kvadrat som är öppen. Det ger långt ifrån hemmaförutsättningar.

Det du behöver göra om du ska kolla på en tv-apparat ute är att veta hur korrekta färger är och kalibrera tv-apparaten så den visar rätt färger. Helt själv utan vettiga referenser är det svårt.

Okej fattat principen med LED och LCD.
Men lite rekommendationer då?
Helst någon som har en egen tv eller har kollat recensioner.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av awqawq:

Okej fattat principen med LED och LCD.
Men lite rekommendationer då?
Helst någon som har en egen tv eller har kollat recensioner.

Att lyssna på andra personer kräver ju att man vet vad de har för tv-apparater som referens. Jag skulle inte rekommendera det.

32 eller 30Y: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=874611

http://www.digitalversus.com/tv-television/buyer-guide-best-5...

G30 kanske är värt pengarna också: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=848213

Vill du ha mindre tv-apparat, kolla på någon annan av Panasonics modeller.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dreas89:

Att lyssna på andra personer kräver ju att man vet vad de har för tv-apparater som referens. Jag skulle inte rekommendera det.
32 eller 30Y: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=874611
http://www.digitalversus.com/tv-television/buyer-guide-best-5...
G30 kanske är värt pengarna också: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=848213
Vill du ha mindre tv-apparat, kolla på någon annan av Panasonics modeller.

Ja vill man ha en plasma så är Panasonic kanske det bästa som tillverkas idag

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är man väldigt skelögd så kan man köra hur stort som helst. Normalt folk som vill se hela bilden utan att vrida på huvudet och kunna uppfatta två händelser på olika ställen samtidigt så bör man inte ha för stort.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja vill man ha en plasma så är Panasonic kanske det bästa som tillverkas idag

42'' bör storleken vara.
Som sagt vill inte ha plasma, var ganska tydlig med att skriva LCD eller LED.

Snälla svara på frågan eller låt bli att svara alls.
Rekommendationer, namn, länkar, nått...

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||