Permalänk

Vattenkylning i R3

Hej! Jag är nybörjare inom vattenkylning men vill testa detför att det ser snyggt ut
Det jag undrar är vad för grejer man behöver.
Specs:
i7 2600k 3.4GHz
Asus GTX 580 DirectCU II
16 GB Vengeance RAM
Corsair TX 650W
1TB 7200Rpm HDD
Define R3

Räcker det med ett sånt här paket? http://www.coolingstuff.se/p/513/ek-kit-h3o-supreme-ltx-240-c...
Måste man köpa till vattenblock till grafikkortet. och räcker en 240 rad?

Skulle vara snällt om någon skulle kunna göra ett paket eller tipsa om några grejer.

Permalänk
Medlem

Jupp du måste köpa ett gpu block, men eftersom du inte har reff modell kan det bli svårt... annars funkar 240rad bra till gpu+cpu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Jupp du måste köpa ett gpu block, men eftersom du inte har reff modell kan det bli svårt... annars funkar 240rad bra till gpu+cpu

Tror du verkligen det räcker med en 240?

Jag har i tanken att överklocka rätt så rejält (datorn ser ni i sign), och jag börjar med en 360 i taket på mitt P280 (endast 2 fläktar i, alltså den 3dje fläktplatsen i raden är endast för "yta"), till CPU Skulle tro att en 360 är på gränsen för att kunna kyla och överklocka både prolle och grafikkort (din processor är kallare än min, men ditt grafikkort tar upp den mellanskillnaden ganska lätt).

alltså, jag skulle personligen satsat på 1 240 i fronten (om du inte vill modda, så tror jag det går in 1 240 i taket?), tillsammans med en ganska bra ~4-500 :- 120mm där bak

Edit*
Värt att lägga till är att min 360rad är en slim-modell för att passa i taket, så skulle tro att den har ungefär samma yta som EK's 240 modeller...någon med lite mer erfarenhet får gärna hjälpa till

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

240 räcker inte för prollen+gpu han har om han ska klocka, ens om det blir bra temp utan klock. Minsta är nog så fall 120mm rad bak och modda in 240 eller 360 i fronten om du även tar bort 5,25".

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem

Kan bara tala om att köra på vattenkylning som kostar dig mindre än 3000 kr är inte värt tiden att instalera det och pengarna för skillnaden kommer vara så minimal att man ångrar sitt köp. Jag köpte ett thermal take kit för 1500 kr några år sedan. tack vare det kittet så fick jag byta modekort 4 gågner om året vet inte hur det är möjligt att bara modekortet skulle gå hela tiden.

Nu har jag ett som jag har skämntbort mig med något eget för 4tusen och jag har min cpu på en stabil nivå (32C, Max har jag sett det ligga på 37C) och vill jag ha det tyst så är bara pumpen igång och en fläkt för cpu's strömförsörning

Du behöver inte ett block till grafikkortet jag skulle till och med säga att det är nästan lite onödigt med det för grafikkortet ligger vanligt vis på 60 till 80C i spel och då värmer grafikkortet upp processorn och all din vattenkylning slutar med att du kyler Graffekortet och värmer rästen.
För att få det funka fint med grafikkort måste man slänga in en till radiator (kyl flänss) och det betyder extra fläktar och det slutade med att datorn låter lika mycket som en med fläktar fast kyler bättre då..

Sen förlitar du dig heltänkelt på något av det billigaste att det ska kyla din dator OCH funka, man startar datorn och förväntar sig att den ska ladda windows som vanligt och så och sånt är fallet till 99.9% av fallen men med vatten kylning kan pumpen ge sig, leckage eller något block var dåligt ihop monterat.
Jag hade ett fall med en pump som jag fick med i ett kit som la av efter 7 månader Utan förvarning eller något bara slutade funka. och datorn laddade windows o.s.v tills cpun inte ville vara med och tog sönder sig sj istället för att stänga av sig-.-

Så jag fick stå för nytt modekort och processor för att en pump i ett billigt kit inte ville snurra efter 2000-2500 timmar =S

Ett nybörjar tipps är att du kollar om du får lösa delar billigare eller ett helt kit. och om du köper kit så skulle jag tippsa omgåände att byta ut pumpen och köpa dig en lite dyrare som man kan lita på EHIM har gjort ett par tysta pumpar som är anpassade för datorn med usb anslutning och med ett litet prog så ser du allt och lite till om pumpen och vad som sker där inne.

En 1x120mm flänns med fläkt räcker för processorn medans 2x120 är vad jag skulle tippsa för processorn då det blir en mer stabil temperatur när det är så stor flänns.
Om du ska köra med grafikkortet skulle jag tippsa att slänga in extra 2x120mm för att inte få några tråkiga reslutat som jag nämnt tidigare med cpu att värma upp cpun istället för att kylas ^^

Hoppas det hjälpte lite.
Annars så är mitt ända tipps.. köp och pröva dig fram misslyckan är misslyckan om man inte lärde sig något. faila och lära sig något är alltid ett +

Visa signatur

1992-Amiga600 7(Mhz) \|/ 1993-Intel 80486SL (10/20Mhz) \|/ 1995-Intel P2 (333Mhz) \|/ 1998-Intel P3 (733Mhz@ 830mhz) \|/ 2001-Amd Athlon 2200 (2.4Ghz) \|/ 2004-Amd Athlon 64 2600 (2Ghz) \|/ 2008-Intel core Duo (3.16Ghz) \|/ 2014-Intel Core i7 4790K (4GHz @ 4.4 Ghz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyran26:

240 räcker inte för prollen+gpu han har om han ska klocka, ens om det blir bra temp utan klock. Minsta är nog så fall 120mm rad bak och modda in 240 eller 360 i fronten om du även tar bort 5,25".

Han skrev aldrig att han skulle klocka, eller missade jag någon del?
Insåg att jag verkade dryg, menade inte det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Han skrev aldrig att han skulle klocka, eller missade jag någon del?

Kanske formulerade mig konstigt, men en 240 rad för 2600k och gtx 580 kommer han nog inte få så bra temp på, utan 360radd är nog det minsta och då OM han vill klocka så finns det nog inga större marginaler.

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk

Hade jag varit som dig så skulle jag välja detta istället: http://www.inet.se/produkt/5322046/ek-kit-h3o-240-hfx
Lite bättre pump och cpu block än det kittet du länkade till. Sen är den pumpen bättre lämpad om du vill kyla din GPU också.
Vattenblock till din GPU finns också: http://www.inet.se/produkt/5321913/ek-fc580-dcii-acetal-en-ni...

Skulle du sen inte va nöjd med tempen på din CPU / GPU beroende på vad du ska använda din dator till eller vilka krav du har på temp vs. ljudnivå så är det ju bara att köpa till en extra 2*120 rad.

Vill du inte modda i ett R3 chassi så är det max 2*120 du får plats med i fronten, däremot så måste du ta bort hårddisk-racket. Toppen går inte få in en 2*120 om du inte hänger den på "snedden" kommer ta i ditt moderkort annars. Och eventuellt även dina minnesmoduler beroende på vad du har för rad och om du kör fläktar på ena sidan eller båda.

Botten får du plats med en 120 rad lite beroende på vad du har för nätagg.

I bak borde en 120 rad få plats utan problem.

R3 är långt ifrån ett bra chassi för vattenkylning om man inte vill modda...

Visa signatur

| Fractal Define R3 | Fractal Newton R2 1000 Watt | MSI Z97-GD65 Gaming|Intel 4690K |
| Phanteks PH-TC14PE med 3*GT 1850 | 2*4DDR3 Dominator GT | Asus GTX570DCII SLI | Verbatim 240GB |
| Corsair Force 60GB | 6* Zalman ZM-F3RL |

Permalänk

Jag har inte läst alla komentarer.. Om du spelar mycket rekomenderar jag inte vattenkylning! För om du spelar mycket och om du inte har stor tank så blir vattnet varmt lätt och då kyler den inte. För den kyler ju inte med varmt vatten. Jag tänkte först ha vattenkylning i min R3:a och sen kolla jag runt och läste runt på internet och då hittade jag det att man inte ska spela länge med vattenkylning om man inte har stortank.. Vattenkylning är mest till för om man gillar överklocka och sånt..
Hoppas jag har varit till hjälp..

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob.ee.:

Jag har inte läst alla komentarer.. Om du spelar mycket rekomenderar jag inte vattenkylning! För om du spelar mycket och om du inte har stor tank så blir vattnet varmt lätt och då kyler den inte. För den kyler ju inte med varmt vatten. Jag tänkte först ha vattenkylning i min R3:a och sen kolla jag runt och läste runt på internet och då hittade jag det att man inte ska spela länge med vattenkylning om man inte har stortank.. Vattenkylning är mest till för om man gillar överklocka och sånt..
Hoppas jag har varit till hjälp..

Nu får du allt sluta prata om sådant du inte kan något om.

Med lite logiskt tänkande förstår man att en tank har i praktiken obetydlig påverkan på vattnets temperatur. Vart skulle värmen ta vägen från tanken menar du? Däremot påverkar radiatorn vattnets temperatur i stor utsträckning.

Och att vattenkylning inte skulle passa en gamer håller jag verkligen inte med om. Vattenkylning ger ju större potential för överklockning av grafikkort och cpu vilket ger högre fps. Alternativt, om man kör med lågvarviga fläktar och / eller stor radiator, ett tyst system.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob.ee.:

Jag har inte läst alla komentarer.. Om du spelar mycket rekomenderar jag inte vattenkylning! För om du spelar mycket och om du inte har stor tank så blir vattnet varmt lätt och då kyler den inte. För den kyler ju inte med varmt vatten. Jag tänkte först ha vattenkylning i min R3:a och sen kolla jag runt och läste runt på internet och då hittade jag det att man inte ska spela länge med vattenkylning om man inte har stortank.. Vattenkylning är mest till för om man gillar överklocka och sånt..
Hoppas jag har varit till hjälp..

Helt fel. Vattnet kyls i en radiator. Du kan köra PCn fullt dygnet runt så länge du har tillräcklig kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob.ee.:

Jag har inte läst alla komentarer.. Om du spelar mycket rekomenderar jag inte vattenkylning! För om du spelar mycket och om du inte har stor tank så blir vattnet varmt lätt och då kyler den inte. För den kyler ju inte med varmt vatten. Jag tänkte först ha vattenkylning i min R3:a och sen kolla jag runt och läste runt på internet och då hittade jag det att man inte ska spela länge med vattenkylning om man inte har stortank.. Vattenkylning är mest till för om man gillar överklocka och sånt..
Hoppas jag har varit till hjälp..

LOL ja du har verkligen koll på det här ser jag.
Storleken på tanken har verkligen noll betydelse för temperaturen på vattnet.
Visst om du har en AS STOR tank så¨kan det göra skillnad men inte annars.
Värmen försvinner inte i tanken utan i radiator/n/ena.
Vattenkylning är ett ypperligt sätt att hålla ljud samt värme nere när man spelar. Så länge man kyler det tillräckligt. Men det gör man inte med stor tank utan med fler eller större radiatorer.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk

Jag tycker du ska spara pengarna eftersom du borde ha bra temps med den kylaren på gkortet(CPUn kanske du kan köpa någon bra luftkylare (kan rekommendera Silver Arrow) i 500-800kr klassen). Säger det pga det lätt som du endast vill ha det för det ser snyggt ut (nästan bara ifl) sen har R3 en lucka som täcker det så du ser endå inte det i burken? Kan ju fixa plexi men skulle lägga pengarna på ett nytt chassi där du får plats med en större radiator eller en 240+120mm(kanske två) för att kyla allt.:)

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Proffsmobbare

Det som är i kontakt med din vattenloop ska kunna loada ca 400W.

Skrivet av Zecko_Vicath:

1x 120U for CPU<140W
1.5x 120U for CPU>140W
0.8x 120U per GPU 100W
0.5x 120U for MB&HDD&RAM

If you use the TDP values of your parts, you know what you need in terms of rads to ensure silent cooling with low rpm fans (800-1200rpm).
If you use the real values, you could size your rads down a little bit or when OCing, it is imperative to use test values, eg what is consumed in benchmarks or stresstests or games, because these values may overpass the TDP easily.

Med antagande att CPU drar under 140W och att grafikkortet drar 300W får vi 3,4*120U.

Dvs. att en 360-radiator är i underkant för att bygga en bra loop, generellt sett.

Personligen hade jag hållt mig borta från EK-paketen. Det finns mycket vettigare tillverkare att investera sina pengar hos.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob.ee.:

Jag har inte läst alla komentarer.. Om du spelar mycket rekomenderar jag inte vattenkylning! För om du spelar mycket och om du inte har stor tank så blir vattnet varmt lätt och då kyler den inte. För den kyler ju inte med varmt vatten. Jag tänkte först ha vattenkylning i min R3:a och sen kolla jag runt och läste runt på internet och då hittade jag det att man inte ska spela länge med vattenkylning om man inte har stortank.. Vattenkylning är mest till för om man gillar överklocka och sånt..
Hoppas jag har varit till hjälp..

Heltokigt. Mängden vatten gör ganska liten skillnad i ett vattenkylningssystem, med tanke på att en vettig pump pumpar någonstans runt ~10l/minut inser man ganska snabbt att det inte tar många sekunder för allt vatten att rotera runt i systemet (och därmed öka i temperatur), så den extra tiden det skulle ta att värma upp en ~halvliter (vilket är en väldigt stor tank) extra vatten är inte ens ett par minuter - och en spelsession kan ju utan problem vara ett par timmar.

Vattenkylning är till för entusiaster, vare sig de spelar, överklockar eller surfar. Man bör ta det för helheten och för att det är kul att mecka snarare än att det är tyst/kyler bra/snyggt/etc.

OnT: så är ett R3 inte det bästa chassit att vattenkyla i. Att placera en 240 radiator i toppen är inte optimalt ur någon synvinkel och har man "fel" radiator/moderkort slår dessa i varandra.
En 240 radiator räcker utan problem att kyla processor och grafikkort till acceptabla nivåer. Men man ska inte glömma att vattnet i sig inte kyler det minsta, utan värmen transporteras till värmen varpå fläktarna transporterar bort värmen från radiatorn. Det är med andra ord fläktarna som är "kylningen", så haka inte upp dig på storleken på radiatorn. (Dessutom är en 240radiator mycket mer yta än vad stockkylare på ett vanligt 580 och en stockkylaren till en processor är.. så trolls keep trolling)

EDIT: jeflar vad långt efter man kom, så blir de när man skriver långt.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Har inga handfasta råd ..
Eller jo .. Ett .. Repetera inte dessa misstag (minut 9 och framåt är mest intressant):

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av devhdc:

Har inga handfasta råd ..
Eller jo .. Ett .. Repetera inte dessa misstag (minut 9 och framåt är mest intressant):

http://www.youtube.com/watch?v=Hj3Pte1xxdk

HAHAHA "im so experienced and confident i wont get any leaks"
Så fyller han på systemet på det absolut dummaste settet ever.
Vart tror han luften ska ta vägen egentligen? Han har ju låst hela loopen utan något luft hål.
Och så startar han hela datorn ist för bara pumpen. Den där datorn är ju förmodligen helt förstörd efter det där.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Skrivet av KAPONE:

Värst vad du var negativ? Att du köpt ett dåligt kitt för att det var billigt tycker inte jag ska påverka att inte TS ska kunna köpa ett helt ok instegskitt från EK.
Mitt kitt kostade mig 2300kr och jag kan inte vara mer nöjd än jag är då det både medförde ett tyst system som jag kunde överklocka mer.

Att ett grafikkort skulle värma en loop så att du skulle få hopplöst dåliga temperaturer på CPU är också helt befängt beroende på din radiatorstorlek. Foldar jag med både GPU och CPU och har stabila vattentemperaturer så ligger CPU på ca 60grader och min GPU på ca 50grader, stänger jag av foldingen på GPU så sjunker temperaturen på CPU med ca 3-5grader. då har jag tagit bort ca 150-200W ur min loop.

Ang. ljudnivå på grafikkortet eller datorn i helhet från originalkylning på GPU och en Corsair H50 på CPU var som natt och dag, datorn är numera "knäpptyst" sånär som på nätagget som för lite väsen. ett grafikkort låter jättemycket tycker jag

Håller med dig helt på att man ska börja med att köpa lösa delar då man får helt klar valfriheten och kunskap om ämnet.

Till TS så skulle jag säga att minst 360mm kylare är att rekommendera för din dator om du inte vill ha fläktar med väldigt högt varvtal.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, Intel 8700k, ASUS Z370-I, 16GB DDR4 3000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z0l!d:

HAHAHA "im so experienced and confident i wont get any leaks"
Så fyller han på systemet på det absolut dummaste settet ever.
Vart tror han luften ska ta vägen egentligen? Han har ju låst hela loopen utan något luft hål.
Och så startar han hela datorn ist för bara pumpen. Den där datorn är ju förmodligen helt förstörd efter det där.

Rostad cpu, trasig pump.. Bara en par gissningar..
Men sen det faktum att han har så mycket luft i systemet att den oranga kylvätskan blir rosa är ju alarmerande..
Hade gärna hittat originalet till detta klipp, vill bra gärna se vem som är "so confident" med såna noob-tabbar.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z0l!d:

HAHAHA "im so experienced and confident i wont get any leaks"
Så fyller han på systemet på det absolut dummaste settet ever.
Vart tror han luften ska ta vägen egentligen? Han har ju låst hela loopen utan något luft hål.
Och så startar han hela datorn ist för bara pumpen. Den där datorn är ju förmodligen helt förstörd efter det där.

Missat att läsa titeln?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

Värst vad du var negativ? Att du köpt ett dåligt kitt för att det var billigt tycker inte jag ska påverka att inte TS ska kunna köpa ett helt ok instegskitt från EK.
/S

Inte så negativ väll =o?..
Jag ville bara förvarna att man ska inte hoppas på förmycket när man köper ekonomi klass helt änklet

Visa signatur

1992-Amiga600 7(Mhz) \|/ 1993-Intel 80486SL (10/20Mhz) \|/ 1995-Intel P2 (333Mhz) \|/ 1998-Intel P3 (733Mhz@ 830mhz) \|/ 2001-Amd Athlon 2200 (2.4Ghz) \|/ 2004-Amd Athlon 64 2600 (2Ghz) \|/ 2008-Intel core Duo (3.16Ghz) \|/ 2014-Intel Core i7 4790K (4GHz @ 4.4 Ghz)

Permalänk

halå!
jag har ett define r3 och jag undrar om det hår att sätta 2st 140mm raddar i toppen.
men man har fläktarna på utsidan (jag har dator under skrivbordet så det syns inte ändå)
går det?
har någon provat något liknande

Permalänk
Skrivet av KAPONE:

Inte så negativ väll =o?..
Jag ville bara förvarna att man ska inte hoppas på förmycket när man köper ekonomi klass helt änklet

Lite negativ för det var väldigt mycket "köp inte" över inlägget
Håller med dig men samtidigt så har alla inte samma utgångspunkt, tex jag tror inte att jag hade varit mer nöjd om jag betalat dubbelt så mycket för mitt kitt

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, Intel 8700k, ASUS Z370-I, 16GB DDR4 3000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

Behövs det verkligen så pass stor radiator som en del nämner?

PNY har GTX580 med vattenkylning och en av modellerna har block även för CPU och det är en 120mm lösning, vore märkligt om de utvecklade ett system som inte var tillräckligt?

Permalänk
Skrivet av davyp3:

Nu får du allt sluta prata om sådant du inte kan något om.

Med lite logiskt tänkande förstår man att en tank har i praktiken obetydlig påverkan på vattnets temperatur. Vart skulle värmen ta vägen från tanken menar du? Däremot påverkar radiatorn vattnets temperatur i stor utsträckning.

Och att vattenkylning inte skulle passa en gamer håller jag verkligen inte med om. Vattenkylning ger ju större potential för överklockning av grafikkort och cpu vilket ger högre fps. Alternativt, om man kör med lågvarviga fläktar och / eller stor radiator, ett tyst system.

Men tänk såhär.. Du har vattenkylning till CPU:n och har radiatorn i toppen. och du kör även med 2 grafikkort (som inte har vattenkylning..) och du kör även 5 hårddiskar) Då ska radiatorn kyla.. tror du verkligen den kyler om värmen stiger uppåt och den ska kyla vattnet med varmluft..
Detta hände min kompis.. Han bytte tillbaka till fläktar igen..

Skrivet av Z0l!d:

LOL ja du har verkligen koll på det här ser jag.
Storleken på tanken har verkligen noll betydelse för temperaturen på vattnet.
Visst om du har en AS STOR tank så¨kan det göra skillnad men inte annars.
Värmen försvinner inte i tanken utan i radiator/n/ena.
Vattenkylning är ett ypperligt sätt att hålla ljud samt värme nere när man spelar. Så länge man kyler det tillräckligt. Men det gör man inte med stor tank utan med fler eller större radiatorer.

Läs kommentaren soom jag skrev till snubben över..

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob.ee.:

Men tänk såhär.. Du har vattenkylning till CPU:n och har radiatorn i toppen. och du kör även med 2 grafikkort (som inte har vattenkylning..) och du kör även 5 hårddiskar) Då ska radiatorn kyla.. tror du verkligen den kyler om värmen stiger uppåt och den ska kyla vattnet med varmluft..
Detta hände min kompis.. Han bytte tillbaka till fläktar igen..

Ja, den kyler fortfarande. Man skaffar en radiator som är så pass stor att den kan kyla tillräckligt, och man kan få ner det som är vattenkylt till någon grad över temperaturen på luften den suger in. Om han använde snabbare fläktar / mer radiatoryta skulle det kyla bättre. Eller om han satte topfläktarna på insug och andra fläktar i chassit som utblås.

Bara för att din kompis byggt ett vattenkylningsssytem fel utan att planera före gör inte att all vattenkylning slutar fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adam skur:

halå!
jag har ett define r3 och jag undrar om det hår att sätta 2st 140mm raddar i toppen.
men man har fläktarna på utsidan (jag har dator under skrivbordet så det syns inte ändå)
går det?
har någon provat något liknande

går nog inte sätta raddarna så då anslutningarna sticker ut (varför inte 1 280 radiator). EK waterblocks har distanser för radiator så du kan montera hela kalaset utanpå.

Visa signatur

/// Vattenkyld 750D \\\

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Ja, den kyler fortfarande. Man skaffar en radiator som är så pass stor att den kan kyla tillräckligt, och man kan få ner det som är vattenkylt till någon grad över temperaturen på luften den suger in. Om han använde snabbare fläktar / mer radiatoryta skulle det kyla bättre. Eller om han satte topfläktarna på insug och andra fläktar i chassit som utblås.

Bara för att din kompis byggt ett vattenkylningsssytem fel utan att planera före gör inte att all vattenkylning slutar fungera.

håller totalt med, det måste planeras

Visa signatur

/// Vattenkyld 750D \\\

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Ja, den kyler fortfarande. Man skaffar en radiator som är så pass stor att den kan kyla tillräckligt, och man kan få ner det som är vattenkylt till någon grad över temperaturen på luften den suger in. Om han använde snabbare fläktar / mer radiatoryta skulle det kyla bättre. Eller om han satte topfläktarna på insug och andra fläktar i chassit som utblås.

Bara för att din kompis byggt ett vattenkylningsssytem fel utan att planera före gör inte att all vattenkylning slutar fungera.

Så klart den inte kyler med varmluft (det är ju logiskt..) Man ska INTE ha in sug i toppen! värmen stiger uppåt och varför ska man ha in sug där då?

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bilmannen:

Hej! Jag är nybörjare inom vattenkylning men vill testa detför att det ser snyggt ut
Det jag undrar är vad för grejer man behöver.
Specs:
i7 2600k 3.4GHz
Asus GTX 580 DirectCU II
16 GB Vengeance RAM
Corsair TX 650W
1TB 7200Rpm HDD
Define R3

Räcker det med ett sånt här paket? http://www.coolingstuff.se/p/513/ek-kit-h3o-supreme-ltx-240-c...
Måste man köpa till vattenblock till grafikkortet. och räcker en 240 rad?

Skulle vara snällt om någon skulle kunna göra ett paket eller tipsa om några grejer.

jag sitter med Ek-kit h30 240 hfx, alltså en tjockare radiator (64mm) och den kyler bara cpu väldigt bra (30 grader lägre än corsair h80 vid load). kan räcka för gpu också då tempen ligger på ca 60 grader vid spel (85 grader vid 3d-test) annars räcker det att lägga till en 120 för gpu. själv ska sätta in en 240 xtx till mina gpu (SLI)

Visa signatur

/// Vattenkyld 750D \\\