Permalänk
Medlem

Vattenkylnings oskuld

Hej alla på Sweclockers. Har länge funderat på att fixa mig en custom loop till min dator och därav köpte jag ett redigt chassi i höstas. Efter att ha slagit denna tanke ur luften flera gånger och vägt fram och tillbaka har jag nu ännu en gång tankarna inne på detta.

Jag har själv lagt ihop ett flertal olika inköpslistor vid olika tillfällen och läst en hel del om layout och så vidare. Tanken med denna tråd är en slags opartisk input från er som läser detta och känner att de vill bidra. Jag berättar vad jag har för delar som ska kylas och ni föreslår en full lösning på vattenkylning. Jag hade tidigare tittat på Indomo men vi vet ju hur det ligger till med det nu. Val av butik är inte så viktigt så länge de skickas till Sverige och jag kan även tänka mig att handla från flera olika vid behov.

Det som ska kylas är:

CPU: AMD FX-8150 X8
GPU: 2st XFX Radeon HD7970 3072MB

Det som kanske ska kylas (beroende på pris osv)
MB: Gigabyte GA-990FXA-UD7
HDD: En lösning för att kyla minst 4 st 3,5" HDDs

Och det utrymme ni har att leka med är: http://www.inet.se/produkt/6901013/silverstone-temjin-tj11b-w...

Lite mer info, skulle uppskatta om man gick efter ett orange/svart tema och som sagt de två sista sakerna är mindre viktigt men om ni tycker att det är värt det samt inte allt för mycket extra jobb. När det kommer till radiatorer så finns det plats för en st 480, en 240 och en 120 rad men ni väljer vad ni anser lämpligt. Ni som är mer erfarna får gärna lägga in lite pros and cons om ni känner för det. Ska även tillägga att budgeten är ganska stor så satsa på kvalitet men vill inte spika en summa.

Jag kan förstå om detta är en sak man inte bara slänger ihop så där men hoppas en någon snäll Sweclockers medlem finner nöje i att hjälpa mig eller bara gör det för att vara snälla, vad vet jag. Efter att jag finner att jag fått den input jag är ute efter kan jag även lägga ut den kundvagn jag har lagt ihop om så önskas. Inget är spikat än men om jag får den info och hjälp jag söker så kommer även ett galleri upp då jag kommit igång, eller snarare är klar.

Om ni vill hjälpa mig och önskar mer info är det bara att be om det i tråden så kommer jag att se till att den finns snarast.

Permalänk
Medlem

orkar inte gå in detaljerat, men kan säga att du bör ta 480 rad då det är ganska mycket du ska kyla.(brukar gå på att MINST en 120 rad per block, så minimum är 360 rad. men gärna mer då du ska kyla MB mm så kör på iallafall en 480 rad.
kan rekomendera "coolingsfuff" han har bra priser o levererar snabbt som fan

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

orkar inte gå in detaljerat, men kan säga att du bör ta 480 rad då det är ganska mycket du ska kyla.(brukar gå på att MINST en 120 rad per block, så minimum är 360 rad. men gärna mer då du ska kyla MB mm så kör på iallafall en 480 rad.
kan rekomendera "coolingsfuff" han har bra priser o levererar snabbt som fan

Har kollat på coolingstuff och den verkar bra helt klart och tack för din input.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjolle:

Har kollat på coolingstuff och den verkar bra helt klart och tack för din input.

vad mer vill du exakt ha hjälp med? slänga ihop ett paket eller?

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

vad mer vill du exakt ha hjälp med? slänga ihop ett paket eller?

Får du järna göra, som sagt har en ihop lagd kundvagn men skulle ha något att jämföra med

Permalänk
Medlem

Exempel: COOLINGSFUFF

Produkt
EK 7970 backplate 2st 478:-
EK Water Blocks DCP 4,0 1st 379:-
EK WB Supreme HF Acetal Nickel EN 1st 629:-
EK-CoolStream RAD XTC (420) 1st 949:-
EK-FC7970 Acetal-Nickel 2st 1698:-
Masterkleer 10/13 UV Black 2st 90:-
Phobya Balancer 150 nickel black 1st 235:-
rak SM10/13 G1/4 - black nickel 12st 348:-

Summa: 4806:-

EDIT: hoppas jag inte missa ngt

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

Exempel: COOLINGSFUFF

Produkt
EK 7970 backplate 2st 478:-
EK Water Blocks DCP 4,0 1st 379:-
EK WB Supreme HF Acetal Nickel EN 1st 629:-
EK-CoolStream RAD XTC (420) 1st 949:-
EK-FC7970 Acetal-Nickel 2st 1698:-
Masterkleer 10/13 UV Black 2st 90:-
Phobya Balancer 150 nickel black 1st 235:-
rak SM10/13 G1/4 - black nickel 12st 348:-

Summa: 4806:-

EDIT: hoppas jag inte missa ngt

Tackar för hjälpen, vad tror du om att slänga in en 120 rad mellan CPU och GPUerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjolle:

Tackar för hjälpen, vad tror du om att slänga in en 120 rad mellan CPU och GPUerna?

ja det hade ju inte skadat (ska du klocka CPU/GPU mm):) vattenblock för 4st HDD---> http://www.frozencpu.com/products/15688/ex-blc-1093/Aquacompu...

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

ja det hade ju inte skadat (ska du klocka CPU/GPU mm):) vattenblock för 4st HDD---> http://www.frozencpu.com/products/15688/ex-blc-1093/Aquacompu...

Det ska de definitivt göras, har tittat på den HDD anordningen själv. Får se hur jag ska lösa det med HDD behöver flytta dem från deras nuvarande burar för att få plats med radiator/radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjolle:

Det ska de definitivt göras, har tittat på den HDD anordningen själv. Får se hur jag ska lösa det med HDD behöver flytta dem från deras nuvarande burar för att få plats med radiator/radiatorer.

men hårddiskar är ju inget som behöver vattenkylning direkt, det räcker med en fläkt eller ngt som blåser lite på dom! hade avvaktat med vattenkylning till hårddiskarna

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

Exempel: COOLINGSFUFF

Produkt
EK 7970 backplate 2st 478:-
EK Water Blocks DCP 4,0 1st 379:-
EK WB Supreme HF Acetal Nickel EN 1st 629:-
EK-CoolStream RAD XTC (420) 1st 949:-
EK-FC7970 Acetal-Nickel 2st 1698:-
Masterkleer 10/13 UV Black 2st 90:-
Phobya Balancer 150 nickel black 1st 235:-
rak SM10/13 G1/4 - black nickel 12st 348:-

Summa: 4806:-

EDIT: hoppas jag inte missa ngt

La ihop det samma men bytte till en EK Water BLocks EK-Bay SPIN Acetal vill ha den mest för att det blir mer lätt monterat. La till en 120 rad samt fläktar till båda rads. Sedan fundera jag på coil till slagen, behövs det om inte annat funderar jag på det bara för utseendets skull. Ska titta lite till och suga på karamellen ytterligare om inte annat så är jag 5500 kr fattigare imorgon

Permalänk

strunta i att kyla hårddiskar, det kommer bara ge sämre temp till resten eftersom dom oftast har högt motstånd och det ger i stort sett inget att kyla dom så länge du har lite luftcirkulation i lådan.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

strunta i att kyla hårddiskar, det kommer bara ge sämre temp till resten eftersom dom oftast har högt motstånd och det ger i stort sett inget att kyla dom så länge du har lite luftcirkulation i lådan.

Skrivet av Solding:

men hårddiskar är ju inget som behöver vattenkylning direkt, det räcker med en fläkt eller ngt som blåser lite på dom! hade avvaktat med vattenkylning till hårddiskarna

Har skrotat idén med att vatten kyla HDDs. Efter vidare efterforskning och "googlande" men jag har gjort ändringar till dina förslag och har kommit fram till detta:

Coolingstuff:

4 st Cougar Vortex V14H 209:-
2 st EK 7970 backplate 239:-
1 st EK Water Blocks DCP 4,0 379:-
1 st EK WB Supreme HF Acetal Nickel EN 629:-
2 st EK-FC7970 Acetal 749:-
3 st Feser One UV Orange 79:-
4 st Fläkt galler 140mm svart 22:-
2 st Masterkleer 10/13 UV Black 45:-
1 st Phobya Balancer 150 nickel black 235:-

Inet:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1680254/2012-04-11

DangerDen:
1 st Black Ice GTX560 - Xtreme á ca 1400:- (en 140x4 som ni förstår, med mycket tät fin array)

Detta är som ni ser mer än bara vatten kylnings delar men det är vad jag "behöver" för att genomföra bygget. Valet av radiator är kanske lite av det extrema men jag känner att jag vill utnyttja det utrymme jag har till sitt fulla. Funderade även på någon form av quick release, vad säger ni om det? Sedan funderade jag på om ni tror pumpen orkar med den aningen större radiatorn?

Som sagt första gången så säg till om jag har gjort något dumt här och uppskattar all form av feedback .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjolle:

Har skrotat idén med att vatten kyla HDDs. Efter vidare efterforskning och "googlande" men jag har gjort ändringar till dina förslag och har kommit fram till detta:

Coolingstuff:

4 st Cougar Vortex V14H 209:-
2 st EK 7970 backplate 239:-
1 st EK Water Blocks DCP 4,0 379:-
1 st EK WB Supreme HF Acetal Nickel EN 629:-
2 st EK-FC7970 Acetal 749:-
3 st Feser One UV Orange 79:-
4 st Fläkt galler 140mm svart 22:-
2 st Masterkleer 10/13 UV Black 45:-
1 st Phobya Balancer 150 nickel black 235:-

Inet:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1680254/2012-04-11

DangerDen:
1 st Black Ice GTX560 - Xtreme á ca 1400:- (en 140x4 som ni förstår, med mycket tät fin array)

Detta är som ni ser mer än bara vatten kylnings delar men det är vad jag "behöver" för att genomföra bygget. Valet av radiator är kanske lite av det extrema men jag känner att jag vill utnyttja det utrymme jag har till sitt fulla. Funderade även på någon form av quick release, vad säger ni om det? Sedan funderade jag på om ni tror pumpen orkar med den aningen större radiatorn?

Som sagt första gången så säg till om jag har gjort något dumt här och uppskattar all form av feedback .

Ser bra ut! Ser dock ingen radiator i listan?
sen kan du lika gärna köpa batterivatten o blanda i färg mm själv. blir billigare o bättre

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjolle:

Har skrotat idén med att vatten kyla HDDs. Efter vidare efterforskning och "googlande" men jag har gjort ändringar till dina förslag och har kommit fram till detta:

Coolingstuff:

4 st Cougar Vortex V14H 209:-
2 st EK 7970 backplate 239:-
1 st EK Water Blocks DCP 4,0 379:-
1 st EK WB Supreme HF Acetal Nickel EN 629:-
2 st EK-FC7970 Acetal 749:-
3 st Feser One UV Orange 79:-
4 st Fläkt galler 140mm svart 22:-
2 st Masterkleer 10/13 UV Black 45:-
1 st Phobya Balancer 150 nickel black 235:-

Inet:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1680254/2012-04-11

DangerDen:
1 st Black Ice GTX560 - Xtreme á ca 1400:- (en 140x4 som ni förstår, med mycket tät fin array)

Detta är som ni ser mer än bara vatten kylnings delar men det är vad jag "behöver" för att genomföra bygget. Valet av radiator är kanske lite av det extrema men jag känner att jag vill utnyttja det utrymme jag har till sitt fulla. Funderade även på någon form av quick release, vad säger ni om det? Sedan funderade jag på om ni tror pumpen orkar med den aningen större radiatorn?

Som sagt första gången så säg till om jag har gjort något dumt här och uppskattar all form av feedback .

Det ser riktigt bra ut, dock hade jag satsat på en bättre pump till detta bygge. T.ex. en DDC eller D5 med top är mycket kraftfullare / har lägre ljudnivå. Jag tycker även personligen att 13/10 slang är alldeles för litet, det kommer enligt mig se konstigt ut i ett så pass stort chassi. Jag hade satsat på minst 16mm ytterdiameter.

Feser ones kylvätska bör du undvika. Den är inte särskilt bra då den kan lämna rester av färg i vattenblock. Enligt mig är Mayhems vätskor ett mycket bättre val. De brukar anses som en av de bättre inom olika kylmedier. De har 2st olika färdigblandade oranga vätskor, en vanlig samt en som inte är genomskinlig, ger en ganska cool effekt:

http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p12761_Mayhems...
http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p12388_Mayhems...

Om du tänker köra med färgad vätska tycker jag även att det är lite "slöseri" om du ändå inte kör med genomskinliga slangar samt vattenblock med genomskinlig plexitop. Här är ett snyggt exempel på hur Mayhems Pastel Gigabyte Orange ser ut med dessa:

Dold text

Här finns då vattenblocken med genomskinlig top samt bra genomskinlig slang om du skulle vilja ha det:

Permalänk
Medlem

Jag tackar för all input, har fått hjälp från annat håll och kommer att uppdatera er när jag har alla sakerna hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjolle:

Jag tackar för all input, har fått hjälp från annat håll och kommer att uppdatera er när jag har alla sakerna hemma.

låter fint, o lycka till med bygget!

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

Väcker nu liv i denna tråden för dem som missat mitt nya album med resultatet av inputen och hjälpen jag fick här + lite ytterligare research från annat håll. Så får vi se om denna "reklamen" väcker liv i albumet igen och även den forum tråden. Tackar alla för hjälpen igen.

Permalänk
Medlem

H100 räcker gott och väl för din 8150 då jag själv kör med en sådan kyler väldigt bra och den är väldigt väldigt tyst processor användning just nu 8-12% och den ligger på 35-36 grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Al3xswe:

H100 räcker gott och väl för din 8150 då jag själv kör med en sådan kyler väldigt bra och den är väldigt väldigt tyst processor användning just nu 8-12% och den ligger på 35-36 grader.

Jag vet inte om du klicka dig vidare till mitt album via min profil men det är inte en 8150 som sitter i min burk numera, bytte till socket 2011 och en 3930k. Detta i kombination med 2 st 7970 tyckte jag förtjänade en riktigt custom loop. Lägger till en länk här om det underlättar, Galleri. Specs står skrivet som ett inlägg i forum tråden.