Fixa Linux serverdatorer

Permalänk
Medlem

Fixa Linux serverdatorer

Hejsan!

Jag skall ta och fixa linux på ett antal datorer som skall agera serverdatorer till bland annat Counter Strike och Minecraft.
Dessa datorer kommer att vara helt tomma när jag får dem och min fråga är, vilket sorts Linux skall jag använda mig av?
Det skall vara skapligt lätt för mig som aldrig använt Linux, men även bra för servers.

Skulle någon kunna förklara hur jag gör för att fixa Linux på de datorerna :)?

Finns det något bra program för fjärrstyrning till Linux? (Som är gratis)

Mvh Andreas

Permalänk
Medlem

För minecraft servrar så kanske MineOS är bäst och enklast, automatiska backups mm.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

SSh används för att fjärrstyra linux, endast terminalen dock. Vnc finns om du vill fjärrstyra gui, vilket inte direkt ger några fördelar.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Vill du använda dig av en gui på fjärr, dvs långsamma anslutningar så är nomachine NX ett bra alternativ med. Krypterat plus att bilderna som den skickar är komprimerade.

Permalänk
Medlem

Fjärrstyrningen kommer enbart att vara för att kunna arbeta på serverdatorerna från en dator.
Dessa kommer att användas under ett LAN på 3 dagar.
Ingen som har någon guide på hur man skall fixa Linus och vilket? Är MineOS väldigt mycket bättre än någon standard Linux som man kan köra på alla datorerna, eller är det overkill om man ska ha det up n running i 3 dagar?

Permalänk
Medlem

Ska du ha cs servern och mc servern på separata servrar så är ex Mine os underbart lätt.

På den andra där cs ska va kan du ju köra en enkel Debian eller ubuntu server, tror inte det blir så stor skillnad i pref.

Föressten så går det ju alltid väldigt enkelt och smidigt att köra mine os virtuellt om du har en dator som har dubbla nic's för enkelhetens skull.

Permalänk
Medlem

Japp de kommer att ligga på olika datorer, Minecraft kommer att ha en egen.
Vad är nic's? ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramirez:

Japp de kommer att ligga på olika datorer, Minecraft kommer att ha en egen.
Vad är nic's? ^^

Nätverskort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramirez:

Japp de kommer att ligga på olika datorer, Minecraft kommer att ha en egen.
Vad är nic's? ^^

Tror att dubbla nics det är när en dator kan ha flera internetuppkopplingar(flera IPs). Men jag hänvisar till min sign:)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LTsm:

Tror att dubbla nics det är när en dator kan ha flera internetuppkopplingar(flera IPs). Men jag hänvisar till min sign:)

Behöver inte ha något med ISP att göra. Dubbla NIC betyder två nätverskort, finns virtuella NIC också man kan köra när man använder VM (Virtual Machine).
NIC finns med en eller flera portar (single, dual, tripple, quad osv).