Hjälp med att bygga en hemserver

Permalänk

Hjälp med att bygga en hemserver

Edit: Glömde säga, jag ber om ursäkt om detta har tagits upp ett antal gånger, men jag har inte hittat den informationen jag är ute efter.

Håller på förbereder en hel del för att bygga en hemserver, men har lite svårt för att förstå lite om hur allt funkar.

Kan börja med att berätta vad jag ska ha servern till, och vad jag inte kommer använda den till...

  1. Filserver, Jag vill kunna spara all media på servern, så som bilder, musik, film och även komma åt det både lokalt och utifrån.

  2. Media, Jag vill kunna streama film och musik genom nätverket till min vanliga dator.

  3. "Nerladdningsstation", Allt jag laddar ner, vill jag ska hamna på servern.

  4. Jag kommer INTE använda den för att dra upp någon server till spel eller något sådant.

  5. Backup är inte speciellt viktigt, bilder kan jag i värsta fall lägga in på en extern 500GB disk som jag har liggandes.

Nu när jag har dessa punkter ur vägen, så återstår lite frågor om passande hårdvara.

Dessa saker har jag liggandes just nu, och nämner även det som saknas:

  • Chassi: Fractal Design Define R3

  • Moderkort: Gigabyte Z68AP-D3 Socket 1155

  • CPU: Här behöver jag lite rekommendationer för mina ändamål.

  • CPU Kylare: Antec Kühler H2O 620

  • RAM: 2x2GB 1333MHz Crucial minnen

  • GPU: Intergrerad grafik

  • HDD: 1x1TB WD Green 5400 RPM, 2x500GB Seagate Baracuda 7200 RPM

  • PSU: Fractal Design Tesla 550W

CPU behöver jag som sagt lite hjälp med.. Servern kommer stå på hela tiden, men jag tror inte den kommer belastas speciellt hårt med tanke på vad jag ska ha den till.
Inte direkt superbra val med HDD, men det är vad jag har tillgängligt just nu, har planer på att köpa större sen när priserna har gått ner lite mer, hur lång tid det tar vet jag inte.

Finns det något jag bör ändra på eller ser det bra ut i övrigt?

Permalänk
Medlem

Ja cpu mässigt borde du väll satsa på en i3 2120 eller liknande och känner du att du kommer göra mer saker i framtiden som kan vara mer cpu krävande kanske det kan vara likaväl att skaffa en i5 2400.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Skrivet av BaZZe:

Ja cpu mässigt borde du väll satsa på en i3 2120 eller liknande och känner du att du kommer göra mer saker i framtiden som kan vara mer cpu krävande kanske det kan vara likaväl att skaffa en i5 2400.

Tackar, då vet jag på ett ungefär vad jag ska fokusera på, men blir nog att vänta på att cpu för Ivy Bridge är ute först.
För är det så pass hög prestandaökning mellan 2500K och 3570K så blir det nog en uppgradering till speldatorn, och det gamla åker in i servern.
Är det inte så stor skillnad mellan dom två så blir det nog en i3 2120, tvekar på att jag kommer behöva en i5 2400 inom en snar framtid.

Permalänk
Medlem

Varför bygga server? Köp en Synology -NAS istället. Den klarar det du beskriver, är strömsnål, liten och tyst. Vet inte exakt vad det du skissat på kommer kosta men jag gissar på ca 3500 utan diskar?

T ex en Synology DS412j

Alternativt går du ner på en billigare (men lite nyare) 2-diskars-variant, t ex DS212j och använder mellanskillnaden till en eller två nya, fräscha och lite större diskar.

Du skrev inget om prestandakrav och dessa är knappast monstersnabba, men det blir mindre, smidigare och enklare.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Varför inte satsa på en atom-processor? Det blir mycket billigare och prestandan räcker utan problem till det du ska ha den till.

Permalänk

[QUOTE=Micke O;12154100]Varför bygga server? Köp en Synology -NAS istället. Den klarar det du beskriver, är strömsnål, liten och tyst. Vet inte exakt vad det du skissat på kommer kosta men jag gissar på ca 3500 utan diskar?

T ex en Synology DS412j

Alternativt går du ner på en billigare (men lite nyare) 2-diskars-variant, t ex DS212j och använder mellanskillnaden till en eller två nya, fräscha och lite större diskar.

Du skrev inget om prestandakrav och dessa är knappast monstersnabba, men det blir mindre, smidigare och enklare.[/QUOTE]

Skrivet av Mancerot:

Dessa saker har jag liggandes just nu, och nämner även det som saknas:

  • Chassi: Fractal Design Define R3

  • Moderkort: Gigabyte Z68AP-D3 Socket 1155

  • CPU: Här behöver jag lite rekommendationer för mina ändamål.

  • CPU Kylare: Antec Kühler H2O 620

  • RAM: 2x2GB 1333MHz Crucial minnen

  • GPU: Intergrerad grafik

  • HDD: 1x1TB WD Green 5400 RPM, 2x500GB Seagate Baracuda 7200 RPM

  • PSU: Fractal Design Tesla 550W

Den där listan finns med i min första post..
Och som det står precis ovanför listan, så har jag allt det liggandes redan, det enda som saknas är CPU.

Men jag kom på nu i efterhand att ifall Ivy Bridge visar sig vara så pass bättre att det verkligen är värt att uppgradera, så kanske jag istället bygger ihop en speldator av det jag har liggandes och säljer för ett skapligt pris, vilket kan bli några tusenlappar.
Sen uppgraderar jag min speldator och köper en NAS för resten av pengarna.

Men som sagt, det återstår att se hur pass bra Ivy Bridge blir över Sandy Bridge, vilket förhoppningsvis blir om ca 3-4 veckor.

Permalänk
Medlem

Ah, sorry. Missade att du redan hade grejerna.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX