Intel Ivy Bridge presenteras på IDF Beijing

Permalänk
Melding Plague

Intel Ivy Bridge presenteras på IDF Beijing

På Intel Developer Forum i Kina avslöjas några av detaljerna bakom den kommande arkitekturen Ivy Bridge – Intels första processor i generation 22 nanometer.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser framemot bänkpressar mätningarna

Permalänk
Medlem

Jag ser fram emot väldigt bra batteritider för ultrabooks med Ivy Bridge! Känns ju lovande om man får tro pressreleasen. Å andra sidan, sällan man läser en pressrelease som belyser svagheterna...

Permalänk
Medlem

Mitt system står redo inför Ivy, allt är monterat! Bara kasta in en 3770k och på med kylaren sen är det klart! (förmodligen)

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Medlem

Tredje Generationens Intel Core hette det väl? :S:S:S:S:S

Permalänk

När får vi se de första Ivy Bridge bärbara datorerna ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Intel Ivy Bridge släpps någon gång vecka 17, det vill säga i perioden 23–29 april.

Bara till dator-tillverkarna (lenovo, acer etc) eller också till konsumenter? Är så jävla taggad på Lenovo Thinkpad T430u med Ivy Bridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Tredje Generationens Intel Core hette det väl? :S:S:S:S:S

Nja, även de första Core-processorerna är väl Intel Core!?

Sjätte generationens Intel Core blir det då..

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dava:

Nja, även de första Core-processorerna är väl Intel Core!?

Sjätte generationens Intel Core blir det då..

Intel själva säger att det är tredje generationen. Sandy bridge kallades andra generationen.
Hur de räknat fram det är ett stort mysterium för de verkar ha hoppat över Core 2 helt, sedan sagt att Nahalem/Westmere är generation ett. Det finns noll logik i det hur man än vänder och vrider på det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Ser fram emot detta. Ska bli intressant att se hur de presterar.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Behöver en ny laptop till att lira D3 på i sommar så de kan inte komma snabbt nog nu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Intel själva säger att det är tredje generationen. Sandy bridge kallades andra generationen.
Hur de räknat fram det är ett stort mysterium för de verkar ha hoppat över Core 2 helt, sedan sagt att Nahalem/Westmere är generation ett. Det finns noll logik i det hur man än vänder och vrider på det.

Förmodligen räknar de från det att de lanserade koncepten Core i3, Core i5 och Core i7, även om Core 2 borde räknas som Core-processor.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av sirnicke:

Förmodligen räknar de från det att de lanserade koncepten Core i3, Core i5 och Core i7, även om Core 2 borde räknas som Core-processor.

Fast inte ens då finns det någon logik eftersom de räknar Nahalem och Westmere som först generationen och sedan Sandy som andra och Ivy som tredje. Först räknare de alltså ett tick/tock som ett och sedan individuellt. Det finns alltså inget konsekvent sett att få ihop att Ivy är tredje och Sandy andra utan de verkar ha satt generationerna lite godtyckligt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Vad jag har läst är det tidigast juni

Visa signatur

opteron 165+ @ 2,5 ghz tuniq, DFI lanparty d, 2x 1024 gskill pc4000. 7800Gtx 256 mb vf900, Hiper 580W psu blå, thermaltake armor,2 st raptor 36 gb

Permalänk
Medlem

2 saker jag undrar över:
1. Hur funkar det där med hyperthreading? Är ju inget nytt men jag som sysslar med renderingar, renderar dem som en 8 kärnig processor dvs. med dubbla prestandan mot en 4 kärnig?

2. Spelar inget och har ett gammalt 9800gt jag tänkte flytta över i nya burken (med ivy's i7a). Ersätter ivys grafikkrets 9800an? Gör det ingen skillnad om jag kör med graffekortet i? Kör minst 2 skärmar...

Visa signatur

Stationär: Intel i7 2700K @ 4.4ghz | Arctic Freezer i30 | Crucial 16GB | Asus P8Z68-V | FPS 650W 80+ Gold | GeForce 9800GT | Samsung 830 128GB SSD | 2 TB | Fractal R3
Renderings-burken: Intel Quad Q6600 G0 @ 3.5ghz | TRUE | Gigabyte P35-DS4 | Corsair 4GB | Raptor 74 GB 10000RPM | 1TB | Corsair Powersupply 520W | GeForce 7600GT | Nzxt Hush

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Ivy Bridge[/url]

Men vad är det ni skriver. De ska ju vara 3:e generationens core-processor!

Visa signatur

Games!

Permalänk
Medlem

SweC, blir det en recension från er sida när IB väl släpps?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Keepan:

2 saker jag undrar över:
1. Hur funkar det där med hyperthreading? Är ju inget nytt men jag som sysslar med renderingar, renderar dem som en 8 kärnig processor dvs. med dubbla prestandan mot en 4 kärnig?

2. Spelar inget och har ett gammalt 9800gt jag tänkte flytta över i nya burken (med ivy's i7a). Ersätter ivys grafikkrets 9800an? Gör det ingen skillnad om jag kör med graffekortet i? Kör minst 2 skärmar...

1. Nej, inte med dubbla prestandan, dock med en markant prestandaförbättring jämfört med en rent fyrkärnig processor.

2. Nej, du kan välja om du vill köra på ditt separata grafikkort eller om du vill köra med den integrerade grafiken. Ett separat 9800GT har förmodligen bättre spelprestanda än den integrerade grafiken, men spelar du inte kan du lika gärna köra på den integrerade grafiken. Dock behöver du ett moderkort med dubbla utgångar om du skall kunna koppla två skärmar till den integrerade kretsen. (något att kolla på vid val av moderkort, då många moderkort endast har en DVI-utgång)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

1. Nej, inte med dubbla prestandan, dock med en markant prestandaförbättring jämfört med en rent fyrkärnig processor.

2. Nej, du kan välja om du vill köra på ditt separata grafikkort eller om du vill köra med den integrerade grafiken. Ett separat 9800GT har förmodligen bättre spelprestanda än den integrerade grafiken, men spelar du inte kan du lika gärna köra på den integrerade grafiken. Dock behöver du ett moderkort med dubbla utgångar om du skall kunna koppla två skärmar till den integrerade kretsen. (något att kolla på vid val av moderkort, då många moderkort endast har en DVI-utgång)

1. De jag misstänkte, flummigt vad dem där emulerade kärnorna gör.

2. I ett test för kanske 2 veckor sen som publicerades här på swec tror jag det var så jämförde dem ivy's grafikkrets mot dagens budget-gpu's och där prestera den bra men jag tycker det verkar konstigt?
Har ett 7600gt liggandes också så om ivy's krets är så bra som den verkar så skulle jag vilja köra grafiken på processorn och sen koppla skärmarna till graffet så det enda grafikkortet då gör är att skicka signalerna till skärmarna

Visa signatur

Stationär: Intel i7 2700K @ 4.4ghz | Arctic Freezer i30 | Crucial 16GB | Asus P8Z68-V | FPS 650W 80+ Gold | GeForce 9800GT | Samsung 830 128GB SSD | 2 TB | Fractal R3
Renderings-burken: Intel Quad Q6600 G0 @ 3.5ghz | TRUE | Gigabyte P35-DS4 | Corsair 4GB | Raptor 74 GB 10000RPM | 1TB | Corsair Powersupply 520W | GeForce 7600GT | Nzxt Hush

Permalänk

hmm ganska intressant! Har ett Nvidia GeForce 8600GT liggandes hemma, den GPUn har 32 streamprocessorer.
Medan Ivy Bridge har 16, inte illa to be honest!

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av SilentHarmonic:

hmm ganska intressant! Har ett Nvidia GeForce 8600GT liggandes hemma, den GPUn har 32 streamprocessorer.
Medan Ivy Bridge har 16, inte illa to be honest!

streamprocessorer kan du inte jämföra så

sak samma som med mhz till cpu. tez 3.4ghz p4 och 3.4ghz 2500k

det är annat som spelar in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SilentHarmonic:

hmm ganska intressant! Har ett Nvidia GeForce 8600GT liggandes hemma, den GPUn har 32 streamprocessorer.
Medan Ivy Bridge har 16, inte illa to be honest!

Ivy Bridge kommer vara snabbare än 8600GT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Ivy Bridge kommer vara snabbare än 8600GT.

Finns det några siffror publicerade så man kan jämföra med nuvarande grafikkort?

Visa signatur

Stationär: Intel i7 2700K @ 4.4ghz | Arctic Freezer i30 | Crucial 16GB | Asus P8Z68-V | FPS 650W 80+ Gold | GeForce 9800GT | Samsung 830 128GB SSD | 2 TB | Fractal R3
Renderings-burken: Intel Quad Q6600 G0 @ 3.5ghz | TRUE | Gigabyte P35-DS4 | Corsair 4GB | Raptor 74 GB 10000RPM | 1TB | Corsair Powersupply 520W | GeForce 7600GT | Nzxt Hush

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keepan:

2 saker jag undrar över:
1. Hur funkar det där med hyperthreading? Är ju inget nytt men jag som sysslar med renderingar, renderar dem som en 8 kärnig processor dvs. med dubbla prestandan mot en 4 kärnig?

Man skulle kunna jämföra en processor med en kassa i en affär. Tänk dig att en kärnan är kassörskan (eller kassören om vi nu vill vara pk). Medan själva stationen är tråden.
Genom att låta kassörskan ta hand om flera kassor kan hon arbeta mer, men aldrig över 100%. Så istället för att vänta på farbror Gunvar ska ta upp sin plånbok sätter hon sig vid en annan kassa och arbetar lite vid den istället.

Permalänk
Medlem

Om man har ett "vanligt" grafikkort i datorn, men vill ha mer skärmar. Kan man då använda det integrerade samtidigt för en extra utgång eller två?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keepan:

2 saker jag undrar över:
1. Hur funkar det där med hyperthreading? Är ju inget nytt men jag som sysslar med renderingar, renderar de som en 8 kärnig processor dvs. med dubbla prestandan mot en 4 kärnig?

Nej, du kan räkna med en blygsam förbättring, kanske 10-30% jämfört med att rendera utan hyperthreading. Detta eftersom hypertrådarna måste dela på de fyra fysiska kärnornas flyttals-resurser och alltså måste vänta på varandra.

Observera grammatikkorrigeringen med fetstil ovan. Jag vet inte hur gammal du är, men "dem" är helt fel på det stället (eftersom "de" är subjektet). Det verkar som att många människor här på Sweclockers har svårt med språkkänslan, bla. för bestämd och obstämd artikel. Varför?

Citat:

Man skriver de som bestämd artikel och subjekt: De nya stolarna köpte de i Malmö.

Dem används som objekt och efter preposition: Dem älskar jag; jag tänker bara på dem.

Bestämd artikel blir alltid de, också när den är en del av objektet: Jag älskar de nya stolarna.

Men valet mellan de och dem är fritt i de-som-konstruktioner som är objekt eller står efter preposition, särskilt när som är subjekt i efterföljande bisats: Jag älskar de/dem som lagar stolar; jag tänker på de/dem som samlar stolar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Keepan:

2 saker jag undrar över:
1. Hur funkar det där med hyperthreading? Är ju inget nytt men jag som sysslar med renderingar, renderar dem som en 8 kärnig processor dvs. med dubbla prestandan mot en 4 kärnig?

2. Spelar inget och har ett gammalt 9800gt jag tänkte flytta över i nya burken (med ivy's i7a). Ersätter ivys grafikkrets 9800an? Gör det ingen skillnad om jag kör med graffekortet i? Kör minst 2 skärmar...

1. Nej. Det blir inte dubbla prestandan med HT. Ganska långt ifrån utan den simulerar kärnor så den arbetar effektivare.

2. Du kan bestämma själv om du vill spela med ditt instickskort (9800GT) eller den integrerade grafikkretsen (HD4000).

Skrivet av gnypp45:

Nej, du kan räkna med en blygsam förbättring, kanske 10-30% jämfört med att rendera utan hyperthreading. Detta eftersom hypertrådarna måste dela på de fyra fysiska kärnornas flyttals-resurser och alltså måste vänta på varandra.

Observera grammatikkorrigeringen med fetstil ovan. Jag vet inte hur gammal du är, men "dem" är helt fel på det stället (eftersom "de" är subjektet). Det verkar som att många människor här på Sweclockers har svårt med språkkänslan, bla. för bestämd och obstämd artikel. Varför?

*Host* Grammer nazi *Host*

Skrivet av dibb:

Vad jag har läst är det tidigast juni

Det är OEM i laptops det handlar om. Intel vill mjölka SB så mycket det går just till laptops. Desktopversionen släpps i slutet av April.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av gnypp45:

Observera grammatikkorrigeringen med fetstil ovan. Jag vet inte hur gammal du är, men "dem" är helt fel på det stället (eftersom "de" är subjektet). Det verkar som att många människor här på Sweclockers har svårt med språkkänslan, bla. för bestämd och obstämd artikel. Varför?

Har väll inte vart helt vaken på svenska lektionerna sen orkar man ju inte sitta o korrekturläsa allt man postar, viktiga anser jag att ens budskap kommer fram och är förståeligt. Läser jag igenom inser jag också att det är fel användning men orka
Använder inte "dom" iaf så tycker jag ska ha plus för att jag försöker iaf
(är 22)

Visa signatur

Stationär: Intel i7 2700K @ 4.4ghz | Arctic Freezer i30 | Crucial 16GB | Asus P8Z68-V | FPS 650W 80+ Gold | GeForce 9800GT | Samsung 830 128GB SSD | 2 TB | Fractal R3
Renderings-burken: Intel Quad Q6600 G0 @ 3.5ghz | TRUE | Gigabyte P35-DS4 | Corsair 4GB | Raptor 74 GB 10000RPM | 1TB | Corsair Powersupply 520W | GeForce 7600GT | Nzxt Hush

Permalänk
Skrivet av MX510.:

streamprocessorer kan du inte jämföra så

sak samma som med mhz till cpu. tez 3.4ghz p4 och 3.4ghz 2500k

det är annat som spelar in.

Tycker mest att det är intressant hur många den börjar att få ^^ .

Skrivet av ajp_anton:

Ivy Bridge kommer vara snabbare än 8600GT.

Hela X86 processorn sammanlagt ja, gpu delen: Nej.
Intel har en hel del drivers att jobba på.

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av gnypp45:

Det verkar som att många människor här på Sweclockers har svårt med språkkänslan, bla. för bestämd och obstämd artikel. Varför?

Hört från flera kompisar som går/gått i olika skolor att de lärt sig att "dem" ALLTID är rätt. Så nu vet du varför detta sprider sig...

Skrivet av SilentHarmonic:

Hela X86 processorn sammanlagt ja, gpu delen: Nej.
Intel har en hel del drivers att jobba på.

Skulle säga att HD3000 är aningen långsammare än en 8600GT, och sen kommer HD4000 (som jag pratade om) som är nära dubbelt så snabb som HD3000.
Sen som du säger så är kanske Intels drivrutiner inte de bästa, men när de funkar så är GPUn snabb.