Google Chrome OS förvandlas till traditionellt operativsystem

Permalänk
Skrivet av PerZerk:

Ikonerna i verktygsfälten är inte helt olikt varandra.

Okej du hade rätt Ser ganska likt ut

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Skulle kunna tänka mig att använda detta som "köksdator" om det kommer en tablet som stöder detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qw3rty:

Vad får dig att tro att någon annan kommer kunna se vilka filer du har på din dator?

Vad får dig att tro att Googles molntjänst skulle vara immun mot hackers? Antagligen är den också "gratis" för alla så länge man
går med på genom användaravtal som innebär att det snälla företaget Google får sälja vidare alla dina vanor till vem de önskar. Kul.
Om man nu vill ha något som är gratis och funkar bra, varför inte välja Linux?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

logiskt ändå. Det är en layout de flesta är vana vid, underlättar säkert för många

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Bara dom bilderna såg mer lovande ut än w8

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: i7 4790k | EVGA 1070
Dator 2: i5 3570k | Asus 960
"Allting blir bättre med Boost"

Permalänk
Avstängd

Kan tänka mig detta på min surf-PC, om det är gratis vill säga..

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Vad får dig att tro att Googles molntjänst skulle vara immun mot hackers? Antagligen är den också "gratis" för alla så länge man
går med på genom användaravtal som innebär att det snälla företaget Google får sälja vidare alla dina vanor till vem de önskar. Kul.
Om man nu vill ha något som är gratis och funkar bra, varför inte välja Linux?

Självklart kan de inte erbjuda tjänster gratis om de inte får in pengar på något sätt alls. Hur hade du tänkt att det skulle fungera? De döljer ju inte precis hur de går till väga för att erbjuda riktade annonser, och så man får själv välja om man vill ta del av deras (väldigt bra) tjänster eller ej.

Permalänk
Medlem

När alla pc program och spel stöds så kan det vara värt en tanke, före dess, nej tack.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Lite win7 och osx. Startmeny i win7 och osx launchpad

Permalänk

Själv tycker jag så här. Windows dagligen (eller för vanliga ändamål) linux för att köra mina servers (gratis, snabbt och enkelt om man kan det) OSx för "special" ändamål. Tex som music och film. "Typ media"

Känner att google os är så instängt. Dock väldigt kul att see nya grejer. Men behöver vi verkligen ett till os?

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk

Ser bra ut. Gillar att Google exprimenterar med Linux. Frågan är om de kommer öppna det så man kan installera det på valfri dator? För som det är nu verkar det bara funka på vissa enheter.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Inaktiv

äre gratis testar jag det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishg33k95:

Själv tycker jag så här. Windows dagligen (eller för vanliga ändamål) linux för att köra mina servers (gratis, snabbt och enkelt om man kan det) OSx för "special" ändamål. Tex som music och film. "Typ media"

Känner att google os är så instängt. Dock väldigt kul att see nya grejer. Men behöver vi verkligen ett till os?

Själv är det Arch Linux med KDE dagligen, Windows för spelen, allt på separata diskar så man slipper en krock med boothanterare..
Såklart Linux på serverdatorn som körs när man vill spela med kompisar. Mac OS X ja, det verkar passa bäst för diverse artister inom musik, film och ... tecknare.

Chrome ser däremot bara ut som en jobbig upplevelse, men ska inte säga något förrän jag blivit såld nog att testa det, vilket jag inte är just nu.

stavf-fel
Permalänk
Medlem

Så länge det inte finns program som man kan installera i google OS så är det inget idé att installera den. Jag saknar massor med program som jag använder idag.

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Qw3rty:

Vad får dig att tro att någon annan kommer kunna se vilka filer du har på din dator?

Jag tänkte säga något liknande men den här killen/tjejen han före:

Citat:

"vad får dig att tro att Googles molntjänst skulle vara immun mot hackers? Antagligen är den också "gratis" för alla så länge man
går med på genom användaravtal som innebär att det snälla företaget Google får sälja vidare alla dina vanor till vem de önskar. Kul.
Om man nu vill ha något som är gratis och funkar bra, varför inte välja Linux?"

Citat:

"Självklart kan de inte erbjuda tjänster gratis om de inte får in pengar på något sätt alls. Hur hade du tänkt att det skulle fungera? De döljer ju inte precis hur de går till väga för att erbjuda riktade annonser, och så man får själv välja om man vill ta del av deras (väldigt bra) tjänster eller ej."

Inte för att vara den som är "den" men de allra flesta Gnu/Linux system erbjuds helt utan betalning/inkomster av något slag. Dessa system/os är enormt mycket mer kompetenta än vad Googles Chrome är (ja det är Gnu/Linux i grunden men väldigt nedstängt). Summa summarum så är detta "erbjudande" inte på något vis generöst av Google utan endast ett sätt att försöka få kunden att välja deras tjänster så att de kan få reda på ännu mer som de sedan kan sälja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

konstigt att ingen har sagt windows 7

SER EXAKT ut som windows 7 tillochmed startknappen

Startknappen är iof. Google Chromes ikon, inte Windows 7, eller menar du själva placeringen? För det finns inte så många andra praktiska ställen att ha en startknapp på :/

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Hedersmedlem

Det kanske redan har kommit fram, men bland de mer intressanta förändringarna är att Googles custom kärna till Android successivt har börjat införlivas i Linux standard kärna. Förutom att det förenklar för Android utvecklare, vet jag inte hur det påverkar Chrome eller vilka planer som finns bland andra distributioner att på något sätt utnyttja möjligheterna att bygga in Android drag i skrivbordsmiljön.

Permalänk
Medlem

Skulle vara riktigt kul om Google släpper detta till Androidtelefonerna. Vi har redan sett hur Linux körs på en HTC-lur, så vad är det som säger att detta inte kan köras på en Android-lur?

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Att lägga ut saker på internet är ju bara ett naturlig följd till att datorer blir mer och mer bärbara då vi vill kunna ta med oss våra dokument vart vi än går. Vill också tillägga att argument i still med: jag vill inte lägga ut saker på nätet, eller att man vill ha saker endast på min dator endast för mig själv fungerar ju inte till 100% därför att så fort man ansluter sin dator till internet så kan folk få tillgång till den och varför skulle det vara lättare att stjäla filer från en server än från en Pc?

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tomas_88:

Att lägga ut saker på internet är ju bara ett naturlig följd till att datorer blir mer och mer bärbara då vi vill kunna ta med oss våra dokument vart vi än går. Vill också tillägga att argument i still med: jag vill inte lägga ut saker på nätet, eller att man vill ha saker endast på min dator endast för mig själv fungerar ju inte till 100% därför att så fort man ansluter sin dator till internet så kan folk få tillgång till den och varför skulle det vara lättare att stjäla filer från en server än från en Pc?

Absolut; det finns alltid en risk att data läcker ut till folk som inte skall ha tillgång till den och detta oavsett vilka säkerhetsåtgärder som tillämpas. Säkerhet är i grunden ett kalkylerat risktagande där man måste bestämma vad som är värt att skyddas och till vilken grad/mot vilka hot. Att till exempel placera all sin data i ett publikt nätverk (så kallat moln nu för tiden) utan någon form av kryptering/åtkomstkontroll (eller mycket svag sådan; t.ex. vanligt konto med lösenord kopplat till en leverantörs tjänster) är = att man inte finner någon av sin data värd att skydda överhuvudtaget. Jag finner att all min data, oavsett hur trivial den än må verka vara, är skyddsvärd i någon mån. Slutsatsen jag drar av detta är att jag tänker mig för innan jag lägger ut något/skriver på publika platser samt att jag ser till att ha ett grundskydd på mina terminaler samt att jag väljer bort att lagra det mesta i "molnet" utan använder lokal lagring då det hittills är säkrare (och kommer med all sannolikhet att vara det i all framtid ur en del perspektiv åtminstone).

Du måste tänka på att det inte endast finns externa hot utan människorna som är anställda i det företag som du placerat dina filer hos också kan vara potentiella "fiender"/"motståndare"/"förövare".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Själva grundidéen är god. Men vad händer om man tappar uppkopplingen då? Om allt lagras i molnet så kommer man inte åt sina filer, eller mellanlagras de på enheten?

Man känner väll sig lika handikappad som man gör i dagsläget utan internetuppkoppling.

Permalänk
Medlem

Detta kommer sluta med att de kommer skapa ett riktigt OS och äta upp MS Windows med deras storlek på företag och med novisa människor som vill ha vartenda musklick reggat på en Google server. Fan jag börjar bli lite paranoid haha

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem

Jag vill ha chrome OS på min eeepc som ett alternativ till windows 7. Jag vill ha mitt windows för olika specifika program men chrome os är ju genialt när man bara surfar, bättre än Express gate som inte är trevligt alls,

alltså please asus, replace express gate with chrome OS

det är väl inte några speciella hårdvarukrav!?

Permalänk
Skrivet av Porraz:

Startknappen är iof. Google Chromes ikon, inte Windows 7, eller menar du själva placeringen? För det finns inte så många andra praktiska ställen att ha en startknapp på :/

Färgerna kanske

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Trist att Google inte verkar fatta att man behöver vertical tabs för att Chrome ska bli användbart. Särskilt när man har ett OS baserat på det, där 100% skall hanteras "på webben", så behöver man troligtvis ha en väldans massa tabbar uppe.
Själv kör jag Firefox just för att det är den enda browsern som har bra stöd för vertical tabs. Har sällan mindre än ett 50 tal tabbar uppe, och det är plågsamt om man inte snabbt kan scrolla mellan dem.

Permalänk
Medlem

Kan ju se användning för det här på laptops för grundskolan. Rätt så oförstörbart system och minimalt jobb för admins på skolorna

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

Nej tack. Jag vill ha filerna på min dator. Andra ska inte kunna kolla vad jag har för filer.

Var de inte motsatsen som stod i nyheten? Att Chrome blir ett vanlig OS med filer på daton? Jag vet inte vad du kommenterar egentligen. Jag håller med dig och är glad att Chrome blir "vanligt" OS... Om google gör de kan de bli så pass stor att man kan få drivrutiner och stöd från tillverkare. Är jävligt less på betala microsoftskatt.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som inte hittar var man laddar ner det? Sweclockers har ju länkat till en sida på deras dev-channel och menar på att man ska kunna ladda ner det där, men jag hittar inte alls.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slagt:

Detta kommer sluta med att de kommer skapa ett riktigt OS och äta upp MS Windows med deras storlek på företag och med novisa människor som vill ha vartenda musklick reggat på en Google server. Fan jag börjar bli lite paranoid haha

Skickades från m.sweclockers.com

Tänker man dock vidare på saken så låter det ju inte helt osannolikt att de har någonting i bakfickan, lite Apple-feeling över det hela kanske?

Permalänk
Medlem

Tycker det verkar vettigt för folk som enbart vill surfa och den typen av internetprylar. Vore dock hetare med Android x86. http://www.android-x86.org/

Visa signatur

Tommie Hansen
---
byme