Problem vid upplåsning av AMD Phenom II X2 555!

Permalänk
Medlem

Problem vid upplåsning av AMD Phenom II X2 555!

Tjenare!

Kortfattat:
Moderkortet = ASUS M4A78LT-M LE
Processor = AMD Phenom II X2 555

När jag startar datorn så kan jag välja att trycka på knappen 4 för att "låsa upp fler kärnor" dvs att processorn blir en X4 istället för en X2:a. Dock när jag gör detta så vill inte mitt windows 7 starta längre. Jag har provat att flasha till senaste bios men det ville inte endå.

Mvh// Eatorb

Visa signatur

~ Asus P8P67 Deluxe B3 - Intel i5 2500k 4,4Ghz - Gainward GeForce GTX 460 SLI - Corsair XMS3 4x4gb 1600Mhz - Corsair 1000w HX - Intel SSD 510 120gb - Rasurbo BC-10 Härligt moddat ;) ~
~ Sony Vaio VPCEB1M1E - Inte Core i3 2,13Ghz - ATI Mobility Radeon HD5650 1024mb - 2x2gb 1066Mhz - 500gb 5400rpm ~

Permalänk
Medlem

Det funkar inte att låsa upp den är jag rätt säker på. Har samma problem med min processor, har en 960 BE, och ett asus M4A75TD. När jag försökte låsa upp så kommer man till "windows startas" sen stängs den av igen, så antar att kärnorna är korrupta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liqqan:

Det funkar inte att låsa upp den är jag rätt säker på. Har samma problem med min processor, har en 960 BE, och ett asus M4A75TD. När jag försökte låsa upp så kommer man till "windows startas" sen stängs den av igen, så antar att kärnorna är korrupta.

Du har nog rätt i att dom kan vara korrupta, finns väl en anledning att dom inte används från början antar jag
Skulle vara kul att se någon slags statistik på hur många som lyckats låsa upp dom.

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem

För mig berodde det på ett för klent/dåligt nätagg. Vad har du får något?

Permalänk
Medlem

Min bror försökte låsa upp från sin Phenom II x2 555 2 till 4 kärnor som jag hade lyckats med för något årsedan. Men när han hade alla 4 kärnorna aktiva så stannade den i windows loading. Jag gav som förslag till han att testa 3 kärnor, och de funkade utan problem. Så om du kan, testa att köra 3 kärnor.
Kan vara så att moderkortet eller processorn inte klarar av 4 kärnor, så då blir den ostabil och windows "krashar".

Visa signatur

Dell Vostro 1700

Permalänk
Medlem

Du kan behöva högre spänning.

Skrivet av Kristerj:

Skulle vara kul att se någon slags statistik på hur många som lyckats låsa upp dom.

Har för mig att jag har sett statistik, och det är väldigt många, 85% är en siffra jag kommer ihåg, behöver dock inte vara sann.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pingen:

För mig berodde det på ett för klent/dåligt nätagg. Vad har du får något?

Det är ett 400w corsair agg, grafikkortet är ett gts 250. Kan ju alltid prova med en större nätdel

Skrivet av fjompex:

Min bror försökte låsa upp från sin Phenom II x2 555 2 till 4 kärnor som jag hade lyckats med för något årsedan. Men när han hade alla 4 kärnorna aktiva så stannade den i windows loading. Jag gav som förslag till han att testa 3 kärnor, och de funkade utan problem. Så om du kan, testa att köra 3 kärnor.
Kan vara så att moderkortet eller processorn inte klarar av 4 kärnor, så då blir den ostabil och windows "krashar".

3 kärnor ska jag prova att "öppna" manuellt, tack för tipset

Skrivet av Rydisen:

Du kan behöva högre spänning.

Har för mig att jag har sett statistik, och det är väldigt många, 85% är en siffra jag kommer ihåg, behöver dock inte vara sann.

Högre spänning låter som en logisk lösning, det ska provas!

Visa signatur

~ Asus P8P67 Deluxe B3 - Intel i5 2500k 4,4Ghz - Gainward GeForce GTX 460 SLI - Corsair XMS3 4x4gb 1600Mhz - Corsair 1000w HX - Intel SSD 510 120gb - Rasurbo BC-10 Härligt moddat ;) ~
~ Sony Vaio VPCEB1M1E - Inte Core i3 2,13Ghz - ATI Mobility Radeon HD5650 1024mb - 2x2gb 1066Mhz - 500gb 5400rpm ~