Scooter "rippar" hardstyle. Gör mig helt j***a galen.

Permalänk
Medlem

Scooter "rippar" hardstyle. Gör mig helt j***a galen.

Japp, som titeln lyder. Har återigen fastnat för dessa tyskar som dödar min absoluta favoritgenre. Tänkte dra lite exempel på hur likt det låter mot vad jag vill kalla "originalet".
Att sampla är något som aldrig kommer försvinna, jag ser det inte som något fel heller. Men någonstans måste det finnas en gräns.

Scooter - Jumping All Over The World - Headhunterz - Rock Civilization (Samma Melodi, liknande intro)
Scooter - It's A Biz (Ain't Nobody) - The Pitcher - Ain't Nobody (Samma Melodi)
Scooter - Ti Sento - Technoboy - Ti Sento (Här har han ju inte ens bytt namn på låten och helt och hållet copy & pastat ett helt parti. Och jag vet mycket väl att Technoboy använder Matia Bazars vocals. Men just partiet med bells är ju lite o ta i).
Scooter - J'adore Hardcore - The Pitcher I Just Can't Stop (Samma Melodi)

Sampla, pitcha och dylikt förekommer väldigt ofta då man kanske har en idé att bygga ut en låt i sin egen stil vilket Scooter faktiskt gör. Men det är inte 1 låt, utan ett flertal och ska dem vara så lika så kan de lika gärna vara remixer.

Nu har jag skrivit av mig lite frustration och låter denna video tala för sig själv då jag inte orkar leta hela natten.

Slutligen, en diskussionsfråga. Tycker ni att de är lika likt som jag? Tycker ni det är okej att plocka så mycket material i så många låtar?

EDIT:

Hittade även en statement av Technoboy där han förklarar att han INTE ger medtycke till att "sno" låtarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600X | Nvidia RTX 2060 | 16GB Corsair-minnen @ 3000 MHz

Permalänk
Medlem

Ja, Scooters nya dunka dunka låter suspekt mycket som annan dunka dunka.

Permalänk
Medlem

Jag tror det är allmänt känt att Scooter lånat till sina flesta (alla?) låtar.
Själv lyssnade jag mycket på Scooter i tonåren, mest runt '95-'99, men förstod först senare att dom lånat/samplat/stulit lite hur som helst.

Tror whosampled har lyckats täcka in de flesta stölderna:
http://www.whosampled.com/artist/Scooter/

"Tracks sampled by Scooter [109]" säger väl det mesta

Permalänk
Medlem

Tror inte direkt att någon vill lämna in en stämningsprövning för en sån här sak då det skulle med stor möjlighet kunna leda till att all sampling förbjuds, det skulle döda en hel del.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600X | Nvidia RTX 2060 | 16GB Corsair-minnen @ 3000 MHz

Permalänk
Medlem

Scooter brukar sno diverse saker sen är det svårt att urskilja en del elektronisk musik eftersom många använder sig av mer eller mindre samma typ utav ljud.

Tycker inte "Scooter epic hardstyle rippers" var så farlig faktiskt, många låter helt olika i mitt tycke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Scooter brukar sno diverse saker sen är det svårt att urskilja en del elektronisk musik eftersom många använder sig av mer eller mindre samma typ utav ljud.

Tycker inte "Scooter epic hardstyle rippers" var så farlig faktiskt, många låter helt olika i mitt tycke.

Det är det vi kallar sampling, men nu har inte han nämnt något namn på sina vinyler eller fått tillåtelse. Åtminstonde inte från Saifam som är ett italienskt hardstyleskivbolag. Hade han döpt dessa låtar till originalnamnet följt av "bootleg" så hade jag inte tyckt något konstigt om det.

Med det menar jag utifrån vad jag förstått att en Bootleg är en omgjord version utan originalskaparens tillåtelse, men man utger skaparens namn, dessa låtar är även inte gjort i syfte av att tjäna pengar utan dessa skall vara helt gratis. Då du inte har rätt att tjäna pengar på andras verk utan deras tillåtelse. Remixer som är en omgjord version av originalskaparens verk, där man döper låten efter originalskaparens namn samt titel men lägger till sitt eget namn följt av remix är liknande till bootleg, skillnaden är att du har skaparens tillåtelse och den ska helst också släppas under ägaren/skaparens skivbolag.

Men det Scooter har gjort är att ha släppt låtarna som deras egna, där dem helt enkelt döpt dem till deras egna namn med deras eget "bandnamn" som artist. Detta tycker jag inte är okej, sen kanske någon annan tycker annorlunda men det är ju deras åsikt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600X | Nvidia RTX 2060 | 16GB Corsair-minnen @ 3000 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pliffe:

Med det menar jag utifrån vad jag förstått att en Bootleg är en omgjord version utan originalskaparens tillåtelse, men man utger skaparens namn, dessa låtar är även inte gjort i syfte av att tjäna pengar utan dessa skall vara helt gratis.

Bootleg är något som är inspelat utan artistens kännedom. Exempelvis en ljudupptagning under en konsert med en mobiltelefon. Nu brukar de flesta bootlegs hålla högre kvalité än vad man får genom en mobiltelefon, då de är upptagna i syfte att säljas. Vissa ljudupptagningar som inte varit till att säljas har ändå kallats för bootlegs för att sätta någon slags skamlapp på den som tagit upp ljudet, att markera att det rör sig om olagligt material.
Vissa artister gör iofs sina egna bootlegs, för grejens skull eller för att snuva skivbolaget på pluring.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Bootleg är något som är inspelat utan artistens kännedom. Exempelvis en ljudupptagning under en konsert med en mobiltelefon. Nu brukar de flesta bootlegs hålla högre kvalité än vad man får genom en mobiltelefon, då de är upptagna i syfte att säljas. Vissa ljudupptagningar som inte varit till att säljas har ändå kallats för bootlegs för att sätta någon slags skamlapp på den som tagit upp ljudet, att markera att det rör sig om olagligt material.
Vissa artister gör iofs sina egna bootlegs, för grejens skull eller för att snuva skivbolaget på pluring.

Var väl någonstans där jag ville landa, bortsätt från hur lljudet är upptaget.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600X | Nvidia RTX 2060 | 16GB Corsair-minnen @ 3000 MHz

Permalänk
Entusiast

Det är ju lurigt det här eftersom den här genren bygger mycket på samplingar så att plocka melodier, riff och allt möjligt från annan musik är lite av grejen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det är ju lurigt det här eftersom den här genren bygger mycket på samplingar så att plocka melodier, riff och allt möjligt från annan musik är lite av grejen.

Men det är sällan det förekommer i stort sätt alla låtar och att alla samples kommer från en väldigt lik genre!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600X | Nvidia RTX 2060 | 16GB Corsair-minnen @ 3000 MHz

Permalänk
Medlem

Ja, alltså... Du kanske jagar upp dig lite för mycket över det hela.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Skrivet av kode:

Ja, alltså... Du kanske jagar upp dig lite för mycket över det hela.

http://www.youtube.com/watch?v=5DXuU4mN5MA

Känns ju inte alls lik dessa...

&

Både text och musik är från andra artister, inga omnämnanden här heller!

Och ja, jag vet att inte TNT Har gjort text & ackord från pianodelen, men låten har åtminstone behållit titeln!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600X | Nvidia RTX 2060 | 16GB Corsair-minnen @ 3000 MHz

Permalänk
Medlem

Skön bump.
Men ja, alltså.. det är såhär. Scooter lyssnar på Otto Knows och tar vad de tycker låter bra därifrån. Coldplay lyssnar på Kraftwerk och tar vad de tycker låter bra därifrån. Elvis lyssnade på..

Vad är det med musiker och övriga konstskapare nuförtiden? Tror de att idéer växer på träd? Att trance inte har något med Bach att göra?
Skulle jag få välja mellan att varje artist var tvungen att strikt hålla sig till några mindre införstådda aktörers regler, *host* upphovsrättarna *host*, eller få sampla, mixa, inspireras och rakt av plocka halva låtar och göra dem sina egna lite som de vill utan att behöva redogöra för't så väljer jag det senare.
Trots allt, fansen pekar ändå ut vem som tagit av vem och blir man stor, säljer man mycket genom musik så kommer ens musik att granskas i sömmarna och dissekeras av både fans och andra skapare.
Var glad åt att någon lyckas leva på sin hobby, oftast genom att smälta ihop de bästa delarna från andra skapare.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.