ESXi 5 - storage pool?

Permalänk
Medlem

ESXi 5 - storage pool?

Funderar på att sätta upp en server med virtualisering. Har inte tillgång till något raidkort (enbart ett kontrollerkort som stödjer de aka mjukvaruraid) och osäker på hur jag ska lösa lagringen? Den fysiska maskinen har 4x1.5TB, 1x1TB och 1x250gb.

I min värld vore en lösning som fördelade ut writes över flera diskar klockrent då jag samtidigt inte skulle ha något emot att det existerande någon form av virtuel diskpool från vilken jag skulle kunna signa XXX GB till VM1, XXX GB till VM2 etc.

Next best skulle vara att assigna diskar fysiskt till varje VM(?) dvs 4x1.5TB nås enbart i windows VM'en etc.

Tanken är att jag ska ha en VM som kör pfsense och agerar router, en VM med Win2008 som agerar filserver (om det finns motivering till att köra en win2008-filserver framför en Debian-variant som jag kör idag.

Jag är framförallt ute efter I/O-optimering då jag efter att ha kört diskarna som fria fysiska partitioner i Linux stött på stora bekymmer med att en disk flaskhalsar :/

Servern är en i5-2400 med 16gb DDR3.
(har 2st Intel Nics inbyggda på kortet).

Visa signatur

Pad: Apple iPad 12,9" (2018).
Desktop: Ghost S1 Ash - i7-4770 - MSI 1070 GTX - Noctua NH-L12.
Server: HP Z420 Xenon E5-2690 - 64GB - ESXi 6.7
NAS: HP Microserver G8 (16TB) - ReadyNAS U2 (20TB) - ReadyNAS U4 (16TB)

Permalänk
Medlem

En fullösning är ju att lägga VMDKs på varje disk och sedan, inifrån t ex W2k8, skapa mjukvaruraid. Knappast optimalt och inget jag skulle göra i produktionsmiljö men hemma funkar det ypperligt att köra en spanned volume med 2st 2TB VMDKs som ligger på varsina diskar

Att skaffa en riktig RAID-controller som funkar med ESXi 5 är ju den snyggaste lösningen om det nu är prestanda du behöver.

Eller så får du bygga en separat NAS och köra iSCSI eller NFS men dom delarna såg jag inte i listan över existerande hårdvara

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Raidkort är uteslutet tillsvidare då vi pratar ett par tusen kr för den investeringen. Jag är egentligen inte ute efter någon vansinnig prestandaboost utan vill ha en VM för routing, pfsense har fått gott betyg, och en VM för filserver.

Vidare vill jag hosta en Plex Media Server och som jag ser det är den väl med fördel placerad under den VM som hyser alla diskar, dvs filservern? Har också behov av en torrentklient vilken ska placera datan den tankar på filservern.

Finns det någon anledning att dela upp torrent/filserver/plexserver i olika VM's som på något sätt ska komma åt samma data, eller går samtliga funktioner under samma W2008 VM?

Red. Skulle ett alternativ vara att faktiskt göra varje disk 100% öronmärkt till respektive VM? Dvs de fyra lagringsdiskarna samt 1 systemdisk agerar ensamt för Win2k8 VM'n och en 300gb 2.5" som jag har liggande blir öronmärkt för PFSensen? I behov av ytterligare VM så utökar jag med fler diskar?

Behöver tips på hur man normalt lägger upp något dylikt utan tillgång till raidkort

Visa signatur

Pad: Apple iPad 12,9" (2018).
Desktop: Ghost S1 Ash - i7-4770 - MSI 1070 GTX - Noctua NH-L12.
Server: HP Z420 Xenon E5-2690 - 64GB - ESXi 6.7
NAS: HP Microserver G8 (16TB) - ReadyNAS U2 (20TB) - ReadyNAS U4 (16TB)

Permalänk
Medlem

Visst kan du bestämma vilken VM som använder vilken disk t ex. Likaså kan en VM ha VMDKs (virtuella diskar) liggande på de fysiska diskar du bestämmer.

När du skapar VMar och VMDKs så har du möjligheten att bestämma var dom ska ligga. Man kan också flytta dem i efterhand.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Visst kan du bestämma vilken VM som använder vilken disk t ex. Likaså kan en VM ha VMDKs (virtuella diskar) liggande på de fysiska diskar du bestämmer.

När du skapar VMar och VMDKs så har du möjligheten att bestämma var dom ska ligga. Man kan också flytta dem i efterhand.

Låter ju perfekt. Som virtuella partitioner på en fysisk disk som sedan dirigeras till respektive VM?
Men innebär det kass prestanda eller kan jag iaf räkna med de runt 100mb som disken peakar under test?

Och finns det något sätt som jag skulle kunna sprida en "partition" över flera diskar, t.ex. ett arkiv av semesterfilm som skrivs ofta och mycket, och dra nytt av det faktum att partitionen ligger på kanske 2-3 diskar? Inte ute efter extremprestanda men samtidigt vill ja inte missa en möjlighet att dra nytta av den.

En realistisk situation skulle kunna vara ett kluster av 4x1.5TB som jag streamar film från, samtidigt som en torrentklient skriver till.. vad vore ett optimerat sätt att driva det på? Du verkar insatt så jag tar all hjälp jag kan få

Visa signatur

Pad: Apple iPad 12,9" (2018).
Desktop: Ghost S1 Ash - i7-4770 - MSI 1070 GTX - Noctua NH-L12.
Server: HP Z420 Xenon E5-2690 - 64GB - ESXi 6.7
NAS: HP Microserver G8 (16TB) - ReadyNAS U2 (20TB) - ReadyNAS U4 (16TB)

Permalänk
Medlem

Hmm, ja du skulle ju t ex kunna skapa en 1,5TB VMDK på varje fysisk disk. Sedan KAN man t ex skapa en spanned volume över dessa (antar jag, har inte provat, har bara gjort det med 2st 1,8TB). Då har du ingen redundans dock. Även om W2k8R2 skulle kunna göra en mjukvaru-RAID5:a (vet inte, har aldrig behövt göra det så den kanske inte kan det) så ska man nog inte förvänta sig några vidare prestanda och högst tveksam redundans. RAID - oavsett form - ersätter INTE backup utan minskar bara risken för nertid och/eller ökar prestandan.

Jag har inte bänkat VM:arna men jag tycker det känns som att prestandan blir ungefär vad man kan förvänta sig från de diskar jag har. Mina WD Green 2TB t ex verkar ge ungefär samma prestanda som den likadana som sitter i HTPCn.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna installera på en SSD, USB-sticka mostv. Installera en virtuell lagringsserver som kör t ex ZFS och använda pass-through på diskkontrollern till den maskinen, skapa upp raid-arrayerna och mappa upp dessa i VMWare över NFS. Lagringsservern kan ju givetvis köra SMB och andra protokoll som de andra maskinerna kan nyttja.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Du skulle kunna installera på en SSD, USB-sticka mostv. Installera en virtuell lagringsserver som kör t ex ZFS och använda pass-through på diskkontrollern till den maskinen, skapa upp raid-arrayerna och mappa upp dessa i VMWare över NFS. Lagringsservern kan ju givetvis köra SMB och andra protokoll som de andra maskinerna kan nyttja.

Om vi fortfarande pratar ESXi som kräver ju passthrough till diskkontrollern (mig veterligt iaf) att moderkortet och dess BIOS samt proppen har stöd för VT-d. Dessutom är det ju inte alla mobos, trots stöd för VT-d, som faktiskt fungerar med det under ESXi.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Skrivet av malek:

Raidkort är uteslutet tillsvidare då vi pratar ett par tusen kr för den investeringen.

Du får ett raidkort med esxi stöd för ca 1000 kr på ebay. Ungefär samma pris för HW-raid samt kort som stödjer riktig pass-through om du vill köra ZFS.

Ex: Perc 5i och IBM M1015, använder båda själv i min esxi maskin.

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Om vi fortfarande pratar ESXi som kräver ju passthrough till diskkontrollern (mig veterligt iaf) att moderkortet och dess BIOS samt proppen har stöd för VT-d. Dessutom är det ju inte alla mobos, trots stöd för VT-d, som faktiskt fungerar med det under ESXi.

VT-d är en teknik som körs på MCH kontrollern, VT-x heter tekniken som används i CPUn. (Vilket en i5 2400 stödjer).

Men beroende på chipset kan det hända att MCH kontrollern inte har VT-d tekniken. Men det är helt klart värt att kolla upp!

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Endosavian:

Du får ett raidkort med esxi stöd för ca 1000 kr på ebay. Ungefär samma pris för HW-raid samt kort som stödjer riktig pass-through om du vill köra ZFS.

Ex: Perc 5i och IBM M1015, använder båda själv i min esxi maskin.

M1015 är ett bra val för ZFS om man flashar om dem för att låta ZFS få direkt diskkontakt. Men med Perc 5i kortet så presenterar den väl inte ut diskarna korrekt, utan det är väl LUN(en) som presenteras?

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Calle:

M1015 är ett bra val för ZFS om man flashar om dem för att låta ZFS få direkt diskkontakt. Men med Perc 5i kortet så presenterar den väl inte ut diskarna korrekt, utan det är väl LUN(en) som presenteras?

Hm, du ska väll inte behöva flasha om kortet (till IT-firmware antar jag du menar?) för att din VM ska kunna komma åt diskarna direkt.

Perc5i är inte lämplig för ZFS då man måste sätta upp en raid0 på varje HDD innan man kan presentera HDDn till hosten (ingen riktig pass-through). Därför är perc5i mer lämplig om du vill göra en vanlig HW raid-5 datastore där du skapar dina .vmdk filer

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Endosavian:

Hm, du ska väll inte behöva flasha om kortet (till IT-firmware antar jag du menar?) för att din VM ska kunna komma åt diskarna direkt.

Perc5i är inte lämplig för ZFS då man måste sätta upp en raid0 på varje HDD innan man kan presentera HDDn till hosten (ingen riktig pass-through). Därför är perc5i mer lämplig om du vill göra en vanlig HW raid-5 datastore där du skapar dina .vmdk filer

Nu ska vi inte kladda ner tråden i onödan. Det kan mycket väl vara så att IT-firmwaren inte är ett måste, men det kan man ju enkelt kolla upp vid ett eventuellt köp.

Jag har ett HP P410i raidkort i min microserver som inte stödjer passthrough. Vilket innebär att jag måste skapa upp LUN på <2TB för att VMWare ska kunna hantera dem, lite omständigt. Men samtidigt är det bra med ett HW-raid kort i den maskinen för att avlasta CPUn.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Calle:

Nu ska vi inte kladda ner tråden i onödan. Det kan mycket väl vara så att IT-firmwaren inte är ett måste, men det kan man ju enkelt kolla upp vid ett eventuellt köp.

Jag har ett HP P410i raidkort i min microserver som inte stödjer passthrough. Vilket innebär att jag måste skapa upp LUN på <2TB för att VMWare ska kunna hantera dem, lite omständigt. Men samtidigt är det bra med ett HW-raid kort i den maskinen för att avlasta CPUn.

Jo det är kanske lite off-topic tills TS säger att han ska köpa ett raidkort :).

Vill bara påpeka att när man är tvungen att sätta upp en raid0 (eller motsvarande på andra kort) på varje HDD förlorar man lite av den transparens ZFS erbjuder tycker jag. Jag kan ex ta ur mina HDDs ur min server och trycka in dem i valfri maskin som köra solaris och importera mina zfs volymer utan problem om något i servern går sönder. Gör man på andra viset måste man flytta hela raidkortet, och går kortet sönder måste man hitta ett nytt för att ens komma åt sin data, en klar nackdel enligt mig.

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

VT-d är en teknik som körs på MCH kontrollern, VT-x heter tekniken som används i CPUn. (Vilket en i5 2400 stödjer).

Men beroende på chipset kan det hända att MCH kontrollern inte har VT-d tekniken. Men det är helt klart värt att kolla upp!

Asuskortet ska tydligen stödja VT-d vilket även processorn stödjer(?) (i5-2400)

Skrivet av Calle:

Du skulle kunna installera på en SSD, USB-sticka mostv. Installera en virtuell lagringsserver som kör t ex ZFS och använda pass-through på diskkontrollern till den maskinen, skapa upp raid-arrayerna och mappa upp dessa i VMWare över NFS. Lagringsservern kan ju givetvis köra SMB och andra protokoll som de andra maskinerna kan nyttja.

- ZFS? Vilka OS stödjer ZFS, hur funkar det, och vilken prestanda kan jag räkna med?

- Att installera ESXi på en USB-sticka innebär inga prestandaförluster om VM's körs på fysiska diskar eller?

- Inte helt med på vad du skriver här, och läste om raidkorten för runt 1000:- lite längre ner, och för dom priserna är det absolut intressant. Beställa från staterna?

För övrigt visat sig att Asuskortet är försenat så om en Intel i5-2400 med Asus P8B WS inte är mest bang for the buck (2900 + moms) i sammanhanget så är jag öppen för förslag?

Visa signatur

Pad: Apple iPad 12,9" (2018).
Desktop: Ghost S1 Ash - i7-4770 - MSI 1070 GTX - Noctua NH-L12.
Server: HP Z420 Xenon E5-2690 - 64GB - ESXi 6.7
NAS: HP Microserver G8 (16TB) - ReadyNAS U2 (20TB) - ReadyNAS U4 (16TB)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Endosavian:

Du får ett raidkort med esxi stöd för ca 1000 kr på ebay. Ungefär samma pris för HW-raid samt kort som stödjer riktig pass-through om du vill köra ZFS.

Ex: Perc 5i och IBM M1015, använder båda själv i min esxi maskin.

Kika på ebay men de finns en miljon kort att välja bland, lust att guida mig till rätt typ?

Visa signatur

Pad: Apple iPad 12,9" (2018).
Desktop: Ghost S1 Ash - i7-4770 - MSI 1070 GTX - Noctua NH-L12.
Server: HP Z420 Xenon E5-2690 - 64GB - ESXi 6.7
NAS: HP Microserver G8 (16TB) - ReadyNAS U2 (20TB) - ReadyNAS U4 (16TB)

Permalänk
Skrivet av malek:

Kika på ebay men de finns en miljon kort att välja bland, lust att guida mig till rätt typ?

Finns en väldigt bra artikel om kortet här med alla detaljer:http://www.servethehome.com/ibm-m1015-part-1-started-lsi-9220...

Efter att ha läst part 4 http://www.servethehome.com/ibm-serveraid-m1015-part-4/ ska jag flasha om mitt M1015 till IT mode när jag hinner.

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Endosavian:

Finns en väldigt bra artikel om kortet här med alla detaljer:http://www.servethehome.com/ibm-m1015-part-1-started-lsi-9220...

Efter att ha läst part 4 http://www.servethehome.com/ibm-serveraid-m1015-part-4/ ska jag flasha om mitt M1015 till IT mode när jag hinner.

Så M1015 > Perc? Vill ju att de ska va kompatibelt med ESXi och kuna sluka mina iaf 4 SATA-diskar.

Btw, SAS-kort kompatibla med SATA?

Visa signatur

Pad: Apple iPad 12,9" (2018).
Desktop: Ghost S1 Ash - i7-4770 - MSI 1070 GTX - Noctua NH-L12.
Server: HP Z420 Xenon E5-2690 - 64GB - ESXi 6.7
NAS: HP Microserver G8 (16TB) - ReadyNAS U2 (20TB) - ReadyNAS U4 (16TB)

Permalänk
Medlem
Skrivet av malek:

Så M1015 > Perc? Vill ju att de ska va kompatibelt med ESXi och kuna sluka mina iaf 4 SATA-diskar.

Btw, SAS-kort kompatibla med SATA?

Japp!
/zonar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Skrivet av malek:

Så M1015 > Perc? Vill ju att de ska va kompatibelt med ESXi och kuna sluka mina iaf 4 SATA-diskar.

Btw, SAS-kort kompatibla med SATA?

Jag skulle säga att det beror lite på vad du är ute efter. Perc 5/6 är bra om du vill ha en HW-raid för din datastore. M1015 om du ska använda ZFS.

SAS-kort är kompatibla med sata.

Edit: båda korten fungerar bra i esxi

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Endosavian:

Jag skulle säga att det beror lite på vad du är ute efter. Perc 5/6 är bra om du vill ha en HW-raid för din datastore. M1015 om du ska använda ZFS.

SAS-kort är kompatibla med sata.

Edit: båda korten fungerar bra i esxi

Jag är övertygad. Det blir ett raidkort i form av ett Perc 5i och en raid5 array på de. Kommer det fungera smärtfritt med ESXi? (passthrough osv till Asus p8b ws/intel i5-2400) ?

Visa signatur

Pad: Apple iPad 12,9" (2018).
Desktop: Ghost S1 Ash - i7-4770 - MSI 1070 GTX - Noctua NH-L12.
Server: HP Z420 Xenon E5-2690 - 64GB - ESXi 6.7
NAS: HP Microserver G8 (16TB) - ReadyNAS U2 (20TB) - ReadyNAS U4 (16TB)

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så fungerar inte Perc 5/i med Passthrough.
Om någon lyckats med det i ESXi vill jag gärna veta det.

Visa signatur

Main: Intel i7-970 4.00 Ghz | 24GB DDR3-1600 | PowerColor 290X | Samsung 830 2x256GB
Server: Dual Intel E5645 2.53 Ghz | 24GB ECC DDR3-1333 | PERC 5/i | Samsung 8x2TB | Intel 320 80GB
XtremeSystems WCG

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha övervägt ett M1015 istället eftersom ditt moderkort stödjer VT-d och låta en virtuell gäst sköta lagringen (typ FreeNas eller nån annan storage appliance).

Problemet med HW-raid kort i VMWare är en begränsning på 2TB LUN. Dvs du måste skapa upp flera diskytor om din totala lagring överstiger 2TB. Prestandamässigt bör inte ESXi gå segare på USB-sticka, det mesta borde ligga i RAM efter uppstart.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

VT-d är en teknik som körs på MCH kontrollern, VT-x heter tekniken som används i CPUn. (Vilket en i5 2400 stödjer).

Men beroende på chipset kan det hända att MCH kontrollern inte har VT-d tekniken. Men det är helt klart värt att kolla upp!

Är du säker?

"Intel® Virtualization Technology (Intel® VT) for Directed I/O (Intel® VT-d)

Intel® Virtualization Technology for Directed I/O (VT-d) extends Intel's Virtualization Technology (VT) roadmap by providing hardware assists for virtualization solution. VT-d continues from the existing support for IA-32 (VT-x) and Itanium® processor (VT-i) virtualization adding new support for I/O-device virtualization. Intel VT-d can help end users improve security and reliability of the systems and also improve performance of I/O devices in virtualized environment. These inherently helps IT managers reduce the overall total cost of ownership by reducing potential down time and increasing productive throughput by better utilization of the data center resources."

Intel® Virtualization Technology (Intel® VT)

Increasing manageability, security, and flexibility in IT environments, virtualization technologies like hardware-assisted Intel® Virtualization Technology (Intel® VT) combined with software-based virtualization solutions provide maximum system utilization by consolidating multiple environments into a single server or PC. By abstracting the software away from the underlying hardware, a world of new usage models opens up that reduce costs, increase management efficiency, strengthen security, while making your computing infrastructure more resilient in the event of a disaster.

Källa.

Proppen i fråga har stöd för både VT-d och VT-x iaf. Min 2500K har stöd för VT-x men inte VT-d t ex. Som jag tolkar det så är VT-d något som måste supportas av CPU, chipset/MCH och BIOS (trots det är det tydligen inte idiotsäkert att det kommer funka med ESXi).

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Jag skulle ha övervägt ett M1015 istället eftersom ditt moderkort stödjer VT-d och låta en virtuell gäst sköta lagringen (typ FreeNas eller nån annan storage appliance).

Problemet med HW-raid kort i VMWare är en begränsning på 2TB LUN. Dvs du måste skapa upp flera diskytor om din totala lagring överstiger 2TB. Prestandamässigt bör inte ESXi gå segare på USB-sticka, det mesta borde ligga i RAM efter uppstart.

Nja, med ESXi 5 och VMFS5 försvinner såvitt jag förstått det begränsningen på 2TB per LUN. Däremot kan en VMDK inte vara större än 2TB (så den begränsningen finns kvar).

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Är du säker?

Det är klart stödet måste ju även finnas på CPU-sidan. Men som jag har fattat det hela innebär VT-d att chipsetet presenterar ut hårdvaran. Hur som haver verkar TS prylar stödja det hela

Skrivet av Micke O:

Nja, med ESXi 5 och VMFS5 försvinner såvitt jag förstått det begränsningen på 2TB per LUN. Däremot kan en VMDK inte vara större än 2TB (så den begränsningen finns kvar).

Det stämmer, när jag satte upp på ESXi 4.1 fanns begränsningen. Men den är borta iom VMFS5, kollade upp det där och man kan konvertera men det bästa är att blåsa datastoret och sätta upp ett nytt

Problemet på gäst-sidan blir dock i princip det samma - en virtuell gäst kommer inte att kunna få en disk större än 2TB. Man kan ju givetvis tilldela gästen ett antal VMDK filer och köra en LVM eller dyl för att få en stor yta. Så det bästa är nog att köra passthrough om möjligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Jag skulle ha övervägt ett M1015 istället eftersom ditt moderkort stödjer VT-d och låta en virtuell gäst sköta lagringen (typ FreeNas eller nån annan storage appliance).

Problemet med HW-raid kort i VMWare är en begränsning på 2TB LUN. Dvs du måste skapa upp flera diskytor om din totala lagring överstiger 2TB. Prestandamässigt bör inte ESXi gå segare på USB-sticka, det mesta borde ligga i RAM efter uppstart.

Sugen på att köra en Win2k8-server med samba-shares eller dylikt av prestandaskäl (100MB+/s), kör filserver med Debian idag och maxar typ 30-35..

Låt säga att jag skaffar ett M1015-kort Calle, hur skulle upplägget och prestandan bli?

Visa signatur

Pad: Apple iPad 12,9" (2018).
Desktop: Ghost S1 Ash - i7-4770 - MSI 1070 GTX - Noctua NH-L12.
Server: HP Z420 Xenon E5-2690 - 64GB - ESXi 6.7
NAS: HP Microserver G8 (16TB) - ReadyNAS U2 (20TB) - ReadyNAS U4 (16TB)

Permalänk
Medlem

En relativt vanlig lösning är väl att köra ett virtuellt SAN med FreeNAS/OpenFiler/Annan NAS dist som en VM i ESXi me tillgång till alla diskar och som i sin tur delar ut ett datastore via iSCSI/NFS. Vet inte hur mycket prestandan lider av detta dock, och om man vill köra ZFS så lär ju det dra en hel del värdefullt minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av malek:

Sugen på att köra en Win2k8-server med samba-shares eller dylikt av prestandaskäl (100MB+/s), kör filserver med Debian idag och maxar typ 30-35..

Låt säga att jag skaffar ett M1015-kort Calle, hur skulle upplägget och prestandan bli?

Jag kör en virtuell Ubuntu Server 11.04 på min HP Microserver (Dual Core AMD Neo 1.3GHz) och får ut:

över samba. Så Win2k8 är inget krav för bra prestanda över samba...

Men med tanke på hårdvaran borde det inte vara några problem att maxa en gigabitlänk. Jag kör med Intel Nic i Microservern och på min Workstation och jumbo frames genom hela kedjan.

Jag hade nog kört på följande:

  • Skaffa ett M1015-kort och flasha in IT-firmwaren.

  • Installera ESXi på en USB-sticka.

  • Sätt upp en Virtuell Server (typ FreeNas, OpenIndiana motsv appliance. Eller kör en vanilla BSD om du vill leka själv).

  • Konfa ESXi för att skicka in M1015 kortet till den maskinen.

  • Konfa upp ZFS arrayen och dela ut den över NFS.

  • Mounta upp NFS-sharet i VMWare.

Inget jag har testat själv då jag inte har hårdvaran för det. Jag kör med ett HW-raid kort som sagt, men skulle gärna ha gjort samma sak själv om Microservern hade IOMMU/VT-d stöd.

Det är en ganska populär lösning, du kan säkert en massa nyttig info här: http://hardforum.com/forumdisplay.php?f=29

Mina "2 cent"

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Jag kör en virtuell Ubuntu Server 11.04 på min HP Microserver (Dual Core AMD Neo 1.3GHz) och får ut:
http://calle.klang.nu/wp-content/blogs.dir/2/files/hp-microse...

över samba. Så Win2k8 är inget krav för bra prestanda över samba...

Men med tanke på hårdvaran borde det inte vara några problem att maxa en gigabitlänk. Jag kör med Intel Nic i Microservern och på min Workstation och jumbo frames genom hela kedjan.

Jag hade nog kört på följande:

  • Skaffa ett M1015-kort och flasha in IT-firmwaren.

  • Installera ESXi på en USB-sticka.

  • Sätt upp en Virtuell Server (typ FreeNas, OpenIndiana motsv appliance. Eller kör en vanilla BSD om du vill leka själv).

  • Konfa ESXi för att skicka in M1015 kortet till den maskinen.

  • Konfa upp ZFS arrayen och dela ut den över NFS.

  • Mounta upp NFS-sharet i VMWare.

Inget jag har testat själv då jag inte har hårdvaran för det. Jag kör med ett HW-raid kort som sagt, men skulle gärna ha gjort samma sak själv om Microservern hade IOMMU/VT-d stöd.

Det är en ganska populär lösning, du kan säkert en massa nyttig info här: http://hardforum.com/forumdisplay.php?f=29

Mina "2 cent"

Rejält tack Calle! (vilket råkar vara även mitt namn)

Jag styr hem ett M1015 via bayen på direkten. Återkommer när hårdvaran är i hamn!

Visa signatur

Pad: Apple iPad 12,9" (2018).
Desktop: Ghost S1 Ash - i7-4770 - MSI 1070 GTX - Noctua NH-L12.
Server: HP Z420 Xenon E5-2690 - 64GB - ESXi 6.7
NAS: HP Microserver G8 (16TB) - ReadyNAS U2 (20TB) - ReadyNAS U4 (16TB)