Indilinx Everest är förklädda kontrollerkretsar från Marvell

Permalänk
Medlem

Jag ser inget negativt alls med det här. Stabiliteten av intel 510 och crucial m4 men med ännu bättre prestanda. Det är ju fantastiskt.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Nä...nu skiter jag i SSD! jävla mygel produkt.
Everest controller som egentligen är marvel. Sandforce som inte funkar med 4mb buggar, bsod's, konstiga 1000timmars buggar, Firmware som stryper prestandan för att se till att den håller garantitiden ut, mm.
Vafan!, kan dom inte inte tillverka en schysst produkt för? Alltid är det något. =(

inget fel med sandfoce längre ..köp en spinnande hårddisk

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Som konsument kan det finnas tillfällen när ren prestanda kanske inte är det huvudsakliga argumentet (eftersom SSD redan är så snabb) utan där kombinationen av teknologier (MLC/SLC i kombo med SF/Marvell) och deras för- och nackdelar kan ha en avgörande betydelse för valet. Nu har Marvell visat sig vara stabil och Indilix mjukvara överlag bra, men om så inte hade varit fallet hade man som konsumet kunnat bli riktigt förvirrad över orsaken. Det blir svårt att fatta korrekt beslut.

Om jag inte missminner mig vad gäller detaljerna, så är det ju inte första gågen OCZ hävdar en sak men levererar en annan (vilket fick mig att välja bort dem sist jag köpte SSD). OCZ hävdade att det hade ?nm kretsar fast det i själva verket var ?nm kretsar som, vid tillfället, hade sämre (?) egenskaper vad gäller livslängd. Då var det inget snack om att man minsan bör vara uppriktig i sin marknadsföring

Visst är det så, men förr i tiden var det kanske såpass stor skillnad i stabilitet/prestanda(?) mellan Indilinx firmware och tillverkarnas egna att det kan ha motiverat en särskiljning mellan dem. Men rätt ska vara rätt, det är klart att de ska gå ut med korrekt information om vad de stoppar ner i produkterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Med tanke på hur pålitliga M4:an och Intel 510 varit så sänker det inte direkt mitt förtroende till att Vertex 4 kan vara en bra SSD.

Skrivet av medstud:

Jag ser inget negativt alls med det här. Stabiliteten av intel 510 och crucial m4 men med ännu bättre prestanda. Det är ju fantastiskt.

Intel har väl gjort egen firmware och egna tester för 510an, säger inte så mycket om Vertex 4.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

kom och köp min Intel Core i7-3960X Extreme men egentligen är det en AMD PhenomII X6 1055T... Men det får du inte veta. Vet att det här är allt för vanligt i elektronikbranschen. MEN VAD ÄR DET FÖR JÄVLA IDIOTER SOM GÖR SÅ! Man blir ju med största sannolikhet på kommen för eller senare.

Så länge jag kan se ett test på ditt i7-3960X och se att den presterar bra mot det jag betalar så skiter jag i om det är nån magisk superversion av 1055T jag köper.

Det enda de "ljugit" om är vem som tillverkat kretsen. Hur den presterar är precis det du sett i testerna.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Blazin87:

Lite offtopic kanske men....

Jag förstår inte varför folk ser ner på SandForce i dagens läge, enligt mig är det en mycket pålitlig kontroller nu.

Jag + alla mina vänner som köpt SandForce SSD'er senaste året, har inte haft ett enda problem.

bluescreens? buggar? sånt är in the past. SandForce just nu är mycket stabil, och snabb.

ONT: det går inte att reklamera en produkt för något sånt här, håller den dom utlovade specsen så finns det inget man kan göra.
Att jämnföra det som en i7 mot en AMD cpu är helt fel då AMD produkten inte är i närheten av prestandan mot en i7a.
Tänk er för lite snälla.

Många buggar är lösta men inte alla. Vissa system ger fortfarande konstiga BSOD. Intel verkar ju dock ha styrt upp det vilket är pinsamt för Sandforce. De borde ju kunna leverera fungerande mjukvara själva.
Att du och dina vänner inte har det betyder inte ett piss eftersom ni är för få för att kunna säga något med statistisk säkerhet. Om det räcker med hörsägen kan jag säga att 50 % av mina SF-enheter gav BSOD ca 10 gånger om dagen.

SF har andra problem också som värdelös GC. Det är rätt intressant hur de gick från att vara prestandamoster och toppklass till att bli ett lågprismärke.

Ska Sandforce vara med i matchen får de se till att lägga mycket mer tid på mjukvara nästa generation för nu körde de bara på att se bra ut i benchmarks och inget annat.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Om det är det Marvell krättsen så vet vi att Marvell säljder whitelablade kretsar. Får mig att undra till vilka andra de också såljet krättsar som får användas med egna namn.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Mja, jag kanske var lite hetsk i min förra post. Men jag tycker att en del SSD'er verkar vara som att köpa en porsche, och få en folkvagn med ett porsche märke påklistrat. att dom sedan ibland kör i diket helt utan anledning, och kräver en massa uppdateringar för att det ska funka.. nääää... Barnsjukdomar i all ära, men det är helt enkelt för dåligt. =(

Men visst kan det finnas SSD'er som är bra också. Plextor M3 Pro fick ju bra resultat i testet. Så visst går det att göra bra SSD'er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Firmware som stryper prestandan för att se till att den håller garantitiden ut, mm.

var det inte så att den stryper prestandan om disken är på väg att "förbrukas", oavsett ålder? Det gör ju att man hinner spara ner viktiga data innan den ger upp helt.