vattenkylning: små bubblor och skum farligt

Permalänk
Medlem

vattenkylning: små bubblor och skum farligt

Hej
Jag byggde klart min vattenkylning för några dagar sen och jag ha/få små bubblor på slangarna, när systemet är inte igång och skum när systemet är igång så jag undrar om det är farligt eller normal och hur man bli av med dem, bilder på datorn ser ni i mitt galleri.
Skulle var tacksam för svar:)

Permalänk
Medlem

Du behöver avlufta systemet,Vrid och vänd på systemet tills luften har åkt ut med vattnet.

Permalänk
Medlem

när du har ett slutet system så avsyras vattnet ett par dagar, därav små bubblor lite här och där!! fnätt lite på slangarna med fingret så försvinner dom och åker med ner i reservoaren!!

Visa signatur

* Fractal Meshify 2/TG Light Tint * MSI Z490I Unify * Intel i5 10600KF+Alphacool Eisbaer Aurora 360 Digital RGB * Corsair Vengance 16GB * MSI 2080 Ventus V2+Bykski Full Coverage GPU Water Block * Samsung 840 250gb SSD * Corsair GT 120GB SSD * Corsair RM750X 80+ gold * Benq XL2420T * Benq G2420HD * Roccat Kone XTD * QPAD MK-85 Pro * Steelseries 840 *

Permalänk

knacka med en skruvmejsel brukar funka bäst. Du kan även behöva vända en del på pumpen eftersom vissa verkar inte kunna bli av med bubblorna inuti utan lite hjälp

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

tack för svar, jag har börjat med processen, knacka på slangarna alltså, och ja jag fick bort några bubblor men dock inte 100% men tror att det är bara att fortsätta, pump ljudet sjunker väll när jag har tagit bort alla bubblor?jag har en EK-DCP 4.0, det är så jag dämpar vibrationerna(använde svamp)

något mer jag kan göra?
edit:byt till en bättre bild

Permalänk
Skrivet av Gulbanan:

tack för svar, jag har börjat med processen, knacka på slangarna alltså, och ja jag fick bort några bubblor men dock inte 100% men tror att det är bara att fortsätta, pump ljudet sjunker väll när jag har tagit bort alla bubblor?jag har en EK-DCP 4.0, det är så jag dämpar vibrationerna(använde svamp)http://www.sweclockers.com/image/gallery/2012/04/09/Sam_1488....

något mer jag kan göra?
edit:byt till en bättre bild

Pumpen låter ganska mycket, har en likadan som jag kör på 50% fart genom att strypa strömmen till den i bios bara på den utgången jag har den kopplad till. tar bort en himla massa ljud och gör ingen skillnad på prestandan...

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobodan87:

Pumpen låter ganska mycket, har en likadan som jag kör på 50% fart genom att strypa strömmen till den i bios bara på den utgången jag har den kopplad till. tar bort en himla massa ljud och gör ingen skillnad på prestandan...

aha ok, det får jag nog också göra, såg ditt galleri du hade stoppat in pumpen en svamp och sen fick jag ideen att tejpa fast svamp(ljuddämpning för baslådor) på pumpen(de fria ytorna) kommer det att hjälpa?värt inte?

Permalänk
Skrivet av Gulbanan:

aha ok, det får jag nog också göra, såg ditt galleri du hade stoppat in pumpen en svamp och sen fick jag ideen att tejpa fast svamp(ljuddämpning för baslådor) på pumpen(de fria ytorna) kommer det att hjälpa?värt inte?

Svampen min ligger i är den som pumpen kom i i sin låda när jag köpte den, funkar riktigt bra, dock inte så snyggt. visst gör de skillnad, då de inte dämpar vibrationer från pumpen, utan isoleras från ljudet. men testa att strypa pumpen till 50% först.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Skrivet av Gulbanan:

aha ok, det får jag nog också göra, såg ditt galleri du hade stoppat in pumpen en svamp och sen fick jag ideen att tejpa fast svamp(ljuddämpning för baslådor) på pumpen(de fria ytorna) kommer det att hjälpa?värt inte?

risk för överhettning av pumpen och det kommer inte låta mindre

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Skrivet av Inveramsay:

risk för överhettning av pumpen och det kommer inte låta mindre

Överhättning? Vet inte va du använder för pump, men EK pumpen vi använder oss av blir inte varmare än den temperatur den har när den är avstängd...så att ha den liggande i bubbelplast eller liknande är absolut ingen fara, jag har haft det i ett år nu utan minstra problem..

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

risk för överhettning av pumpen och det kommer inte låta mindre

Skrivet av slobodan87:

Överhättning? Vet inte va du använder för pump, men EK pumpen vi använder oss av blir inte varmare än den temperatur den har när den är avstängd...så att ha den liggande i bubbelplast eller liknande är absolut ingen fara, jag har haft det i ett år nu utan minstra problem..

Jag har kört på 50% men jag tror att det något fel på pumpen(den låter så klart mindre) men den låter typ som friktion ljud*(ni vet shhhhhh) värt att öppna och olja eller så?jag försöker hitta några som ha gjort det

Permalänk
Skrivet av Gulbanan:

Jag har kört på 50% men jag tror att det något fel på pumpen(den låter så klart mindre) men den låter typ som friktion ljud*(ni vet shhhhhh) värt att öppna och olja eller så?jag försöker hitta några som ha gjort det

Jag hade nog skickat tillbaka den istället. Öppnar du den själv först finns risken att garnatin försummas och du kommer aldrig få lämna tillbaka den.

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Skrivet av Gulbanan:

Jag har kört på 50% men jag tror att det något fel på pumpen(den låter så klart mindre)

Skall man verkligen köra en vattenpump på "halvfart" kollade just i min info lapp till min Phobya DC12-400 (mer lr mindre samma som EK 4.0) å då stod det att man inte skulle köra lägre än 12v då det finns risk för att skada pumpen... vill även minnas att jag läst det här på forumet också kan bara inte minnas vart.

Visa signatur

Moddat 700D | MSI Mpower |I5 3570k ~4,62Ghz | Corsair Dominator 1600MHz 16GB | XFX 6970 2GB CF | AX 850w | Phobia watercooling

Permalänk
Medlem

jag hade ju köpt bitumen/asfaltmatta, finns där dom säljer reservdelar till bilar! Funkar ypperligt för att ta bort vibrationer och skrammel ljud, testa att dämpa chassit oxå med samma material, gör STOR skillnad!!! Varför köpa ett dyrt chassi som är dämpat när man kan göra de sj!!!

Visa signatur

* Fractal Meshify 2/TG Light Tint * MSI Z490I Unify * Intel i5 10600KF+Alphacool Eisbaer Aurora 360 Digital RGB * Corsair Vengance 16GB * MSI 2080 Ventus V2+Bykski Full Coverage GPU Water Block * Samsung 840 250gb SSD * Corsair GT 120GB SSD * Corsair RM750X 80+ gold * Benq XL2420T * Benq G2420HD * Roccat Kone XTD * QPAD MK-85 Pro * Steelseries 840 *

Permalänk
Medlem
Skrivet av piercing:

jag hade ju köpt bitumen/asfaltmatta, finns där dom säljer reservdelar till bilar! Funkar ypperligt för att ta bort vibrationer och skrammel ljud, testa att dämpa chassit oxå med samma material, gör STOR skillnad!!! Varför köpa ett dyrt chassi som är dämpat när man kan göra de sj!!!

Jag håller på att modda mitt chassi så ska kanske göra det också, men väger inte sånna mattor sjuktmycket? Nej det är inte värt/kul att köpa färdiga saker

Permalänk
Medlem
Skrivet av crazymike:

Skall man verkligen köra en vattenpump på "halvfart" kollade just i min info lapp till min Phobya DC12-400 (mer lr mindre samma som EK 4.0) å då stod det att man inte skulle köra lägre än 12v då det finns risk för att skada pumpen... vill även minnas att jag läst det här på forumet också kan bara inte minnas vart.

Ärligt!,?! Men då ska jag kolla upp det, man vill ju inte att den ska gå sönder, icke värt

Permalänk
Medlem

Njaa inte så värst nått kilo extra blire ju men den blir fan tyst och gedigen sen ovanpå asfaltsmattan sätter du sån grå/svart ljuddämparmatta, typ skumgummi! Gör grym skillnad!!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

* Fractal Meshify 2/TG Light Tint * MSI Z490I Unify * Intel i5 10600KF+Alphacool Eisbaer Aurora 360 Digital RGB * Corsair Vengance 16GB * MSI 2080 Ventus V2+Bykski Full Coverage GPU Water Block * Samsung 840 250gb SSD * Corsair GT 120GB SSD * Corsair RM750X 80+ gold * Benq XL2420T * Benq G2420HD * Roccat Kone XTD * QPAD MK-85 Pro * Steelseries 840 *

Permalänk
Medlem
Skrivet av piercing:

Njaa inte så värst nått kilo extra blire ju men den blir fan tyst och gedigen sen ovanpå asfaltsmattan sätter du sån grå/svart ljuddämparmatta, typ skumgummi! Gör grym skillnad!!

Skickades från m.sweclockers.com

Återkommer då när jag har gjort det:)

Permalänk
Skrivet av crazymike:

Skall man verkligen köra en vattenpump på "halvfart" kollade just i min info lapp till min Phobya DC12-400 (mer lr mindre samma som EK 4.0) å då stod det att man inte skulle köra lägre än 12v då det finns risk för att skada pumpen... vill även minnas att jag läst det här på forumet också kan bara inte minnas vart.

Säkert mycket möjligt, likväl som att du kan skada processorer och grafikkort när du överclockar och ger dem MER ström. Självklart måste de skriva så för att friskriva sig från ansvar om något nu skulle gå sönder. Har som sagt kört min pump så i över ett år nu utan de minstra problem, snarare tvärt om!

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

Återkommer då när jag har gjort det:)

Gött! Släng upp lite bilder oxå!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

* Fractal Meshify 2/TG Light Tint * MSI Z490I Unify * Intel i5 10600KF+Alphacool Eisbaer Aurora 360 Digital RGB * Corsair Vengance 16GB * MSI 2080 Ventus V2+Bykski Full Coverage GPU Water Block * Samsung 840 250gb SSD * Corsair GT 120GB SSD * Corsair RM750X 80+ gold * Benq XL2420T * Benq G2420HD * Roccat Kone XTD * QPAD MK-85 Pro * Steelseries 840 *

Permalänk
Medlem

tänkte dela med er en sjukbra ide ek dcp noise damping

Skrivet av piercing:

Gött! Släng upp lite bilder oxå!

jag har inte gjort det du sa, men jag har täckt pumpen med tunn svamp 0,7cm skulle jag tro, lite smältlim och dubbelhäftande tejp så blev det mycket tystare

här e det lite bilder
så här såg den ut i början

sen med svamp

hoppas att detta hjälper någon eller ger er inspiration till något annat. skillnad blev det måste jag säga. nöjd