Permalänk
Medlem

sitter min nya ram minnen rätt?

Hej jag har nyss satt in mina nya minnen i datorn jag satte dem i buss 1 och 3. Det heter väl buss? det klickade och det känns som de sitter rätt.
bara att starta datorn nu ?

Link minnen: http://www.inet.se/produkt/5305740/a-data-16gb-2x8096mb-cl9-1...
Link modekort: https://www.inet.se/produkt/1900983/asus-p7p55d

gamla minnen: https://www.inet.se/produkt/5304254/a-data-2gb-1x2048mb-cl9-1... x2

Permalänk
Medlem

slots heter det väl?

om alla fyra(två för varje slot) lås-mojängerna har klickat ner i sitt låsta läge så sitter det som det ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

slots heter det väl?

om alla fyra(två för varje slot) lås-mojängerna har klickat ner i sitt låsta läge så sitter det som det ska.

alla låsmojängerna har klickat ner i sina låsta lägen. och det känns som de sitter fast bra

har inte vågat starta datorn ännu

Permalänk
Medlem

Moderkortet stöjder inte mer än 16GB, så har du alla ram-minnena installerade så kommer troligtvis 2GB vara oanvändbara.

Just a hint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xieliand:

Moderkortet stöjder inte mer än 16GB, så har du alla ram-minnena installerade så kommer troligtvis 2GB vara oanvändbara.

Just a hint.

det är ju 16 gb ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LIMPANP:

det är ju 16 gb ?

Jo men om du skulle behålla de gamla i också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xieliand:

Moderkortet stöjder inte mer än 16GB, så har du alla ram-minnena installerade så kommer troligtvis 2GB vara oanvändbara.

Just a hint.

nej jag ska bra ha de nya =D

Permalänk
Medlem

ja, bara att starta.

vad är det som får dig att tro att du skulle behöva göra något annat?

manualen din rekommenderar att man använder slot 2 och 4 räknat från processorn.
men funkar 1 och 3 så kvittar det.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

ja, bara att starta.

vad är det som får dig att tro att du skulle behöva göra något annat?

och precis som du trodde så är det slot 1 och 3 du ska använda, står i manualen din. kapitel 2.4

ville bara vara helt säker!
Nu märker jag att jag får ingen bild på skärmen och det lyser en röd lampa nära ramminnena. när jag startar datorn

Permalänk
Avstängd

byt plats då.
skärmen är på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

ja, bara att starta.

vad är det som får dig att tro att du skulle behöva göra något annat?

manualen din rekommenderar att man använder slot 2 och 4 räknat från processorn.
men funkar 1 och 3 så kvittar det.

jag vet bara att inet hade satt de gamla i 1 och 3. men det verkar inte fungera :/ sorry att jag citerar i olika meddelanden. är ny på forumet

Permalänk
Avstängd

men om du sätter i de gamla då, funkar det då?
har du nå mem test knapp på moderkortet? så kan du se direkt om minnena sitter rätt, kolla manualen.

Permalänk
Medlem

skärmen är på och jag har provat båda dvi uttagen men ingen funkar

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

men om du sätter i de gamla då, funkar det då?
har du nå mem test knapp på moderkortet? så kan du se direkt om minnena sitter rätt, kolla manualen.

händer inget om jag klickar på memok knappen :/

Permalänk
Medlem

Testa slott 2 och 4 istället, fast är lite osäker på om moderkortet verkligen stödjer 8Gb moduler, jo det stödjer 16Gb men det brukar betyda 4x4Gb moduler då, när det finns 4 slotts..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

men om du sätter i de gamla då, funkar det då?
har du nå mem test knapp på moderkortet? så kan du se direkt om minnena sitter rätt, kolla manualen.

fuck fuck fuck jag höll inne memOK knappen bredvid ramminnena så nu datorn står och låter högt sedan lågt högt sedan lågt! kan man bara stänga av den eller?

Permalänk
Medlem

Är det pipljud inifrån datorn? Isf berättar den något, kanske trasigt minne? Testa med bara en sticka i olika slots, och byt plats/sticka.

Permalänk
Medlem

du kan ju testa reseta cmos , finns flera trådar om hur man gör men det nollställer alla inställningar i BIOS eller UEFI eller vad du har , (ifall det skulle kunna vara nåt fel med att dina nya minnen har andra timings , hastighet osv så kanske inte datorn gillar detta och inte vill starta) hittar du ingen jumper eller knapp att nollställa bios så dra ut elsladden till din dator och sedan avlägsna batteriet på moderkortet ett tag men på många moderna moderkort är det en liiiten knapp på baksidan där du kopplar in alla sladdar i datorn

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk

Testa minnena ett och ett, men gissningsvis är det som ggustavsson säger, att moderkortet inte klarar större moduler än 4GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LIMPANP:

fuck fuck fuck jag höll inne memOK knappen bredvid ramminnena så nu datorn står och låter högt sedan lågt högt sedan lågt! kan man bara stänga av den eller?

Dra ut nätkabeln eller stäng av switchen på nätagget. Det är inte farligt. Det kan hända att datorn inte fungerar då du köpt 8GB ram stickor, det är inte säkert att moderkortet klarar av de. Varför skaffade du 2st dyra 8GB stickor istället för 4st billiga 4GB stickor? Du kan ändå inte uppgradera till mer i framtiden.

Fungerar datorn med de gamla ramstickorna i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Dra ut nätkabeln eller stäng av switchen på nätagget. Det är inte farligt. Det kan hända att datorn inte fungerar då du köpt 8GB ram stickor, det är inte säkert att moderkortet klarar av de. Varför skaffade du 2st dyra 8GB stickor istället för 4st billiga 4GB stickor? Du kan ändå inte uppgradera till mer i framtiden.

Fungerar datorn med de gamla ramstickorna i?

jag trodde min fläkt skulle vara i vägen men märkte att man kan vrida den lite

Permalänk
Medlem

Anledningen till att skärmen är svart är för att ramminnena inte sitter i helt och hållet, hänt mig flertal gånger när jag inte tryck i dom tillräckligt hårt.
Ta ut minnena sätt i första minnet i slot nummer 2 tryck ner ordentligt var inte rädd för att använda lite kraft men överdriv inte, starta datorn se om du får bild (om du får) stäng av sätt i andra minnet i slot nummer 4 upprepa samma metod som första minnet starta igen får du bild har du lyckats om inte ta ut ram minne två och sätt i det igen:)

Visa signatur

Lian Li PC-011D XL | Asus Crosshair VIII Formula| Ryzen 9 5950X | G-Skill Trident Z NEO 32GB 3600Mhz | MSI RTX 3080 Suprim X | Corsair AX850 Titanium | Custom vattenkylning | ASUS PG329Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Dra ut nätkabeln eller stäng av switchen på nätagget. Det är inte farligt. Det kan hända att datorn inte fungerar då du köpt 8GB ram stickor, det är inte säkert att moderkortet klarar av de. Varför skaffade du 2st dyra 8GB stickor istället för 4st billiga 4GB stickor? Du kan ändå inte uppgradera till mer i framtiden.

Fungerar datorn med de gamla ramstickorna i?

jag har gjort så att jag satte i en stcka ny 8 gb i första porten sedan startade jag datorn och allt lät normalt. bara att jag får ingen bild på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chosz:

Anledningen till att skärmen är svart är för att ramminnena inte sitter i helt och hållet, hänt mig flertal gånger när jag inte tryck i dom tillräckligt hårt.
Ta ut minnena sätt i första minnet i slot nummer 2 tryck ner ordentligt var inte rädd för att använda lite kraft men överdriv inte, starta datorn se om du får bild (om du får) stäng av sätt i andra minnet i slot nummer 4 upprepa samma metod som första minnet starta igen får du bild har du lyckats om inte ta ut ram minne två och sätt i det igen:)

ska prova tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chosz:

Anledningen till att skärmen är svart är för att ramminnena inte sitter i helt och hållet, hänt mig flertal gånger när jag inte tryck i dom tillräckligt hårt.
Ta ut minnena sätt i första minnet i slot nummer 2 tryck ner ordentligt var inte rädd för att använda lite kraft men överdriv inte, starta datorn se om du får bild (om du får) stäng av sätt i andra minnet i slot nummer 4 upprepa samma metod som första minnet starta igen får du bild har du lyckats om inte ta ut ram minne två och sätt i det igen:)

ska det lysa en röd lampa bredvid minnena ? kanske menar att det är nått fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LIMPANP:

ska det lysa en röd lampa bredvid minnena ? kanske menar att det är nått fel?

lyser lampan efter att du testat det jag rekommendera eller menar du från innan, om det är sen innan är det väll en indikation att "det inte finns" någon ram i

Visa signatur

Lian Li PC-011D XL | Asus Crosshair VIII Formula| Ryzen 9 5950X | G-Skill Trident Z NEO 32GB 3600Mhz | MSI RTX 3080 Suprim X | Corsair AX850 Titanium | Custom vattenkylning | ASUS PG329Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chosz:

lyser lampan efter att du testat det jag rekommendera eller menar du från innan, om det är sen innan är det väll en indikation att "det inte finns" någon ram i

gjorde lite fel XD ska prova igen. bör jag ta bort de svarta metallhöljena ssom sitter på minnena ? får bara bort en och på inets bilder sitter de ju på

Permalänk
Medlem
Skrivet av LIMPANP:

gjorde lite fel XD ska prova igen. bör jag ta bort de svarta metallhöljena ssom sitter på minnena ? får bara bort en och på inets bilder sitter de ju på

Nej. De är kylflänsar. De ska du definitivt inte ta bort. De sitter där för att kyla samt skydda minnena. Pröva med dina gamla minnen om det fortfarande inte fungerar efter Chosz tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Nej. De är kylflänsar. De ska du definitivt inte ta bort. De sitter där för att kyla samt skydda minnena. Pröva med dina gamla minnen om det fortfarande inte fungerar efter Chosz tips.

okej tack