Permalänk

Farligt höga temperaturer...

Hej,

Jag har nyligen börjat försöka läsa på på detta forum för att förstå min dator mer och mer, primärt för att lära mig klocka utan att förstöra min dator.
Så nu har jag laddat hem Speedfan och Real Temp och LinX.
Detta är i princip idle (har på en video och mozilla i bakgrunden) temperaturer.

http://img692.imageshack.us/img692/4117/processorj.png

När jag aktiverade LinX för full last sköt temperaturerna i höjden och jag stängde av programmet när temperaturen nådde över 85 grader.
Jag har en Core 2 Duo E8500 processor (syns väl också i speedfan), orginalkylare.
Vad tror ni att detta beror på (temperaturen)?

Edit: För övrigt verkar jag inte kunna påverka CPU fläkten med speedfan.

Permalänk
Medlem

är den nymonterad? montera om fläkten.

är den monterad för länge sen? rensa fläkten från damm och skit.

Hade samma problem nu för drygt 2-3 dagar sen. Prollen låg på 80c idle och 100c i full load och datorn stängde av sig. Öppnade chassit och såg världens dammklumpar som gjorde så att fläkten inte ville snurra. Rensade fläkten och nu är tempen nere i ca 35-40c

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Avstängd

Speedfan suger balle, kör HWmonitor för CPU-temp samt MSI Afterburner för GPU.

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk

Monterad sen länge (köpte delarna för 3,5 år sedan), fast jag rensade ur den från damm för någon dag sedan, dock kanske den inte är perfekt monterad. Som sagt, inte haft så bra koll på temperaturerna under åren.

Jag använde AMD Overdrive för att klocka mitt grafikkort med autotuner, men märkte efter ett tag att skärmen blinkade till då och då, så ställde tillbaka till gamla inställningar. Går det att stabilitetstesta moderkortet i MSI Afterburner? Laddade hem det men förstod inte riktigt hur det fungerar. Ska även ladda hem HWmonitor nu.

Permalänk
Avstängd

Genom att din kylare har suttit så länge, hade jag helt klart monterat om den, samt applicerat ny kylpasta.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Men testa då att köpa ny kylpasta och montera om kylaren. Borde funka, kolla även om din fläkt har svårt att snurra genom att försiktigt sakta snurra fläkten för hand när datorn är avstängd. Du bör inte känna allt för stort motstånd, nästintill inget alls. Om motståndet är trögt, så ligger det nog damm där.

Föresten, kanske ska fråga dig innan. Är det intels standardkylare du kör med?

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk

Japp det är intels standardkylare. Är det möjligt att lossa fläkten från kylflänsen på en sådan? Och finns det något sätt jag kan påverka fläkthastigheterna? *Laddade hem HWmonitor, dock verkar jag inte kunna påverka fläktarna där (eller?) endast övervaka.

Om jag inte tänker helt fel ser den ut såhär, http://www.pacificgeek.com/productimages/xl/D60188-001-NB.jpg

Permalänk
Medlem

styra fläktarna gör du via BIOS eller intels program vad det nu heter.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk

Iofs verkar det som att ommontering och ny kylpasta är vad som gäller, något tips på vad man använder för att ta bort gammal kylpasta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanLoveNilsson:

Iofs verkar det som att ommontering och ny kylpasta är vad som gäller, något tips på vad man använder för att ta bort gammal kylpasta?

Vad som helst som avdunstar helt. Citerat från FAQ: Kylpasta

Citat:

Kemiskt ren aceton
Kemiskt ren bensin
T-sprit
Röd etanol (T-röd, funkar utmärkt med 99% avfettande kemikalier)
Spolarevätska (T-blå, innehåller isopropanol men också tvållösningar, vilket man vill undvika)
Isopropanolakohol
Förgasarevätska (K-sprit, består av isopropanol & etanol)
OKQ8:s spolarevätska (upp till 90% isopropanol & resten etanol)

Permalänk
Medlem

Angett rätt tJunction i HWMonitor? Vill minnas att C2-processorerna kunde kräva detta ibland.

Permalänk
Skrivet av Majora:

Angett rätt tJunction i HWMonitor? Vill minnas att C2-processorerna kunde kräva detta ibland.

Ingen aning vad du talar om. Något tips om var jag kan läsa på? Eller om du orkar förklara.

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Vad som helst som avdunstar helt. Citerat från FAQ: Kylpasta

Tackar för länk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanLoveNilsson:

Monterad sen länge (köpte delarna för 3,5 år sedan), fast jag rensade ur den från damm för någon dag sedan, dock kanske den inte är perfekt monterad. Som sagt, inte haft så bra koll på temperaturerna under åren.

Jag använde AMD Overdrive för att klocka mitt grafikkort med autotuner, men märkte efter ett tag att skärmen blinkade till då och då, så ställde tillbaka till gamla inställningar. Går det att stabilitetstesta moderkortet i MSI Afterburner? Laddade hem det men förstod inte riktigt hur det fungerar. Ska även ladda hem HWmonitor nu.

MSI afterburner är ju för att klocka grafikkortet samtidigt som du också kan kolla vilka frekvenser den kör och temperatur på det mm.
om du ladda ned både afterburner och kombustor (tror jag det heter) så har du ja som ett furmark fast MSI's take på det.
just moderkoretet vette fan men akta dig för autotuners och liknande, fungerar sällan bra.
för att kolla om grafik kortet är stabilt kan du köra med 3dmark och furmark eller liknande

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanLoveNilsson:

Ingen aning vad du talar om. Något tips om var jag kan läsa på? Eller om du orkar förklara.

Menade TJmax. Det är 100 på E8500.

Tror man gick in i inställningar på HWMonitor, sen finns det en ruta som man kan ändra TJmax i programet.
Annars öppnar du .ini-filen och lägger till den.

Om TJmax är fel i programet så visas det fel temperaturer.

Permalänk

TJMax i Real Temp är 100 och Real Temp och HWmonitor visar samma temperaturer, så de stämmer troligen (antar jag).

På tal om MSI Kombustor, är det BURN IN man ska använda för stabilitetstestet eller benchmark?