Permalänk
Medlem

BENQ XL2410T, 2000kr värt?

Ser att Dustinhome har ett bra erbjudande på http://www.dustinhome.se/product/5010627483/benq-xl2410t-23-6... just nu.

Är inne på köpa ny 24" skärm, ska användas främst till spel och se på bilder. Är denna värd 2000 eller finns det någon annan som rekommenderas?

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad som är skillnaden mellan 60hz och 120, men jag har en 60 som jag fick i julas. säger bara att jag älskar den. När jag kopplade in den från första början så såg man skillnad direkt

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=742667

På min skärm står det SyncMaster SA350 , men jag tror det är samma för dom ser lika dana ut och priset är detsamma

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Finns en del info om den skärmen och 120Hz om du kollar runt lite Priset var rätt bra i alla fall. Köpte min för 3190:- tror jag, fick med en schysst mus och musmatta då men.

Visa signatur

CPU & Kylning: Ryzen 7 7800X3D & ASUS ROG Strix LC II 360 RAM: Kingston 32GB DDR5 6000MHz FURY GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte X670 Gaming PSU: EVGA Supernova G2 850W M.2: Samsung 960 Evo 250GB Chassie: CM Storm Stryker Skärmar: AOC AGON AG271QG G-Sync IPS @165Hz och Qnix QX2710 IPS/PLS @110Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CruiZin:

Finns en del info om den skärmen och 120Hz om du kollar runt lite Priset var rätt bra i alla fall. Köpte min för 3190:- tror jag, fick med en schysst mus och musmatta då men.

Jo den store skillnaden är ju att uppdateringsfrekvensen är 120 istället för 60, dvs att man slipper problem med Vertical sync och flimmer på skärmen.
Antar att bildkvaliten på skärmen bör vara bra, såg att den kostade runt 3100~~

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Orio:

Ser att Dustinhome har ett bra erbjudande på http://www.dustinhome.se/product/5010627483/benq-xl2410t-23-6... just nu.

Är inne på köpa ny 24" skärm, ska användas främst till spel och se på bilder. Är denna värd 2000 eller finns det någon annan som rekommenderas?

har 3 stycken funkar skit bra.

Köp den

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

har 3 stycken funkar skit bra.

Köp den

Läste precis att ett flertal människor har lite problem med färg återgivningen. Jag har idagsläget en benQ skärm och färgerna är verkligen helt åt skogen på den, jämförde bilderna på tvn och det blev som natt och dag. Lite rädd att det blir samma sak här, blir svårt och veta om man fotat dåligt eller om det är skärmen som återger fel.

Tror inte jag har jättebehov av 120hz även om det vore skönt. Får se hur det blir.

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk
Medlem

Grymt pris måste jag säga, rekommenderas

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Noctua NH-U14S | MSI Z97-S02 | GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orio:

Läste precis att ett flertal människor har lite problem med färg återgivningen. Jag har idagsläget en benQ skärm och färgerna är verkligen helt åt skogen på den, jämförde bilderna på tvn och det blev som natt och dag. Lite rädd att det blir samma sak här, blir svårt och veta om man fotat dåligt eller om det är skärmen som återger fel.

Tror inte jag har jättebehov av 120hz även om det vore skönt. Får se hur det blir.

En 120hz TN-panel är inte rätt val om färgåtergivningen är något av ett prio

Permalänk
Medlem

Köpte en från Inet.se i januari, och jag är väldigt nöjd. Det enda som störde mig i början var backlight bleed:en som syns på t.ex. svarta scener i filmer mest i mitten längst ut mot kanterna likaså uppe i mitten och nere.
Jag har vant mig dock

Visa signatur

i7 4790K & GTX 980 Ti

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Orio:

Läste precis att ett flertal människor har lite problem med färg återgivningen. Jag har idagsläget en benQ skärm och färgerna är verkligen helt åt skogen på den, jämförde bilderna på tvn och det blev som natt och dag. Lite rädd att det blir samma sak här, blir svårt och veta om man fotat dåligt eller om det är skärmen som återger fel.

Tror inte jag har jättebehov av 120hz även om det vore skönt. Får se hur det blir.

Jag har inte problem med mina 120hz och jag har 30 tums colour edge skärmar på jobbet från eizo med en av dom bästa färg återgivning.

Men 120hz är som natt och dag mot 60hz

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Jag har inte problem med mina 120hz och jag har 30 tums colour edge skärmar på jobbet från eizo med en av dom bästa färg återgivning.

Men 120hz är som natt och dag mot 60hz

Ah, jag menar nog att det inte är 120hz som orsaker det utan att det är skärmar från BenQ som ger den dåliga färgåtergivningen. Eizo är ju fin märke

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk

Jag skulle inte vilja rekommendera den trots ett lågt pris. Så mycket backlight bleed ska man fan inte tåla. Har haft en själv som jag gav bort.
Nu stör sig inte alla över detta och som någon förklarade så hade han vant sig , men jag kunde helt enkelt inte det. De flesta spel jag spelar är ofta mörka och då är det inte så fint när man har backlight bleed som syns så tydligt. Du kan sänka ljuset hur mycket du vill, när du väll har sett var du har backlight bleed kommer du stirra på det varje gång du spelar. Spara istället pengar och köp något bättre skärm. Jag vet inte hur den nyare modellen BENQ XL2420T ser ut, men kan vara värt att kolla upp. Själv kunde jag leva med urvattnade färger , men inte backlight bleed. Lycka till och sorry om jag har varit negativ , men vill inte att du ska ångra dig sen.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem

Sitter själv med en XL2420T då har jag fick höra från flera källor att 10:an hade problem med just blacklightbleeding och storebror verkar inte ha några problem med det än. Gällande flytet så fick den här skärmen mig att kassera min trogna CRT-skärm.
De ända synpunkterna jag har är:
- Dosan som medföljer är onödig och åkte snabbt ner i lådan.
- Dåliga standard-inställningar gällande färgerna men det fixar man snabbt själv.
- Dumt designad fot då jag tycker den är något för stor samt har jag en tendens att kasa upp mitt tangentbord på den.

Annars är jag oerhört nöjd med mitt köp även som fattig ungkar. Har du råd med storebrorsan så tycker jag nog att du ska köpa den om det inte har kommit ut några andra alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inzt:

Sitter själv med en XL2420T då har jag fick höra från flera källor att 10:an hade problem med just blacklightbleeding och storebror verkar inte ha några problem med det än. Gällande flytet så fick den här skärmen mig att kassera min trogna CRT-skärm.
De ända synpunkterna jag har är:
- Dosan som medföljer är onödig och åkte snabbt ner i lådan.
- Dåliga standard-inställningar gällande färgerna men det fixar man snabbt själv.
- Dumt designad fot då jag tycker den är något för stor samt har jag en tendens att kasa upp mitt tangentbord på den.

Annars är jag oerhört nöjd med mitt köp även som fattig ungkar. Har du råd med storebrorsan så tycker jag nog att du ska köpa den om det inte har kommit ut några andra alternativ.

http://www.digitalversus.com/lcd-monitor/benq-xl2420t-p12151/... - Du tycker det ja?

Permalänk
Medlem

Men alltså, allt beror ju på hur du använder din skärm. Jag har inte en 2410a själv, men jag har en 120hz skärm och spelar man mkt kan jag inget annat än att rekommendera det. Däremot om man använder datorn för filmtittande och liknande känns det inte som att det är väl "investerade" pengar även om du kommer känna go skillnad bara ute i windows och när du surfar.

Skillnaden när du spelar är hur som haver extremt stor och jag skulle rekommendera en 120hz:are oavsett vad man spelar för spel.

Detta sagt så bör man se över sina egna prioriteringar och vad man själv vill leva med för brister.