Permalänk
Medlem

Server för lagring.

Hej!
Kollade igenom några Youtube videor och insåg att det vore praktiskt med en server som
jag kunde flytta över filmer, musik, os och annat gott via nätet. Har 2 maskiner som ligger och skräpar som
skulle komma bra till hands.
Vad rekommenderar ni för os? Någon hört om Proxmox? Proxmox såg riktigt bra ut, men
eftersom jag är ny inom denna kategori, vore det fint med lite tips. Så, vad rekommenderar ni för OS att köra servern i? Vill gärna slippa att "använda" datorn med skärm efter installationen eftersom jag inte har tillgång till flera skärmar. Alltså endast ha servern att stå i garderoben och kunna använda maskinen virtuellt.
Tacksam för svar!

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem

Jag använder Ubuntu Server 11.10
SSH, FTP (GLFTPD), SMB, Rtorrent + Webui (Rutorrent), Webmin och Subsonic

Detta fungerar bra och man styr allt genom SSH eller tex torrentklienten i webbläsaren

Visa signatur

Main dator: i5 750 4Ghz, GTX 770 4GB, Intel SSD 80GB, 8GB Ram
Servern: Core 2 Duo, 4GB Ram, 4x2TB Lagring, Ubuntu Server 12.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av erCarN:

Jag använder Ubuntu Server 11.10
SSH, FTP (GLFTPD), SMB, Rtorrent + Webui (Rutorrent), Webmin och Subsonic

Detta fungerar bra och man styr allt genom SSH eller tex torrentklienten i webbläsaren

Tack! Vad är skillnaden mellan alla dom där? Någon som provat Proxmox som skulle rekommendera det?

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem
Skrivet av _oZZar_:

Tack! Vad är skillnaden mellan alla dom där? Någon som provat Proxmox som skulle rekommendera det?

Alla dom där?

Ubuntu Server är operativsystemet

SSH, FTP osv är alla tjänster jag kör.

FTP är ett protokoll för fildelning...

Allting styrs genom terminalen eller SSH
SSH används för att fjärrstyra datorn

Visa signatur

Main dator: i5 750 4Ghz, GTX 770 4GB, Intel SSD 80GB, 8GB Ram
Servern: Core 2 Duo, 4GB Ram, 4x2TB Lagring, Ubuntu Server 12.04

Permalänk
Skrivet av _oZZar_:

Tack! Vad är skillnaden mellan alla dom där? Någon som provat Proxmox som skulle rekommendera det?

Har inte testat Proxmox men kan rekommendera FreeNAS och framförallt version 8.2 som släpps inom en snar framtid.

Enkelt att använda och ganska gott om dokumentation.

Ubuntu som nämts tidigare har väl ännu större utbud av dokumentation men saknar tyvärr ZFS (http://en.wikipedia.org/wiki/ZFS) som är kungen när det kommer till datasäkerhet.

Har genom sina cheksum-kontroller (säkerställer att data som finns på disk är rätt data) räddat mig från dataförlust och hjälpt mig felsöka för att hitta ett felaktigt minne som orsakade datafelen.

Visa signatur

Primär: MBP 16", M1 Pro, 32 GB, 512 GB SSD, Thunderbolt dock, Dell U3415W HTPC: FD Node 202, Ryzen R5 3600, 16 GB, Radeon RX480 Nitro+ 4 GB, 850 Pro 512 GB+MX100 512GB Main server: Rasberry Pi 4 8 GB Worker server: FD Node 304, Core i3 3220T, 16 GB RAM, 60 GB Intel 330+80 GB 320, 3*3TB WD Red, Debian Backup: AMD E-350, 8 GB, 40 GB Intel V40, 3x3TB WD Red, Debian

Permalänk
Medlem

Proxmox verkar vara likt VMware Esxi och Citrix XenServer och det är nog något annat än vad du vill ha.

Som jag förstod det så vill du åstakomma en lagringsmaskin som är enkel att sköta om.

Bra val är nog FreeNas eller något annat du känner dig bekväm med.
Här har du en instruktionsvideo kring FreeNas: http://www.youtube.com/watch?v=-7iqHnKd690

Det går också bra att använda Windows om du har en version du kan köra fjärrskrivbord till. På det sättet behöver du ingen skärm till lagringsdatorn.

Leta dig fram tills du hittar något du själv känner att du klarar av och som uppfyller de krav du har.

Visa signatur

"Computers make it easier to do a lot of things, but most of the things they make it easier to do don't need to be done." - Andy Rooney

Permalänk
Skrivet av erCarN:

Alla dom där?

Ubuntu Server är operativsystemet

SSH, FTP osv är alla tjänster jag kör.

FTP är ett protokoll för fildelning...

Allting styrs genom terminalen eller SSH
SSH används för att fjärrstyra datorn

Förtydligar lite:

Ubuntu Server: Ubuntu är en linuxvariant. Ubuntu Server är serveranpassade versionen av Ubuntu.

SSH: Secure Shell. Ett sätt att kontrollera en dator säkert över nätverket m h a kommandorad.

FTP: File transfer protocoll. Simpelt och gammalt filöverföringsprotokoll med hög kompabilitet.

SMB: Microsoft Windows filöverföringsprotokoll. *NIX-system får kompabilitet med detta m h a Open Source-projektet Samba.

RTorrent: Torrentklient.

Webmin: Webbgränsnitt för administration av server.

Subsonic: Serverapplikation för att strömma ljud till en mängd olika klienter.

Visa signatur

Primär: MBP 16", M1 Pro, 32 GB, 512 GB SSD, Thunderbolt dock, Dell U3415W HTPC: FD Node 202, Ryzen R5 3600, 16 GB, Radeon RX480 Nitro+ 4 GB, 850 Pro 512 GB+MX100 512GB Main server: Rasberry Pi 4 8 GB Worker server: FD Node 304, Core i3 3220T, 16 GB RAM, 60 GB Intel 330+80 GB 320, 3*3TB WD Red, Debian Backup: AMD E-350, 8 GB, 40 GB Intel V40, 3x3TB WD Red, Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av erCarN:

Alla dom där?

Ubuntu Server är operativsystemet

SSH, FTP osv är alla tjänster jag kör.

FTP är ett protokoll för fildelning...

Allting styrs genom terminalen eller SSH
SSH används för att fjärrstyra datorn

Skrivet av hansfilipelo:

Har inte testat Proxmox men kan rekommendera FreeNAS och framförallt version 8.2 som släpps inom en snar framtid.

Enkelt att använda och ganska gott om dokumentation.

Ubuntu som nämts tidigare har väl ännu större utbud av dokumentation men saknar tyvärr ZFS (http://en.wikipedia.org/wiki/ZFS) som är kungen när det kommer till datasäkerhet.

Har genom sina cheksum-kontroller (säkerställer att data som finns på disk är rätt data) räddat mig från dataförlust och hjälpt mig felsöka för att hitta ett felaktigt minne som orsakade datafelen.

Skrivet av Chimpen:

Proxmox verkar vara likt VMware Esxi och Citrix XenServer och det är nog något annat än vad du vill ha.

Som jag förstod det så vill du åstakomma en lagringsmaskin som är enkel att sköta om.

Bra val är nog FreeNas eller något annat du känner dig bekväm med.
Här har du en instruktionsvideo kring FreeNas: http://www.youtube.com/watch?v=-7iqHnKd690

Det går också bra att använda Windows om du har en version du kan köra fjärrskrivbord till. På det sättet behöver du ingen skärm till lagringsdatorn.

Leta dig fram tills du hittar något du själv känner att du klarar av och som uppfyller de krav du har.

Skrivet av hansfilipelo:

Förtydligar lite:

Ubuntu Server: Ubuntu är en linuxvariant. Ubuntu Server är serveranpassade versionen av Ubuntu.

SSH: Secure Shell. Ett sätt att kontrollera en dator säkert över nätverket m h a kommandorad.

FTP: File transfer protocoll. Simpelt och gammalt filöverföringsprotokoll med hög kompabilitet.

SMB: Microsoft Windows filöverföringsprotokoll. *NIX-system får kompabilitet med detta m h a Open Source-projektet Samba.

RTorrent: Torrentklient.

Webmin: Webbgränsnitt för administration av server.

Subsonic: Serverapplikation för att strömma ljud till en mängd olika klienter.

Tack så mycket! Fick en lite klarare syn på det hela, har kollat runt på lite olika sidor och tror det blir en FTP-server. Såg enkelt och smidigt ut.
Tack igen!

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling