Permalänk
Avstängd

Ny bildskärm för allt möjligt

Tjena, ska köpa en ny bildskärm för runt 2000kr, helst 23/24'' och med bra bild. Har tittat på dessa skärmar:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=955003 - Dell US 23'' 2000kr
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=946255 - Dell US 24'' 2500kr
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=703579 - BenQ 120Hz 24'' 2400kr

Vill ha bra färger, ska användas till spel, film och lite småsaker. Vet inte riktigt om jag ska ha IPS eller 120Hz.

Permalänk
Medlem

har själv BenQ 120Hz 24'' och är helnöjd med den skärmen

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Vet du inte om du behöver 120 Hz så behöver du förmodligen inte det Enligt mig ska man spela rätt mycket för det.
Tycker du ska satsa på u2412m!

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av chainzaw:

Tjena, ska köpa en ny bildskärm för runt 2000kr, helst 23/24'' och med bra bild. Har tittat på dessa skärmar:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=623526 - Dell US 23'' 2500kr
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=955003 - Dell US 23'' 2000kr
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=946255 - Dell US 24'' 2500kr
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=703579 - BenQ 120Hz 24'' 2400kr

Vill ha bra färger, ska användas till spel, film och lite småsaker. Vet inte riktigt om jag ska ha IPS eller 120Hz.

Benq är inget att hänga i julgranen vad gäller bildkvalite tyvärr, däremot kan 120hz vara trevligt men det är ju något helt annat. Alla tre dellskärmarna är väldigt bra, men var medveten om att bra färger inte är detsamma som snygga färger. Dell-skärmarna är kända för att visa "korrekta" färger som stämmer överens med hur färgerna skulle se ut om man tog ett printscreen och skrev ut det. Väldigt bra för fotografer men personligen tycker jag bättre om orealistiskt överdrivna, strålande, tecknade färgskalor. Dellskärmarna har också aggressiv AG-coating, vilket gör att skärmen kan se smutsig ut trots att den är helt ren.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fermia:

har själv BenQ 120Hz 24'' och är helnöjd med den skärmen

Ok, jo har hört att den ska vara bra och testat den IRL också.

Skrivet av Rydisen:

Vet du inte om du behöver 120 Hz så behöver du förmodligen inte det Enligt mig ska man spela rätt mycket för det.
Tycker du ska satsa på u2412m!

Värt typ 500 kr extra för 1'' och 16:10 istället för 16:9?

Skrivet av Irrationell:

Benq är inget att hänga i julgranen vad gäller bildkvalite tyvärr, däremot kan 120hz vara trevligt men det är ju något helt annat. Alla tre dellskärmarna är väldigt bra, men var medveten om att bra färger inte är detsamma som snygga färger. Dell-skärmarna är kända för att visa "korrekta" färger som stämmer överens med hur färgerna skulle se ut om man tog ett printscreen och skrev ut det. Väldigt bra för fotografer men personligen tycker jag bättre om orealistiskt överdrivna, strålande, tecknade färgskalor. Dellskärmarna har också aggressiv AG-coating, vilket gör att skärmen kan se smutsig ut trots att den är helt ren.

Okej, förstår vad du menar. Vill ha krispiga färger och de ska vara trevliga/sköna färger. Lutar mot U2312H som kostar 2000kr och dessutom verkar ha bra bildkvalite, ser smidig och bra ut dessutom :). Hade tänk att köpa den på Webhallen imorgon i så fall.

Vet inte om jag "går miste" om 120Hz, i de flesta spelen har jag uppemot 120Hz med de inställningarna jag kör på. Min kompis sa att de är stor skillnad från hans gamla 60Hz, jag märker dock bara lite skillnad - kanske inte värt att byta mot färgerna hos en IPS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

Värt typ 500 kr extra för 1'' och 16:10 istället för 16:9?

Det är allmänt en bättre skärm med mindre varierande exemplar och så också. Så jag tycker nog det är värt 500:- extra. Hade köpt en sån om den hade kostat som nu och jag inte hade hittat denna u2311h billigt

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rydisen:

Det är allmänt en bättre skärm med mindre varierande exemplar och så också. Så jag tycker nog det är värt 500:- extra. Hade köpt en sån om den hade kostat som nu och jag inte hade hittat denna u2311h billigt

Såg att man fick med en zowie ec1 samt en musmatta (som jag behöver) med BenQ skärmen, blir nog en sådan eftersom den har 120hz samt bra funktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

Såg att man fick med en zowie ec1 samt en musmatta (som jag behöver) med BenQ skärmen, blir nog en sådan eftersom den har 120hz samt bra funktioner.

För allt annat än spel hade jag gått på några av de billiga Koreanska skärmarna som diskuteras här på brädan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dreas89:

För allt annat än spel hade jag gått på några av de billiga Koreanska skärmarna som diskuteras här på brädan.

Kanske inte ger så mycket? Såg att BenQ skärmen inte fanns någonstans (utgående vara), så en Dell Ultrasharp U2412M, även om den kostar 500kr mer än den som har 16:9 och 1'' mindre så kanske den som tidigare nämnt är en bättre skärm?

Permalänk
Skrivet av chainzaw:

Kanske inte ger så mycket? Såg att BenQ skärmen inte fanns någonstans (utgående vara), så en Dell Ultrasharp U2412M, även om den kostar 500kr mer än den som har 16:9 och 1'' mindre så kanske den som tidigare nämnt är en bättre skärm?

Den är överlägsen Benq bildmässigt. Det är en tums skillnad men mycket större i praktiken. Google lite jämförelsebilder får du se.

Tänk på att tum mäts över diagonalen vilket gör att skalan upplevs icke-linjär, samt att 24-tummarens form är "mer" kvadratisk vilket innebär att den varit större även om båda varit 24-tum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

Kanske inte ger så mycket? Såg att BenQ skärmen inte fanns någonstans (utgående vara), så en Dell Ultrasharp U2412M, även om den kostar 500kr mer än den som har 16:9 och 1'' mindre så kanske den som tidigare nämnt är en bättre skärm?

Du kanske störs av White glow och annat som kan uppstå när du har AG coating eller vad det heter.

Som sagt, kolla dom 27tummare som diskuteras i en annan tråd här. Koreanska 27tummare för under eller runt 3k med IPS-panel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dreas89:

Du kanske störs av White glow och annat som kan uppstå när du har AG coating eller vad det heter.

Som sagt, kolla dom 27tummare som diskuteras i en annan tråd här. Koreanska 27tummare för under eller runt 3k med IPS-panel.

Var inne och tittade på inet idag, jämförde en BenQ skärm bredvid Dell U2412M och det var en del skillnad, antagligen pga att den är IPS, såg inte så illa ut jämfört med Dells monster på 27''. Kollade på exempelvideon och bilderna, blev nöjd med mitt val :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

Var inne och tittade på inet idag, jämförde en BenQ skärm bredvid Dell U2412M och det var en del skillnad, antagligen pga att den är IPS, såg inte så illa ut jämfört med Dells monster på 27''. Kollade på exempelvideon och bilderna, blev nöjd med mitt val :).

Vad menar du med Dells monster? Monster i färg/bildkvalitet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av landahl:

Vad menar du med Dells monster? Monster i färg/bildkvalitet?

Storlek mest, och kvalité vad jag såg och har läst. Deras 27'' som ser extremt maffig ut och har en trevlig upplösning och inte någon e-IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

Storlek mest, och kvalité vad jag såg och har läst. Deras 27'' som ser extremt maffig ut och har en trevlig upplösning och inte någon e-IPS

Okej då förstår jag, jag kan dock inte hålla med om att 27 är stort, tvärtom tycker jag att 27 är ganska litet som datorskärm.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av landahl:

Okej då förstår jag, jag kan dock inte hålla med om att 27 är stort, tvärtom tycker jag att 27 är ganska litet som datorskärm.

Givetvis kan du tycka det, men kollar man vad de flesta har i skärmstorlek så är 27'' stort. Vid de flesta skrivborden är en 27'' väldigt stort också, skulle vara på gränsen för mig, samt blir det måttligt dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

Givetvis kan du tycka det, men kollar man vad de flesta har i skärmstorlek så är 27'' stort. Vid de flesta skrivborden är en 27'' väldigt stort också, skulle vara på gränsen för mig, samt blir det måttligt dyrare.

Det är stort för dem som inte har testat en 30. Jag har både en 30 och en 27 (kolla sign) och 27 är en dvärg jämfört med 30.
Så här är skillnaden: http://www.displaywars.com/27-inch-16x9-vs-30-inch-16x10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av landahl:

Det är stort för dem som inte har testat en 30. Jag har både en 30 och en 27 (kolla sign) och 27 är en dvärg jämfört med 30.
Så här är skillnaden: http://www.displaywars.com/27-inch-16x9-vs-30-inch-16x10

Om du har så extremt dyra skärmar så kanske du även har en bra dator? bara nyfiken
Tycker även att dells skärmar är otroligt snygga, designen passar mig perfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

Om du har så extremt dyra skärmar så kanske du även har en bra dator? bara nyfiken
Tycker även att dells skärmar är otroligt snygga, designen passar mig perfekt.

Extremt dyra? 10 000 kronor för en bra skärm tycker inte jag är extremt dyrt. Jag kommer att bygga en ny pc i maj med Ivy Bridge 3770k, gtx 680 etc. Egentligen skulle jag köpa 2 680 men eftersom Nvidias flaggskepp ur kepler kommer i höst så väljer jag att ha 680 fram tills dess och sedan köpa 2 gtx 685 och köra i sli.