Permalänk
Medlem

Vattenkylning ''köpråd'' lvl nybörjare

Hejsan

Jag hade tänkt fixa vattenkylning. Chassit jag har är ett Fractal Design Define Mini, här är en lista med alla grejer som kommer vara i datorn http://www.webhallen.com/varukorgen/34337/ och jag har aldrig använt vattenkylning förr, förutom typ slutna vilket inte är samma sak. Så då är frågan, vad behöver jag för grejer och vad måste jag veta som nybörjare.

Råd, tips, linkar uppskattas sjukt mkt!

Permalänk
Medlem

Ska du kyla grafikkort + cpu eller endast cpu?
Här får du 2 förslag på komponenter
För GPU + CPU
Fläktar
CPU block
GPU block
120 mm radiator
240 mm radiator
Valfri reservoar (förenklar påfyllnad av system, samt att det avluftar systemet)
Valfi pump
2 kopplingar till varje enhet (totalt 12st, tänk på att det kanske underlätta att köpa några 90-graders/45-graders)
Slang så det räcker (2-3 m skulle jag säga)
Vätska (Avjoniserat vatten fungerar, annars kan du köpa färdiga blandningar från leverantör)

Skulle du inte kyla GPU så ta bort GPU block, 120 mm radiator samt 4 kopplingar.

TROR inte jag missat något nu ^^

Edit: Här kommer ett screenshot på något jag slängde ihop ganska fort från coolingstuff.se

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Define mini är kanske inte det optimala för vattenkylning men kör hårt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 2500k@4,4| NH-D14 |GTX 780| ASUS VG248QE | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic DT 990 | Dali Zensor 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zelloxy:

Ska du kyla grafikkort + cpu eller endast cpu?
Här får du 2 förslag på komponenter
För GPU + CPU
Fläktar
CPU block
GPU block
120 mm radiator
240 mm radiator
Valfri reservoar (förenklar påfyllnad av system, samt att det avluftar systemet)
Valfi pump
2 kopplingar till varje enhet (totalt 12st, tänk på att det kanske underlätta att köpa några 90-graders/45-graders)
Slang så det räcker (2-3 m skulle jag säga)
Vätska (Avjoniserat vatten fungerar, annars kan du köpa färdiga blandningar från leverantör)

Skulle du inte kyla GPU så ta bort GPU block, 120 mm radiator samt 4 kopplingar.

TROR inte jag missat något nu ^^

Edit: Här kommer ett screenshot på något jag slängde ihop ganska fort från coolingstuff.se
http://i.imgur.com/r9w4W.png

Vad ska jag ta bort ifall jag inte vill ha på GPUn? Tänker kostnadsvis

Permalänk
Medlem

Om du inte ska kyla GPU ska du plocka bort dessa:
1st Alphacool NexXxoS Pro 120 v2 219:-
1st EK WB FC GTX 460 Plexi Nickel 668:-
2st rak SM10/13 G1/4 - black nickel á 29:-
1st Scythe Gentle Typhoon 120mm 800 á 119:-

dvs. du sparar 1064 emot det jag skrev innan.

Tänk också på att du måste ha utrymme för en 240 mm radiator någonstans (annars får du montera den på utsidan baktill)

Permalänk
Medlem

Jag måste dock säga att bara kyla processorn med "riktig" vattenkylning känns lite onödigt. De slutna systemen fungerar bra och är långt mycket billigare. Oftast är det ju dessutom grafikkortet som brukar sätta gränsen när man spelar så det är det du vill klocka mest.

Tittar jag på din kundvagn så är det alltså den dator för ~5000:-, då kanske det känns lite onödigt med vattenkylning för 3000. Lägger du de pengarna på ett grafikkort istället (Webhallen säljer just nu GTX580 för 2999:-) så får du ju en otroligt mycket bättre burk.

Men visst det är ju kul att leka med vattenkylning så bara för moddandets skull så kan det vara värt pengarna.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Lägg hellre 3000 på delar till datorn. En
intel proccesor och ett 580 samt en större ssd.

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|