Raid 5 2 diskar försvann från raiden

Permalänk
Medlem

Raid 5 2 diskar försvann från raiden

Hej! Jag har 4 st 2TB Western Digital Caviar Green som jag kör i raid 5. Kör raid genom moderkortet (Asus P8P67 PRO REV B3)

Som ni ser på bilden har 2 diskar försvunnit ur raiden. Dom ligger nu nedanför raiden. hur ska jag gå tillväga?

Visa signatur

~Fractal Design Define R4 Svart~ ~Vattenkylning~ ~i7 2600K 3,4GHz~ ~Radeon HD 6970~ ~Corsair 16GB 1600MHz VENGEANCE~ ~be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär~ ~Asus P8P67 PRO~ ~A-DATA SSD SP900 128GB 2 st raid 0~ ~Asus Xonar DX~ ~Windows 8 64-bit~ ~Logitech MX518~ ~Logitech Illuminated~ ~SteelSeries Siberia V2 Headset ~

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Ere WD GP budget eller WD GP Enterprise-typ?

Det är budget diskar

Visa signatur

~Fractal Design Define R4 Svart~ ~Vattenkylning~ ~i7 2600K 3,4GHz~ ~Radeon HD 6970~ ~Corsair 16GB 1600MHz VENGEANCE~ ~be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär~ ~Asus P8P67 PRO~ ~A-DATA SSD SP900 128GB 2 st raid 0~ ~Asus Xonar DX~ ~Windows 8 64-bit~ ~Logitech MX518~ ~Logitech Illuminated~ ~SteelSeries Siberia V2 Headset ~

Permalänk
Medlem

Aj då, troligen har du inte ändrat TLER eftersom det troligen inte går på dina.
Det har skrivits massor, även av mig, om problem som kan inträffa med WD GP budget i RAID. Googla.
Kort kan sägas att man bör undvika WD GP budget eftersom de riskerar att trilla ur RAIDen under vissa omständigheter.

1. Har du backup?
2. Vill du återvinna ALLT?
3. Har du gott om lediga backupdiskar?
4. Kommer du ihåg hur du initierade arrayerna i RAID-BIOS?
5. Har du flera partitioner i arrayen?
6. Har du vana av ichxR, nybörjare eller expert?
7. Är du bekant med testdisk?

Bara lite pejl på läget innan vi sätter igång å labba.

Permalänk
Medlem

Vad tycker du jag ska göra? Ska jag skita i att köra raid5 och bara använda alla mina 4 diskarna som vanligt.
Har ju inget viktigt på diskarna bara filmer.

1. Har du backup? NEJ
2. Vill du återvinna ALLT? NEJ
3. Har du gott om lediga backupdiskar? NEJ
4. Kommer du ihåg hur du initierade arrayerna i RAID-BIOS? JA
5. Har du flera partitioner i arrayen? NEJ
6. Har du vana av ichxR, nybörjare eller expert? nybörjare
7. Är du bekant med testdisk?

Visa signatur

~Fractal Design Define R4 Svart~ ~Vattenkylning~ ~i7 2600K 3,4GHz~ ~Radeon HD 6970~ ~Corsair 16GB 1600MHz VENGEANCE~ ~be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär~ ~Asus P8P67 PRO~ ~A-DATA SSD SP900 128GB 2 st raid 0~ ~Asus Xonar DX~ ~Windows 8 64-bit~ ~Logitech MX518~ ~Logitech Illuminated~ ~SteelSeries Siberia V2 Headset ~

Permalänk
Medlem

Som jag förstår det så är raid inte den bästa backupen har man viktig data bör det läggas på extern och in i byrå lådan så gör jag + att jag har dubbelt av det viktiga på datorn också.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Som jag förstår det så är raid inte den bästa backupen har man viktig data bör det läggas på extern och in i byrå lådan så gör jag + att jag har dubbelt av det viktiga på datorn också.

RAID är ingen backup, jag förstår inte varför dom flesta har fått för sig att RAID är en backuplösning, det är ett sätt att öka driftsäkerheten i ett system men en backup är det inte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flonta:

Vad tycker du jag ska göra? Ska jag skita i att köra raid5 och bara använda alla mina 4 diskarna som vanligt.
Har ju inget viktigt på diskarna bara filmer.

1. Har du backup? NEJ
2. Vill du återvinna ALLT? NEJ
3. Har du gott om lediga backupdiskar? NEJ
4. Kommer du ihåg hur du initierade arrayerna i RAID-BIOS? JA
5. Har du flera partitioner i arrayen? NEJ
6. Har du vana av ichxR, nybörjare eller expert? nybörjare
7. Är du bekant med testdisk?

Tycker INTE man skall köra RAID5 på WD GP då det förr eller senare kan ge den här typen av problem, Googla så ser du själv vad folk säger/råkat ut för.

Jag har experterfarenhet av ichxr i RAID5 sedan flera år och van att rädda kraschade diskarrayer.
Kan vägleda dig hur du skall göra för att FÖRSÖKA återskapa MEN jag garanterar INTE att det lyckas. Dock kan jag garantera att min metod fungerat åtskilliga gånger, både för mig själv och andra.

Det kan ta någon/några dagar, 95% är väntetider. Själva handgreppen är inte särskilt komplexa, dock bör man vara noggrann och ha gott om tålamod + hyfsad god datorvana.

Så, har du ont om tid eller intresse att rädda filerna tycker jag vi ger upp här, annars kör vi igång en återvinningsresa.

Vad tycks?

Permalänk
Medlem

Jag kommer åt alla filer på raiden. Har bara fyllt upp 1,4 tb. Så jag kommer föra över alla filer som jag behöver till en extern sen kommer jag inte köra hårdiskarna i raid. Finns de något sätt att göra så man ser alla 4a hårdiskar som en hårddisk i datorn. Hoppas ni förstår vad jag menar.

Visa signatur

~Fractal Design Define R4 Svart~ ~Vattenkylning~ ~i7 2600K 3,4GHz~ ~Radeon HD 6970~ ~Corsair 16GB 1600MHz VENGEANCE~ ~be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär~ ~Asus P8P67 PRO~ ~A-DATA SSD SP900 128GB 2 st raid 0~ ~Asus Xonar DX~ ~Windows 8 64-bit~ ~Logitech MX518~ ~Logitech Illuminated~ ~SteelSeries Siberia V2 Headset ~

Permalänk
Medlem

är ju JBOD du menar antar jag? slå ihop alla till en.

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem

Kan nog stämma. Är det något bra?

Visa signatur

~Fractal Design Define R4 Svart~ ~Vattenkylning~ ~i7 2600K 3,4GHz~ ~Radeon HD 6970~ ~Corsair 16GB 1600MHz VENGEANCE~ ~be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär~ ~Asus P8P67 PRO~ ~A-DATA SSD SP900 128GB 2 st raid 0~ ~Asus Xonar DX~ ~Windows 8 64-bit~ ~Logitech MX518~ ~Logitech Illuminated~ ~SteelSeries Siberia V2 Headset ~

Permalänk

Just a Bounch Of Discs. Ifall en hårddiskar går sönder så förlorar du bara det datorn har sparat på den.

Permalänk
Medlem

Okej. Är det ett program som man installerar?

Visa signatur

~Fractal Design Define R4 Svart~ ~Vattenkylning~ ~i7 2600K 3,4GHz~ ~Radeon HD 6970~ ~Corsair 16GB 1600MHz VENGEANCE~ ~be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär~ ~Asus P8P67 PRO~ ~A-DATA SSD SP900 128GB 2 st raid 0~ ~Asus Xonar DX~ ~Windows 8 64-bit~ ~Logitech MX518~ ~Logitech Illuminated~ ~SteelSeries Siberia V2 Headset ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flonta:

Jag kommer åt alla filer på raiden. Har bara fyllt upp 1,4 tb. Så jag kommer föra över alla filer som jag behöver till en extern sen kommer jag inte köra hårdiskarna i raid. Finns de något sätt att göra så man ser alla 4a hårdiskar som en hårddisk i datorn. Hoppas ni förstår vad jag menar.

OK - då skiter vi att återskapa RAIDen då?

Du KAN köra JBOD eller RAID0 för att "slå ihop" diskar - LÄS FAQ'n!

Sen vidhåller jag att du studerar riskerna med WD GP.
Backup går FÖRE alla typer av RAID.

Permalänk
Medlem

Är tacksam för svaren från dig. Kommer testa köra jbod. Kommer ju fylla hårdiskarna med filmer.

Visa signatur

~Fractal Design Define R4 Svart~ ~Vattenkylning~ ~i7 2600K 3,4GHz~ ~Radeon HD 6970~ ~Corsair 16GB 1600MHz VENGEANCE~ ~be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär~ ~Asus P8P67 PRO~ ~A-DATA SSD SP900 128GB 2 st raid 0~ ~Asus Xonar DX~ ~Windows 8 64-bit~ ~Logitech MX518~ ~Logitech Illuminated~ ~SteelSeries Siberia V2 Headset ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flonta:

Okej. Är det ett program som man installerar?

Du väljer det i raid-biosen typ av raid du vill köra.

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk

Som flera påpekar i denna tråd, alla typer av green diskar är inte lämpade för någon typ av raid.
Om du enbart är ute efter att få en stor disk, är jbod att föredra. Dock med risken att all data försvinner om en av diskarna går sönder.

Lycka till.

Visa signatur

AlphaStation DS15 | NEC 27" LCD MultiSync PA271W-BK
Backup is not the same as restore.

Permalänk
Medlem

Kul kille, TS alltså, först kör han RAID5 vilket är till för att minimera förluster vid diskkrasch. Å nu ere JBOD som gäller, för att risken att förlora data är STOR vid diskkrasch, ba fö att det ba e filmer han förlorar.

Här går det undan, ända in i kaklet ska han.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

OK - då skiter vi att återskapa RAIDen då?

Du KAN köra JBOD eller RAID0 för att "slå ihop" diskar - LÄS FAQ'n!

Sen vidhåller jag att du studerar riskerna med WD GP.
Backup går FÖRE alla typer av RAID.

Jag är lite nyfiken på WD's "problem" och du verkar vara hyffsat insatt.. gäller de här problemen även med alla typer av mjukvaruraid?
Jag tänker specifikt på paritetsraiden som kom med Windows 8, alternativt microsofts RAID-5-mjukvarulösning.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk

Google is your friend.
http://tinyurl.com/cveuaaf

Men summa summarum, det är inte mjuvaruraid som är problemet. Utan variabel rpm på diskarna som kan ställa till det.
Vissa green diskar går att ställa till ett fast värde, för att underlätta detta problem.

Visa signatur

AlphaStation DS15 | NEC 27" LCD MultiSync PA271W-BK
Backup is not the same as restore.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Jag är lite nyfiken på WD's "problem" och du verkar vara hyffsat insatt.. gäller de här problemen även med alla typer av mjukvaruraid?
Jag tänker specifikt på paritetsraiden som kom med Windows 8, alternativt microsofts RAID-5-mjukvarulösning.

"Not all Green HDs are the same. Western Digital ones allow their settings to be changed, although that does need a DOS tool (just a bit of a pest using a USB stick with FreeDOS and the WD tool, but it’s doable)" ?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold