Intel inkluderar sensorer i Ultrabook

Permalänk
Melding Plague

Intel inkluderar sensorer i Ultrabook

Smarta mobiltelefoner och surfplattor har en mängd inbyggda sensorer för att känna av omgivningen. Nu vill Intel se detsamma i framtida Ultrabook.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Klurigt Fan, jag är fett taggad för framtiden inom mobiltelefoner/ultrabooks i övrigt, känns som att det är mycket kul på G nu!:D

Permalänk

Intel är på ser man förståeligt om de nu också ska ha touch skärmar och exterma upplösningar, intel ligger på, nu vill jag bara se ett rejält kliv in på telefonmarknaden

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Intel for president!

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Medlem

Grymt! Verkligen på tiden, har väntat på detta länge

Permalänk
Medlem

Mm det här är faktiskt riktigt spännande. Det visar att det kommer hända ännu mer med vårt datoranvändande den närmsta tiden. Plattorna har verkligen satt fart på laptopsen.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som är otroligt otaggad inför sensorer i bärbara datorer? Jag gnuggar geniknölen högintensivt men kan inte hitta ett enda område där jag skulle vilja ha t.ex. en magnetometer eller en barometer i en laptop.

Visa signatur

PhenomII 1100T || Sapphire Radeon 6950@930/1350mhz || 3x2gb ddr3 1333mhz || NZXT HAVIK 140 || CM storm scout || Dell U2412m + BenQ T2200HD

Stöd mig i min kamp att lägga upp random saker på Youtube http://www.youtube.com/user/ETR786/videos

Permalänk
Medlem

SSD krav på datorer med gyroskop

Permalänk
Medlem

Ska man använda sin bärbara som en Wii-kontroll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brasse:

Grymt! Verkligen på tiden, har väntat på detta länge

Och vad tänkte du använda sensorerna till?

Permalänk
Entusiast

Apple och Intel skulle sammarbetat ihop en laptop med Windows på, kan inte annat än att bli bra

Permalänk
Skrivet av ETR786:

Är det bara jag som är otroligt otaggad inför sensorer i bärbara datorer? Jag gnuggar geniknölen högintensivt men kan inte hitta ett enda område där jag skulle vilja ha t.ex. en magnetometer eller en barometer i en laptop.

Håller helt med. Vill inte vara en bakåtsträvare, men jag blir inte ens lite sugen när dom visar upp laptop/padhybrider heller. Jag ser inte vad som är så imponerande och jag ser inte användningsområdet. Jag har gärna en ultrabook, men då för att ha en dator. Vill jag ha en pad så tar jag det ist.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc. CPU:AMD Phenom II X4 965 black edition 3,4ghz Moderkort: Gigabyte GA-990FXA-UD3 GPU: Geforce 7950 PSU: 550w HDD: Samsung 1tb SSD: Samsung 830 128gb RAM: 8gb 1600mhz
CPU Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Äh, räcker väl med en tricorder? ;p (http://tricorderproject.org/)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av ETR786:

Är det bara jag som är otroligt otaggad inför sensorer i bärbara datorer? Jag gnuggar geniknölen högintensivt men kan inte hitta ett enda område där jag skulle vilja ha t.ex. en magnetometer eller en barometer i en laptop.

mjo... sitter lite och funderar på vad man ska ha dem till, gyron o gps förstår man ju till mobiler då man kan styra eller navigera osv... men till en laptop/ultrabook som ska stå vid ett skrivbord?

ljussensor kan ju iof va rätt trevligt om man sitter på kvällen, så att skärmen inte har lika hög ljusstyrka etc....

men jag ser nog hellre bättre gpu-kraft (amd trinity?:D) än massa sensorer som inte känns som man skulle ha så stor användning av?

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ETR786:

men kan inte hitta ett enda område där jag skulle vilja ha t.ex. en magnetometer eller en barometer i en laptop.

Magnetometern fungerar ju som en kompass, vilket underlättar för kart/navigeringsapplikationer. Vad 17 man ska med en barometer i datorn till kan man ju såklart fundera på, men kanske Intels förhoppning är att användningsområdet magiskt presenterar sig en tid efter att möjligheterna för den öppnats...

Permalänk
Avstängd

"Support sensor fusion" är spännande, det är en funktion i Windows 8.

http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2012/01/24/supporting-sens...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Testpilot
Skrivet av anon132576:

Magnetometern fungerar ju som en kompass, vilket underlättar för kart/navigeringsapplikationer. Vad 17 man ska med en barometer i datorn till kan man ju såklart fundera på, men kanske Intels förhoppning är att användningsområdet magiskt presenterar sig en tid efter att möjligheterna för den öppnats...

Barometer kan användas till att mäta höjd då GPS ofta inte ger så bra resultat i just höjdled. Du ser även att den kallas för altimeter i Intels diagram.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Barometer kan användas till att mäta höjd då GPS ofta inte ger så bra resultat i just höjdled. Du ser även att den kallas för altimeter i Intels diagram.

Har du några siffor på hur exakta de kan vara? Med tanke på att ett hus oftast har en tryckskillnad mot motsvarande nivå utomhus. Tycker en GPS noggranhet borde räcka, eller tänker jag fel?

Edit: Fast en gps fungerar ju ganska dåligt inomhus, så kanske bättre än ingenting?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Barometer kan användas till att mäta höjd då GPS ofta inte ger så bra resultat i just höjdled. Du ser även att den kallas för altimeter i Intels diagram.

Fast frågan jag ställde mig med barometern var "varför skulle jag vilja veta hur högt upp jag är?"
Det räcker ju med GPS och en topografisk karta? Det är ju sällan man är över marknivå med en dator. Bortsett från flygplan och då är ju kabinen trycksatt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Redhawk:

Har du några siffor på hur exakta de kan vara? Med tanke på att ett hus oftast har en tryckskillnad mot motsvarande nivå utomhus. Tycker en GPS noggranhet borde räcka, eller tänker jag fel?

Edit: Fast en gps fungerar ju ganska dåligt inomhus, så kanske bättre än ingenting?

Har inga siffror men vet att om jag använder "My tracks" i min Android-telefon (som bara har GPS) när man är ute och går i skogen så visar den i princip alltid fel när rundan är över och säger att man ökat 100m i höjd fast jag började och slutade på samma ställe. På Wikipedia nämns exempelvis raviner som ställen där GPS-höjd inte funkar.

Skrivet av Felix:

Fast frågan jag ställde mig med barometern var "varför skulle jag vilja veta hur högt upp jag är?"
Det räcker ju med GPS och en topografisk karta? Det är ju sällan man är över marknivå med en dator. Bortsett från flygplan och då är ju kabinen trycksatt.

Skickades från m.sweclockers.com

Om GPS:en inte är så exakt kan du med hjälp av din höjd och en topografisk karta också få ut din position.

Vet att man i radiostyrda/obemannade helikoptrar och liknande använder barometer till att få den att hålla höjden eftersom GPS helt enkelt inte räcker till.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av ETR786:

Är det bara jag som är otroligt otaggad inför sensorer i bärbara datorer? Jag gnuggar geniknölen högintensivt men kan inte hitta ett enda område där jag skulle vilja ha t.ex. en magnetometer eller en barometer i en laptop.

Där tänker vi ganska lika. Det är iofs rätt coolt men ack så onödigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ETR786:

Är det bara jag som är otroligt otaggad inför sensorer i bärbara datorer? Jag gnuggar geniknölen högintensivt men kan inte hitta ett enda område där jag skulle vilja ha t.ex. en magnetometer eller en barometer i en laptop.

Sensorernas ska ju självklart sitta där då intel vill börja närma sig plattorna med sina ultrabooks. Finns ju redan nu plattor med avtagbara tangentbord och ultrabooks med detsamma så de är ju inte direkt stor skillnad mellan dem i fysiskt format redan nu. Kommer nog bli riktigt bra detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En användning av barometer + GPS skulle ju kunna vara att man kan plocka väderdata för att förbättra prognoser och så. Kanske inte otroligt användbart då det antagligen skulle koncentreras runt städer, men det lär finnas någon forskare någonstans som skulle kunna ha kul med det.

Visa signatur

.<

Permalänk
Medlem

Seriöst folk... jag har ett uttryck som förklarar VARFÖR vi ska ha en massa grejer även om det kanske inte är direkt nödvändigt

"Because I can!

Visa signatur

Intel i5-9600K CPU @ 3.70GHz (4.30 GHz) | Gigabyte Z390 Aorus Pro WiFi - ATX / Z390 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF Gaming OC | Corsair Vengeance LPX Black 2x8GB 3200MHz CL16 (16-18-18-36) | Fractal Design Define R6 USB-C Vit | Corsair PSU HX750 80+ Platinum | Noctua NH-U12A CPU Kylare | SSD SAMSUNG MZVLW256HEHP-000L2 250GB m.2 | SSD 970 EVO Plus 1TB m.2 | WD Red 4TB | Segate Expansion 4TB USB3 | Optiarc DVD RW AD-7283S | Logitech G19 | Logitech G400s | Dell 23" UltraSharp U2311H | Win 10 Pro |

APC Power-Saving Back-UPS ES 8 700VA | Netgear R8000 Nighthawk X6 AC3200 | Lenovo Legion Y520-15IKBN / 15.6" / FHD / i7-7700HQ / 2x8GB / 256GB SSD M.2 / Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD / GTX 1060 / Win 10