Permalänk
Medlem

Nytt datum för Ivy Bridge

Hittade lite källor på att Ivy Bridge släpps redan den 23e!

http://nl.hardware.info/nieuws/27036/lancering-ivy-bridge-pro...

Google Translate av sidan:

Inte så länge sedan vi rapporterade om uppskjutandet av lanseringen av Intels Ivy Bridge-processorer. Det ursprungliga startdatum för dessa nya processorer med 22nm teknik var 8 april, men senare blev det klart att startdatum skulle missas och att den dagen endast moderkort med matchande 7-serien chipset kommer att lanseras. Processorn skulle fortfarande behöva vänta tills den 29 april. Men denna dag åter upp, om vi får tro VR-Zone.

Enligt deras källor, faktiska lanseringen av processorerna, som dock all information om lång och bred gata, den 23 april. Den dagen besöka olika Core i7 och i5 modeller, utan undantag, kommer att ha fyra kärnor. Core i7-serien skiljer sig från de i5-modeller med större L3-cache (8 MB vs 6 MB) och stöd för Hyperthreading. Turbo Boost-teknik kommer att finnas på alla processorer, som den förbättrade ombord GPU och den nya PCI Express 3,0 controller. Följande processorer från 23 April kommer att se ljuset.

Dold text

http://chinese.vr-zone.com/13390/intel-ivy-bridge-come-early-...

Detta gäller CPUerna: 3770k, 3770, 3770S, 3570k, 3550, 3450 samt 3450s.

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Medlem

Låter ju utomordentligt trevligt, då jag tänkte köpa helt ny burk med IB + Kepler efter aprillönen

Visa signatur

Fractal Design Arc | Fractal Design Newton R2 650W | Asus Maximus Gene V | Asus GTX 680 | i7-2700k @ 4.6GHz w. Kühler 620 | 2133MHz 8GB RAM | A-data S510 SSD 120GB

Permalänk
Medlem

Fan vilken bra timing, jobbade arslet av mig i Mars (:

Permalänk
Medlem

Även stått om detta på Nordic Hardware, men de har samma ursprungskälla (VR-Zone)...

http://www.nordichardware.se/nyheter/69-cpu-chipset/45619-int...

Intels tredje generation Core i-processorer Ivy Bridge, skulle från början ha haft sin lansering den 8:e april men denna flyttades fram till den 29:e av anledningar vi ännu inte kunnat få helt bekräftat. Nu tidigarelägger Intel lanseringen med ungefär en vecka?

Anledningen första förseningen av Intels Ivy Bridge-processorer ska ha varit att de haft för stora lager med Sandy Bridge kvar som de ville sälja av, tillverkningsproblem med den nya 22 nanometerstekniken, eller en bit av båda. Den 29:e april var i alla fall det datum vi nu hade ett se fram emot men nu ska Intel ha flyttat fram lanseringen med sex dagar - till den 23:e april.

Den första vågen processorer ser ut att enbart innehålla fyrkärniga processorer (Core i7 har även flertrådstekniken Hyper-threading), och återigen ser priserna ut att ligga på samma nivå som de Sandy Bridge-processorer de ersätter. Hurvida det nya lanseringsdatumet stämmer kan vi inte svara på, men processorerna och tillhörande moderkort med 7-serien styrkretsar har redan börjat hitta ut i butiker världen över vilket antyder att det är nära.

Dold text
Permalänk
Medlem

Jag som precis råkade spilla cola i hela min burk, får nog bli ivy bridge då^^

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zaptoit:

Fan vilken bra timing, jobbade arslet av mig i Mars (:

Men då får du ju stå!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Men då får du ju stå!

Det är det banne mig värt för en ny prolle Så sugen på något nytt och fräscht, min i7 870 har massa saft fortfarande så jag har ingen egentlig anledning att uppgradera. Därför bestämde jag mig för att sambon behöver en ny dator så hon får gamla riggen, och jag får en sprojlans ny (:

Permalänk
Medlem

synd att jag nyss börjat jobba och min skatteåterbäring bara var 977kr :/ får väl jobba lite övertid istället!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Blir nog 2 Ivy brigde uppgraderingar för min del, En för o ersätta min i5- 750 och tjejens i7 920 O.o Halleluljah för skatteåterbäring

Visa signatur

Game : FD Meshify S2 Blackout, CPU : Intel Core i7 10700K
MB : ASUS ROG STRIX Z490-E GAMING, GFX : Asus RTX2070 Strix.
RAM : Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16
Leksaker: Canon 6D, Canon G7X MKII. DJI Mavic Pro.

Permalänk
Medlem

Det är skoj att pendla, när man får skatteåterbäringen... :-D. 20 papp drygt.

//Lasse

Permalänk

Det börjar verkligen kännas i fingrarna att det är nära nu, det är som när man väntade på Skyrim

Hur tror ni det blir med priset? Blir de lite dyrare än Sandy Bridge i början eller kan de till och med bli lite billigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexbriss:

Det börjar verkligen kännas i fingrarna att det är nära nu, det är som när man väntade på Skyrim

Hur tror ni det blir med priset? Blir de lite dyrare än Sandy Bridge i början eller kan de till och med bli lite billigare?

Priserna kommer vara skyhöga i början, efter ett par veckor kanske den går ner lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vincent:

Priserna kommer vara skyhöga i början, efter ett par veckor kanske den går ner lite.

Är du säker på detta? Det låter ju skittråkigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemongen:

Är du säker på detta? Det låter ju skittråkigt.

Vissa butiker kanske försöker, men enligt alla prognoser, rykten och ord från Intel så är det ungefär samma prisnivå som SB.

Permalänk
Entusiast

Då blir det till att beställa en 3770k samt ett x79-mobo då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Detta ska bli kul, 2600k får hänga kvar i spelburken ett tag till men ska bygga en ny HTPC med ivy i, så ser fram emot att dom lite mindre varianterna släpps.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Då blir det till att beställa en 3770k samt ett x79-mobo då.

Skickades från m.sweclockers.com

ivybridge och s2011...? Ska du ha delarna separat som prydnader?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av j0h4nN:

ivybridge och s2011...? Ska du ha delarna separat som prydnader?

Idén var bra, men dyra prydnader i såna fall... jag var nyvaken när jag skrev det där. Glöm helt vad jag sa

Permalänk
Medlem

Kanske blir att byta ut sin SB 2600K till Ivy Bridge och göra en trevlig M-Atx / Lan dator av 2600K och diverse delar som ligger o skräpar

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk

va gött bra timing nu när moderkortet har pajat och jag som va så nära att beställa sb igår

Visa signatur

Chassi: Define R4 Nätdel: NZXT HALE 90 80+Gold 1000W CPU: Intel i7 3820 Mobo: Msi x79 gd-45(8d) GPU: Gtx 590 Minne: Kingston 16GB 1600MHz SSD:Intel 520 Helt vattenkyld Ek watercooling

Permalänk
Medlem
Citat:

So apparently the ivy bridge i7 3770k will now be branded as a 95W TDP product instead of the originally stated 77W , and will only OC to around 4.6 Ghz (while sandy bridges are seen to clock typically to 4.8 Ghz, and as high as 5.2 Ghz on air). Idle power usage is higher, and so is temperatures under load when compared to Sandy bridge.

Lets say you purchase a 2600k and it overclocks to 4.9 Ghz on a decent air cooler, swapping this out for a 3770k which has ~10% increase in IPC, but only overclocks to 4.6 Ghz on the same cooler. The 3770k will not only run hotter, be more expensive, but only offer a ~3% overall performance advantage in this situation. (Which is significantly less than the overall overclocked performance benefit the AMD FX 8150 offers over the AMD Phenom II X6 1100t)

These issues are simply due Intel's s immature 22nm process, and only time will tell if things get better for intel with newer revisions.

Kanske bättre att köpa en 2700k istället för 3770k men köpa Z77 moderkort?

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Skrivet av =)(=:

Kanske bättre att köpa en 2700k istället för 3770k men köpa Z77 moderkort?

Det där låter ju fruktansvärt. Källa?

Permalänk
Medlem

Hittade det här: http://amdfx.blogspot.se/2012/04/more-ivy-bridge-woes-tdp-cha...

Men konstigt att det inte står nåt om 3770k på intel hemsida. För retail versionen säljs i Kina redan.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk

Jag har svårt att tro att intel skulle släppa Ivy bridge om den i princip inte ger någon fördel mot nuvarande generation. Något luktar fuffens med denna info och jag tror versionerna som släpps vid lanseringen kommer visa betydligt bättre resultat. Att de skulle underprestera såpass är inte rimligt

Bara ett par veckor kvar dock sen får vi veta, är sedan kepler lite trött på rykten innan lansering av hårdvara

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Skrivet av =)(=:

Hittade det här: http://amdfx.blogspot.se/2012/04/more-ivy-bridge-woes-tdp-cha...

Men konstigt att det inte står nåt om 3770k på intel hemsida. För retail versionen säljs i Kina redan.

Det där är uppenbarligen skrivet av någon AMD-fanboy, det kan jag inte ta seriöst. Vi får vänta på SweClockers recension helt enkelt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av =)(=:

Hittade det här: http://amdfx.blogspot.se/2012/04/more-ivy-bridge-woes-tdp-cha...

Men konstigt att det inte står nåt om 3770k på intel hemsida. För retail versionen säljs i Kina redan.

Inte en jävla chans, Ivy Bridge processorerna är ju till och med 200-300kr dyrare än Sandy Bridge processorerna och är ju Intels EGNA processorer, varför i hela världen skulle dom skapa processorer som "konkurrerar" med sig själva?:S

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

har spartat up till 45k (blev lite mycket kanske ) för att skaffa en ny burk kommer bli skönt börjar ha problem med att ram minnet inte är nog mycket 4GB med vissa spel på i windowed medans man har irc, skype voip på och en livestream tar ganska mycket xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av =)(=:

Hittade det här: http://amdfx.blogspot.se/2012/04/more-ivy-bridge-woes-tdp-cha...

Men konstigt att det inte står nåt om 3770k på intel hemsida. För retail versionen säljs i Kina redan.

Och den sidan lämnar det här som källa:

http://www.obr-hardware.com/2012/04/why-is-ivy-bridge-hot-pow...
Han skriver på urusel engelska och verkar basera hela argumentationen på en bild på en etikett och faktumet att de flyttat fram releasedatumet. Ingen vidare källa.

Med tanke på hur länge de verkar ha haft Ivy färdigt tror jag att det är lite bättre och lite snålare än sandy. Inte en chans att det är sämre efter all den här tiden.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av medstud:

Och den sidan lämnar det här som källa:

http://www.obr-hardware.com/2012/04/why-is-ivy-bridge-hot-pow...
Han skriver på urusel engelska och verkar basera hela argumentationen på en bild på en etikett och faktumet att de flyttat fram releasedatumet. Ingen vidare källa.

Med tanke på hur länge de verkar ha haft Ivy färdigt tror jag att det är lite bättre och lite snålare än sandy. Inte en chans att det är sämre efter all den här tiden.

Haha, tack för länken nu fick jag mig ett gott skratt!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vincent:

Priserna kommer vara skyhöga i början, efter ett par veckor kanske den går ner lite.

En 2500K kostar ca 220$, priset för 3570K kommer ligga på 225$ enligt http://www.cpu-world.com/CPUs/Core_i5/Intel-Core%20i5-3570K.h...

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz