Permalänk
Entusiast

Thermalright Silver Arrow SB-E

Har vart lite inne på att köpa en Silver Arrow till min nya rigg som kommer i slutet på månaden, sen snubblade jag över en version som heter SB-E...

Rent logiskt sett så borde den väl kyla bättre då ena fläkten är 1cm "större" och att det är 8 heatpipes mot för 4 i den gamla. Storleken på pipesen är samma. Det som kan tala för dess nackdel är väl att kylflänsarna är annorlunda utformade och ser ut att vara en mindre yta totalt sett.

http://www.thermalright.com/products/?act=data&id=189&cat_id=...
http://www.inet.se/produkt/6308763/thermalright-silver-arrow-...

Nån krona dyrare... kan vara värd en chansning?

Har funderat på H100, men den kostar nästan tusingen... sen är ju inte Corsair kända för att göra tysta och/eller effektiva fläktar. Så det kostar att köpa till 2 eller helst 4 fläktar till den också.

Permalänk
Entusiast

Hittade ett test i ett forum. Vad säger ni om resultaten?

http://hardforum.com/showthread.php?p=1038474785

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ser ju kanon ut, Thermalright kan bygga CPU kylare helt klart. Den är garanterat tystare än H100 och du slipper surr från någon pump.

Permalänk
Entusiast

Blev en sån... just kylaren var den sista pusselbiten i mitt nya bygge

Permalänk
Medlem

såg riktigt trevlig ut! läste inte just vad dem hade skrivit utan kollade mest på bilderna
men den fick då ned den till fina temperaturer alltid!

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite.

Någon som vet om denna kylare funkar med G.Skill Ripjaws X Performance liksom Noctua NH-D14 sägs ska göra?

Moderkortet är ett Gigabyte Z77 G1.Sniper 3 E-ATX

Undrar också hur denna kylare presterar i jämförelse med Noctua NH-D14 (förutsatt att man använder 3 fläktar på sin Silver Arrow SB-E).
Bättre/sämre & Fördelar/Nackdelar om där finns några?

Otroligt svårt att bestämma mig för vilken av dem jag ska inhandla, Priserna på kylarna är ju i princip desamma om man bortser från att jag köper till en Thermalright TY-150 för om jag införskaffar Silver Arrow SB-E.

Uppskattar all fakta rörande detta!

Tack på förhand!

Visa signatur

Chassie: Cooler Master Storm Trooper - Mobo: Asus MAXIMUS V FORMULA - CPU: Intel Core i7 3770K 4,6Ghz - Kylare: Phanteks PH-TC14PE - RAM: Corsair 16gb 1600Mhz - GPU: EVGA GeForce GTX 680 FTW 2048MB (SLI) - PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold - Lagrings enheter: Samsung 830 256GB & Seagate Barracuda 3TB

Permalänk
Entusiast

Man tycker ju att Thermalright bör ha tagit grunden från SA och förbättrat den en smula. I sweclockers test så utsåg de ju SA som vinnare... har Thermalright nu lyckats och förbättrat så kan det ju inte vara en dålig kylare. Väldigt dåligt med tester och min tidigare länk var fan det enda jag kunde hitta... Jag chansade iaf på den och får hem den i eftermiddag

Dock kommer min nya dator inte vara komplett förrns första helgen i maj. Så jag kan inte ge ett utlåtande förrns då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Man tycker ju att Thermalright bör ha tagit grunden från SA och förbättrat den en smula. I sweclockers test så utsåg de ju SA som vinnare... har Thermalright nu lyckats och förbättrat så kan det ju inte vara en dålig kylare. Väldigt dåligt med tester och min tidigare länk var fan det enda jag kunde hitta... Jag chansade iaf på den och får hem den i eftermiddag

Dock kommer min nya dator inte vara komplett förrns första helgen i maj. Så jag kan inte ge ett utlåtande förrns då

Med fler heatpipes och aningen större fläkt så lär den iaf inte vara sämre. Det kanske inte är någon jätteskillnad, men större fläkt ger ju oftast lite lägre ljudnivå för samma prestanda, vilket aldrig är fel

Har också letat lite recensioner, men inte hittat någon stor än. Köpte ju Phanteks till mig själv i höstas, sen hjälpte jag sambons bror med sin dator och då tog vi en Silver Arrow. Nu när sambon också ska skaffa nytt får man ju kolla igen och då är nya SA'n definitivt intressant med tanke på hur tysta fläktarna är på den gamla. Kanske blir en sån och en FX-8120 Får se vad hon vill ha.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Entusiast
Skrivet av iGtfo:

Lånar tråden lite.

Någon som vet om denna kylare funkar med G.Skill Ripjaws X Performance liksom Noctua NH-D14 sägs ska göra?

Moderkortet är ett Gigabyte Z77 G1.Sniper 3 E-ATX

Hittade en forumdel dedikerad för dessa två kylare. En av de som skrivit en massa inlägg kör tydligen med den "äldre" modellen och ser ut att köra en fläkt i mitten och en baktill, då fungerar det tydligen med ripjaws minnen. Enligt hans signatur har han klockat den fint och kylningen bör väl fungera?

http://www.overclock.net/lists/display/view/id/3516459

Låter det dock vara osagt med passform då det säkerligen diffar lite hit och dit beroende på modell av minnen och moderkort.

Permalänk
Entusiast

http://www.overclock.net/t/990633/the-official-thermalright-s...

Citat:

The SB-E is ~4c cooler than the SA with stock fans. This really surprised me so I took the SB-E off, reapplied the paste and ran the test again.....same result

Nu är det ju kanske inget "proffs" som kommit fram till dessa siffror. Men det låter ju trevligt om inte annat

Permalänk

Du får väldigt gärna rapportera hur den fungerar/låter när du väl fått den.

Permalänk
Entusiast

Jag har den här hemma nu... Men jag har bara chassi o dvd-brännare utöver den så jag kan inte ge nåt utlåtande än. Dröjer ända tills 4:e maj innan jag har samtliga komponenter

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lite pinsamt att behöva fråga i och med att jag färgblind.. men skulle den här kylaren (SA SB-E) sticka ut från färgtemat om man kör med en rigg som t.ex. den här?

Sen möjligtvis några gröna eller ev. blå (hört att det ger ett rätt fint ljus) led fläktar (som chassi fläktar).. eller kanske någon annan färg?

Tacksam för svar, vet att det är en individuell smak med färger och så men, borde ju ändå finnas en viss "mall" efter vilka färger man kan blanda och inte?

Visa signatur

Chassie: Cooler Master Storm Trooper - Mobo: Asus MAXIMUS V FORMULA - CPU: Intel Core i7 3770K 4,6Ghz - Kylare: Phanteks PH-TC14PE - RAM: Corsair 16gb 1600Mhz - GPU: EVGA GeForce GTX 680 FTW 2048MB (SLI) - PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold - Lagrings enheter: Samsung 830 256GB & Seagate Barracuda 3TB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av iGtfo:

Lite pinsamt att behöva fråga i och med att jag färgblind.. men skulle den här kylaren (SA SB-E) sticka ut från färgtemat om man kör med en rigg som t.ex. den här?

Sen möjligtvis några gröna eller ev. blå (hört att det ger ett rätt fint ljus) led fläktar (som chassi fläktar).. eller kanske någon annan färg?

Tacksam för svar, vet att det är en individuell smak med färger och så men, borde ju ändå finnas en viss "mall" efter vilka färger man kan blanda och inte?

Är nog snarare minnena som kommer skära sig rent färgmässigt i ditt paket... Jag skulle dessutom välja minnen med lägre profil för att vara säker att inte fläkten kommer vara i vägen.

Rent färgmässigt kanske dessa passar mot färgen på fläktarna? http://www.inet.se/produkt/5308813/g-skill-8gb-2x4096mb-cl9-1...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Är nog snarare minnena som kommer skära sig rent färgmässigt i ditt paket... Jag skulle dessutom välja minnen med lägre profil för att vara säker att inte fläkten kommer vara i vägen.

Rent färgmässigt kanske dessa passar mot färgen på fläktarna? http://www.inet.se/produkt/5308813/g-skill-8gb-2x4096mb-cl9-1...

Jo, men tänkte att de kanske inte var så allvarligt men.. det kanske det är? :/

Visa signatur

Chassie: Cooler Master Storm Trooper - Mobo: Asus MAXIMUS V FORMULA - CPU: Intel Core i7 3770K 4,6Ghz - Kylare: Phanteks PH-TC14PE - RAM: Corsair 16gb 1600Mhz - GPU: EVGA GeForce GTX 680 FTW 2048MB (SLI) - PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold - Lagrings enheter: Samsung 830 256GB & Seagate Barracuda 3TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av iGtfo:

Jo, men tänkte att de kanske inte var så allvarligt men.. det kanske det är? :/

Jag skulle nog skaffat G-skill Ares LP, som han länkade, eller Vengeance Lågprofil-minnen för att vara säker på att de passar under fläkten på Silver Arrow. Orange minne matchar ju dödskallen på kylflänsen iaf

Höga kylflänsar är ingen bra idé på minnen, de är bara i vägen utan att göra värst mycket nytta, då DD3 inte blir särskilt varma. Vet att det var väldigt tight även med LP-minnen och vanliga Silver Arrow på sambons brors moderkort.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Entusiast

"Allvarligt"... nja att saker och ting ska stämma överens rent färgmässigt är väl egentligen en smaksak om man bryr sig, om man kör med fönster och vill visa innanmätet...

Det som är mer åt det "allvarliga" hållet är väl det faktum att jag tror det kan bli problemos med höjden på minnena du valt...

Permalänk

Test på Silver Arrow SB-E vs Phanteks PH-TC14PE finns HÄR

Citat:

The Phanteks PH-TC14PE is 1-2°C better in sheer performance and can also keep our overclocked CPU stable at a higher frequency and voltage. However, the Silver Arrow SB-E is undoubtedly superior in terms of the noise/performance ratio thanks to its high-quality and quiet TY series fans.

Visa signatur

Main: Intel i7-9700K | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair Vengance 16GB 3200mhz | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Asus GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC | Asus ROG Swift PG329Q 32"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av apophis_84:

Test på Silver Arrow SB-E vs Phanteks PH-TC14PE finns HÄR

Se där ja... Testet gjordes efter jag skapat tråden. Så det är därför jag missat den. Tack för tipset!

Lite tråkigt att den faller på väldigt hög klockning pga den konvexa formen. Dock ska jag inte überklocka utan kommer nöja mig med en bra 24/7-klock och tycker att testet är perfekt då jag hellre ser lägre ljudnivå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

"Allvarligt"... nja att saker och ting ska stämma överens rent färgmässigt är väl egentligen en smaksak om man bryr sig, om man kör med fönster och vill visa innanmätet...

Det som är mer åt det "allvarliga" hållet är väl det faktum att jag tror det kan bli problemos med höjden på minnena du valt...

Mjo, fast hört att G.Skill Ripjaws X performance passar under Noctua NH-D14 så tänkte att någon kanske testat med SA SB-E redan.. men men, tar det säkra före det osäkra så lär väll ska köra på LP minnen.

Frågan är bara om G.Skill Ares LP är bra över huvud taget då jag inte känner en enda som har eller testat dessa, finns inte några kundrecensioner på inet heller.

Får söka runt lite, vill vara bombsäker på att det inte är skit jag beställer hem.

Om inte annat borde ju Corsair Vengeance LP också smälta in i temat, då de är svarta? - Dessutom toppen omdöme på inet.

Lär ju inte ska finnas några pålitliga & bra minnen med gröna kylflänsar liksom.

Visa signatur

Chassie: Cooler Master Storm Trooper - Mobo: Asus MAXIMUS V FORMULA - CPU: Intel Core i7 3770K 4,6Ghz - Kylare: Phanteks PH-TC14PE - RAM: Corsair 16gb 1600Mhz - GPU: EVGA GeForce GTX 680 FTW 2048MB (SLI) - PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold - Lagrings enheter: Samsung 830 256GB & Seagate Barracuda 3TB

Permalänk
Entusiast

Kör på corsair om du känner dig osäker. Har själv inte haft bekymmer med minnen på länge... Det var ett budgetminne för typ 4 år sen. Sen dess har jag nog haft att göra med typ 30 enheter av varierande märken utan strul.

Jag tro inte du behöver oroa dig, chansen till ett defekt minne är nog lika stor. Du gör som du vill...

Dock tror jag inte du behöver oroa dig för kylaren

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

GSkill gör inga skitminnen...jag tycker att GSkill är bättre än Corsair...men det är min åsikt!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

GSkill gör inga skitminnen...jag tycker att GSkill är bättre än Corsair...men det är min åsikt!

Har hört & läst mycket bra saker om Ripjaw X Performance och Ripjaw Gaming.. menade mer att jag inte hört/läst något alls om deras LP minnen. ^^

Skrivet av Zpnk:

Kör på corsair om du känner dig osäker. Har själv inte haft bekymmer med minnen på länge... Det var ett budgetminne för typ 4 år sen. Sen dess har jag nog haft att göra med typ 30 enheter av varierande märken utan strul.

Jag tro inte du behöver oroa dig, chansen till ett defekt minne är nog lika stor. Du gör som du vill...

Dock tror jag inte du behöver oroa dig för kylaren

Skickades från m.sweclockers.com

Hehe, hoppas bara på att det inte ser allt för jävligt ut och att kylaren gör ett bra jobb med överklockningen. (Har inte bestämt mig mellan SB- eller IB- CPU än, då IB sägs ska vara svårare att överklocka pga temperaturen.. Däremot blir det SB i7 2700k eller IB i7 3770k)

Testet som postades tidigare här i tråden visade ju att SA SB-E var åtminstone "helt okej" samt ganska tyst.. ett annat test på youtube där de testar den "vanliga" Silver Arrow (inte SB-E versionen) visar en liten men befintlig förbättring i jämförelse med Noctua NH-D14.

SB-E har ju större fläktar så de lär ju prestera åtminstone lika bra som föregångaren, kan man ju tycka iaf.

Edit: Sweclockers cpu-kylar test Vintern 2011
Där är ju Silver Arrow (inte SB-E) med och presterar som top kylare.. och SB-E med större fläkt borde ju som sagt prestera åtminstone lika bra med fler heatsinks och något större fläkt.

Visa signatur

Chassie: Cooler Master Storm Trooper - Mobo: Asus MAXIMUS V FORMULA - CPU: Intel Core i7 3770K 4,6Ghz - Kylare: Phanteks PH-TC14PE - RAM: Corsair 16gb 1600Mhz - GPU: EVGA GeForce GTX 680 FTW 2048MB (SLI) - PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold - Lagrings enheter: Samsung 830 256GB & Seagate Barracuda 3TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av iGtfo:

Mjo, fast hört att G.Skill Ripjaws X performance passar under Noctua NH-D14 så tänkte att någon kanske testat med SA SB-E redan.. men men, tar det säkra före det osäkra så lär väll ska köra på LP minnen.

Frågan är bara om G.Skill Ares LP är bra över huvud taget då jag inte känner en enda som har eller testat dessa, finns inte några kundrecensioner på inet heller.

Får söka runt lite, vill vara bombsäker på att det inte är skit jag beställer hem.

Om inte annat borde ju Corsair Vengeance LP också smälta in i temat, då de är svarta? - Dessutom toppen omdöme på inet.

Lär ju inte ska finnas några pålitliga & bra minnen med gröna kylflänsar liksom.

Tja, vill du se lite grönt kan du ju alltid skaffa Crucial Ballistix Sport, då ser du det gröna kretskortet på toppen eftersom kylflänsen inte täcker allt
http://www.inet.se/produkt/5308830/crucial-ballistix-sport-8gb-1600mhz-2x4096mb

Annars är Vengeance LP billiga och funkar finfint. Kör dem i flera datorer och svart funkar ju som sagt. Finns dessutom i lager på flera ställen för ca 419kr som billigast.

Jag skulle väl tro att G.Skills' minnen funkar precis lika bra dock, det är svårt att jämföra och se att något märke skulle vara "skit" och inte fungera eller dra ner prestanda. Det är ju små skillnader i timings som kan diffa, men det är väldigt marginell skillnad som inte märks vid vanlig användning.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Snubblade över Mushkin Radioactive 2x4GB när jag kollade runt på nätet och de är ju som gjorda för min rigg rent utseendemässigt.

Någon som vet om dem är pålitliga och/eller om deras produkter presterar?

Visa signatur

Chassie: Cooler Master Storm Trooper - Mobo: Asus MAXIMUS V FORMULA - CPU: Intel Core i7 3770K 4,6Ghz - Kylare: Phanteks PH-TC14PE - RAM: Corsair 16gb 1600Mhz - GPU: EVGA GeForce GTX 680 FTW 2048MB (SLI) - PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold - Lagrings enheter: Samsung 830 256GB & Seagate Barracuda 3TB

Permalänk
Entusiast

Satte ihop min dator inatt, ja förutom grafikkort nummer två, nätagget i sign samt lagringsdisken.

På mitt moderkort så fick jag sätta den "mindre" fläkten baktill i ett pull-läge då den tog i minnena trots att de är lågprofil. Har inte börjat klocka ännu så jag kan inte uttala mig om loadtemps än. Men enligt core temp så ligger den i 30-31 grader idle...

Kan knäppa en bild om nån är intresserad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Satte ihop min dator inatt, ja förutom grafikkort nummer två, nätagget i sign samt lagringsdisken.

På mitt moderkort så fick jag sätta den "mindre" fläkten baktill i ett pull-läge då den tog i minnena trots att de är lågprofil. Har inte börjat klocka ännu så jag kan inte uttala mig om loadtemps än. Men enligt core temp så ligger den i 30-31 grader idle...

Kan knäppa en bild om nån är intresserad?

Skulle vara kul med en bild. Så jag anmäler mig som intresserad!

För övrigt så har jag väll börjat överväga Phanteks PH-TC14PE Orange just för färgtemat. Den ska ju prestera väldigt bra den med så vitt jag vet och hört.

Visa signatur

Chassie: Cooler Master Storm Trooper - Mobo: Asus MAXIMUS V FORMULA - CPU: Intel Core i7 3770K 4,6Ghz - Kylare: Phanteks PH-TC14PE - RAM: Corsair 16gb 1600Mhz - GPU: EVGA GeForce GTX 680 FTW 2048MB (SLI) - PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold - Lagrings enheter: Samsung 830 256GB & Seagate Barracuda 3TB

Permalänk
Entusiast

Ha i åtanke att det som sagt sitter ett temporärt ickemodlärt nätagg i, samt att jag väntar på 680 nummer två

Permalänk
Entusiast

Kan slänga upp nån mer bild sen... frugan sitter vid "speldatorn" så jag kunde inte vända och vrida på chassit just nu utan fick öppna sidan lite lätt och "hänga" in mobiltelefonen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

http://i.imgur.com/S3KSF.jpg

http://i.imgur.com/IwGXk.jpg

Ha i åtanke att det som sagt sitter ett temporärt ickemodlärt nätagg i, samt att jag väntar på 680 nummer två

Det är verkligen en maffig kylare & enligt mig även riktigt snygg med designen på heatsink'en.. Blir förbaskat svårt val men det lär ju (för min del) ska stå emellan SA SB-E och Phanteks PH-TC14PE.

Visa signatur

Chassie: Cooler Master Storm Trooper - Mobo: Asus MAXIMUS V FORMULA - CPU: Intel Core i7 3770K 4,6Ghz - Kylare: Phanteks PH-TC14PE - RAM: Corsair 16gb 1600Mhz - GPU: EVGA GeForce GTX 680 FTW 2048MB (SLI) - PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold - Lagrings enheter: Samsung 830 256GB & Seagate Barracuda 3TB