Permalänk
Medlem

Låsa upp processorn X4 960T

Tja! Här är min rigg:

Moderkort: http://www.asus.se/Motherboards/AMD_AM3Plus/M5A78LUSB3/
Cpu: Amd Phenom II X4 960T/ kör med en Arctic Freezer 7 pro rev2 kylare.
Ram: 8gb Corsair 1600mhz
GPU: Asus GTX 560Ti 1GB
Hårddisk: 500GB
Nätagg: Fractal Design Tesla 650W
Chassi: Antec Sonata III

Nu är det ju så att jag kan "låsa upp" min processor från 4 kärnor till 6 kärnor. Jag behöver endast trycka på "4" när jag startar datorn
"Press "4" For Unleashing mode" Har testat att köra med 6 kärnor ett tag och det verkade fungera bra. Nu till frågan:

1: Kan jag låsa upp processorn till en 6 kärnig utan risk för att jag pajjar någonting? Är lite rädd för det eftersom att jag pajjade min förra rigg när jag klockade.

Permalänk
Avstängd

Ja lås upp och tuta+kör!

Visa signatur

iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB

Permalänk
Medlem

Risk finns alltid men så länge du håller koll på temperaturen ska det inte vara någon fara, jag kör min 960T i 4Ghz x 6 cores stabilt utan problem.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Risk finns alltid men så länge du håller koll på temperaturen ska det inte vara någon fara, jag kör min 960T i 4Ghz x 6 cores stabilt utan problem.

Vilken spänning matar du på till din 960T när du har låst upp den till X6 och 4Ghz?

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem

Borde inte vara något problem funkar de så funkar de, inte alla som kan låsa upp till x6 dom flesta kommer bara till x5 så du kan vara glad.
Nu e det bara och överklocka den lite som gäller så du får ut lite mer kraft.
Och som ovan sagt håll koll på tempsen för kylaren som medföljer x4 är tillför 95w cpuer och när du låser upp den tror jag cpun går över till 125w (är inte helt säker men tror de).

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Skrivet av Boxpox:

Tja! Här är min rigg:

Moderkort: http://www.asus.se/Motherboards/AMD_AM3Plus/M5A78LUSB3/
Cpu: Amd Phenom II X4 960T/ kör med en Arctic Freezer 7 pro rev2 kylare.
Ram: 8gb Corsair 1600mhz
GPU: Asus GTX 560Ti 1GB
Hårddisk: 500GB
Nätagg: Fractal Design Tesla 650W
Chassi: Antec Sonata III

Nu är det ju så att jag kan "låsa upp" min processor från 4 kärnor till 6 kärnor. Jag behöver endast trycka på "4" när jag startar datorn
"Press "4" For Unleashing mode" Har testat att köra med 6 kärnor ett tag och det verkade fungera bra. Nu till frågan:

1: Kan jag låsa upp processorn till en 6 kärnig utan risk för att jag pajjar någonting? Är lite rädd för det eftersom att jag pajjade min förra rigg när jag klockade.

Helt utan risk? Nej!
Men det är relativt säkert, läs på och gör rätt (:

Testa temperatur och stabilitet osv.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Okej skall testa det. Men vilken temp bör processorn inte överskrida när jag stresstestar den? 55 grader?

Och vilken temp sensor skall jag lita på? TMPIN0 Som just nu visar 35 grader eller Core 1-4 som just nu visar 23 grader?

Permalänk
Skrivet av Boxpox:

Okej skall testa det. Men vilken temp bör processorn inte överskrida när jag stresstestar den? 55 grader?

Och vilken temp sensor skall jag lita på? TMPIN0 Som just nu visar 35 grader eller Core 1-4 som just nu visar 23 grader?

62c
lita på den som visar högst

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen !

Permalänk
Medlem

Core 1-4-tempsen har en rekommenderad maxtemp på 62 grader.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Det enda du gör när du låser upp den är att du använder hela chippet.
visserligen kan det medföra att vissa delar belastas aningen mer än tidigare, men inte mer än en regelrätt 6kärnig dito.

det kan dock ha funnits en anledning till att de strypte ner just ditt exemplar till 4 kärnor, t.ex att den inte klarade av alla stabilitetstest amd kastade på den, håll utkik efter stabilitetsproblem helt enkelt.
Eller så kan det helt enkelt vara så att den stryptes för att de behövde mer 4-kärniga i butik.

Hur lyckades du förstöra din förra dator om man får fråga?
Tycker själv att det är tämligen svårt att ha sönder något genom att överklocka det.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

hur lyckades du förstöra din förra dator om man får fråga?

Tycker själv att det är tämligen svårt att ha sönder något genom att överklocka det.

Jag hade ett P5QL-pro moderkort, q6600 cpu som jag klockade först från 2.4 till 3.4ghz med 1.375V stabilt. Testade sedan att öka till 3.5 och 3.6ghz med en volt på 1.40-1.45. Körde prime 95 och sedan när jag skulle gå iväg från datorn en stund så "smällde" det från datorn och jag gick dit och det luktade bränt. Sen låg den en kondensator från moderkortet på golvet (hade öppen chassisida). Fast datorn fungerade ändå men jag tror inte att den mådde så bra så jag bytte moderkort, cpu , minne ,nätagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boxpox:

Jag hade ett P5QL-pro moderkort, q6600 cpu som jag klockade först från 2.4 till 3.4ghz med 1.375V stabilt. Testade sedan att öka till 3.5 och 3.6ghz med en volt på 1.40-1.45. Körde prime 95 och sedan när jag skulle gå iväg från datorn en stund så "smällde" det från datorn och jag gick dit och det luktade bränt. Sen låg den en kondensator från moderkortet på golvet (hade öppen chassisida). Fast datorn fungerade ändå men jag tror inte att den mådde så bra så jag bytte moderkort, cpu , minne ,nätagg.

osis

Skulle ju vilja påstå att det där bör räknas som otur med komponenter, och inte riktigt bekräftning på att överklockning är en komponentdräpare.
En konding som spårat ut helt enkelt, den skulle säkert hållit ett tag till om du kört orignal, men hade nog flugit iväg förr eller senare.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Folk säger att det är dåligt att överklocka om man har ett moderkort med en 4-pin ström till cpun istället för 8-pin? Stämmer det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boxpox:

Tja! Här är min rigg:

Moderkort: http://www.asus.se/Motherboards/AMD_AM3Plus/M5A78LUSB3/
Cpu: Amd Phenom II X4 960T/ kör med en Arctic Freezer 7 pro rev2 kylare.
Ram: 8gb Corsair 1600mhz
GPU: Asus GTX 560Ti 1GB
Hårddisk: 500GB
Nätagg: Fractal Design Tesla 650W
Chassi: Antec Sonata III

Nu är det ju så att jag kan "låsa upp" min processor från 4 kärnor till 6 kärnor. Jag behöver endast trycka på "4" när jag startar datorn
"Press "4" For Unleashing mode" Har testat att köra med 6 kärnor ett tag och det verkade fungera bra. Nu till frågan:

1: Kan jag låsa upp processorn till en 6 kärnig utan risk för att jag pajjar någonting? Är lite rädd för det eftersom att jag pajjade min förra rigg när jag klockade.

Min gick bara att låsa upp till 5 kärnor, men den överklockar över 4Ghz, men jag kör på 3,9Ghz, det räcker.
Nu har jag en H100 med 4 fläktar, så det kyler bra.

Både ditt chassie och CPU fläkt är dåligt lämpade för överklockning, men att låsa upp ska gå bra.
Ditt moderkort är inte till för klockning, det är för klent från början.
Jag har oxå ett par snik moderkort som lämpar sig för normal användning, men inte överklockning.
Ditt moderkort kan vara lite klent för extrem överklockning, men använd ASUS TurboEvo som följer med, så går det bra.
Ett problem är att det inte går att se tempen på kärnorna i tex CoreTemp, när man låser upp en processor, då får man använda typ HWMonitor.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Borde inte vara något problem funkar de så funkar de, inte alla som kan låsa upp till x6 dom flesta kommer bara till x5 så du kan vara glad.
Nu e det bara och överklocka den lite som gäller så du får ut lite mer kraft.
Och som ovan sagt håll koll på tempsen för kylaren som medföljer x4 är tillför 95w cpuer och när du låser upp den tror jag cpun går över till 125w (är inte helt säker men tror de).

TDP tempen är inte helt 100 när man låser upp. min är på 161w just nu.
Undrar vad TDP ligger på vid 4,8Ghz
Är det någon lite högre upp i tråden som har liiite glädjesiffror i sin sign

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

.
Ditt moderkort är inte till för klockning, det är för klent från början.
.

Men räknas inte upplåsning av kärnor som överklockning?

Permalänk
Skrivet av Boxpox:

Men räknas inte upplåsning av kärnor som överklockning?

Du får ju extra prestanda men det är fortfarande inte överklockning, det är upplåsning
Överklockning är när du höjer frekvensen

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Du får ju extra prestanda men det är fortfarande inte överklockning, det är upplåsning
Överklockning är när du höjer frekvensen

Så jag kan göra det utan risk för att datorn går sönder? Låsa upp 2 kärnor alltså

Permalänk

det du gör är att du låser upp användning av 2 kärnor som AMD stängt av för att de troligen är trasiga och säljer den som en 4 kärnig processor.

sen kan ju hända att tillgången på cpu med trasiga kärnor varit dålig och då har de bara låst hela cpu'er med 6 fullt fungerande kärnor till 4 kärnor och sålt som 4kärniga.

det du märker om kärnorna var trasiga är att du kommer få en dator som har tendens att vilja kracha titt som tätt och isf lås kärnorna igen annars kör med alla 6 inget som kommer skada processorn i sig.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

det du gör är att du låser upp användning av 2 kärnor som AMD stängt av för att de troligen är trasiga och säljer den som en 4 kärnig processor.

sen kan ju hända att tillgången på cpu med trasiga kärnor varit dålig och då har de bara låst hela cpu'er med 6 fullt fungerande kärnor till 4 kärnor och sålt som 4kärniga.

det du märker om kärnorna var trasiga är att du kommer få en dator som har tendens att vilja kracha titt som tätt och isf lås kärnorna igen annars kör med alla 6 inget som kommer skada processorn i sig.

Men kan det skada något annat i datorn? Som tex moderkortet?

Permalänk
Skrivet av Boxpox:

Men kan det skada något annat i datorn? Som tex moderkortet?

har jag svårt att tro... möjligen att det kan skada titt operativsystem om de krashar mitt i en skrivning till hd eller nått men inget som inte går att lösa med en ominstallation.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Boxpox:

Men kan det skada något annat i datorn? Som tex moderkortet?

att låsa upp cpun borde inte skada något annat så länge ditt moderkort klarar av att handera den högre ström förbrukning din cpu får

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av eppebansen:

att låsa upp cpun borde inte skada något annat så länge ditt moderkort klarar av att handera den högre ström förbrukning din cpu får

hur vet jag att den kan de då?

Permalänk
Skrivet av BaZZe:

Borde inte vara något problem funkar de så funkar de, inte alla som kan låsa upp till x6 dom flesta kommer bara till x5 så du kan vara glad.
Nu e det bara och överklocka den lite som gäller så du får ut lite mer kraft.
Och som ovan sagt håll koll på tempsen för kylaren som medföljer x4 är tillför 95w cpuer och när du låser upp den tror jag cpun går över till 125w (är inte helt säker men tror de).

jag har en x6 org och den är på 125w tdp

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223471 = gillar :P

!OBS dyslektiker OBS!

Permalänk
Medlem

Alltså det står ju om mitt moderkort på denna sida: http://www.asus.se/Motherboards/AMD_AM3Plus/M5A78LUSB3/#speci... att moderkortet klarar av processorer upp till 140W. Och den klarar ju även av en AMD FX-8150 och så vitt jag vet så borde ju den dra mer ström än min processor även om jag låser upp den till en 6-kärnig eller?

Permalänk
Medlem

Jag hade ett Asrock kort som klarade upp till 140W, och det funkade att låsa upp min 960T till en X6, borde funka på din med.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boxpox:

Men räknas inte upplåsning av kärnor som överklockning?

Nej! det tycker inte jag.
Man låser upp kärnor, men har samma klock.
Man låser ju upp till en x6 med samma klock som den x4 man hade från början.
Överklockning är när man börjar laborera med hastigheten.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Är det enda jag skall göra nu att stresstesta processorn i prime95 och se till så att det inte kraschar eller att processorn blir över 61 grader?

Permalänk
Skrivet av Boxpox:

Tack för alla svar! Är det enda jag skall göra nu att stresstesta processorn i prime95 och se till så att det inte kraschar eller att processorn blir över 61 grader?

Svar ja

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|