Permalänk
Medlem

H100 + 2600k, lite frågor

Hallå!

Har precis byggt ihop en ny burk, men står nu här med lite funderingar. Jag har fått ett mindre åtråvärt exemplar av H100, nämligen för att pumpen låter en del när datorn står upp - lägger jag den ner blir den mycket tystare. Man behöver inte Googla länge för att inse att detta inte är/har varit ovanligt med H100. Men jag undrar först - är det luft/luftbubbla i pumpen som får den att låta? Tänkte mest eftersom det blir en såpass stor skillnad när jag lägger ner lådan på sidan.

Jag har en Scythe Kazemaster Pro fläktkontroller dock - jag har läst att man kan löda in ett motstånd/diod i railen till kyalrens molexkontakt för att minska volten/RPM:en en aning, så blir det tyst, men det har jag ingen större lust att göra - men kan jag fixa en Molex till 3-pinskontakt och sätta den i fläktkontrollern och bara minska den en aning via den? Eller är det bara att bita i det sura äpplet och byta ut den?

Jag vet inte om det är värt att nämna också, men jag kör på det inbyggda CPU-grafikkortet, eftersom mitt GTX 680 inte kommit än (ska komma nästa vecka, förhoppningsvis).

Sen det sista jag undrar över är temps. Jag kör alltså min H100 med radiatorn monterad i taket på mitt Arc-chassi, kör push/pull med fyra be quiet! SilentWings Pure, kopplade till min Kazemaster. Jag kör också med ArcticSilver 5. Jag har bara kört BurnIn test med lådan liggandes ner och sidostycket borttaget, körde på High och fem pass, och fick då en maxtemp på 46C på en kärna, kallaste kärnan var 41C. Är dessa temps normala eller dåliga? SilentWings-fläktarna låter inte mycket alls, och jag antar att de flyttar luft därefter, så det är klart att det skulle kunna droppa i temps om jag hade andra fläktar. Jag vill ju däremot klocka min i7:a, och ändå inte ha sjuka temperaturer.

Mycket i ett inlägg, jag vet, men jag är otroligt tacksam för all info jag kan få!

Visa signatur

WC 13900k | Asus Z790 Maximus Hero | 64Gb G.Skill TridentZ 6000mhz CL30 | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | beQuiet 1200w Platinum

Permalänk
Medlem

Temperaturerna är helt okej och ingen oroa sig för det här problemet med pumpen finns både i h60/h80/h100 vad jag märkt och är i alla fall i hälften av dom som blir sålda (vad jag fått de till).

Att undervolta pumpen går att göra och den blir nog tystare problemet blir att undervolta en pump har för mig corsairs sa de redan på h50 tiden att det kunde ge permanent skada till pumpen.

Därav om du stör dig på ljudet råder jag dig att reklamera h100 få ut en ny, har hört om folk som fått reklamera uppemot 3-6 gånger innan dom fått en med fungerande pump jag har själv en h60 med pump problemet nu körs den som server i ett rum där ingen är så de stör inte mig så mycket men ändå.

Och fråga inte mig varför de blir bättre när man lutar/lägger system ner jag har inte förstått varför heller, samma gäller om du knackar lite på själva cpu blocket/pumpen med fingret då blir de också tyst vet inte om det e luft i systemet eller pumpen jag tror det e pumpen i alla fall.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för infon!

Jag inser nu att mina fläktar till H100an maxar ut vid ca 1300rpm, så inte så jättemycket (Corsairs fläktar som följer med H100an maxar vid 2500rpm). Tysta är dom i alla fall! Men jag ställde lådan upp igen, pumpen låter ju rätt mycket, men men.

Så jag var bara tvungen att testa - aktiverade MSI OC Genie, den ställde automatiskt in den på 4.2Ghz, 1.35v enligt BIOS, 1.336 enligt CPUZ. Så jag rörde alltså ingenting alls, förutom aktiverade Genie, körde fem pass till med BurnIn med 4.2Ghz, och fick en maxtemp på en av kärnorna på 55C, de andra tre är ca 5C kallare hela tiden.

Låter det okej? Vill väl egentligen köra 4.5+ Ghz, men kanske ska vänta tills jag fått den nya pumpen..

Visa signatur

WC 13900k | Asus Z790 Maximus Hero | 64Gb G.Skill TridentZ 6000mhz CL30 | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | beQuiet 1200w Platinum

Permalänk
Medlem

Var tvungen att testa lite till - 4.5Ghz, samma vcore som innan.

Kärna #2 är fortfarande hetare än de andra tre - den peakar på 58C för ett ögonblick, men ligger aldrig där igen, den pendlar mellan 56-57 ungefär, ibland 58 för en kort stund, när man kör BurnIn. Den andra tre kärnorna ligger på 50, 53 och 54C som mest. Så kylningen verkar det inte vara något fel på, eller? Det är bara ljudet från den nu som stör mig..

Edit: Jag borde blogga istället, haha

Testade 4.8Ghz, bumpade vcore (även om jag inte vet om jag behövde) till 1.36, max temp på kärna #2 - 60C, men det värsta är att den kallaste är 51C :s är det illa att det är så stor skillnad?

Visa signatur

WC 13900k | Asus Z790 Maximus Hero | 64Gb G.Skill TridentZ 6000mhz CL30 | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | beQuiet 1200w Platinum

Permalänk
Medlem

Som du skriver så kan ett motstånd fungera för att få bort oljudet med pumpen. Jag kopplade in min till fläktkontollen (räckte med det, kör kontrollen på max). Handlar om att pumpen måste ligga på exakt 12V eller lite under. Något för mycket som börjar det låta som tusan. Bytte min pump 3 ggr innan jag kopplade till kontrollen, vips, borta.

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Medlem

Sedär, tack för infon, kanske bara ska skaffa en molex till 3-pinskontakt, för jag antar att det är så du gjort?

Visa signatur

WC 13900k | Asus Z790 Maximus Hero | 64Gb G.Skill TridentZ 6000mhz CL30 | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | beQuiet 1200w Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nizr:

Som du skriver så kan ett motstånd fungera för att få bort oljudet med pumpen. Jag kopplade in min till fläktkontollen (räckte med det, kör kontrollen på max). Handlar om att pumpen måste ligga på exakt 12V eller lite under. Något för mycket som börjar det låta som tusan. Bytte min pump 3 ggr innan jag kopplade till kontrollen, vips, borta.

Detta låter grymt intressant. Själv har jag en h80 med fuckad pump. Jag har absolut ingen lust att skicka in pumpen och vara utan fungerande dator tills inet bestämt sig för att skicka mig en ny.

Kan du beskriva utförligare hur du menar att du gjorde? Det vore ju otroligt skönt om det gick att lösa själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Låter som att du har samma problem med din H100 som jag hade med min.
Låter pumpen som en högljudd gammal hårddisk som läser/skriver?
Isåfall är det troligtvis samma problem som jag hade, och det jag gjorde var att reklamera produkten till cdon där jag hade beställt den.
Efter en vecka (helg inräknat då jag fick hem den första på en torsdag) hade jag en ny produkt monterad i datorn, som fungerar helt suveränt!

Så om du har samma ljud som jag hade, så föreslår jag att reklamera produkten så fort som möjligt.

Permalänk
Skrivet av Woaini:

Detta låter grymt intressant. Själv har jag en h80 med fuckad pump. Jag har absolut ingen lust att skicka in pumpen och vara utan fungerande dator tills inet bestämt sig för att skicka mig en ny.

Kan du beskriva utförligare hur du menar att du gjorde? Det vore ju otroligt skönt om det gick att lösa själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Om Inet har lika bra service som CDON, då lär du ha en ny produkt dagen efter att du skickar in din trasiga.
Jag skickade tillbaka min H100 till CDON på förmiddagen 15 Mars, dagen efter hade jag en ny H100 att montera in i datorn.
Så om Inet har lika bra service, så lär du bara vara utan dator en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Detta låter grymt intressant. Själv har jag en h80 med fuckad pump. Jag har absolut ingen lust att skicka in pumpen och vara utan fungerande dator tills inet bestämt sig för att skicka mig en ny.

Kan du beskriva utförligare hur du menar att du gjorde? Det vore ju otroligt skönt om det gick att lösa själv.

Skickades från m.sweclockers.com

wlw_wl på Corsairs forum och Overclock.net har skickat färdiggjorda molexkablar/kontakter till folk över hela världen, som droppar volten pyttelite, men detta resulterar i mer än 8/10 fall en tyst pump.

http://www.overclock.net/t/1236923/corsair-h100-h80-h60-noise...

Innan jag plockar ur hela min H100-setup och ersätter den så tänker jag testa med en sådan från honom, har precis snackat med honom i ett par email, och får en färdiggjord skickad med expresspost för 6 euro (han bor i Polen).

Blir den inte tyst byter jag ut den.

Visa signatur

WC 13900k | Asus Z790 Maximus Hero | 64Gb G.Skill TridentZ 6000mhz CL30 | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | beQuiet 1200w Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av sqd:

wlw_wl på Corsairs forum och Overclock.net har skickat färdiggjorda molexkablar/kontakter till folk över hela världen, som droppar volten pyttelite, men detta resulterar i mer än 8/10 fall en tyst pump.

http://www.overclock.net/t/1236923/corsair-h100-h80-h60-noise...

Innan jag plockar ur hela min H100-setup och ersätter den så tänker jag testa med en sådan från honom, har precis snackat med honom i ett par email, och får en färdiggjord skickad med expresspost för 6 euro (han bor i Polen).

Blir den inte tyst byter jag ut den.

Jag har nu fått kylaren utbytt. Gick fort och smidigt, pluspoäng till tjejen på inet som hjälpte mig.

Dom testade den nya lite snabbt innan jag fick den för säkerhets skull. Funkade bra. Synd bara att den drog igång sitt förbaskade skallrande ungefär 30 minuter efter att jag installerat den hemma.

Nu har jag mailat corsair direkt och bett om en advanced rma och att dom säkerställer att dom skickar en felfri enhet. Får se vad dom svarar.

Sqd: rapportera gärna hur den där voltfixen fungerar när du har möjlighet Det känns som det kan vara sista utvägen om man vill behålla denna i övrigt helt suveräna kylare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Jag har nu fått kylaren utbytt. Gick fort och smidigt, pluspoäng till tjejen på inet som hjälpte mig.

Dom testade den nya lite snabbt innan jag fick den för säkerhets skull. Funkade bra. Synd bara att den drog igång sitt förbaskade skallrande ungefär 30 minuter efter att jag installerat den hemma.

Nu har jag mailat corsair direkt och bett om en advanced rma och att dom säkerställer att dom skickar en felfri enhet. Får se vad dom svarar.

Sqd: rapportera gärna hur den där voltfixen fungerar när du har möjlighet Det känns som det kan vara sista utvägen om man vill behålla denna i övrigt helt suveräna kylare.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är säker på att den kommer funka, i alla fall för mig, för jag löste det redan igår, utan själva voltmoden, men med min fläktkontroller!

Jag postade om det här:
#12174789

Men för att enkelt beskriva det - gjorde en kabel själv, och allt du behöver är eltejp (och nått att skala kablarna med då..).

Jag tog alltså en förlängningskabel för fläktkontakt, bara för att jag behöver alltså 3-pins fläktkontakt hona i ena änden, för att sätta i fläktkontrollern, klippte den på mitten, skalade kablarna och rykte ur/tog bort den gula kabeln (den är för att fläktkontrollern ska kunna läsa fläktens hastighet, men den sitter ju i moderkortet på H100:an). Kvar har du nu +12v (röd) och jord (svart).

Sedan hade jag en 4-pin molex till SATA-adapter som följde med moderkortet, som jag inte behövde, klippte av den på mitten med och lade undan satakontakten. Kvar har du alltså en 4-pins molex hona, dra ur eller klipp av de två du inte behöver (kolla så du lämnar de två kablarna som möter kablarna på H100:ans molexkontakt), sedan tejpar du bara ihop molexhonan med fläktkontakten du precis klippte och skalade. Sen är det bara att koppla H100 till din nya "moddade" kabel, och sen den kabeln in i fläktkontrollern. Så sjukt simpelt så det finns inte Jag ställde fläktkontrollern på 100%, och den är nu tyyyyst! Och tempsen är lika som innan

Jag kommer nog ändå köra med den diodmoddade kabeln jag får från wlw_wl, för eftersom jag kopplade in H100an i fläktkontrollern så blev jag tvungen att flytta en av mina chassifläktar till moderkortet, vill ha den fläkten i kontrollern igen.

Visa signatur

WC 13900k | Asus Z790 Maximus Hero | 64Gb G.Skill TridentZ 6000mhz CL30 | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | beQuiet 1200w Platinum

Permalänk
Medlem

Jag köpte en sån här http://www.deltaco.se/products/items/itemid/(SSI-34A)/index.a... för att koppla min H100 till fläktkontrollern men den verkar inte funka för H100 startar inte när den är kopplad till den. Är inte så haj på ström, vad är det jag missat?

Edit:

Skrivet av sqd:

Jag är säker på att den kommer funka, i alla fall för mig, för jag löste det redan igår, utan själva voltmoden, men med min fläktkontroller!

Jag postade om det här:
#12174789

Men för att enkelt beskriva det - gjorde en kabel själv, och allt du behöver är eltejp (och nått att skala kablarna med då..).

Jag tog alltså en förlängningskabel för fläktkontakt, bara för att jag behöver alltså 3-pins fläktkontakt hona i ena änden, för att sätta i fläktkontrollern, klippte den på mitten, skalade kablarna och rykte ur/tog bort den gula kabeln (den är för att fläktkontrollern ska kunna läsa fläktens hastighet, men den sitter ju i moderkortet på H100:an). Kvar har du nu +12v (röd) och jord (svart).

Sedan hade jag en 4-pin molex till SATA-adapter som följde med moderkortet, som jag inte behövde, klippte av den på mitten med och lade undan satakontakten. Kvar har du alltså en 4-pins molex hona, dra ur eller klipp av de två du inte behöver (kolla så du lämnar de två kablarna som möter kablarna på H100:ans molexkontakt), sedan tejpar du bara ihop molexhonan med fläktkontakten du precis klippte och skalade. Sen är det bara att koppla H100 till din nya "moddade" kabel, och sen den kabeln in i fläktkontrollern. Så sjukt simpelt så det finns inte Jag ställde fläktkontrollern på 100%, och den är nu tyyyyst! Och tempsen är lika som innan

Jag kommer nog ändå köra med den diodmoddade kabeln jag får från wlw_wl, för eftersom jag kopplade in H100an i fläktkontrollern så blev jag tvungen att flytta en av mina chassifläktar till moderkortet, vill ha den fläkten i kontrollern igen.

Jag provade att modda en kabel så men det är samma sak där, pumpen startar inte öht, när jag kopplar den till fläktkontrollern. Både fläktkontroller och pump funkar utmärkt varför sig (förutom att pumpen låter förskräckligt då).

Edit 2:

Heja, nu startar datorn inte alls längre oavsett vad jag kopplar pumpen till. Klickar bara till och fläktarna snurrar två varv sen dör maskinen. Fint det här...

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Heja, nu startar datorn inte alls längre oavsett vad jag kopplar pumpen till. Klickar bara till och fläktarna snurrar två varv sen dör maskinen. Fint det här...

Okej?

Då måste ju nått annat hänt, för jag menar, även om den inte känner av pumpen säger vi, så ska den ju ändå boota.. Ryckt batteriet & nollställt CMOS? Alltid nått att testa först. Känns inte som att det är bara för att du testat att koppla pumpen till kontrollern?

Visa signatur

WC 13900k | Asus Z790 Maximus Hero | 64Gb G.Skill TridentZ 6000mhz CL30 | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | beQuiet 1200w Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av sqd:

Okej?

Då måste ju nått annat hänt, för jag menar, även om den inte känner av pumpen säger vi, så ska den ju ändå boota.. Ryckt batteriet & nollställt CMOS? Alltid nått att testa först. Känns inte som att det är bara för att du testat att koppla pumpen till kontrollern?

Verkar som att fläktkontrollern spårat ur, när jag kopplade ur den så startar datorn fint. Kan vara så att det var något fel på den från början och kanske därför den inte ville driva pumpen. Surt, jag valde den kontrollern efter som den har så hög effekt per kanal (30w). Men jag får reklamera den så får vad som händer med en ny.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Verkar som att fläktkontrollern spårat ur, när jag kopplade ur den så startar datorn fint. Kan vara så att det var något fel på den från början och kanske därför den inte ville driva pumpen. Surt, jag valde den kontrollern efter som den har så hög effekt per kanal (30w). Men jag får reklamera den så får vad som händer med en ny.

Ah okej, men skönt att du löste det i alla fall!

Visa signatur

WC 13900k | Asus Z790 Maximus Hero | 64Gb G.Skill TridentZ 6000mhz CL30 | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | beQuiet 1200w Platinum

Permalänk
Medlem

Äh, jag ger upp och skickar tillbaka den andra också och väntar på att Eisberg 240 kommer i mitten av maj.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Detta låter grymt intressant. Själv har jag en h80 med fuckad pump. Jag har absolut ingen lust att skicka in pumpen och vara utan fungerande dator tills inet bestämt sig för att skicka mig en ny.

Kan du beskriva utförligare hur du menar att du gjorde? Det vore ju otroligt skönt om det gick att lösa själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tog en molex. kapade kablarna och kopplade ihop med fläktkontrollerns 3-pin.

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Medlem

Fick min volt dropper från wlw_wl idag, och självklart funkade den

56C max temp efter en bra bit över en timme so far i Prime95 (maximum heat/power usage-testet), och datorn är helt sjukt tyst. Detta med 4.5Ghz. Stört nöjd med alltihop nu!

Visa signatur

WC 13900k | Asus Z790 Maximus Hero | 64Gb G.Skill TridentZ 6000mhz CL30 | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | beQuiet 1200w Platinum

Permalänk
Medlem

Pump-problemet kan vara så enkelt att det har med typen av pump att göra, lägg bara pumpen på sidan. En "våt" pump kyls av vätskan den pumpar runt, har bara 2 packningar och är därav långt driftsäkrare än en torr pump som kan monteras stående, därav är chansen relativt stor att det är en sådan de använt. du kan även testa att ställa pumpen upp, då det viktiga vid användning av våt pump är att pumphuset står vågrätt.

Visa signatur

Intel I7 2600k @ 4,65ghz, Asus P8Z68-V GEN3, Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800, Gigabyte GTX 580 windforce

Permalänk
Medlem

Hm, kopplade in pumpen med min moddade molex-fläktkontakt till Arc Minits egen fläktkontroller och simsalabim så var pumpen tyst så nu vet jag inte hur jag ska göra, har redan fått RMA på H100 och hade ställt in mig på att köpa en eisberg när den kommermen nu funkar ju det här och kylningen räcker gott och väl... Dessutom ser raditorn på eisberg 240 väldigt tjock ut så frågan är om det får plats i ett arc mini chassi. Åh, dilemma! Tycker heller inte att det känns ok att man ska betala fullpris för en halvt fungerande produkt som man måste ha massa hemmalösningar till som fallet är med H100.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.