Permalänk
Medlem

fråga angående processorkylare

hur stor är risken igentligen att de större kylarna "knäcker" moderkorten och vad är orsaken förutom en rejäl smäll?

Visa signatur

(if you are not swedish and using google translate it's better to ask for an explanation in english as it's often easier to understand if you write it in english as google translate hates sweden ;) )

Permalänk
Medlem

Se bara till att moderkortet sitter fast ordentligt och att kylaren är korrekt monterad så ska de inte vara några problem.

Visa signatur

PC: ASUS PRIME Z370-A - I7 8700K @ 4.5 GHz - ASUS GTX 1080Ti - 32GB DDR4 G.SKILL - M.2 Samsung 970 EVO x2 RAID -

Hemserver: Proxmox - PfSense - ASUS X99-A - I7 5820K @ 4.5GHz - 32GB DDR4 G.SKILL - RAID10 4x4TB HDD - 120x2 SSD -

Permalänk
Medlem

men vad är orsaken till att kylaren lossnar på det viset?

Visa signatur

(if you are not swedish and using google translate it's better to ask for an explanation in english as it's often easier to understand if you write it in english as google translate hates sweden ;) )

Permalänk
Medlem

Den risken är extremt liten.
om det händer när datorn står på plats beror det på moderkortet.

Permalänk
Medlem

finns det något sätt man kan förankra den mera för att minska risken till ett absolut minimum?

Visa signatur

(if you are not swedish and using google translate it's better to ask for an explanation in english as it's often easier to understand if you write it in english as google translate hates sweden ;) )

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt vad du menar men du kan ju tryckavbelasta kylaren så att moderkortet inte bär all vikt, tex genom att dra något "snöre" från kylaren upp till chassit så att moderkortet då bara håller i kylaren och att chassit bär upp kylaren... Eller så gör man någon special anpassad upphängning på baksidan så att man kanske tar en större platta som förankrar sig i sidorna av cpu hålet och fäster sedan den på den plattan som man skruvar fast kylaren på på baksidan av moderkortet...

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

skulle vilja påstå att risken är väldigt liten. Skulle bli imponerad om ngn lyckats knäcka moderkortet pga för tung kylare

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

tack för informationen. känns mycket bättre att fundera på luftkylare nu även om den kommer hanteras som kristallglas. (lätt nojjig med min dator)

Visa signatur

(if you are not swedish and using google translate it's better to ask for an explanation in english as it's often easier to understand if you write it in english as google translate hates sweden ;) )

Permalänk
Medlem

Vad är det för kylare du tänker på?

Permalänk
Medlem

följdfråga: kan man räkna ut hur många watts värmeavledningsförmåga en fläkt har?

Visa signatur

(if you are not swedish and using google translate it's better to ask for an explanation in english as it's often easier to understand if you write it in english as google translate hates sweden ;) )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Vad är det för kylare du tänker på?

t.ex. den här http://cdon.se/hemelektronik/zalman_cnps10x_extreme_cpu_coole...

Visa signatur

(if you are not swedish and using google translate it's better to ask for an explanation in english as it's often easier to understand if you write it in english as google translate hates sweden ;) )

Permalänk
Medlem

dock är det väll inte så bra att transportera datorn med en stor kylare monterad... Inet monterar ju inte ihop datorer med kylare över X storlek pga risk för att moderkortet ska knäckas... men när den står hemma ska det ju inte vara några problem dock skulle jag monterat bort kylaren när jag skulle till ex dreamhack...

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

dock är det väll inte så bra att transportera datorn med en stor kylare monterad... Inet monterar ju inte ihop datorer med kylare över X storlek pga risk för att moderkortet ska knäckas... men när den står hemma ska det ju inte vara några problem dock skulle jag monterat bort kylaren när jag skulle till ex dreamhack...

om man nu inte kan demontera kylaren pga brist på utrymme kan man fortfarande transportera den i bil? datorn brukar ofta vara ihoptryckt mellan 2 kuddar under transport i bil.

Visa signatur

(if you are not swedish and using google translate it's better to ask for an explanation in english as it's often easier to understand if you write it in english as google translate hates sweden ;) )

Permalänk
Inaktiv

Varför skulle man göra kylare som inte moderkorten klarar av?

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Varför skulle man göra kylare som inte moderkorten klarar av?

vet inte. bättre kylning?
jag är somsagt extremt nojjig när det gäller sådant här och vill helst eliminera risken i största möjliga mån och är glad för alla lösningar och förslag ni kan komma med

Visa signatur

(if you are not swedish and using google translate it's better to ask for an explanation in english as it's often easier to understand if you write it in english as google translate hates sweden ;) )

Permalänk
Medlem

Det är inga problem, dom kylarna väger inte tillräkligt för att skada moderkortet, det är enbart vid transport något kan hända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Det är inga problem, dom kylarna väger inte tillräkligt för att skada moderkortet, det är enbart vid transport något kan hända.

tack

Visa signatur

(if you are not swedish and using google translate it's better to ask for an explanation in english as it's often easier to understand if you write it in english as google translate hates sweden ;) )

Permalänk
Medlem

vilken viktklass på kylaren? är transportvänligast?

Visa signatur

(if you are not swedish and using google translate it's better to ask for an explanation in english as it's often easier to understand if you write it in english as google translate hates sweden ;) )

Permalänk
Medlem

den enda gången jag sett nån "knäcka" ett moderkort vars kylaren sitter är när en kompis kastade in sin dator i bilien. och det enda som hände då var att moderkortet böjdes lite och vi var tvungen och sätta om kylaren. som sagt kräves ganska mycket för ha sönder ett moderkort. jag skulle inte föreslå och sicka en dator genom posten men en tredje parts kylare.

men det är ett större problem i USA vars deras personal är extreme underbetalda. http://www.youtube.com/watch?v=PKUDTPbDhnA tror inte en dator skulle må så bra av det

Permalänk
Medlem
Skrivet av harith:

den enda gången jag sett nån "knäcka" ett moderkort vars kylaren sitter är när en kompis kastade in sin dator i bilien. och det enda som hände då var att moderkortet böjdes lite och vi var tvungen och sätta om kylaren. som sagt kräves ganska mycket för ha sönder ett moderkort. jag skulle inte föreslå och sicka en dator genom posten men en tredje parts kylare.

men det är ett större problem i USA vars deras personal är extreme underbetalda. http://www.youtube.com/watch?v=PKUDTPbDhnA tror inte en dator skulle må så bra av det

den filmen kan ge en kalla kårar om det inte vore för att man vet att sådant oftast bara händer i USA^^

Visa signatur

(if you are not swedish and using google translate it's better to ask for an explanation in english as it's often easier to understand if you write it in english as google translate hates sweden ;) )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Det är inga problem, dom kylarna väger inte tillräkligt för att skada moderkortet, det är enbart vid transport något kan hända.

Men det känns ju som att något kan hända om man har en stor kylare som tex http://www.inet.se/produkt/6909658/phanteks-ph-tc14pe-rod som väger 1.25 kg men som sagt, det är under transport något kan hända...

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Lägger alltid min dator ner på sidan när jag åker på lan. Så blir det mindre belastning (hävarmseffekt) när man skulle råka köra för fort över ett hål, farthinder. Jag har en Noctua NH-U12P SE2 i min burk och den kyler min 2600K@4500 utan några problem.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com