Permalänk
Medlem

Sista frågorna kring vattenkylning

Hej,
har nu planerat mitt första vattenkylningsprojekt under en längre tid och tycker mig ha grepp om det mesta. Jag har ett par sista frågor som mighty google inte har löst åt mig. Då vänder jag mig givetvis till forumet!

1. Om man använder reservoar, kan man ignorera avluftningen på radiatorn och därmed montera den hur som helst?
2. Är det värt att installera en förgrening för att tömma systemet? Tappar man prestanda pga. det? Tömmer man så sällan så det är skit samma?
3. Är det någon som använt Masterkleers vita UV-slangar och som kan svara på om det går att se igenom någonting alls?
4. Vad innebär Electroless? Skillnaden mellan EK-Supreme HF - Acetal+Nickel och EK-Supreme HF - Acetal+EN (Nickel)?

Systemet jag ska bygga enligt följande om någon vill veta:
P8Z68-V Gen3
Sandy Bridge 2600k alt. Ivy Bridge 3770k
2x GTX 680 ref.
Corsair Obsidian 550D

Radiatorer: EK Coolstream XTX 240 (2st)
Fläktar: Noctua NF-F12 PWM 120mm (4 st) Två push i fronten vid Rad1 och två pull i toppen vid Rad2.
Pump: Laing DDC-3.25
Top: EK-DDC X-TOP V2 Acetal
Reservoar: Phobya Balancer Black Nickel 150/250
Cpu-block: EK-Supreme HF Acetal+EN (Nickel) alt. utan EN
Gpu-block: EK-FC680 GTX Acetal+EN (Nickel) alt. utan EN (2 st)
Gpu-backplate: EK-FC680 GTX Backplate (2 st)
Gpu-link: EK-FC Link GeForce (2 st)
Gpu-bridge: EK-FC Bridge DUAL Parallell 3-slot
Anslutningar: EK-PSC Fitting 10mm - G1/4 Blck Nickel
Slang: Masterkleer 13/10mm UV WHITE
Kylmedie: EK-Ekoolant UV BLUE 1000ml (2 st)
Ström: EK-Cable Splitter 4-fan PWM

Loop:
Res -> Pump -> Rad2 (toppen) -> CPU -> Rad1 (fronten) -> GPU (parallell) -> Res osv.
Fyra fläktar på CPU_FAN 1 och Pumpen på CPU_FAN_OPT för PWM styrning på hela systemet.

Tacksam för svar!

MVH

Strök en fråga..
Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk

1. Yup
2. Antingen förgrening eller reservoar
3. Du fyller på via reservoar, du kan ju typ använda tratt
4.
5. Utseende?

Visa signatur

i7 8700K | 32 GB DDR4-3200 | Aorus Z390 Pro ITX | RTX 3080 FE
Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 Arctic | Loctua

MacBook Pro 14", basmodell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChineseBoy:

1. Yup
2. Antingen förgrening eller reservoar
3. Du fyller på via reservoar, du kan ju typ använda tratt
4.
5. Utseende?

Reservoaren sitter högre än pumpen alltså borde man tömma i nivå med pumpen och inte vid reservoaren?

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem

Hittade själv vad EN var. Ny metod för att applicera nickel på koppar - bättre mot korrosion mm. och lite dyrare givetvis.

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Skrivet av kribol01:

Reservoaren sitter högre än pumpen alltså borde man tömma i nivå med pumpen och inte vid reservoaren?

Töm reservoaren och systemet, lägg den längre ner än pumpen, problem solved.

Visa signatur

i7 8700K | 32 GB DDR4-3200 | Aorus Z390 Pro ITX | RTX 3080 FE
Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 Arctic | Loctua

MacBook Pro 14", basmodell

Permalänk
Medlem
Skrivet av kribol01:

3. Är det någon som använt Masterkleers vita UV-slangar och som kan svara på om det går att se igenom någonting alls?

Inget syns igenom.
Jag kör "svart" vatten och vita slangar. De är fortfarande vita.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Inget syns igenom.
Jag kör "svart" vatten och vita slangar. De är fortfarande vita.

Tackar!

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kribol01:
Skrivet av anden12:

Inget syns igenom.
Jag kör "svart" vatten och vita slangar. De är fortfarande vita.

Där har du fel eller kanske rätt för att du kör svart "vatten". Jag körde först rött och det syntes igenom så att det blev lite rosa aktigt.

Så ja beroende på vilken typ av färg du kör

Visa signatur

Atari

Permalänk
Medlem
Skrivet av kuttle:

Där har du fel eller kanske rätt för att du kör svart "vatten". Jag körde först rött och det syntes igenom så att det blev lite rosa aktigt.

Så ja beroende på vilken typ av färg du kör

Ok, tackar. Jag hoppades faktiskt på att det skulle synas lite, jag ska köra blå färg så om det inte syns är det lugnt och blir det lite mörkt bara är det helt ok!

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem

Behöver man ta bort hd buren för att få plats med en 240 i fronten på en 550D?

Sugen på vattenkylt i en 550d låda, men behöver få plats med 4 diskar iaf, gå det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kribol01:

Ok, tackar. Jag hoppades faktiskt på att det skulle synas lite, jag ska köra blå färg så om det inte syns är det lugnt och blir det lite mörkt bara är det helt ok!

Byggde ut mitt system i går och kom o tänka på att jag har ledbelysning som lyser upp slangarna, där av man ser i genom så om du inte använder belysning så lär du inte se igenom.

Visa signatur

Atari

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChineseBoy:

Töm reservoaren och systemet, lägg den längre ner än pumpen, problem solved.

Bör inte res sitta högre upp än pumpen?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Skrivet av FireFox:

Bör inte res sitta högre upp än pumpen?

jo.. de är så de ska vara res-->pump pumpen måste ha vatten hela tiden ...

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223471 = gillar :P

!OBS dyslektiker OBS!

Permalänk

Menade när han skulle tömma den

Visa signatur

i7 8700K | 32 GB DDR4-3200 | Aorus Z390 Pro ITX | RTX 3080 FE
Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 Arctic | Loctua

MacBook Pro 14", basmodell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bha™:

Behöver man ta bort hd buren för att få plats med en 240 i fronten på en 550D?

Sugen på vattenkylt i en 550d låda, men behöver få plats med 4 diskar iaf, gå det?

Jag har inte fått hem 550-chassit än, råkade givetvis beställa till en gammal adress i fel ände av Sverige....
Spontant skulle jag tro att du kan montera en 240 innanför burarna, speciellt om du kör m-ATX. Risken är att den är för lång nedtill så att säga, så att du inte kan använda alla fläktfästen.
Jag räknar med att antingen få moda lite i botten och i 5,25" sloten. Alternativt använda färre fläktfästen och hitta ett annat sätt att fästa raden så att jag bara modar i 5,25" buren.
Annars kanske du kan använda 5,25 slöt för diskar? jag ska ha två 2,5" i en slot.
Är det nån som har en coolstream Xtx 240 som kan mäta avståndet från skruvhålen till ytterkant?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kribol01:

Jag har inte fått hem 550-chassit än, råkade givetvis beställa till en gammal adress i fel ände av Sverige....
Spontant skulle jag tro att du kan montera en 240 innanför burarna, speciellt om du kör m-ATX. Risken är att den är för lång nedtill så att säga, så att du inte kan använda alla fläktfästen.
Jag räknar med att antingen få moda lite i botten och i 5,25" sloten. Alternativt använda färre fläktfästen och hitta ett annat sätt att fästa raden så att jag bara modar i 5,25" buren.
Annars kanske du kan använda 5,25 slöt för diskar? jag ska ha två 2,5" i en slot.
Är det nån som har en coolstream Xtx 240 som kan mäta avståndet från skruvhålen till ytterkant?

Skickades från m.sweclockers.com

Håll mig gärna uppdaterad med massa bilder och info när du börjar bygga

Permalänk
Medlem
Skrivet av kribol01:

Är det nån som har en coolstream Xtx 240 som kan mäta avståndet från skruvhålen till ytterkant?

Skickades från m.sweclockers.com

Här har du en ritning på den radiatorn:

http://www.ekwaterblocks.com/shop/EK-PSS/EK-PSS-3831109860212...

EK har i princip ritningar på alla deras produkter.