Ännu en hemmaserver-tråd

Permalänk
Medlem

Ännu en hemmaserver-tråd

Uppdatering 120416: Hårdvaran är nu beställd, det blev följande produkter: http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2131297&view=m

Hej alla glada!

Nu är det min tur att bygga en server hemma och det är lite bråttom.

Jag ska försöka förklara vad jag ska använda den till:

För det första är den tänkt som en backuplösning till mitt företag, bandstationen vi har nu gick sönder häromdagen så jag behöver en ny backuplösning.

Det är här min hemmaserver kommer in. Planen är att jag ska sätta upp en ftp-server hemma och sedan schemalägga en backup så att företagsdatan skickar all data till ftp:n varje natt.

Där har vi grunden till min server och när jag ändå skaffar en så kan jag passa på att använda den till en del annat samtidigt.

Medialösningen jag vill använda mig av och redan använder idag är XBMC. Det jag saknar idag är ett gemensamt mediabibliotek samt att få in tv i systemet. Idag använder jag mig av DVB Viewer för tv-tittande men optimalt vore att få in allt i XBMC.

Det jag letar efter nu är ett aningens större chassi med plats för fler diskar och fler expansionskort men priset får inte springa iväg för mycket.
Även strömförbrukningen lägger jag stor vikt på, den ska stå på dygnet runt hemma hos mig och den ska vara strömsnål.`

Angående mjukvara så känner jag mig mest hemma i windowsmiljö, har kört lite linux tidigare men inte mycket. Den måste vara enkel att underhålla.
Jag kan tänka mig att köra linux om jag får tag på steg för steg guider för allt jag behöver göra med servern.

Funktioner för servern:

  • Backuplösning för företaget via ftp-server

  • Filserver

  • TV-server

  • Lokal backup

  • Mumbleserver

  • Torrenthantering

  • Server för hemautomation

  • SQL databas för XBMC

Backuplösning för företaget via ftp-server
Jag behöver en ftp-server hemma vilken servern på företaget ska kunna ansluta till och göra schemalagda backuper.
Här är redundans ett krav, rätt raidlösning är viktigt.

Filserver
All media i hemmet ska lagras på servern (serier, filmer, foton, musik)
En bonus vore att kunna komma åt all data utifrån hemmet.

TV-Server
Jag har ett boxer-abb och vill kunna se på tv i olika rum i huset, optimalt vore om det gick att se på olika kanaler samtidigt.
Jag tänker mig ett par tv-kort och Tvheadend. Finns det något liknande för windows eller är det linux som gäller?

Lokal Backup
Jag vill ha en viss redundans på mina diskar så här gäller det väl att välja rätt raidlösning antar jag.

Mumbleserver
Vi är ett gäng som lirar lite olika spel och snackar på mumble så det vore kanon om jag kunde ha en server hemma hos mig för det ändamålet.

Torrenthantering
Servern ska sköta alla torrents och lagra filerna. Jag vill även kunna sköta nedladdningen från mobilen eller en annan dator.

Server för hemautomation
Här har jag inte kommit så långt men jag har kikat en hel del på zwave. Trådlös styrning av hemmet. Sen finns ju även tellstick. Jag har ingen aning om vad som är bäst men zwave styrs genom en speicell router alternativt en zwave usb-sticka. Telldus via usb-sticka har jag för mig. Finns det några bra lösningar för en server att sköta hemautomation? Det jag behöver styra är belysning i första hand men även temperaturkontroll, strömförbrukning och ett övervakningssystem.

SQL-databas för XBMC
XBMC är medialösningen jag vill köra med och använder redan idag. Jag vill att alla uppspelare delar på samma mediabibliotek och att man ska kunna pausa en film i ett rum och återuppta den i ett annat.

Visa signatur

Samsung SA700 | Silverstone Temjin TJ08B-E | Silver Power SP-SS750M 750W | Asus Maximus IV Gene-Z | Intel Core i7 2600K | Corsair H80 Hydro Series | Scythe Kaze Q 3.5" | Scythe GT 120mm 1850rpm | Gigabyte GeForce GTX 560Ti OC 1GB | Corsair Vengeance LP DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB | SanDisk Extreme II 480Gb SSD | Sennheiser PC360 G4ME

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att tanken är att köra med t.ex. Apple TV i samtliga rum med tv i hemmet. Dessa ska jailbreakas och sedan köra XBMC. Går det att få in tv-tittande i ATV?

Visa signatur

Samsung SA700 | Silverstone Temjin TJ08B-E | Silver Power SP-SS750M 750W | Asus Maximus IV Gene-Z | Intel Core i7 2600K | Corsair H80 Hydro Series | Scythe Kaze Q 3.5" | Scythe GT 120mm 1850rpm | Gigabyte GeForce GTX 560Ti OC 1GB | Corsair Vengeance LP DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB | SanDisk Extreme II 480Gb SSD | Sennheiser PC360 G4ME

Permalänk
Medlem

Vi har sålt massvis med ProLiant Microservrar med Windows Server 2008 / 2011 Essentials till mindre företag och kan inte rekommendera den. Jag tvivlar starkt på att den kommer att orka med det du vill köra på den (Den fungerar säkerligen om du bara har den som backup för din företagsdata)

Var inte dumsnål, satsa på bättre hårdvara och eventuellt mindre disk (om det är så att pengar är ett problem, och lagringsyta inte är det)

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wixner:

Vi har sålt massvis med ProLiant Microservrar med Windows Server 2008 / 2011 Essentials till mindre företag och kan inte rekommendera den. Jag tvivlar starkt på att den kommer att orka med det du vill köra på den (Den fungerar säkerligen om du bara har den som backup för din företagsdata)

Var inte dumsnål, satsa på bättre hårdvara och eventuellt mindre disk (om det är så att pengar är ett problem, och lagringsyta inte är det)

Jaså det är så alltså?

Jag behöver ju inte 12Tb disk till att börja med, kan ju ta bort två diskar och satsa på bättre hårdvara i övrigt. Sen får jag uppgradera med fler diskar senare.

Har du några tips på vad jag ska satsa på istället?

Jag köpte en ny htpc för ett tag sedan och baserade den på: http://www.dustin.se/product/5010611227/asus-e45m1-i-deluxe-a...

Kan det vara något kanske? Den versionen som inte är deluxe verkar ha fler pci-platser däremot. Nackdelen med mini-itx kort är ju att det blir lite begränsat. Det finns inget krav från min sida att det måste vara pyttelitet, jag ska ha servern i källaren på huset så den kommer inte störa någon men jag vill verkligen ha en låg strömförbrukning.

Visa signatur

Samsung SA700 | Silverstone Temjin TJ08B-E | Silver Power SP-SS750M 750W | Asus Maximus IV Gene-Z | Intel Core i7 2600K | Corsair H80 Hydro Series | Scythe Kaze Q 3.5" | Scythe GT 120mm 1850rpm | Gigabyte GeForce GTX 560Ti OC 1GB | Corsair Vengeance LP DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB | SanDisk Extreme II 480Gb SSD | Sennheiser PC360 G4ME

Permalänk
Medlem

Processorn i Microservern är väldigt underdimensionerad (i mått till det du vill göra) och chipset'et klarar bara av RAID0 och RAID1, vilket innebär att du antingen får 12TiB utan redundans (RAID0) eller 2x3TiB med spegling (RAID1). Detta kan du komma runt om du skippar Chipset-RAID och kör mjukvaruraid i Windows Server 200x.

Gällande E450-processorn så är den antagligen klenare än den processor som sitter i Microservern men anledningen att den funkar så bra i din HTPC är den inbyggda GPU'n som har hårdvarustöd för DXVA2.

Om budgeten är begränsad (Vilket den egentligen inte borde vara, då företaget bör ha ett intresse i att säkra sin backup) skulle jag hellre satsa på ett hemmabygge med en I3/I5 eller AMD's motsvarighet (Har tyvärr inte koll på vilken som ger mest för pengarna i "lågbudget-system", men ju fler kärnor desto bättre då det är ganska många tjänster som kommer att snurra på servern)

Antingen det, eller så satsar du på denna: http://www.dustin.se/product/5010609149/hp-proliant-ml110-g7-... och kompletterar med mer minne och den hårddiskkonfiguration du vill ha. (Observera att den inbyggda RAID-kontrollen bara har stör för RAID0, RAID1 och RAID10 så vill du utnyttja alla diskarna i en RAID5-pool måste du likväl köra mjukvaruRAID i ditt valda operativsystem)

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem

Hade tänkt köra på E45M1 men satsade på ett "större" kort med AMD Athlon II X2 till min HTPC som jag tänkte köra som Server också.
Funkar bra som bara den men inser att jag hellre vill ha en mindre burk än det jag kör på.

Har 8gb RAM och en SSD disk och den setupen vill jag säga hardvarumässigt räcker som server, möjligen att man skulle vilja ha flera trådar typ en med sex kärnor om det blir multi/multi task så slipper den jobba så mkt.

Som sagt ångrar lite att jag inte körde på E45M1 an som verkar räcka gott till det jag avser göra (kolla film och lira musik)

Permalänk
Medlem

http://www.websitefolder.net/sydia/art-1.asp?id=58&iPageID=2

Är vad jag kan rekommendera för hemautomation. Kör det själv och det är utmärkt.

Det du behöver minst är:
- Global Cache IP2IR eller WF2IR.
- TX-433 RF-sändare.
- Eventuella Nexa mottagare om du inte redan har det.

Det går att köras både med och utan server beroende på vad du vill styra med. Själv kör jag OpenRemote för android vilket kräver en server. Finns dock lösningar som körs utan server eller som körs på andra enheter. Själv använder jag en android surfplatta för att styra allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wixner:

Processorn i Microservern är väldigt underdimensionerad (i mått till det du vill göra) och chipset'et klarar bara av RAID0 och RAID1, vilket innebär att du antingen får 12TiB utan redundans (RAID0) eller 2x3TiB med spegling (RAID1). Detta kan du komma runt om du skippar Chipset-RAID och kör mjukvaruraid i Windows Server 200x.

Gällande E450-processorn så är den antagligen klenare än den processor som sitter i Microservern men anledningen att den funkar så bra i din HTPC är den inbyggda GPU'n som har hårdvarustöd för DXVA2.

Om budgeten är begränsad (Vilket den egentligen inte borde vara, då företaget bör ha ett intresse i att säkra sin backup) skulle jag hellre satsa på ett hemmabygge med en I3/I5 eller AMD's motsvarighet (Har tyvärr inte koll på vilken som ger mest för pengarna i "lågbudget-system", men ju fler kärnor desto bättre då det är ganska många tjänster som kommer att snurra på servern)

Antingen det, eller så satsar du på denna: http://www.dustin.se/product/5010609149/hp-proliant-ml110-g7-... och kompletterar med mer minne och den hårddiskkonfiguration du vill ha. (Observera att den inbyggda RAID-kontrollen bara har stör för RAID0, RAID1 och RAID10 så vill du utnyttja alla diskarna i en RAID5-pool måste du likväl köra mjukvaruRAID i ditt valda operativsystem)

Budgeten blir vad jag gör den till men självklart vill jag komma undan så pass billigt det går utan att det blir avkall på funktionaliteten.
Hp-burken du länkade till har tyvärr bara plats för 4 diskar, vill nog ha några fler. Men det kanske vore lämpligt att bygga en egen burk med ett micro-atx moderkort, i3 prolle och en lämplig låda.

Visa signatur

Samsung SA700 | Silverstone Temjin TJ08B-E | Silver Power SP-SS750M 750W | Asus Maximus IV Gene-Z | Intel Core i7 2600K | Corsair H80 Hydro Series | Scythe Kaze Q 3.5" | Scythe GT 120mm 1850rpm | Gigabyte GeForce GTX 560Ti OC 1GB | Corsair Vengeance LP DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB | SanDisk Extreme II 480Gb SSD | Sennheiser PC360 G4ME

Permalänk
Medlem

Skulle slå ett slag för AMD Liano CPUs. De kostar samma som E450 saker och är betydligt snabbare för ungefär samma Watt. Har du behov av mer än 1st PCIe så är det nog mATX som gäller. Annars har Asrock ett trevligt ITX kallat A75M-ITX. Sedan kan man para det med en LianLi Q25 låda.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Vågar man fråga varför ditt företag skulle vilja lägga sin backup hos en privatperson och en lösning som man inte har någon egentlig koll på?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Vågar man fråga varför ditt företag skulle vilja lägga sin backup hos en privatperson och en lösning som man inte har någon egentlig koll på?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är mitt företag

Visa signatur

Samsung SA700 | Silverstone Temjin TJ08B-E | Silver Power SP-SS750M 750W | Asus Maximus IV Gene-Z | Intel Core i7 2600K | Corsair H80 Hydro Series | Scythe Kaze Q 3.5" | Scythe GT 120mm 1850rpm | Gigabyte GeForce GTX 560Ti OC 1GB | Corsair Vengeance LP DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB | SanDisk Extreme II 480Gb SSD | Sennheiser PC360 G4ME

Permalänk
Medlem

Hur mycket data handlar det om?

Ett alternativ vore kanske en molntjänst. Förhindrar risken att du får inbrott/strömavbrott/vattenläckage/[insert random disaster] i din bostad. Molnbaserade backuptjänster har oftast en inkrementell backuplösning så du slipper ha fulla dygnskopior av datan.

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Skulle slå ett slag för AMD Liano CPUs. De kostar samma som E450 saker och är betydligt snabbare för ungefär samma Watt. Har du behov av mer än 1st PCIe så är det nog mATX som gäller. Annars har Asrock ett trevligt ITX kallat A75M-ITX. Sedan kan man para det med en LianLi Q25 låda.

Jag kollade på A-serien och de drar 65W som minst, en Intel i3 2120T drar 35W och den borde ju räcka.

Visa signatur

Samsung SA700 | Silverstone Temjin TJ08B-E | Silver Power SP-SS750M 750W | Asus Maximus IV Gene-Z | Intel Core i7 2600K | Corsair H80 Hydro Series | Scythe Kaze Q 3.5" | Scythe GT 120mm 1850rpm | Gigabyte GeForce GTX 560Ti OC 1GB | Corsair Vengeance LP DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB | SanDisk Extreme II 480Gb SSD | Sennheiser PC360 G4ME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wixner:

Hur mycket data handlar det om?

Ett alternativ vore kanske en molntjänst. Förhindrar risken att du får inbrott/strömavbrott/vattenläckage/[insert random disaster] i din bostad. Molnbaserade backuptjänster har oftast en inkrementell backuplösning så du slipper ha fulla dygnskopior av datan.

Jag provar en molntjänst just nu. Har installerat comodo backup på jobbservern och då ingick det 5Gb data. All data som ska göras backup på är bara 3.5Gb just nu så det är inte så mycket.

Däremot vill jag ha en server hemma så jag tänkte att man kunde kombinera allting. Men det finns ju inget som hindrar att jag lagrar allt lokalt på företaget, skickar till en molntjänst och skickar hem till mig. Då är man safe.

Visa signatur

Samsung SA700 | Silverstone Temjin TJ08B-E | Silver Power SP-SS750M 750W | Asus Maximus IV Gene-Z | Intel Core i7 2600K | Corsair H80 Hydro Series | Scythe Kaze Q 3.5" | Scythe GT 120mm 1850rpm | Gigabyte GeForce GTX 560Ti OC 1GB | Corsair Vengeance LP DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB | SanDisk Extreme II 480Gb SSD | Sennheiser PC360 G4ME

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoberT:

Jag kollade på A-serien och de drar 65W som minst, en Intel i3 2120T drar 35W och den borde ju räcka.

Nja, tror du missuppfattat hur systemet fungerar. De drar 65w som mest, och då är det GPU delen som drar majoriteten om man använder den. Kör en A6-3500 som HTPC med 65w nätagg. Kör du den som server kommer GPU delen ligga Idle mestadels och så även CPU delen. Alla enheter idag har ju energisparfunktioner. De alstrar ju bara värme under belastning. I3 är ingen dålig CPU, men för det priset tycker jag Liano är bättre.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoberT:

Jag provar en molntjänst just nu. Har installerat comodo backup på jobbservern och då ingick det 5Gb data. All data som ska göras backup på är bara 3.5Gb just nu så det är inte så mycket.

Däremot vill jag ha en server hemma så jag tänkte att man kunde kombinera allting. Men det finns ju inget som hindrar att jag lagrar allt lokalt på företaget, skickar till en molntjänst och skickar hem till mig. Då är man safe.

Hur mycket växer datan per år?

Med så små mängder hade jag speglat till alla möjliga tjänster. Släng upp en truecrypt container och skicka runt till dropbox, crashplan osv.
Antar att det är ett väldigt litet företag men det låter ändå som ganska lite data, säker på att du fått med allt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Nja, tror du missuppfattat hur systemet fungerar. De drar 65w som mest, och då är det GPU delen som drar majoriteten om man använder den. Kör en A6-3500 som HTPC med 65w nätagg. Kör du den som server kommer GPU delen ligga Idle mestadels och så även CPU delen. Alla enheter idag har ju energisparfunktioner. De alstrar ju bara värme under belastning. I3 är ingen dålig CPU, men för det priset tycker jag Liano är bättre.

Och en i3 2120T drar 35W som mest. Har läst på lite om de både nu och Llanon slår ju en i3 med hästlängder när det kommer till grafiken men en i3 slår Llanon när det gäller cpu prestandan. Jag har inget som helst behov av grafikprestanda så jag kommer att köra med en i3 2120T.

Då gäller det att hitta ett lämpligt moderkort, chassi och minnen.

Visa signatur

Samsung SA700 | Silverstone Temjin TJ08B-E | Silver Power SP-SS750M 750W | Asus Maximus IV Gene-Z | Intel Core i7 2600K | Corsair H80 Hydro Series | Scythe Kaze Q 3.5" | Scythe GT 120mm 1850rpm | Gigabyte GeForce GTX 560Ti OC 1GB | Corsair Vengeance LP DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB | SanDisk Extreme II 480Gb SSD | Sennheiser PC360 G4ME

Permalänk
Medlem

Kör CrashPlanProE för backup...billiga och simpla licenser.
http://moreware.se/ hanterar det i sverige och är enkla att ha att göra med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerbee:

Hur mycket växer datan per år?

Med så små mängder hade jag speglat till alla möjliga tjänster. Släng upp en truecrypt container och skicka runt till dropbox, crashplan osv.
Antar att det är ett väldigt litet företag men det låter ändå som ganska lite data, säker på att du fått med allt?

Den växer inte mycket alls, vi har haft det nuvarande systemet i 12 år har jag för mig. Det är ett kassasystem så det som sparas är små filer med kvitton, följesedlar och fakturor.

Utveckla gärna det där med truecrypt mer då jag inte har en aning om vad det är. Jag ska googla lite o läsa på själv såklart.

Visa signatur

Samsung SA700 | Silverstone Temjin TJ08B-E | Silver Power SP-SS750M 750W | Asus Maximus IV Gene-Z | Intel Core i7 2600K | Corsair H80 Hydro Series | Scythe Kaze Q 3.5" | Scythe GT 120mm 1850rpm | Gigabyte GeForce GTX 560Ti OC 1GB | Corsair Vengeance LP DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB | SanDisk Extreme II 480Gb SSD | Sennheiser PC360 G4ME

Permalänk
Medlem

Framtidssäker hårdvara? Lycka till att hitta det!

Tro mig! Om ett år finns det inte mycket framtid i vilken hårdvara du än väljer.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Framtidssäker hårdvara? Lycka till att hitta det!

Tro mig! Om ett år finns det inte mycket framtid i vilken hårdvara du än väljer.

Jag menar att jag vill kunna uppgradera med fler diskar i framtiden och kanske uppgradera cpu:n.

Blir nog att satsa på ett mobo med B75 kretsen så man kan köra ivy bridge senare om det nu behövs.

Har satt ihop ett litet paket nu.

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2131297&view=m

Säg gärna vad ni tycker

Visa signatur

Samsung SA700 | Silverstone Temjin TJ08B-E | Silver Power SP-SS750M 750W | Asus Maximus IV Gene-Z | Intel Core i7 2600K | Corsair H80 Hydro Series | Scythe Kaze Q 3.5" | Scythe GT 120mm 1850rpm | Gigabyte GeForce GTX 560Ti OC 1GB | Corsair Vengeance LP DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB | SanDisk Extreme II 480Gb SSD | Sennheiser PC360 G4ME

Permalänk
Medlem

Funkar det bra att köra virtualisering på en i3 2120T?

Jag har i princip bestämt mig för att köra WHS 2011 då jag känner mig mest hemma i windowsmiljö men sen är tanken att köra vmware och en ubuntuinstallation så att jag kan köra tvheadend.

Visa signatur

Samsung SA700 | Silverstone Temjin TJ08B-E | Silver Power SP-SS750M 750W | Asus Maximus IV Gene-Z | Intel Core i7 2600K | Corsair H80 Hydro Series | Scythe Kaze Q 3.5" | Scythe GT 120mm 1850rpm | Gigabyte GeForce GTX 560Ti OC 1GB | Corsair Vengeance LP DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB | SanDisk Extreme II 480Gb SSD | Sennheiser PC360 G4ME

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoberT:

Funkar det bra att köra virtualisering på en i3 2120T?

Jag har i princip bestämt mig för att köra WHS 2011 då jag känner mig mest hemma i windowsmiljö men sen är tanken att köra vmware och en ubuntuinstallation så att jag kan köra tvheadend.

En i3 2120T stöder inte vt-d så du kan inte göra passthrough på eventuella tv-kort direkt till Ubuntu.

Permalänk
Medlem

Tänka på att tvheadend måste ha direkt tillgång till ditt tv-kort vilket säkert kan krångla med virtualisering.
Kanske går men jag skulle kolla upp det innan du bestämmer dig för att köra allt virtuellt.

Jag kör själv en ubuntu dekstop som server på en i5 med lite diskar.
Funkar fint.

Tjänster som rullar är.
MySQL för XBMC.
TvHeadend för tv.
KTorrent för torrenter med RSS.
Samba för fildelning.
VNC för remote administration (även SSH för små saker).
VSFTD för FTP server.
Murmur för Mumble server.

CPU ligger på idle typ hela tiden men jag vill gärna att det ska finnas kraft att ta då TVHeadend kan vara lite kinkig ibland om man maxar CPU.
Tidigare erfarenhet av Linux är ganska begränsad men med lite guider på Internet så fick jag allt att lira på 2-3 dagar. Roligt var det också.
Är jag en dålig server administratör om jag vill att min server ska gå sönder så jag får sätta upp allt igen?

Visa signatur

AMD FX-8350 @ 3,5 GHz, Gigabyte GA-990FXA-UD3, 2X Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB (16GB total), Asus GTX 970 Turbo, Corsair CX600M, 2x HDD 7200 RPM 1TB Raid 1, Fractal Design Core 3000, 2x Intel SSD 40GB Raid 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cribbe:

Tänka på att tvheadend måste ha direkt tillgång till ditt tv-kort vilket säkert kan krångla med virtualisering.
Kanske går men jag skulle kolla upp det innan du bestämmer dig för att köra allt virtuellt.

Jag kör själv en ubuntu dekstop som server på en i5 med lite diskar.
Funkar fint.

Tjänster som rullar är.
MySQL för XBMC.
TvHeadend för tv.
KTorrent för torrenter med RSS.
Samba för fildelning.
VNC för remote administration (även SSH för små saker).
VSFTD för FTP server.
Murmur för Mumble server.

CPU ligger på idle typ hela tiden men jag vill gärna att det ska finnas kraft att ta då TVHeadend kan vara lite kinkig ibland om man maxar CPU.
Tidigare erfarenhet av Linux är ganska begränsad men med lite guider på Internet så fick jag allt att lira på 2-3 dagar. Roligt var det också.
Är jag en dålig server administratör om jag vill att min server ska gå sönder så jag får sätta upp allt igen?

Haha ja du gillar att hålla på o pilla märker jag. Jag är mer den personen som gillar när allt funkar och inte orkar hålla på o konfa. Så windows är nog min melodi ändå, som jag skrev som svar till Xerbee så finns det ju ett program som heter 4therecord, http://4therecord.eu/

Skrivet av Xerbee:

En i3 2120T stöder inte vt-d så du kan inte göra passthrough på eventuella tv-kort direkt till Ubuntu.

Ahh det är så alltså, jag har kollat lite på ett annat program som heter 4therecord. http://4therecord.eu/
Det håller på att integreras med XBMC så det kanske kan vara något.

Visa signatur

Samsung SA700 | Silverstone Temjin TJ08B-E | Silver Power SP-SS750M 750W | Asus Maximus IV Gene-Z | Intel Core i7 2600K | Corsair H80 Hydro Series | Scythe Kaze Q 3.5" | Scythe GT 120mm 1850rpm | Gigabyte GeForce GTX 560Ti OC 1GB | Corsair Vengeance LP DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB | SanDisk Extreme II 480Gb SSD | Sennheiser PC360 G4ME

Permalänk
Medlem

Jo jag har läst en del om 4therecord och det ska tydligen funka ganska bra med XBMC.
Tänk också på att du måste avkoda signalerna med t.ex. en USB kortläsare som då också måste presenteras till din virtuella maskin.
Jag skulle nog prova att få detta och ditt tv-kort att fungera innan du kör vidare på allt annat.

Visa signatur

AMD FX-8350 @ 3,5 GHz, Gigabyte GA-990FXA-UD3, 2X Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB (16GB total), Asus GTX 970 Turbo, Corsair CX600M, 2x HDD 7200 RPM 1TB Raid 1, Fractal Design Core 3000, 2x Intel SSD 40GB Raid 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cribbe:

Jo jag har läst en del om 4therecord och det ska tydligen funka ganska bra med XBMC.
Tänk också på att du måste avkoda signalerna med t.ex. en USB kortläsare som då också måste presenteras till din virtuella maskin.
Jag skulle nog prova att få detta och ditt tv-kort att fungera innan du kör vidare på allt annat.

Om jag kör 4therecord så behöver jag inte köra någonting virtuellt. Då blir det en WHS 2011 maskin och enbart windowsapplikationer.

Hårdvaran är nu beställd, se första posten för info om produkterna.

Visa signatur

Samsung SA700 | Silverstone Temjin TJ08B-E | Silver Power SP-SS750M 750W | Asus Maximus IV Gene-Z | Intel Core i7 2600K | Corsair H80 Hydro Series | Scythe Kaze Q 3.5" | Scythe GT 120mm 1850rpm | Gigabyte GeForce GTX 560Ti OC 1GB | Corsair Vengeance LP DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB | SanDisk Extreme II 480Gb SSD | Sennheiser PC360 G4ME

Permalänk
Medlem

Ah tänkte inte på det. Då är det bara att tuta och köra.

Visa signatur

AMD FX-8350 @ 3,5 GHz, Gigabyte GA-990FXA-UD3, 2X Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB (16GB total), Asus GTX 970 Turbo, Corsair CX600M, 2x HDD 7200 RPM 1TB Raid 1, Fractal Design Core 3000, 2x Intel SSD 40GB Raid 0.

Permalänk
Medlem

Nu har jag faktiskt svängt lite och ska antagligen köra Linux på servern då jag har en polare som jobbar med de här grejerna varje dag och som lovat att hjälpa till att konfa upp den. Vad kan ni tipsa om för bra program vad gäller linux och ftp, hemautomation, tvserver, torrents med mera?

Säg gärna vilken version av linux ni rekommenderar och hur jag bör bygga upp den.

Polaren rekommenderade mig att köra WD Caviar Black diskar istället för Green om den ska stå på dygnet runt då dessa håller mycket bättre. Dessutom tyckte han att jag inte skulle köra raid alls då en återställning från Raid 5 kan ta lång tid och ändå inte bli helt hundra.

En annan grej han nämnde var att skippa ssd:n och sedan köra med nån SATA till minneskortsadapter och sedan köra os:et på ett 32 eller 64Gb flashminne så skulle det bli billigare och lika stabilt och snabbt.

Vad tror ni om dessa idéer?

Visa signatur

Samsung SA700 | Silverstone Temjin TJ08B-E | Silver Power SP-SS750M 750W | Asus Maximus IV Gene-Z | Intel Core i7 2600K | Corsair H80 Hydro Series | Scythe Kaze Q 3.5" | Scythe GT 120mm 1850rpm | Gigabyte GeForce GTX 560Ti OC 1GB | Corsair Vengeance LP DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB | SanDisk Extreme II 480Gb SSD | Sennheiser PC360 G4ME

Permalänk
Medlem

Nu är servern up and running. Det blev Ubuntu Server 12.04 med lite smått o gott installerat.
Mysql databas för att synka olika xbmc-klienter, funkar tokbra.
Rtorrent med Rutorrent webbgränssnitt funkar också hur bra som helst.
Sen kör jag rcopy för att göra backup från jobbservern till min hemmaserver varje natt.
Nästa projekt blir att fixa ett tv-kort och lägga in tvheadend så jag får in tv-tittandet i xbmc.

Än så länge är jag hur nöjd som helst. Burken är riktigt tyst också.

Det slutade med att jag beställde de här grejerna:

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2131297&view=m

Visa signatur

Samsung SA700 | Silverstone Temjin TJ08B-E | Silver Power SP-SS750M 750W | Asus Maximus IV Gene-Z | Intel Core i7 2600K | Corsair H80 Hydro Series | Scythe Kaze Q 3.5" | Scythe GT 120mm 1850rpm | Gigabyte GeForce GTX 560Ti OC 1GB | Corsair Vengeance LP DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB | SanDisk Extreme II 480Gb SSD | Sennheiser PC360 G4ME