Permalänk
Inaktiv

[KÖPRÅD] Server

Hejsan!

Letar efter någon typ av "server" som man kan ha mindre saker på, som t.ex. TeamSpeak 3 och Minecraft server.

Egenskaperna som jag önskar:

  • Den ska hålla sig kall under en längre period, inte bli överhettad för snabbt

  • Den ska gärna vara ganska liten

Jag vet inte vad sånt här kostar så jag kan därför inte säga någon prisklass.

Permalänk
Medlem

minecraft drar mer än vad man tror tyvärr, men för att komma billigt och enkelt undan så är det faktiskt väldigt smutt med en begagnad laptop som enklare server, inbyggd "ups", strömsnål, och tyst

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem

Dock skulle jag inte rekomendera att använda en laptop för drift 24/7... VOIP-servrar så som TS3, Ventrilo och Mumble kan du köra på vilken gammal skorv som helst, där är det oftast bara bandbredden som sätter stopp. Minecraft kräver dock lite mer av hårdvaran, speciellt RAM-minne. Du specificerar inte hur många som kan tänkas använda servern men av ditt första inlägg att döma så är den tänkt för dig själv och en sluten grupp av <10 personer?

Om du vill ha en liten men kostnadseffektiv server så kan du ju satsa på t ex http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=802643 som borde räcka som plattform för en mindre Minecraft-server och TS3.

Ska man satsa på något lite större men ändå strömsnålt kan det vara värt att titta på något i stil med http://www.inet.se/kundvagn/visa/1696053/liten-server då det finns utrymme för uppgraderingar i framtiden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TimmyQ:

minecraft drar mer än vad man tror tyvärr, men för att komma billigt och enkelt undan så är det faktiskt väldigt smutt med en begagnad laptop som enklare server, inbyggd "ups", strömsnål, och tyst

Helt fel,
Jag hostar 4st 24/7 MC 50 slots servrar på datorn i sign (iPeek #1), samma dator hostar även HTTP+MySQL, CS 1.6 & Gmod server.
EN phenom II 1100T med 16GB ram klarar detta utan problem

Innan hade jag en Athlon II 3x processor, den klarade 2 servrar utan problem.

Så nja, man behöver faktiskt inte så mycker kraft som man tror.

Visa signatur

iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av _vanilla:

Helt fel,
Jag hostar 4st 24/7 MC 50 slots servrar på datorn i sign (iPeek #1), samma dator hostar även HTTP+MySQL, CS 1.6 & Gmod server.
EN phenom II 1100T med 16GB ram klarar detta utan problem

Innan hade jag en Athlon II 3x processor, den klarade 2 servrar utan problem.

Så nja, man behöver faktiskt inte så mycker kraft som man tror.

Jag är inte 100% uppdaterad med vad som har hänt med Minecraft-servern på sistone, men har du 200 personer inne och spelar hela tiden med den hårdvaran? Isåfall lär det ju verkligen räcka med en dualcore och kanske 4 GB RAM för TS om han inte tänker sig någon väldigt storslagen plan för sin MC-server.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av megamats:

Jag är inte 100% uppdaterad med vad som har hänt med Minecraft-servern på sistone, men har du 200 personer inne och spelar hela tiden med den hårdvaran? Isåfall lär det ju verkligen räcka med en dualcore och kanske 4 GB RAM för TS om han inte tänker sig någon väldigt storslagen plan för sin MC-server.

MC servern har blivit rejält buggfixad, den är mycket stabilare och har mindre memory-leak.
Runt 30-40 pers konstant online ja, och processorn ligger runt 10-20% load, peakar 40% ibland när något händer eller chunkload.
2GB ram per server räcker gott och väl. Det är HDD som får jobba mycket, jag har löst det med en raid0 med 2st raptor HDD, samt ssd caching med en OCZ octane 64gb disk (endast read) detta gör otroligt mycket!

Visa signatur

iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av _vanilla:

Helt fel,
Jag hostar 4st 24/7 MC 50 slots servrar på datorn i sign (iPeek #1), samma dator hostar även HTTP+MySQL, CS 1.6 & Gmod server.
EN phenom II 1100T med 16GB ram klarar detta utan problem

Innan hade jag en Athlon II 3x processor, den klarade 2 servrar utan problem.

Så nja, man behöver faktiskt inte så mycker kraft som man tror.

då hade jag ju uppenbart inte fel, det känns ju när man ser spelet att det hade räckt med en gammal p4a;) java käkar mer cpu/ram än det borde IMO

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Inaktiv

Tack ni som har skrivit!
Jag är lite seg så jag hänger inte med 100% men skulle någon kunna sammanställa en lista på inet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av _vanilla:

Helt fel,
Jag hostar 4st 24/7 MC 50 slots servrar på datorn i sign (iPeek #1), samma dator hostar även HTTP+MySQL, CS 1.6 & Gmod server.
EN phenom II 1100T med 16GB ram klarar detta utan problem

Innan hade jag en Athlon II 3x processor, den klarade 2 servrar utan problem.

Så nja, man behöver faktiskt inte så mycker kraft som man tror.

Det är helt beroende på vad för server det är vi pratar om.
Antalet plugins, vilka slags plugins, hur många som är online och hur stor världen är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172038:

Tack ni som har skrivit!
Jag är lite seg så jag hänger inte med 100% men skulle någon kunna sammanställa en lista på inet?

Av vad de berättat bör detta räcka gott och väl för din del.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1704759/minecraft-server

Äger du redan dvd, gammalt grafikkort, chassi, gammal hårddisk och nätagg så kommer du lätt undan med bara 2300kr för din server.
Minecraft äter säkerligen minne (gjorde det förr) så ta dubbla ramminnet om du kan då det ändå är så billigt.

Om du har tillräckligt bra bredband kan du även slänga in en vent server på den.