Permalänk

overvoltage

Hej
Jag har överklockat min cpu från 3 ghz till 4 ghz men vill gå högre men när jag höjer volten så står det overvoltage vilket gör att jag blir osäker, jag vattenkyler och nu under veckan kommer jag sätta dit en radiator från en SAAB 9000 för bättre kylning. Just nu sitter endast CPU:n på vattenkylning men snart sitter även 2 st 5750 grafikkort på loopen också, eventuellt så ska jag även vattenkyla PSU:n framöver också.
Kommer köra utan fläktar på bilradiatorn också då det troligen inte behövs. Funderar även på att slänga in ett peltierelement på CPU:n senare också men dock är jag rätt osäker på den biten.
Hur farligt är det med overvoltage?
Vågar man höja övervolta prollen när man har bra kylning?

Mobo: ASUS P5Q PRO
CPU: Intel core 2 duo E8400

Visa signatur

AMD phenom II 965, DDR3 10gb corsair xms3, MSI 970A-G46, radeon hd 6970 bfbc2 edition, 1.5tb wd hdd, axp supernova 600W, cooler master haf xb, vattenkylning på gpu och cpu.

Permalänk
Medlem

så länge du har bra kylning o inte går över max volten(1.3625 V) så är det lugna fisken

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk

1.3625 V har jag gått över, overvoltage står det när man kommer upp mot 1,6V.

Visa signatur

AMD phenom II 965, DDR3 10gb corsair xms3, MSI 970A-G46, radeon hd 6970 bfbc2 edition, 1.5tb wd hdd, axp supernova 600W, cooler master haf xb, vattenkylning på gpu och cpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenPotatis:

1.3625 V har jag gått över, overvoltage står det när man kommer upp mot 1,6V.

hallo ja
ja vet inte hur mycket den klarar över max volt, men det där låter INTE som en bra idé att ha volten så hög eller högre! för 24/7

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk

okay, prollen klarar inte 4 ghz utan den volten vill klocka mycket högre xD

Visa signatur

AMD phenom II 965, DDR3 10gb corsair xms3, MSI 970A-G46, radeon hd 6970 bfbc2 edition, 1.5tb wd hdd, axp supernova 600W, cooler master haf xb, vattenkylning på gpu och cpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenPotatis:

okay, prollen klarar inte 4 ghz utan den volten vill klocka mycket högre xD

googla lite o se, du förkortar ju livslängden om du har så hög volt ju :/

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk

Min gammla E8400 körde jag med 1.45Vcore 24/7 i över 1år utan några som helst problem. Jag skulle dock sätta det som max volt.

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Skrivet av Solding:

googla lite o se, du förkortar ju livslängden om du har så hög volt ju :/

Mjo, men planerar att köpa nytt framöver

Visa signatur

AMD phenom II 965, DDR3 10gb corsair xms3, MSI 970A-G46, radeon hd 6970 bfbc2 edition, 1.5tb wd hdd, axp supernova 600W, cooler master haf xb, vattenkylning på gpu och cpu.

Permalänk
Skrivet av InZ-Audio:

Min gammla E8400 körde jag med 1.45Vcore 24/7 i över 1år utan några som helst problem. Jag skulle dock sätta det som max volt.

Okay, så du skulle inte gå högre?

Visa signatur

AMD phenom II 965, DDR3 10gb corsair xms3, MSI 970A-G46, radeon hd 6970 bfbc2 edition, 1.5tb wd hdd, axp supernova 600W, cooler master haf xb, vattenkylning på gpu och cpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenPotatis:

Mjo, men planerar att köpa nytt framöver

är du inte orolig över att du förkortar livslängden på den o det möjligtvis händer ngt med den så bara kör på isf

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

Kommer CPUn ta stryk? JA!
Bryr jag mig?
JA = Kör den inte på över 1.6V
NEJ = Kör den på 1.6V och klocka på..

Lättare än såhär blir det inte Enkel lathund för överklockare.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk

har du skruvat upp vtt, dock inte över 1.45v? Du kommer också att behöva pilla med pll, gtl ref, clock skews osv. Om inte tycker jag du borde börja från början och höja fsb till det tar stopp, sen höja vcore och när inte mer vcore hjälper börja pilla med resten och så kan möjligen klocka en bra bit högre

Vattenkyla psu är förresten ingen bra ide

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Skrivet av Solding:

är du inte orolig över att du förkortar livslängden på den o det möjligtvis händer ngt med den så bara kör på isf

Får se hure blir iaf

Skrivet av XrOo:

Kommer CPUn ta stryk? JA!
Bryr jag mig?
JA = Kör den inte på över 1.6V
NEJ = Kör den på 1.6V och klocka på..

Lättare än såhär blir det inte Enkel lathund för överklockare.

Okay

Skrivet av Inveramsay:

har du skruvat upp vtt, dock inte över 1.45v? Du kommer också att behöva pilla med pll, gtl ref, clock skews osv. Om inte tycker jag du borde börja från början och höja fsb till det tar stopp, sen höja vcore och när inte mer vcore hjälper börja pilla med resten och så kan möjligen klocka en bra bit högre

Vattenkyla psu är förresten ingen bra ide

okay nu kom vi in på grejor jag int kan, endast kört med att höja fsb och vcore.

Varför är int d bra då?

Visa signatur

AMD phenom II 965, DDR3 10gb corsair xms3, MSI 970A-G46, radeon hd 6970 bfbc2 edition, 1.5tb wd hdd, axp supernova 600W, cooler master haf xb, vattenkylning på gpu och cpu.