Kommer mitt nätagg klara kommande dator delar?

Permalänk

Kommer mitt nätagg klara kommande dator delar?

Hej SWEclockers. Satt en stund och undra om jag skulle välja ett 750w eller 850w nätagg. Men valde 750w för spara någon hundra-lapp på det.

Undrar om ni kan räkna ihop vad detta system komm dra i watt. Vill veta om jag kan överklocka min kommande i7-2700k något lite till 3.8 ghz. (?Om klockning drar mer ström?)

Chassi: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=648534
Nätagg: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=600425 Corsair AX 750W PSU 80 Plus Gold
Moderkort: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=743924
Grafikort: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=745758
Minne: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=641124
CPU:http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=650238
CPU FLÄKT: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=657097
Hårdisk: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=653071

Kommer jag ha gott om Watt över? Tänkte också med ljudnivån, om mitt nätagg kommer ligga på gränsen och höras mer än vad den gör om den inte jobbar lika mycket.

Gör tråden också pga jag kommer säkert mata in fler saker i datorn i framtiden, mer dator fläktar och fler hårdiskar / SSD. Kommer jag kunna det utan att köpa nytt nätagg? Tack för mig och ursäkta jag inte kan så mycket om datorer.

*Datorn är beställt och den kommer i dagarna, så kan inte ändra några saker nu tyvär om något är galet fel. Hoppas jag får kommentarer som jag vill ha om mitt system och behöver inte bry mig om ett större nätagg. Jag kommer INTE köra Crossfire, några år kvar till det känner jag.

Mvh Powerloller

Permalänk

Vet inte om det är möjligt att "räkna" ut just watw vad datorn kommer kräva. Men har ni någon susning på ett ungefär vore det bra. Själv har jag ingen aning hur förutom grafikort req 500w och i7-2700k 95w = 595w. Så 155w till godo? eller hur räknar man.

Tack

Permalänk
Medlem

Herregud ja, med flera hundra watt till godo.
Du kommer kunna köra XF t.o.m.
AX serien är ju trevlig då den är passiv vid låg last (fläkten stannar), och med en Intel CPU och senaste AMD GPU så kommer den att ligga på just låg last väldigt ofta.

Inga standard grafikkort ligger ju på mer än 250 watt, att dom rekar nätagg av en viss styrka är ju för att hela systemet ska drivas (och dom drar till i överkant)

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Herregud ja, med flera hundra watt till godo.
Du kommer kunna köra XF t.o.m.
AX serien är ju trevlig då den är passiv vid låg last (fläkten stannar), och med en Intel CPU och senaste AMD GPU så kommer den att ligga på just låg last väldigt ofta.

Inga standard grafikkort ligger ju på mer än 250 watt, att dom rekar nätagg av en viss styrka är ju för att hela systemet ska drivas (och dom drar till i överkant)

Oj vad skönt att höra! Datorn är till för spel, tex, BF, WoW, och diablo3.

Senaste dator med Powercolor 6950 HD 2gb GDDR5 med AMD Phenom II x4 955 BE 3.2ghz CPU. Hade fps drop enda ner till 28fps PVE 20man med LOW settings. Men Bf3 va rätt bra fps.

Undrar om denna datorn är "mycket" bättre än det jag skrev? Om Intel kommer prestera bättre än AMD Phenom Cpu'n.
Är så rädd jag kommer lagga. Jag behöver inte köra på Ultra men iallafall Medium settings vill jag ha en STABIL! FPS, utan dropps

Min gammla Seagate barracuda 500gb 7200rpm hårdisk fick 5.9 score i windows7 och den lätt rätt mycket, jobbigt ljud. Jag undrar om denna 2TB stora hårdisken är det samma med speed, score, och ljudnivå? Tanken är att jag kommer dela upp 2TB hårdisken till C disk och D disk, och installera spel och stora filer i D och windows7 i C med små program. Jag frapsar väldigt mycket. Hur kommer det prestera med bara 1 hårdisk tror ni?

Den gamla hårdisken: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=646112

Tack. Är väligt trött så hoppas ni ändå förstår vad jag skriver och undrar. Är välidgt orolig jag inte ska bli nöjd som den datorn ja köpte för 4 månader och sen sålde på blocket och förlorade några tusen.

Återigen Tack för kommande kommenterar * En orolig man som väntar att bygga sin första dator, fast jag har varit på detta runda jordklot i 24år *

Permalänk
Medlem

7870 är bara marginellt snabbare än ditt 6950.
Grafikkortet är ju som bekant den viktigaste komponenten för spelande, bäst vore om du kunde sträcka dig till t.ex ett 7950.
Däremot så är en 2700k rejält mycket kvickare än din nuvarande P2 955.
WoW kommer att bli väldigt mycket snabbare med Intel (troligen dubbelt), av någon anledning så presterar AMD ganska uselt i just WoW.
Och 2700K kör redan 3.9ghz i turbo läge, troligen kommer du att kunna köra 4.5+ utan större problem.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

7870 är bara marginellt snabbare än ditt 6950.
Grafikkortet är ju som bekant den viktigaste komponenten för spelande, bäst vore om du kunde sträcka dig till t.ex ett 7950.
Däremot så är en 2700k rejält mycket kvickare än din nuvarande P2 955.
WoW kommer att bli väldigt mycket snabbare med Intel (troligen dubbelt), av någon anledning så presterar AMD ganska uselt i just WoW.
Och 2700K kör redan 3.9ghz i turbo läge, troligen kommer du att kunna köra 4.5+ utan större problem.

Har mitt moderkort turbo funktion då? eller kanske inte behövs. Jag älskade faktist mitt 6950 kort så hade kunnat ha det kvar, nu va de en bonus att 7870 o.c versionen va lite bättre Hoppas kortet är tyst av sig också på hög FAN speed.

Om du vet något om hårdiskar, läs gärna min kommentar om det hur hårdisken kommer prestera fraps + spel med bara 1 uppdelad disk. Har inte råd med SSD disk så får vänta med allt sånt ett tag till.

Permalänk
Medlem

Vad gäller fraps så tycker jag att du ska spara din gamla 500GB och ha den enbart som fraps disk.
Att ha både system, spel och fraps jobbande på samma enhet kräver i princip en SSD för att bli bra.
Men om en disk bara har fraps att jobba med så är det inga problem.

Och ja ditt moderkort fixar turbo, alla gör det vad jag vet.
Däremot så har bara ASUS en "fusk" variant som tillåter att alla kärnor körs i max turbo jämfört med bara 1 (eller kanske 2?) som standard.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Vad gäller fraps så tycker jag att du ska spara din gamla 500GB och ha den enbart som fraps disk.
Att ha både system, spel och fraps jobbande på samma enhet kräver i princip en SSD för att bli bra.
Men om en disk bara har fraps att jobba med så är det inga problem.

Har sålt den datorn så har ingenting kvar. Så allt det jag länka högstupp i tråden är det enda jag kommer äga och ha.

Ok tråkigt att e så med 1 disk då. Fan tråkigt. Aj då.

500gb disken vs kommande 2tb disken. Är dom samma fast den nya är större? Förstår mig verkligen inte NÅGOT om hårdisk. Undrar mest om deras speed och windows 7 startup är det samma som innan. * Slött * men det gör inget, i got time.

Permalänk
Medlem

Om jag köper en 120gb ssd där jag installerar OS och spelet jag spelar som mest, vilken HDD är bra, snabb som man ska kombinera med en ssd för att installera andra spel på och musik, bilder, program??? Jag valde en western digital 1tb 7200rpm så sade någon på andra tråden att den är sölig vetefan vad jag ska kombinera med min ssd vill ha en bra snabb HDD hjälP?

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Medlem

Om det är prestanda du vill ha så räcker det egentligen att hålla sig borta från "green" varianterna.
Nya 7200rpm diskar ligger väldigt nära varandra i prestanda så låt priset avgära.
Och japp, jag tror att kombinationen SSD för OS + spel, och en mekanisk disk för lagring och fraps kommer att vara väldigt trevlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Om det är prestanda du vill ha så räcker det egentligen att hålla sig borta från "green" varianterna.
Nya 7200rpm diskar ligger väldigt nära varandra i prestanda så låt priset avgära.
Och japp, jag tror att kombinationen SSD för OS + spel, och en mekanisk disk för lagring och fraps kommer att vara väldigt trevlig.

Men vilken HDD ska man ha för övriga spel och andra filer det finns många varianter vilken av dem e den rätta för extra utrymme och bra prestanda 7200rpm eller 5000nåntong rpm ?

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk

Byt 2700k mot en 2500k och lägg pengarna på ssd och grafikkort

Visa signatur

En gång hade jag ERGO nu har jag datorer.

Permalänk

Han har ju redan beställt datorn så antar han inte kan ändra något. Tycker du gör rätt med i7-2700k. Sjukt mycket snabbare än i5-2500k med video redigering. Tjänar mycket tid i längden