Western Digital gör Velociraptor i 1 TB

Permalänk
Skrivet av Rawet:

Såklart det är billigare, men är det smidigare?

Skulle känna mig så mycket mer nöjd med 2 diskar i Raid mot en Raptor för det priset, men du kanske är en annan frukt i trädet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldvikingschool:

Skulle känna mig så mycket mer nöjd med 2 diskar i Raid mot en Raptor för det priset, men du kanske är en annan frukt i trädet.

En disk är fortfarande bättre än 2.. men jag kanske är en annan frukt i trädet.

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem

Undras hur många som gnäller på ljudnivån som verkligen haft en Velociraptor, mina har varit hur tysta som helst.

Sen är ju fem års garaniti rätt bra eftersom alla andra diskar har ett år.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Fördelen är väl just det? Att man får mer utrymme för mindre pengar? Samtidigt som prestandan är lite högre än de absolut billigaste hårddiskarna avsedda för lagring.

Men ifall man inte är i behov av något stort utrymme, utan bara vill ha så hög prestanda som möjligt är ju SSD-diskarna såklart ett givet val.

Jo såklart! Men om vi säger att man har köpt en 128GB SSD så får man ändå plats med säg 3-5 st "favoritspel".

Ska man ha massa spel installerade så att en SSD inte räcker till kanske det är ett bra val.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Aha.

Då skulle ju 2,5TB vara möjligt.

Nej, jag tror man bara får plats med två skivor. Det är en "2,5-tums" hårddisk, dock tjockare än standard, med kylflänsar för att passa som 3,5 tum.
I vanliga 2,5-tummare ryms bara två skivor, och denna är extra tjock bara för att 10k rpm kräver mer utrymme. Antingen tjockare skivor eller större marginaler, vet inte säkert, men generellt tar skivorna mer plats när man ökar hastigheten.

edit: Rättelse, läser recensionen på Anandtech, och det är tydligen 3st skivor på 333MB styck. De mindre varianterna innehåller två respektive en skiva, antagligen med en del av ytan oanvänd (ungefär som man stänger av trasiga kärnor på CPUer). Hårddisken är lite tjockare än jag trodde.

Skrivet av Oldvikingschool:

Billigare med 2 stycken WD Black 1,5tb i Raid0.

Varför Raida två st när det gör det hela långsammare. Hela poängen här är snabba accesstider, och Raid0 är dålig på det.

Permalänk
Medlem

så när ska WD göra som seagate och sätta en liten SSD i deras raptor för att speeda upp den lite till. skulle vara intresant och se prestandan på nått sånt

hade en raptor när dom först kom ut och låt mig säga att jag piskade folk i min laddnings tid, så en raptor är ett mycket bra val för en spel disk om man inte har råd för en SSD. 500 GB är allt du behöver för spel

(mitt tips är en 60-120 SSD, en raptor eller två i raid 0 och en mass storage 3TB HDD) bästa prefromance/pris per GB man kan skaffa just nu

Permalänk
Medlem

Vad är raptor

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4dy:

Vad är raptor

Läs artikeln?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldvikingschool:

Skulle känna mig så mycket mer nöjd med 2 diskar i Raid mot en Raptor för det priset, men du kanske är en annan frukt i trädet.

Vet inte om jag håller med om det!

Jag hade hellre tagit Raptorn! 5års garanti! Fin Accestid!

RAID0 med 2 hårddiskar och den ena går sönder, så sitter man kraftigt med skägget i brevlådan. Ok, man får hög läs och skriv prestanda, kan ju vara bra om man rarar mycket, men ja sen då....Det går inte ens att jämföra. Mycket handlar (eller rättare sagt, allt handlar om) vad du ska använda datorn till!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Vet inte om jag håller med om det!

Jag hade hellre tagit Raptorn! 5års garanti! Fin Accestid!

RAID0 med 2 hårddiskar och den ena går sönder, så sitter man kraftigt med skägget i brevlådan. Ok, man får hög läs och skriv prestanda, kan ju vara bra om man rarar mycket, men ja sen då....Det går inte ens att jämföra. Mycket handlar (eller rättare sagt, allt handlar om) vad du ska använda datorn till!

Prats det om 2 vanliga mekaniska hårddiskar i raid eller? förmodar pga prislappen, hade nog hellre valt 2 i raid om man ska ha dem som lagring då.
Att chansen är större att ena går isönder är ju självklart sant men sen är % att det ska ske minimal, aldrig haft en trasig hårddisk och endå ägt 50 tal och har nu 15 st ala 2tb och några 500gb och 1tb.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Prats det om 2 vanliga mekaniska hårddiskar i raid eller? förmodar pga prislappen, hade nog hellre valt 2 i raid om man ska ha dem som lagring då.
Att chansen är större att ena går isönder är ju självklart sant men sen är % att det ska ske minimal, aldrig haft en trasig hårddisk och endå ägt 50 tal och har nu 15 st ala 2tb och några 500gb och 1tb.

Var lugn! Det kommer en dag när en disk kraschar, och att sitta på en 0:a då utan backup, det är inte så kul!
Men jag lovar, den dagen kommer när din disk har gjort sitt!

Och % är inte minimal! På 2 diskar så är det 50% och på 4 diskar är 25%...........etc! om man kör RAID0

Men kul att du har haft ett sådant flyt med dina diskar!! (och jag är inte ironisk)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Nu är nog jag en sällsynt fart"bög" när det gäller hårdiskar, men jag älskar Velociraptor.

Gamla Raptor är inte värt att använda, den låter alldeles för mycket. Jag gav bort min gratis.
Nya Velociraptor låter ingenting! Den är helt tyst.

Innan SSD blev såpass billigt som det är nu så körde jag alltid med Velociraptor som systemdisk och det märks stor skillnad för hela datoranvändandet mot en "vanlig" 7500 disk.

Velociraptor finns i 600gb för samma pris som en 128gb SSD. Det är mer än 4ggr billigare. Men jag håller med om att disken inte riktigt fyller samma funtion idag eftersom man "måste" ha en SSD om man bryr sig det minsta om fart, och eftersom man då redan har en SSD där man lägger OS och de viktigaste spelen så blir det inte lika viktigt för de spelen man spelar sällan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kriistoffer:

Nu är nog jag en sällsynt fart"bög" när det gäller hårdiskar, men jag älskar Velociraptor.

Gamla Raptor är inte värt att använda, den låter alldeles för mycket. Jag gav bort min gratis.
Nya Velociraptor låter ingenting! Den är helt tyst.

Innan SSD blev såpass billigt som det är nu så körde jag alltid med Velociraptor som systemdisk och det märks stor skillnad för hela datoranvändandet mot en "vanlig" 7500 disk.

Velociraptor finns i 600gb för samma pris som en 128gb SSD. Det är mer än 4ggr billigare. Men jag håller med om att disken inte riktigt fyller samma funtion idag eftersom man "måste" ha en SSD om man bryr sig det minsta om fart, och eftersom man då redan har en SSD där man lägger OS och de viktigaste spelen så blir det inte lika viktigt för de spelen man spelar sällan.

Jag tror inte du är så sällsynt faktiskt! Iallafall inte här på Swec! Men jag kan sätta mig in i vad du menar.
När jag köpte en Raptor på 150GB för 4 år sen och betalade 2500kr (tror jag det var) så sa alla mina vänner att jag var kraftigt störd och jag tyckte dom var störda som inte köpte, men dom fatta inte grejen. Men ändå frågade dom alltid "fan va din P C går bra" Då myste man och svarade bara "Raptor"

(Mitt 2000:e inlägg )

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4dy:

Jag funderar på att köpa en SSD på 120gb för att installera OS och 1-3 spel på som jag spelar mest och en HDD på 1tb som är snabb och tyst. Är western digital 7200rpm bra eller barracuda segeat?

Jag har en av varje, inbillar mig att Western Digital's är mera fart i!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Jag har en av varje, inbillar mig att Western Digital's är mera fart i!

Då får jag köpa en SSD och en western digital caviar black 1TB för övriga spel och andra saker

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Jag tror inte du är så sällsynt faktiskt! Iallafall inte här på Swec! Men jag kan sätta mig in i vad du menar.
När jag köpte en Raptor på 150GB för 4 år sen och betalade 2500kr (tror jag det var) så sa alla mina vänner att jag var kraftigt störd och jag tyckte dom var störda som inte köpte, men dom fatta inte grejen. Men ändå frågade dom alltid "fan va din P C går bra" Då myste man och svarade bara "Raptor"

(Mitt 2000:e inlägg )

För 12 år sedan så började jag på allvar att forska i fart och hårdiskar. Jag körde raid 0 och hade en partition till varje typ av data jag hade på datorn. En partition till mp3, en till spel, en till program osv. Jag höll på med partitionmagic för att skapa en partition för swapfilen på den snabbaste ytan av hårdiskens skiva och låste den där. Som om inte det var nog så gjorde jag tester med olika benchmark program för att finna den optimala klusterstorleken för varje partition, sammtidigt som partitionerna hade olika filsystem.

Så lite speciell var jag......

Blev också helt idiotförklarad av att köra raid-0 på dvdforum, letade upp den gamla tråden efter 6 år (eller nått) av 24/7 med raid-0 och skrev att det fungerade utmärkt....tror inte jag fick något svar raiden gick iallafall tills jag var tvingad att byta disk.

Känner igen mig med det du säger, folk tyckte man var idiot men sammtidigt var man alltid först in i multiplayerspel och kom alltid ut först efter en laddningstid av ny map t.ex i Neverwinternights eller Quake3, och den känslan var riktigt fin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kriistoffer:

För 12 år sedan så började jag på allvar att forska i fart och hårdiskar. Jag körde raid 0 och hade en partition till varje typ av data jag hade på datorn. En partition till mp3, en till spel, en till program osv. Jag höll på med partitionmagic för att skapa en partition för swapfilen på den snabbaste ytan av hårdiskens skiva och låste den där. Som om inte det var nog så gjorde jag tester med olika benchmark program för att finna den optimala klusterstorleken för varje partition, sammtidigt som partitionerna hade olika filsystem.

Så lite speciell var jag......

Blev också helt idiotförklarad av att köra raid-0 på dvdforum, letade upp den gamla tråden efter 6 år (eller nått) av 24/7 med raid-0 och skrev att det fungerade utmärkt....tror inte jag fick något svar raiden gick iallafall tills jag var tvingad att byta disk.

Känner igen mig med det du säger, folk tyckte man var idiot men sammtidigt var man alltid först in i multiplayerspel och kom alltid ut först efter en laddningstid av ny map t.ex i Neverwinternights eller Quake3, och den känslan var riktigt fin.

Klart att du var lite speciell, men inte här på Swec! jag tror alla här på Swec som har fastnat i hårddiskens värld och allt vad det innebär, har gjort/testat det du skriver faktiskt! Det märker/märkte man ju när man läser/pluggade forumdelen lagring!

Blir man intresserad av hårddiskens "alla hemligheter" och allt vad det innebar, så var man fast ! Så var det för mig. Och det finns väldigt hög nivå på några medlemmar när det gäller hårdiskar!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Var lugn! Det kommer en dag när en disk kraschar, och att sitta på en 0:a då utan backup, det är inte så kul!
Men jag lovar, den dagen kommer när din disk har gjort sitt!

Och % är inte minimal! På 2 diskar så är det 50% och på 4 diskar är 25%...........etc! om man kör RAID0

Men kul att du har haft ett sådant flyt med dina diskar!! (och jag är inte ironisk)

Fast de handlar ju inte om 50% fortfarande.. du ökar ju risken för ras, de är vi nog alla överrens om, men den procentenheten är fortfarande väldigt låg att man råkar ut för. Sen så är de väl större risk med fler diskar i raid0 och inte lägre (läs 25%?) hehe..

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Ingen fler raptorer för mig iallafall. Har haft 150gb varianten och 300gb varianten. Tycker de rasslar o knisslar för mycket, samt att de blir attans varma. Nu har jag 3st SSDer i burken. 160gb OS, 60gb Sås koder för kompilering och 80gb för Appz - lightning fast hela tiden!

Sen har jag 2x2TB för storage av "saker" + NAS på 8tb

Se hur det gick för den ursprungliga Raptorn, den var kung för en stund - nu är den STEN-död

// Lazze

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Klart att du var lite speciell, men inte här på Swec! jag tror alla här på Swec som har fastnat i hårddiskens värld och allt vad det innebär, har gjort/testat det du skriver faktiskt! Det märker/märkte man ju när man läser/pluggade forumdelen lagring!

Blir man intresserad av hårddiskens "alla hemligheter" och allt vad det innebar, så var man fast ! Så var det för mig. Och det finns väldigt hög nivå på några medlemmar när det gäller hårdiskar!!

Jag har faktiskt inte läst den delen ännu, men blir glad när jag hör att så många tydligen är lika smarta som oss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillz:

Fast de handlar ju inte om 50% fortfarande.. du ökar ju risken för ras, de är vi nog alla överrens om, men den procentenheten är fortfarande väldigt låg att man råkar ut för. Sen så är de väl större risk med fler diskar i raid0 och inte lägre (läs 25%?) hehe..

Jo du har helt rätt, jag vände lite på det! Men budskapet gick fram hoppas jag

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Förstår inte att dom fortfarande släpper nya Raptor modeller

Har ägt 36GB - 76GB - 150gb och 300gb modellerna.
(Har fortfarande 2st 36GB hemma i en låda)

36/76GB lät/låter så in i helvete, 150/300GB låter också men inte lika mycket, jag var tvungen o ha dom inkappsade för o inte störa mig o det gäller alla Raptor modeller.

Men prestandan innan SSDn kom var riktigt bra, jag var nöjd med 150GB hddn som jag använde innan 2009 när SSD tågade in, sendess har jag enbart använt SSD som huvud hdd.
kommer säkert aldrig använda en raptor igen.

När Raptorn var på topp runt 2007/2008 så var dom vanliga hårddiskarna inte lika snabba som dom är nu, se tex WD Black och Seagate barracuda XT!

Har bara testat 600GB modellen och den låter som 150/300, mer än vad en vanlig sata hdd gör.
Personligen tycker jag Raptor är död, jag ser inte länge poängen nu när SSD är kung och dom som äger en har iregel OS där och vanlig hdd till allt annat,
EV att man kan ha den som spel hdd som kan ladda en sekund snabbare men skillnaden mellen en vanlig WD Black och Raptor är inte stor under vanlig användning så dom är absolut inte värd pengarna.
Då är det mycket bättre o köpa en Seagate barracuda XT 750GB för 1300:- som har en inbyggd 4gb SSD , som laddar det man använder mest snabbare,då även snabbare än raptor, en sådan har jag som spel hdd fast 500gb, är den snabbaste 7200rpm hddn som finns för tillfället.

Permalänk
Medlem

2 500 kronor för en mekanisk hårdisk?? tack och godnatt. Raptorn var grym på sin tid och det är stabila diskar, men det känns lite som när intel försökte klämma ur det sista ur netburst.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Vet inte om jag håller med om det!

Jag hade hellre tagit Raptorn! 5års garanti! Fin Accestid!

RAID0 med 2 hårddiskar och den ena går sönder, så sitter man kraftigt med skägget i brevlådan. Ok, man får hög läs och skriv prestanda, kan ju vara bra om man rarar mycket, men ja sen då....Det går inte ens att jämföra. Mycket handlar (eller rättare sagt, allt handlar om) vad du ska använda datorn till!

Vill jag ha bra accesstid och hög prestanda så väljer jag en SSD tillräckligt stor för mina dagliga program(60GB).
Kanske bra för en gamer och lagra spel på, har just nu en WD Blue dedikerad till spel och kommer in i stortsett först till multiplayer spel om inte någon sitter på en SSD.

Raptorn ligger så illa utanför 7.200RPM diskar och SSD i Pris, Prestanda och Kapacitet. en 20-30% snabbare disk ska kosta någonstans därefter, inte tredubbla summan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

2 500 kronor för en mekanisk hårdisk?? tack och godnatt. Raptorn var grym på sin tid och det är stabila diskar, men det känns lite som när intel försökte klämma ur det sista ur netburst.

Klart att Raptorn var grym på sin tid, den var kung! Men stabil (?) vet jag inte om jag kan hålla med om!
Alla mina Raptorhårdiskar har jag RMA:at till W D i Tyskland efter 2-3år! Men det är klart, då har dom också gått 24/7 nonstop.

Och jag kan hålla med om att Raptordiskarna känns lite "igår" nu när SSD har kommit! Helt klart!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldvikingschool:

Vill jag ha bra accesstid och hög prestanda så väljer jag en SSD tillräckligt stor för mina dagliga program(60GB).
Kanske bra för en gamer och lagra spel på, har just nu en WD Blue dedikerad till spel och kommer in i stortsett först till multiplayer spel om inte någon sitter på en SSD.

Raptorn ligger så illa utanför 7.200RPM diskar och SSD i Pris, Prestanda och Kapacitet. en 20-30% snabbare disk ska kosta någonstans därefter, inte tredubbla summan.

Jo det är klart man väljer SSD då!

Men ditt förra citat:

Skrivet av Oldvikingschool:

Skulle känna mig så mycket mer nöjd med 2 diskar i Raid mot en Raptor för det priset, men du kanske är en annan frukt i trädet.

Har ingenting att göra med det du skriver nu, mer än pris per GB!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Hur många år håller en SSD egentligen vid stor användning (en SweClockare) med bibehållen prestanda ?

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Efterssom jag ännu inte litar på 24/7 drift på SSD då 1x BSOD är förödande för mig och dem får arbeta dygnet runt så vågar jag mig inte på SSD ännu. Sen har SSD fortfarande för små i volymer för mig så kommer jag säkerligen köpa 2x raptor 1TB diskar och köra i raid 0+1 (access tiden är inte viktig för mig).

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Klart att Raptorn var grym på sin tid, den var kung! Men stabil (?) vet jag inte om jag kan hålla med om!
Alla mina Raptorhårdiskar har jag RMA:at till W D i Tyskland efter 2-3år! Men det är klart, då har dom också gått 24/7 nonstop.

Och jag kan hålla med om att Raptordiskarna känns lite "igår" nu när SSD har kommit! Helt klart!

Jag hade en disk jag fick RMA'a, och fick i retur en SATAII-variant som inte verkar ha hunnit släppas. Inte för att det gör någon skillnad på prestandan men det är kul att ha. Den nådde i alla fall nyligen 10 000h och jag tänkte att nu har nog pålitlighetstiden gått ut, så jag köpte en SSD, och det är ju som natt och dag.

Min raptor får snurra vidare i någon projektdator så småningom, men jag går aldrig tillbaka till mekaniskt i min vardagsdator.

Det här är lite-... Ja... intel som kör netburst i 22nm, typ. Synd att WD inte satsar på SSD istället, det är framtiden. Hårddiskar nu för tiden är mest gullig nostalgi. Ja jag vet, lagringskapacitet. Men för mig krävs det bara att 2tb går under 5000 i pris, sedan är hårddisken dödförklarad för min del.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Var lugn! Det kommer en dag när en disk kraschar, och att sitta på en 0:a då utan backup, det är inte så kul!
Men jag lovar, den dagen kommer när din disk har gjort sitt!

Och % är inte minimal! På 2 diskar så är det 50% och på 4 diskar är 25%...........etc! om man kör RAID0

Men kul att du har haft ett sådant flyt med dina diskar!! (och jag är inte ironisk)

Jo klart det kan hända, men har man program för att övervaka så vill väll chansen vara minimal om den inte bara stendör men det tror jag inte dem gör om dem åtminstonde hålltett halvår.

hur fler diskar ger färre % förstår jag inte, det är mindre % chans att mer än 1 går isönder men det är det oavsett antal hårddiskar så där gjorde du mig förvirrad

och man tackar, får ha något flyt i livet

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO