Asus uppdaterar grafikkortskylaren DirectCu II

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahlberg1992:

Det är så synd att precis alla eftermarknadskylare måste blåsa ut varmluften i chassiet.

Va? HIS gör ju grafikkort med eftermarknadskylare (IceQ) som blåser ut varmluften ur chassit.

Permalänk
Skrivet av xemacs:

Va? HIS gör ju grafikkort med eftermarknadskylare (IceQ) som blåser ut varmluften ur chassit.

Det gjorde de tydligen. Men jag vidhåller fortfarande att det är synd att nästan alla tillverkare är helt hopplösa med flerkortslösningar.

Visa signatur

Ryzen 3700x, 32 Gb Corsair Vengence 3000 Mhz CL16, MSI X570 Gaming Edge, Silicon Power 1TB NVMe SSD, 750 Gb Seagate Momentus XT, Seagate Barracuda 4 TB, Fractal Design Defice C TG,
LG 29EA93 2560x1080, Logitech G933, Razer Deathadder Respawn, Corsair Strafe RGB

Permalänk
Medlem

kan asus inte ta tummen ur och ficksa fram 680 matrix i stället

Visa signatur

Det är jag som är Stav felet här på forumet (Dyslexi)

Permalänk

Kan man köpa den här kylaren stand alone eller kommer den bara fastskruvad på färdiga grafikkort?
Jag skulle gärna byta ut standardkylaren på mitt 7870, den låter som ett reaplan under lite belastning. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahlberg1992:

Visst är det trevliga kylare, om man bara ska köra ett kort. I SLI/CF suger det hårt.
Det är så synd att precis alla eftermarknadskylare måste blåsa ut varmluften i chassiet. Jag testade själv nyss att köra SLI med två 560 Ti med Direct CUII. Det första kortet gick till över 100 grader vid spelning. Inte hållbart.

Något verkar konstigt. Kollade upp en Direct CU II SLI recension på nätet och de fick helt andra temperaturer. Något högre än med ett kort förstås, men inte närheten av 100 grader. Det var visserligen tre-slots modellen i recensionen. Har du ett kompakt chassi med låg ventilation och körde korten bredvid varann?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahlberg1992:

Visst är det trevliga kylare, om man bara ska köra ett kort. I SLI/CF suger det hårt.
Det är så synd att precis alla eftermarknadskylare måste blåsa ut varmluften i chassiet. Jag testade själv nyss att köra SLI med två 560 Ti med Direct CUII. Det första kortet gick till över 100 grader vid spelning. Inte hållbart.
Kan man inte försöka få fram en kylare som kombinerar ljudnivå/prestanda med eftermarknadskylare med den ovärderliga funktionen att blåsa varmluften ut ur chassit ifrån referensdesignen?

Vad tusan har du för chassi i så fall?
Mina kort - också 2st 560Ti DCUII - brukar sällan gå över 70 grader i ett Define R3 med två insug och ett utblås.

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Skrivet av Buio:

Något verkar konstigt. Kollade upp en Direct CU II SLI recension på nätet och de fick helt andra temperaturer. Något högre än med ett kort förstås, men inte närheten av 100 grader. Det var visserligen tre-slots modellen i recensionen. Har du ett kompakt chassi med låg ventilation och körde korten bredvid varann?

Skrivet av asphyxie:

Vad tusan har du för chassi i så fall?
Mina kort - också 2st 560Ti DCUII - brukar sällan gå över 70 grader i ett Define R3 med två insug och ett utblås.

Jag har ett Silverstone Raven RV01, som är väldigt stort och med bra ventilation. Däremot så tvingar mitt moderkort att jag måste ha korten precis intill varandra, vilket gav upphov till dessa extrema temperaturer.

Visa signatur

Ryzen 3700x, 32 Gb Corsair Vengence 3000 Mhz CL16, MSI X570 Gaming Edge, Silicon Power 1TB NVMe SSD, 750 Gb Seagate Momentus XT, Seagate Barracuda 4 TB, Fractal Design Defice C TG,
LG 29EA93 2560x1080, Logitech G933, Razer Deathadder Respawn, Corsair Strafe RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahlberg1992:

Däremot så tvingar mitt moderkort att jag måste ha korten precis intill varandra, vilket gav upphov till dessa extrema temperaturer.

Ah, då förstår jag. Jag vet inte hur mycket bättre andra kan göra en kylare än Nvidia/AMD gör sina standardkylare som har fläkt längst bak på kortet och blåser ut varmluften. Borde finnas rum för förbättring, men kanske är det så att skillnaden inte blir så stor och då blir det svårt att sälja när de jämförs med temperaturer på singelkort som blåser ut luft i chassit.

Permalänk
Medlem

Direct CUIII?

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av flyawaynille:

Vet inte om du får svara på detta men kommer erat DC2 kort för 680 ha custom pcb direkt när det kommer?

Får egentligen inte säga det men det är väl ingen här som säger något? Det bygger på det mycket populära och framgångsrika GTX 580 DC2 (kretskort och kylning). Med vissa justeringar för förbättrad konstruktion och ännu lägre ljudnivå eller överklockningspotential om man förespråkar det. GTX 580 DC2 är vårat genom tiderna mest framgångsrika toppsegemtnsgrafikkort. När vi säger framgångsrikt räknar vi in saker som resultat i media, sålda exemplar och felfrekvens.

Den 20:e i denna månad avtäcks det i detalj.

Permalänk
Skrivet av kinc:

DirectCU II syftar på antalet fläktar och inte version av själva kylaren. Vi har diskuterat att ändra det där internt men viljorna är för starka att behålla systemet 2 = 2 fläktar

Kanske skulle göra en Apple och kalla den "DirectCU IIS"?

Skrivet av Paradoxnode:

Jag kör med DirectCu II-kylare på mitt kort och är väldigt nöjd med den. Förutom en sak, att den inte är speciellt duktig på att köra ut varmluften ur chassit och den här nya varianten ser helt ärligt ut att göra ett sämre jobb på den punkten.

Tumme upp på den. Prio på att bli av med varmluften direkt borde vara högre.

Visa signatur
Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av Kjell Brel:

Kanske skulle göra en Apple och kalla den "DirectCU IIS"?

Vi gör ju faktiskt nästan en apple nu när du nämner det. "The New DirectCU II"

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Får egentligen inte säga det men det är väl ingen här som säger något? Det bygger på det mycket populära och framgångsrika GTX 580 DC2 (kretskort och kylning). Med vissa justeringar för förbättrad konstruktion och ännu lägre ljudnivå eller överklockningspotential om man förespråkar det. GTX 580 DC2 är vårat genom tiderna mest framgångsrika toppsegemtnsgrafikkort. När vi säger framgångsrikt räknar vi in saker som resultat i media, sålda exemplar och felfrekvens.

Den 20:e i denna månad avtäcks det i detalj.

Med tanke på hur svårt det verkar att få tag på vanliga 680 kort just nu kommer DC2 versionen också att vara lika sällsynt ?
D.v.s är det en paperlaunch eller kommer det faktiskt att finnas kort tillgängliga här i svedala ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Jo visst men vi kan dra slutsatsen att dom uppdaterar den större versionen också med liknande system, låt säga att dom kör 4-5st rör istället för 3st som på 2 slot kylaren, Accelero kommer fortfarande vara betydligt större/bättre. Det är min poäng.

Synd att accelero-kylarna är totalt värdelösa bara Fläktarna lägger av ungefär 2 ggr om året.
Bytte ut min "Accelero Xtreme 8800" två gånger på ett år för fläktarna la av... extremt seg support, extremt segt RMA ärende, extremt dålig kundservice.

Tror nog jag väger in ett större plus på ASUS

Permalänk

Kan dom inte göra något dubbelGPU kort med någon kylare som täcker 3-4PCI slots? Det skulle vara trevligt värre.... Men efterfrågan på ett sånt är nog inte så stor...

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem

Har ett 6970 med den "gamla" DCU2, och nog kyler den bra men storleken gör att den sitter inträngd i ett hörn och försämrar luftflödet omkring... Så det är inte bara bra med stora kylare ens för kylningen. Skulle också föredragit om det hade varit en sluten väg från fläktens/flänsens utblås till gallret i kortplatsplåtens bakkant och ut ur lådan eftersom en hel del av varmluften slinker vid sidan av och ut i lådan. Men det kommer väl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Får egentligen inte säga det men det är väl ingen här som säger något? Det bygger på det mycket populära och framgångsrika GTX 580 DC2 (kretskort och kylning). Med vissa justeringar för förbättrad konstruktion och ännu lägre ljudnivå eller överklockningspotential om man förespråkar det. GTX 580 DC2 är vårat genom tiderna mest framgångsrika toppsegemtnsgrafikkort. När vi säger framgångsrikt räknar vi in saker som resultat i media, sålda exemplar och felfrekvens.

Den 20:e i denna månad avtäcks det i detalj.

Det ska bli väldigt intressant att se vad ni hittat på med GTX 680. Med tanke på vad ni gjort med 7970, med till exempel upp till 6(!!) skärmar, så är mina förväntningar skyhöga!

Visa signatur

Dator: Lian-Li Q25b | 16 GB minne @ 2400 MHz | ASUS Z97I-PLUS | i5 3690K | Samsung 840 Evo 240 GB | EVGA GTX 980 Ti | 3 x DELL U2711
Hifi: Dynaudio X16 på Custom Design SQ404 | Rega Brio-R | Rega Apollo-R | Schiit Uber Bifrost | Pro-ject Carbon M2 Red | Pathos Aurium | The Chord Company Crimson-serie RCA | Sennheiser HD 650 | Sennheiser HD 800

Permalänk
Medlem

fan vad fräsig!

Visa signatur

[Lenovo X250 i7 8gb] [Lenovo x220 i7 8gb] [Asus PB278Q 1440p] [Sennheiser PC 360] [Grado SR80i]
[iPhone 6] [iPad 3] [Sennheiser hd25-1 ii] [Shure se215]

Permalänk
Skrivet av kinc:

7870 V2 kommer med 2 DVI, 1 HDMI och en full stor DP. Dagens 7870 DC2 i butik är byggda på referens-pcb och har såldes identisk I/O med andra ref-kort där kylaren är det enda som skiljer. Då vi ej kan köpa enbart ASIC (GPU) i ett inledande skede av en gpulansering och måste anpassa oss efter det.

Det låter ju toppen, när kan jag köpa ett?

Visa signatur

Intel i7 12700 | Asus TUF H670 pro | Corsair H115i | Corsair 32GB 3600MHz CL16 | WD Black SN850 1TB | Asus 3070 Dual

Permalänk

kunde dom inte döljt sidorna lite mer? ser inte så fint ut :/

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk

Snart är väl grafikkorten lika stora som en hel dator.
Tre kortplatser för ett grafikkort. Detta börjar bli löjligt.
Varför inte satsa på vattenkylning istället nu när luftkylningen tar upp halva datorn?

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Skrivet av BobMarley:

Snart är väl grafikkorten lika stora som en hel dator.
Tre kortplatser för ett grafikkort. Detta börjar bli löjligt.
Varför inte satsa på vattenkylning istället nu när luftkylningen tar upp halva datorn?

Vad gör det att grafikkortet tar upp tre platser? Det är ett val man själv får göra. Personligen använder jag ingen av platserna under grafikkortet, så det hade gärna fått ta upp fler platser för min del. Desto större kylare desto bättre kylningsförmåga, logiskt nog. Har man däremot trångt i sitt chassi får man helt enkelt välja ett annat grafikkort som tar mindre plats.

Det är ju bara bra att det finns valmöjligheter! Du kan liksom inte påstå att alla grafikkort nu för tiden tar upp tre platser, för så är det verkligen inte. Asus DCUII-kort är de enda, mig veterligen, som tar upp tre platser. Så dina klagomål känns obefogade.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kinc:

Får egentligen inte säga det men det är väl ingen här som säger något? Det bygger på det mycket populära och framgångsrika GTX 580 DC2 (kretskort och kylning). Med vissa justeringar för förbättrad konstruktion och ännu lägre ljudnivå eller överklockningspotential om man förespråkar det. GTX 580 DC2 är vårat genom tiderna mest framgångsrika toppsegemtnsgrafikkort. När vi säger framgångsrikt räknar vi in saker som resultat i media, sålda exemplar och felfrekvens.

Den 20:e i denna månad avtäcks det i detalj.

När du ändå är igång och svarar i tråden..; Har ni några som helst planer på att skapa en effektiv eftermarknadsdesign för folk som vill ha ut luften ur chassit? Jag tänker på exempelvis EVGA som gjort något sådant med en större fläkt av samma typ som finns på referensdesignerna (jag har glömt vad de heter - radial?). Jag misstänker att många konsumenter (av entusiasterna iallafall) skulle kunna vara intresserade av en liknande design. Har funderat en del på hur ett sådant kort skulle kunna designas själv så om du eller någon annan har lust att snacka idéer så är ni varmt välkomna att skicka ett pm.

m.v.h.
/Setesh

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Setesh:

När du ändå är igång och svarar i tråden..; Har ni några som helst planer på att skapa en effektiv eftermarknadsdesign för folk som vill ha ut luften ur chassit? Jag tänker på exempelvis EVGA som gjort något sådant med en större fläkt av samma typ som finns på referensdesignerna (jag har glömt vad de heter - radial?). Jag misstänker att många konsumenter (av entusiasterna iallafall) skulle kunna vara intresserade av en liknande design. Har funderat en del på hur ett sådant kort skulle kunna designas själv så om du eller någon annan har lust att snacka idéer så är ni varmt välkomna att skicka ett pm.

m.v.h.
/Setesh

Det du talar om är en "lövblås" som upptar tre kortplatser och med en rejäl kylfläns under kåpan alltså? Något sådant vore onekligen mycket intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Det du talar om är en "lövblås" som upptar tre kortplatser och med en rejäl kylfläns under kåpan alltså? Något sådant vore onekligen mycket intressant.

Den EVGA har är 2-slots men mycket fetare på höjden.
http://www.evga.com/PRODUCTS/IMAGES/GALLERY/03G-P3-1595-AR_LG...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anders190:

Det du talar om är en "lövblås" som upptar tre kortplatser och med en rejäl kylfläns under kåpan alltså? Något sådant vore onekligen mycket intressant.

Precis - kombinera detta med något liknande EVGA´s lösning så kan man kanske ha en vinnare :). Inte att förglömma är också ett bättre och trevligare kretskort.

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av Setesh:

När du ändå är igång och svarar i tråden..; Har ni några som helst planer på att skapa en effektiv eftermarknadsdesign för folk som vill ha ut luften ur chassit? Jag tänker på exempelvis EVGA som gjort något sådant med en större fläkt av samma typ som finns på referensdesignerna (jag har glömt vad de heter - radial?). Jag misstänker att många konsumenter (av entusiasterna iallafall) skulle kunna vara intresserade av en liknande design. Har funderat en del på hur ett sådant kort skulle kunna designas själv så om du eller någon annan har lust att snacka idéer så är ni varmt välkomna att skicka ett pm.

m.v.h.
/Setesh

Sanningen är att AMD och Nvidia gör de bästa radiala fläktlösningarna och tillverkar en extrem volym av dessa, därför är det som går att göra bättre mycket begränsat. Man kan göra saker som ser bättre ut men i själva verket gör det varken till eller ifrån. I de testar som har gjorts internt så handlar det om en extrem sweetspot som man måste nå för att en kylare som portar luft ut genom chassit ska prestera bättre i förhållande till ljudnivå och kiseltemp. Det är på grund av att man behöver ett mycket större lufttryck med en radialfläkt för att flytta en stor volym luft. Det är just därför som man upplevar att en kylare av denna typen går från att vara ganska tyst till att låta en hel del utan något mellansteg - det hela ganska snabbt också.

Därför kommer vi att fortsätta med den typ av kylare (med axialfläktar) som baserar sig på att man har ett standardventilerat ATX-, E-ATX- eller mATX-chassi. För de som vill bygga något i den allt mer populära mini-itx storleken kommer vi att fortsätta att sälja AMD- och Nvidia-tillverkade grafikkort (även kallat referensgrafikkort) i större utsträckning jämfört med vad vi har gjort på senare tid.

En annan sak som jag vill tillägga om AMDs och Nvidias egna kylningslösningar som ofta glömms bort nu för tiden är att de designas för att passa enterprise-, SI- och DIY-marknaden. Där de två förstnämnda har helt enkelt har andra behov. Medan vi, ASUS, och våra konkurrenter oteslutande tillverkerar för DIY. Tänkvärt

Skrivet av soddamarre:

Det låter ju toppen, när kan jag köpa ett?

Slutet av April.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kinc:

Sanningen är att AMD och Nvidia gör de bästa radiala fläktlösningarna och tillverkar en extrem volym av dessa, därför är det som går att göra bättre mycket begränsat. Man kan göra saker som ser bättre ut men i själva verket gör det varken till eller ifrån. I de testar som har gjorts internt så handlar det om en extrem sweetspot som man måste nå för att en kylare som portar luft ut genom chassit ska prestera bättre i förhållande till ljudnivå och kiseltemp. Det är på grund av att man behöver ett mycket större lufttryck med en radialfläkt för att flytta en stor volym luft. Det är just därför som man upplevar att en kylare av denna typen går från att vara ganska tyst till att låta en hel del utan något mellansteg - det hela ganska snabbt också.

Därför kommer vi att fortsätta med den typ av kylare (med axialfläktar) som baserar sig på att man har ett standardventilerat ATX-, E-ATX- eller mATX-chassi. För de som vill bygga något i den allt mer populära mini-itx storleken kommer vi att fortsätta att sälja AMD- och Nvidia-tillverkade grafikkort (även kallat referensgrafikkort) i större utsträckning jämfört med vad vi har gjort på senare tid.

En annan sak som jag vill tillägga om AMDs och Nvidias egna kylningslösningar som ofta glömms bort nu för tiden är att de designas för att passa enterprise-, SI- och DIY-marknaden. Där de två förstnämnda har helt enkelt har andra behov. Medan vi, ASUS, och våra konkurrenter oteslutande tillverkerar för DIY. Tänkvärt

Intressant läsning och man tackar för svaret. Att det blev högre ljudnivå räknade jag i och för sig med men att det skulle vara sådana svårigheter kunde jag inte gissat mig till. Vad menar du specifikt med en sweetspot dock? vad är det som måste klaffa? (genuint intresserad).

m.v.h.
/setesh

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av Setesh:

Intressant läsning och man tackar för svaret. Att det blev högre ljudnivå räknade jag i och för sig med men att det skulle vara sådana svårigheter kunde jag inte gissat mig till. Vad menar du specifikt med en sweetspot dock? vad är det som måste klaffa? (genuint intresserad).

m.v.h.
/setesh

Att den mängd varmluft som grafikkortet flyttar ut väger upp för ljudnivån från chassits egna fläktar eller fläkt som då oftahandlar om.

Vi kan också uttrycka det som att dagens konsumentchassin är så väl ventilerade att de flyttar långt mycket mer luft än de behöver, därav påverkar inte den mängd luft som grafikkortet flyttar det verkliga resultatet (ljudnivå, temp).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Buio:

Den EVGA har är 2-slots men mycket fetare på höjden.
http://www.evga.com/PRODUCTS/IMAGES/GALLERY/03G-P3-1595-AR_LG...

Skrivet av Setesh:

Precis - kombinera detta med något liknande EVGA´s lösning så kan man kanske ha en vinnare :). Inte att förglömma är också ett bättre och trevligare kretskort.

Nu hänger jag med.
HIS har ju haft varianter av denna lösning i flera år, exempelvis: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1181589

Min tanke var snarare något liknande denna lösning (större "skovelhjul" och utblås genom I/O-plåten) men som istället tar upp tre kortplatser totalt. Med tanke på kinc's inlägg så förmodar jag att även detta har kikats på redan.