Ska klocka grafikkortet, hur vet jag att kylningen passar?

Permalänk

Ska klocka grafikkortet, hur vet jag att kylningen passar?

Nu får ni ursäkta mig, jag är rätt ny på den här punkten

Jag har tänkt att klocka mitt grafikkort här snart. Och måste skaffa bättre kylning.
Men kan inte förstå hur jag vet hur det passar till mitt grafikkort. Törs inte beställa utan att vara 99% säker på att det passar

Jag har ett Nvidia geforce GT430 och funderar på den här http://www.inet.se/produkt/5321129/zalman-vnf100-flaktlos-vga... Men har ingen aning om det passar.

Permalänk
Medlem

Enligt det spec på Zalmans hemsida så tror jag inte att den passar 400-serien.

http://www.zalman.com/eng/product/Product_Read.asp?idx=147

Permalänk

Tänkte du bara köpa en kylfläns? Vore det inte bättre att skaffa sig med tillhörande fläktar?

Sen vet jag faktiskt inte hur mycket prestanda som går att klämma ut ur ett GT 430

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Permalänk

Xieliand - tack för länken, hade inte en tanke på att jag kunde kolla på tillverkarens sida

Lasergurka - Anledningen till att jag funderat på bara kulfläns är att datorn redan låter som ett skördetröska, och vill inte att den ska bli att låta ännu mer. Men det kanske är mer värt att satsa på med fläktar? har kollat på ett annat chassi så kan ju visserligen ljudisolera det.
Jag har inte jätte koll på grafikkort, som sagt jag är rätt ny och försöker förstå och lära mig.
Och klockningen är mer att jag ska lära mig och att jag vill få ut mer, har ändå planer på att uppgradera allt i sommar. Så pajjar det eller inte blir som jag vill är inte hela världen.

Marquzz - Har kikat på den, Men såg väldigt stor ut, har inte jätte mycket plats tyvärr.

Ursäkta röriga svar, har 15 min rast så jag försöker svara så fort som möjligt.

Permalänk

Kan ju även tilllägga att jag har en fläkt som sitter i chassiväggen precis vid grafikkortet, så den får ju kylning den vägen även om jag inte har någon fläkt/ar på just grafikkortet. om ni förstår hur jag menar

Permalänk

http://www.arctic.ac/en/p/cooling/vga/24/accelero-s1-rev.-2.h...
Hitta denna, passar till många nvidia kort, men hittar inte just mitt kort i beskrivningen. Eller missar jag de bara?

Permalänk
Medlem

Ang ditt oväsen från datorn så kan jag tipsa dig om att försöka styra fläktarna från ditt mobo (ex asus har sin q-fan feature) eller skaffa extern fläktkontroller. Artic cooling samt zalman grafikkortsfläktar har jag aldrig upplevt som högljudda. I vilket fall går det i de flesta fall att även justera fläkthastigheten på grafikkortsfläkten.

Det är oftast inte fläkten i sig som låter utan det är den mängd lugt som förflyttas.

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)

Permalänk
Medlem

är det inte bättre att köpa ett snabbare begagnat kort? typ ett hd 6850

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk

Oneoff - Ja det funkar väll med antar jag. Finns det program för det, eller är det kontrollpanel som gäller?

B3h4ppynow- Jo det har jag funderat på många gånger, Men känns lite som att köpa grisen i säcken. För mig som inte kan nå kan man ju blåsa på vad som hellst

Permalänk

Nu är det lite prylar påväg hem, hoppas att allt blev bra och rätt.
Tack för hjälpen

Permalänk
Skrivet av Assistansfel:

Oneoff - Ja det funkar väll med antar jag. Finns det program för det, eller är det kontrollpanel som gäller?

B3h4ppynow- Jo det har jag funderat på många gånger, Men känns lite som att köpa grisen i säcken. För mig som inte kan nå kan man ju blåsa på vad som hellst

Haha, hjälper vi dig att köpa nytt kort så kommer vi ju självklart länka tester så att du får se hur kortet presterar, och sen är de flesta rätt kunniga om grafikkort här och framför allt välvilliga, så om en person föreslår ett kort så vänta på att fler håller med

När du pratade om att uppgradera i sommar, vet du hur mycket du tänkt lägga ungefär?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

haha syftade inte på att folk på forumet skulle blåsa mig, utan dom jag köper av isånnafall
Men jag kommer definitivt att kolla här först innan jag ger mig på att köpa ett nytt grafikkort, För jag fattar verkligen ingenting ^^ Vad allt står för osv. Har läst en hel del men nja, jag förstår lättast när jag får saker förklarade person till person.

Jag har ingen aning, beror helt på hur mycket pengar jag har. men runt 1-2000 iallafall ^^

Permalänk
Medlem

Ett tips kan vara att kolla de olika chartsen som finns över korts prestanda, som mäts i FPS (bild per sekund). Flest FPS är kung.

Exempelvis: http://www.tomshardware.com/charts/graphics-cards,1.html

Om du har tur så testas korten i det spel som du kommer att spela.

Lycka till

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)

Permalänk

Förstod inte så mycket från den sidan, Kan bero på att min engelska inte är den bästa, speciellt inte när jag måste läsa.

Men jag kan ju fråga lite såhär, för att kanske få lite mer koll
Det här är ju mitt grafikkort, Och som jag erfarat och hört, så är det inte det ultimata gamingkortet, men det funkar ju på högsta inställningarna även om det blir rätt hög värme (kylning är beställd) Men vad är det som gör det dåligt? vad betyder allt som står, och vad gör de? jag har läst och frågat runt men det är ingen som kunnat förklara ingående.

Om jag väl fattar vad allt är och gör så skulle mitt liv vara lite enklare ^^

CUDA-kärnor 96 st..
GPU-frekvens 700 MHz
Shaderfrekvens 1 400 MHz
Minnesfrekvens 1 800 MHz
Bussbredd 128-bit
Minnesmängd 1 GB DDR3

Permalänk
Medlem

Charts är klart enklare att läsa av än att sätta sig in i de olika kortens klockhastighet, shaders osv. för att avgöra de olika kortens prestanda. Om du klickat vidare i förra länken som jag skickade så skulle du kanske få upp en graf över kort som testats i Crysis 2 med medium settings.

Ex: http://www.tomshardware.com/charts/2011-entry-level-graphics/...

Efter att letat lite på sidan så hittar du ett GT 430 kort, som "presterade" 15.44 fps. Detta kan du jämför med ett annat kort, exempelvis GTS 250 som har ca 30 fps. DVS grafen visar att ett GTS 250 presterar dubbelt så bra än ett GT 430.

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)