Permalänk
Entusiast

3D-TV utan glasögon-när?

När kommer 3D-TVs utan glasögon/Biografer?
Jag hatar 3D-filmer av den anledningen att jag är född med ett synfel så utan glasögon så ser jag 2 bilder av allting men med glasögon så åker allt "ihop"dock när jag kollar på 3D-filmer med både mina glasögon och 3D-glasögon så får jag ont i huvudet efter cirka 30 min så det är väldigt viktigt för mig att detta kommer att existera snart annars kommer jag aldrig att gilla 3D

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Ta en alvedon innan du ska kolla på 3d?

Permalänk
Skrivet av Uzanar:

När kommer 3D-TVs utan glasögon/Biografer?
Jag hatar 3D-filmer av den anledningen att jag är född med ett synfel så utan glasögon så ser jag 2 bilder av allting men med glasögon så åker allt "ihop"dock när jag kollar på 3D-filmer med både mina glasögon och 3D-glasögon så får jag ont i huvudet efter cirka 30 min så det är väldigt viktigt för mig att detta kommer att existera snart annars kommer jag aldrig att gilla 3D

Dem håller på men det lär ta några år, kommer säkert till mässan om 2 år och ute i handel om 5 år.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

finns väll några "test" exemplar men jag antar att dem kostar,kostar och kostar just nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Dem håller på men det lär ta några år, kommer säkert till mässan om 2 år och ute i handel om 5 år.

Det visades upp på förra årets Dustin Expo, jag såg det själv i en monter där de visade en sådan TV på ca 55-60". Det kommer krävas mer bandbredd och film-filerna blir ENORMT stora för det ska fungera bra i verkligheten just då!

Vet inte hur stor den var heller, monitorn var inbyggd i en vägg, så den kanske är ganska djup.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Uzanar:

När kommer 3D-TVs utan glasögon/Biografer?
Jag hatar 3D-filmer av den anledningen att jag är född med ett synfel så utan glasögon så ser jag 2 bilder av allting men med glasögon så åker allt "ihop"dock när jag kollar på 3D-filmer med både mina glasögon och 3D-glasögon så får jag ont i huvudet efter cirka 30 min så det är väldigt viktigt för mig att detta kommer att existera snart annars kommer jag aldrig att gilla 3D

Jag kan inte så jättemycket om detta, men 3D-TV finns vad jag vet redan. Har en god vän som har en sådan på jobbet sedan något år eller två. Nu jobbar han visserligen ofta med "morgondagens" teknik en hel del vilket kanske förklarar saken. Rimligt pris för konsumentmarknaden på dessa prylar vågar jag itne svara på.

När detta kommer till bio vete tusan. Hela bioindustrin rullar ju för närvarande ut första generationens 3Dbio på bred front. Med tanke på hur dyrt det är att byta utrustningen på salongerna och hur svårt det är att enas om standarder så hade jag gissat på att det kan ta herrans massa år innan det kommer en annan teknik för 3D på bio.

Jag tänker inte lägga någon värdering i hur bra/dåligt det är med 3D-film men själv är jag måttligt intresserad av 3Dkonceptet på bio. Kul grej visserligen, men jag är lika glad utan 3D på vita duken. Det jag hellre hade sett är en något högre framerate på filmerna för i en del scener när större objekt rör sig för snabbt över skärmen eller när eftertexterna rullar tycker jag iaf att det brukar vara lite hackigt. Detta upplever jag dock bara i större biosalonger.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av aMp:

Det visades upp på förra årets Dustin Expo, jag såg det själv i en monter där de visade en sådan TV på ca 55-60". Det kommer krävas mer bandbredd och film-filerna blir ENORMT stora för det ska fungera bra i verkligheten just då!

Vet inte hur stor den var heller, monitorn var inbyggd i en vägg, så den kanske är ganska djup.

Ok, jag har läst om att dem har tagit fram något men var ej säker om det fanns ute, vet det lär dröja och dagens "high end" tv apparater kostar endå multum så lär endå dröja x antal år för mig efter dem släpps innan jag lägger händerna på en.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Finns 3DTV utan glasögon, vet inte om dom säljs i sverige än men i UK finns dom för ca. 7k GBP - kommer troligtvis gå ner kraftigt i pris de närmaste åren.
Om du även har problem med passiva glasögon (som på bio) så tror jag dock inte glasögonfri 3DTV kommer lösa ditt problem då tekniken i grunden är densamma, två separata bilder går till varsitt öga. Ett vanligt medfött problem gör att bilderna inte kopplas ihop i hjärnan på rätt sätt, med eller utan glasögon.

Däremot finns det end el som enbart har problem med aktiva glasögon (med batteri).

Permalänk
Medlem

Finns men de kommer aldrig ngnsin bli lika bra som 3d med glasögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det jag hellre hade sett är en något högre framerate på filmerna för i en del scener när större objekt rör sig för snabbt över skärmen eller när eftertexterna rullar tycker jag iaf att det brukar vara lite hackigt. Detta upplever jag dock bara i större biosalonger.

Det är på gång. Kostnadsfråga dock då filmer som spelas in i 48 fps kostar ca dubbelt så mycket att producera.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ozo64:

Det är på gång. Kostnadsfråga dock då filmer som spelas in i 48 fps kostar ca dubbelt så mycket att producera.

Trevligt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

The Hobbit är tex en film som spelas in i 48 fps. http://www.engadget.com/2011/11/05/peter-jackson-reveals-the-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Det kommer krävas mer bandbredd och film-filerna blir ENORMT stora för det ska fungera bra i verkligheten just då!

Varför skulle det vara det jämfört med dagens 3dfilmer menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Varför skulle det vara det jämfört med dagens 3dfilmer menar du?

Jag menar ingenting, jag säger bara det jag såg och hörde. Antar det har att göra med att det krävs fler kameror för att få fram materialet som kan visas i 3D utan glasögon, men är inte säker på det heller. Mycket stora filer var det iaf och krävde enorm bandbredd enligt deras representanter.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Testpilot
Skrivet av ozo64:

Det är på gång. Kostnadsfråga dock då filmer som spelas in i 48 fps kostar ca dubbelt så mycket att producera.

Kan gå med på att lagringsmediet så som filmrullar eller hårddiskar blir dubbelt så dyrt eftersom det går åt dubbelt så mycket men blir verkligen hela filmen dubbelt så dyr? du har ju exempelvis fortfarande bara en uppsättning skådespelare

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Transparent AMOLED

Böjbar AMOLED

Tekniken är på sin framfart i alla fall.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 800D Cpu: i5 750 @2.67 Moderkort: Asus P7P55D-E socket 1156
Hårddisk (OS): Intel X-25m 80GB SSD Hårddisk (Gaming): Intel 320 120GB SSD
Grafikkort: Asus HD5870 Ramminnen: Corsair Dominator 1600MHz 8GB Cpu kylning: H50 Hydro
PSU: Corsair HX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Jag menar ingenting, jag säger bara det jag såg och hörde. Antar det har att göra med att det krävs fler kameror för att få fram materialet som kan visas i 3D utan glasögon, men är inte säker på det heller. Mycket stora filer var det iaf och krävde enorm bandbredd enligt deras representanter.

Något sådant ligger nog väldigt långt fram i framtiden. Och lär vara exklusivt för animerade filmer, live action lär vara väldigt svårt och klumpigt att framställa detta med. Krävs ju minst 6 kameror, en sådan rigg blir rent fysiskt svårhanterlig.

Men, nu är jag iofs osäker, 3Ds har en aktiv skärm men där är det ändå bara två bilder som visas...?! Dvs nödvändigheten för "fler kameror" behövs inte för aktiva skärmar.

Permalänk

Det är på gång men lär bli ett tag före det kommer till massproduktionen.
Fanns ett test exemplar vid Gamex för något år sedan där man kunde se och testa och det fungerade sjukt bra om man bortsåg från några små punkter, ifall man tittade från en annan vinkel så såg man dubbelt.
Det största problemet var att det var som 2st 50" skärmar som låg på varandra som kördes i 1080p vilket orsakade problem senare då film filerna skulle vara enorma och det skulle krävas större bandbred för att sända det på tv.

Visa signatur

GPU: RTX 2070 Super CPU: Ryzen R5 5600x Kylning: Corsair H90 PSU: Corsair RM850x RAM: 16GB@3000MHz MOBO: PRIME X370 PRO Chassi: Fractal Design R4 HDD: 2x WD Caviar Green 1TB SSD: Samsung 850 evo 500GB & 250GB M.2
Mus:G Pro Wireless Tangentbord: Model M / VA88M Headset: Fidelio X2 / HD6XX Skärm: Asus MX299Q 21:9 + BenQ xl2730z

Permalänk
Medlem

Visst kommer det om än på liten skala, i mobiler, 3DS, bärbara datorer etc. Men det lär dröja innan vi ser det på en 60" TV i konsumentprisklass, speciellt då utvecklingen av OLED och 4k i dagsläget känns som en "hetare" marknad än 3D, som tycks ha nått sin topp.
Skulle tro att 3D som pliktskyldigast inkluderas men att det lär dröja många år innan det blir populärt och någon satsar stora summor på det igen, 3D denna gång var ju bara ett mellansteg för att få sälja skärmar innan OLED var utvecklad, och när den är "klar" kommer ändå 4k som nästa standard som ska få oss att byta skärm. 3D har helt enkelt inte samma attraktionskraft, speciellt inte med glasögonkrav.

Permalänk
Medlem

du har inte möjlighet att testa använda linser när du går på bio och ser i 3d ? det kan också vara en enkel lösning?

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Kan gå med på att lagringsmediet så som filmrullar eller hårddiskar blir dubbelt så dyrt eftersom det går åt dubbelt så mycket men blir verkligen hela filmen dubbelt så dyr? du har ju exempelvis fortfarande bara en uppsättning skådespelare

Nää jag menade att själv slutproduktionen blir dubbelt så dyr. Dubbelt så många filmrutor som ska renderas för specialeffekter. Dubbelt så stort lagringsutrymme, nya kameror osv osv.

Permalänk
Skrivet av hunden:

Kan gå med på att lagringsmediet så som filmrullar eller hårddiskar blir dubbelt så dyrt eftersom det går åt dubbelt så mycket men blir verkligen hela filmen dubbelt så dyr? du har ju exempelvis fortfarande bara en uppsättning skådespelare

Håller med dig, ev så vänder man på det och har istället dubbelgångare som får stå lite ifrån så det skapar en 3D effekt där.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Skrivet av iAmKato:

Transparent AMOLED
http://www.youtube.com/watch?v=CsBpjiuAS7s

Böjbar AMOLED
http://www.youtube.com/watch?v=kJEHp15Hoo0

Tekniken är på sin framfart i alla fall.

Har fått känna på en sådan mobil, det är inget som lär gå hem hos många, men många andra anvädningsområden dock.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Nää jag menade att själv slutproduktionen blir dubbelt så dyr. Dubbelt så många filmrutor som ska renderas för specialeffekter. Dubbelt så stort lagringsutrymme, nya kameror osv osv.

Tar animatörer och dylikt betalt per filmruta?!

Säg att du ska CC en scen, inte beror betalningen enbart på hur många frames scenen har?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Tar animatörer och dylikt betalt per filmruta?!

Säg att du ska CC en scen, inte beror betalningen enbart på hur många frames scenen har?!

Jag antar han menade den analoga filmen som filmer spelas in i, inte animerade barnfilmer Då går det åt dubbelt så mycket film mot 24 FPS och det blir dubbla kostnaden. Min kusin hade en tjej som jobbade med filminspelningar (kommer inte ihåg titel, men tror det var assistent till regissören och hon jobbat bla med Prison Break) och hon berättade om tiden hon studerat till detta, då kanske de hade en budget på 100 000 kronor, och mycket av det gick bara till film och framkallning av filmen. Det spelas fortfarande idag in på film och inte digitalt (det är iaf inte vanligt i stora produktioner). Varför kommer jag inte ihåg, det kanske någon annan har koll på.

Animerade filmer lär det vara enkelt att slänga in en extra bildruta, så där blir kostnaden inte lika stor som om du filmar in med riktig "film".

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

En sak man kan tänka på innan man hoppar på "hata 3D-tv" tåget är väl att skillja på att hata 3D och att hata huvudvärken.

I ditt fall verkar det som att du gillar 3D eller åtminstone vill ge det en chans men att du inte kan pga. huvudvärk?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Testpilot
Skrivet av aMp:

Jag antar han menade den analoga filmen som filmer spelas in i, inte animerade barnfilmer Då går det åt dubbelt så mycket film mot 24 FPS och det blir dubbla kostnaden. Min kusin hade en tjej som jobbade med filminspelningar (kommer inte ihåg titel, men tror det var assistent till regissören och hon jobbat bla med Prison Break) och hon berättade om tiden hon studerat till detta, då kanske de hade en budget på 100 000 kronor, och mycket av det gick bara till film och framkallning av filmen. Det spelas fortfarande idag in på film och inte digitalt (det är iaf inte vanligt i stora produktioner). Varför kommer jag inte ihåg, det kanske någon annan har koll på.

Animerade filmer lär det vara enkelt att slänga in en extra bildruta, så där blir kostnaden inte lika stor som om du filmar in med riktig "film".

I många (om inte alla) av dagens filmer har du ju digitala effekter och de måste renderas i högre antal bildrutor och de tar då även upp dubbelt så stor plats när det väl är renderat.

The Hobit som det snackades om spelas in på digital media och använder ingen analog film, det går ju dock fortfarande åt dubbelt så många hårddiskar om man ökar bildfrekvensen. The Hobbit spelas in i både 48 fps och 3D så de har verkligen valt det dyraste alternativet

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Jag antar han menade den analoga filmen som filmer spelas in i, inte animerade barnfilmer

Hehe, jag kan lova dig att det finns fler filmer än filmer riktade till barn som använder animationer och digitala effekter Att det ens behövs påpekas är fånigt, men inte ens bara actionfilmer kräver digitala effekter utan också drama och tv-serier. Och här tror jag som sagt att det påverkar prislappen väldigt lite hur många frames filmen är.

CC är dessutom något alla filmer går igenom, med möjligen undantag för väldigt exprimentella filmer och lågbudget filmer som görs av privatpersoner.

Att hårddiskar skulle utgöra en stor kostnadspost vid filmproductioner är jag också mycket skeptisk till

Så påståendet "Kostnadsfråga dock då filmer som spelas in i 48 fps kostar ca dubbelt så mycket att producera." anser jag inte vara korrekt, inte ens i närheten av korrekt.

Permalänk
Medlem

Ser hellre på detta än fake-3D.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 800D Cpu: i5 750 @2.67 Moderkort: Asus P7P55D-E socket 1156
Hårddisk (OS): Intel X-25m 80GB SSD Hårddisk (Gaming): Intel 320 120GB SSD
Grafikkort: Asus HD5870 Ramminnen: Corsair Dominator 1600MHz 8GB Cpu kylning: H50 Hydro
PSU: Corsair HX 850W