Permalänk
Medlem

AMD 1090t system

Hej, Jag har följande system och inställningar.

CPU Amd 1090T @ 4.1 GHz (205*20, 1,48v) HT @ 2255 MHz NB @ 2460 MHz.
RAM Corsair Vengeance 2x4GB PC3-12800 9-9-9-24 @ 1640 MHz 8-9-8-22.
MB Gigabyte GA-990FXA-UD3 (bios F5).
GFX ASUS 6970 DCII @ GPU 950 MHz MEM 5500 MHz (1375*4) Stock volt.
Chassi Corsair Carbide 500R + 2 x Nuctua NF-P14 FLX (connected to H100 Fan controller).
CPU cooler Corsair H100 Stock fans.

24H run Prime95 (blend test + 6500mb ram) + Unigine Heaven (1920x1200 settings @ max) H100 + case fans on low

GPU 83C (max 87C)
CPU 60C (max 63C)
CPU core 56C (max 60C)
NB 68C (max 72)
Room 25C
Power @ outlet PC + Screen 505W (Screen 45W) Idle @ 186W

Temperaturerna är stabila efter ca 1 timmes körning. Toppnoteringarna ligger innan luftflödet stabiliserar sig.

Vid spelande tex Skyrim, AVP, Crysis 2 är max temp CPU 55C, CPU Core 51C, GPU 76C.

Får inte CPU´n att klara 24H tortyr med högre klockning och Grafikkortet gjorde så att temperaturen i systemet sprang iväg när jag ökade volten.

Är inte effekt förbrukningen låg? Mitt 1000W nätaggregat blev överdimensionerat. (iofs hade jag planer på ett 6990 för trifire...)

Skoj att man kan använda datorn som vanligt under tiden man torterar den, Bortsett från spel då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av LuminaL:

Hej, Jag har följande system och inställningar.

CPU Amd 1090T @ 4.1 GHz (205*20, 1,48v) HT @ 2255 MHz NB @ 2460 MHz.
RAM Corsair Vengeance 2x4GB PC3-12800 9-9-9-24 @ 1640 MHz 8-9-8-22.
MB Gigabyte GA-990FXA-UD3 (bios F5).
GFX ASUS 6970 DCII @ GPU 950 MHz MEM 5500 MHz (1375*4) Stock volt.
Chassi Corsair Carbide 500R + 2 x Nuctua NF-P14 FLX (connected to H100 Fan controller).
CPU cooler Corsair H100 Stock fans.

24H run Prime95 (blend test + 6500mb ram) + Unigine Heaven (1920x1200 settings @ max) H100 + case fans on low

GPU 83C (max 87C)
CPU 60C (max 63C)
CPU core 56C (max 60C)
NB 68C (max 72)
Room 25C
Power @ outlet PC + Screen 505W (Screen 45W) Idle @ 186W

Temperaturerna är stabila efter ca 1 timmes körning. Toppnoteringarna ligger innan luftflödet stabiliserar sig.

Vid spelande tex Skyrim, AVP, Crysis 2 är max temp CPU 55C, CPU Core 51C, GPU 76C.

Får inte CPU´n att klara 24H tortyr med högre klockning och Grafikkortet gjorde så att temperaturen i systemet sprang iväg när jag ökade volten.

Är inte effekt förbrukningen låg? Mitt 1000W nätaggregat blev överdimensionerat. (iofs hade jag planer på ett 6990 för trifire...)

Skoj att man kan använda datorn som vanligt under tiden man torterar den, Bortsett från spel då...

jaha? Vad är problemet/frågan? fårstår inte vad det är du vill ha hjälp med

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

Är inte deras 6-cores kända för att visa 10 grader för lite på kärnorna eller något sånt där?

För övrigt så är din strömförbrukning normal, 1000w kan driva i princip allt. T.ex. trifire som du nämnde.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Jag vill bara se om det var något tokigt i bygget, brukar bli snabba svar om något är helt fel

Som du ser så skilljer CPU och CPU core värdena en del. CPU är en sensor under sockeln och CPU Core är något som räknas fram på något sätt, om jag har förståt det rätt. (Det är ingen "riktig" temperatur utan ett riktvärde som används som en temperatur?)
Normalt springer CPU Core upp till 50-55C väldigt snabbt medans CPU går betydligt långsammare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LuminaL:

Jag vill bara se om det var något tokigt i bygget, brukar bli snabba svar om något är helt fel

Som du ser så skilljer CPU och CPU core värdena en del. CPU är en sensor under sockeln och CPU Core är något som räknas fram på något sätt, om jag har förståt det rätt. (Det är ingen "riktig" temperatur utan ett riktvärde som används som en temperatur?)
Normalt springer CPU Core upp till 50-55C väldigt snabbt medans CPU går betydligt långsammare.

Ser väl bra ut

Anledningen till att core stiger snabbare är för att den är kalibrerad att visa rätt nära max-temp, ju närmre du kommer ju mer stannar ökningen av och stabiliserar sig rätt nära CPU. Det kan ju skilja 10-15 grader mellan CPU och Core i idle, medan skillnaden vid max bara är några grader som du säger.

AMD har sagt att det är Core som gäller när man kollar max-temp för överhettning.

Som du också ser blir NB rätt varm, det är den jag gick efter när jag klockade, eftersom man får lite sämre kylning av VRMs med tornkylare eller i ditt fall slutna vattensystem, mot en traditionell platt blåsande kylare.

Jag ligger väl några grader lägre än dig med min Phanteks, men då kör jag bara på 4.0GHz också, samt kör ett HAF 912plus, med dubbla 200mm-fläktar (en in, en ut), och tre 120mm (två in, en ut för positivt tryck) så jag har rätt bra luftflöde.

Jag har dock fått tre blåskärmar senaste veckan, så jag får nog se över min klockning igen ifall det är något som behöver finjusteras X) Annars har den gått fint på 4.0GHz sen jag köpte den veckan efter Bulldozer lanserades.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

Ser väl bra ut

Anledningen till att core stiger snabbare är för att den är kalibrerad att visa rätt nära max-temp, ju närmre du kommer ju mer stannar ökningen av och stabiliserar sig rätt nära CPU. Det kan ju skilja 10-15 grader mellan CPU och Core i idle, medan skillnaden vid max bara är några grader som du säger.

AMD har sagt att det är Core som gäller när man kollar max-temp för överhettning.

Som du också ser blir NB rätt varm, det är den jag gick efter när jag klockade, eftersom man får lite sämre kylning av VRMs med tornkylare eller i ditt fall slutna vattensystem, mot en traditionell platt blåsande kylare.

Jag ligger väl några grader lägre än dig med min Phanteks, men då kör jag bara på 4.0GHz också, samt kör ett HAF 912plus, med dubbla 200mm-fläktar (en in, en ut), och tre 120mm (två in, en ut för positivt tryck) så jag har rätt bra luftflöde.

Jag har dock fått tre blåskärmar senaste veckan, så jag får nog se över min klockning igen ifall det är något som behöver finjusteras X) Annars har den gått fint på 4.0GHz sen jag köpte den veckan efter Bulldozer lanserades.

Har du PWM styrda Phanteks fläktar??

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Har du PWM styrda Phanteks fläktar??

Nej, vanliga 3-pins, har inte fått min adapter än men de skulle skicka en. Jag styr dem med spänning och ASUS Suite, de är kopplade med splitter till CHA-fan-uttag 3 på mitt Sabertooth. Funkar ju lika bra, men man får köra samma kurva på dem som alla andra chassifläktar.

Sen har jag satt topputblåset på CPU-fan bara för att slippa stänga av larmet, så den fläkten går på max
hela tiden. Lite synd att man kan köra PWM eller spänning valfritt på alla platser utom just CPU, som bara har PWM, men men...

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

Nej, vanliga 3-pins, har inte fått min adapter än men de skulle skicka en. Jag styr dem med spänning och ASUS Suite, de ä'r kopplade med splitter till CHA-fan-uttag 3 på mitt Sabertooth. Funkar ju lika bra, men man får köra samma kurva på dem som alla andra chassifläktar.

Sen har jag satt topputblåset på CPU-fan bara för att slippa stänga av larmet, så den fläkten går på max
hela tiden. Lite synd att man kan köra PWM eller spänninv valfritt på alla platser utom just CPU, som bara har PWM, men men...

Jo! Jag valde att ha moståndet så att den snurrar långsammare tills jag får min PWM adapter.. Lär väl ta några veckor, då det antagligen skickas från Kina

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Jo! Jag valde att ha moståndet så att den snurrar långsammare tills jag får min PWM adapter.. Lär väl ta några veckor, då det antagligen skickas från Kina

Min kom idag, de skickade den från Nederländerna

Fast jag skruvar nog inte i datorn förrän i helgen.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Fick också mitt i dag! Så fint att få ett handskrivet litet brev med adaptern Från Nederländerna det med!
Härligt ^.^

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|