Vad kan man ha för server?

Permalänk

Vad kan man ha för server?

behöver inga svara, tråd kan låsas

Väldigt dåligt skrivet
Permalänk

Lite mer INFO om vad du ska använda den till skulle inte skadda. ska du bara ha den som filserver så är det ju inga egentliga krav på hårdvara. Men lite mer INFO.

MVH

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Medlem

Ursäkta för idiotfrågan som kommer. Varför har du inte ett svenskt tangentbord?

Permalänk

Skrev extremt lustigt. Men jag vill ha tips på vad jag kan ha på min server. Vad finns det att välja mellan?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skrev från mobilen, vet inte vad som hände.

Permalänk

Du kan ha vad fan som helst. Verkligen. Det finns inget svar på en sådan fråga.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

För det första, har du något att ha på den? Något som andra kan tänkas vara intresserade av, osv. Du kan ju alltid ha en server till ett spel, som minecraft, där du kan spela med kompisar. Annars kan du ju fixa en nätverkslagringsenhet, dock har jag ingen riktig koll på om de fungerar likadant, men det borde de göra enligt min skumma logik.

Permalänk

Ja jag undrar just vad jag ska ha för nått, och undrar om ni kan tipsa så kanske jag fastnar för nått intressant och vettigt att ha som server. Kan tänka mig vad som helst egentligen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skum-tomte:

Ja jag undrar just vad jag ska ha för nått, och undrar om ni kan tipsa så kanske jag fastnar för nått intressant och vettigt att ha som server. Kan tänka mig vad som helst egentligen

Skickades från m.sweclockers.com

Man brukar köpa en server för att fylla ett behov, inte köpa en server för att hitta ett. Säkert att du ska köpa en server?

Visa signatur

eVett.se - Överlev på internet

Permalänk
Medlem

Jag har en server för att det är kul använder den till allt möjligt skojjigt, typ filserver, webbserver, minecraft server etc.

Visa signatur

ESXi kluster: ca 250GB RAM, 32 kärnor
Filserver: 2U 12 bay Chenbro, 2x Xeon E5530, 72GB DDR3 ECC, 12x 2TB WD Red, 2x 120GB SSD, OmniOS
Spelrigg: Asus Sabertooth X79, 3930k, Gigabyte GTX680, 32GB DDR3, 64GB SSD, 5TB HDD

Permalänk
Skrivet av Kooffe:

Man brukar köpa en server för att fylla ett behov, inte köpa en server för att hitta ett. Säkert att du ska köpa en server?

Jag har redan en dator här som fungerar som en server.

Skrivet av Mowge:

Jag har en server för att det är kul använder den till allt möjligt skojjigt, typ filserver, webbserver, minecraft server etc.

Såna tips vill jag ha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skum-tomte:

Ja jag undrar just vad jag ska ha för nått, och undrar om ni kan tipsa så kanske jag fastnar för nått intressant och vettigt att ha som server. Kan tänka mig vad som helst egentligen

Skickades från m.sweclockers.com

Hårdvarumässigt kan du ha vilken dator som helst. Bara din gamla dator eller en kompis pensionerade... spelar ingen större roll. Men vad som är viktigt är att datorn varit STABIL... En strulig dator vill man inte ha som server. Jag kör med en dual Core Intel 2,8 mzh i min server... de är vänligt bra prestanda! Har den som webserver och räcker mer än nog till alla de sidor som ligger på den.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk

Har läst på lite och tänkte ha
En filserver där jag kan nå filer och snabbt kan skicka dom till min dator.
Skulle även vara bra om mina kompisar kunde se och ta filerna.
Stream
Där jag kan streama musik och film från servern till TV och min dator.

Någon som vet var jag kan läsa vidare om det här?
Någon som vet en guide ?
Länka gärna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasadu:

Hårdvarumässigt kan du ha vilken dator som helst. Bara din gamla dator eller en kompis pensionerade... spelar ingen större roll. Men vad som är viktigt är att datorn varit STABIL... En strulig dator vill man inte ha som server. Jag kör med en dual Core Intel 2,8 mzh i min server... de är vänligt bra prestanda! Har den som webserver och räcker mer än nog till alla de sidor som ligger på den.

Jaha... Du vill ha tips på vad du ska använda server till.

Du har inte uttryckt de speciellt tydligt direkt... eller väldigt otydligt till och med.

Jag har min server endast som webserver.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Skrivet av Vasadu:

Jaha... Du vill ha tips på vad du ska använda server till.

Du har inte uttryckt de speciellt tydligt direkt... eller väldigt otydligt till och med.

Jag har min server endast som webserver.

Nae, jag skrev lite lustigt

Permalänk

Jag vill ha en server som jag kan ta filer ifrån och som jag kan se film och musik ifrån.
Någon som vet om det finns något OS / Program för detta ?

Permalänk
Medlem

du vill köra en FTP då.
hade en FTP server förut som jag körde på en gammal sketen dator och fick en hemsida av en polare som jag använda för att kompisar och liknande lätt skulle kunna använda den.
för att bara göra något simplet så kan du köra ju xp/vista/win7 och trycka in filezilla server.
tar inte lång tid att få igång något sånt. Sen är det bara ansluta med filezilla clienten för att se alla filer. hade min ftp redirectad med no-ip till en xxxx.sytes.net adress också så jag kunde nå den via den adressen. Lite olika användar konton och liknande beroende på vem som skulle använda och vad jag ville låta dem se och vilken hastighet jag lär dem få.
säkert va de ju kanske ifs inte... många asiater som försökte ta sig in på den men ingen som lyckades vad jag såg allafall.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Skum-tomte:

Jag vill ha en server som jag kan ta filer ifrån och som jag kan se film och musik ifrån.
Någon som vet om det finns något OS / Program för detta ?

Du behöver nödvändigtvis inte en server för detta. Det räcker gott med en NAS. (Network Attached Storage)
Exempel:
QNAP TS-412 Turbo NAS

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

Kan jag se filmerna direkt ifrån NAS då eller ? Eller måste jag ta filmerna från den till datorn jag har ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skum-tomte:

Jag vill ha en server som jag kan ta filer ifrån och som jag kan se film och musik ifrån.
Någon som vet om det finns något OS / Program för detta ?

Skrivet av Skum-tomte:

Kan jag se filmerna direkt ifrån NAS då eller ? Eller måste jag ta filmerna från den till datorn jag har ?

En NAS med valfritt OS kommer uppfylla dina behov till detta. Jag kan rekommendera Windows Server 2008 om du vill kunna mixtra och trixa lite med den
Du kommer även att kunna spela din media över nätverket från din server. Med andra ord du kommer INTE behöva flytta filerna från server-datorn.

Permalänk
Medlem

Jag har min server som FTP, HTPC och kör xbmc på den och skickar ut video/musik till tvn som jag har kopplad och även mobilen om jag vill kolla där.

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk

Har ubuntu på den just nu, funkar xbmc med det?
Kan jag föra över filer med xbmc?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gigabit nätverk å dual core cpu med minst 1gb ram, där har du krav för din "filserver"

Jag kör Athlon64 3000+
3x 1000/1000
2x 100/100
1x 802.11G/B
1x 802.11N
4TB lagring
FTP / Http å lite andra tjänster.
Som du ser så krävs det ingen "super" dator för att agera server.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Denna tråden <3 Fråga hur man köper en server like a boss!

Permalänk

Vilka sorters filer kan jag streama med XBMC och hur ska jag hämta filer ifrån den ?
Kan jag installera XBMC plus Filezilla, så jag kan streama men också hämta filer ifrån datorn?
Tänkte även fråga, hur gör jag om jag vill ha åtkomst till server via internet dvs en hemsida till den, som man kan hämta filerna ifrån.

Permalänk
Medlem

Skulle säga att Plex är ett bättre val för att streama film/musik, särskilt om du ska streama utanför hemmet.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Ska enbart streama till TV och dator

Permalänk

Det jag är ute efter just nu är ett program som stödjer filserver och media streaming

Permalänk

Det finns inga sådana program. En server kör olika program för olika saker. XBMC är ett program du kör som klient, det är ingen server. Filezilla finns som både klient och server. Rekommenderar dig att söka runt lite på google med termer som "DIY NAS" osv.

För att ge dig lite att gå på så skulle jag kortfattat löst det såhär:

Server med valfri linux-dist i botten, t.ex ubuntu, debian, arch eller vad du nu känner för.
Samba för att dela ut mappar/filer till ditt övriga windowsnätverk.
FTP-server skulle jag strunta i då det inte finns någon riktig mening med det om du inte ska dela med dig av dina filer ut mot internet/mot andra nätverk.

På datorn kör du XBMC/VLC/MPC/WMP och spelar upp filerna direkt ifrån nätverket. Du behöver inte kopiera något eller hålla på.
TV:n har jag ingen aning om hur du ska lösa då du inte gett någon information om vad det är för TV eller vad du har kopplat till den.

Lycka till

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite. Vad är en webbserver?

Permalänk

Jag t'a'nkte ha filer och media program po samma server/dator.
Hur gor jag nar jag ska legga over filer till servern?

Skickades från m.sweclockers.com