Permalänk
Medlem

8-pins moderkort vs 4-pin

Tja. Jag har en fundering när det kommer till att överklocka processorn, jämfört med om man har en 8-pins cpu strömförsörjning eller 4-pin.

Är det på något sätt dåligt/farligt om man överklockar processorn och höjer volten lite om man har 4-pins strömförsörjning? Märker jag någon skillnad om jag har ett 8-pin moderkort istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boxpox:

Tja. Jag har en fundering när det kommer till att överklocka processorn, jämfört med om man har en 8-pins cpu strömförsörjning eller 4-pin.

Är det på något sätt dåligt/farligt om man överklockar processorn och höjer volten lite om man har 4-pins strömförsörjning? Märker jag någon skillnad om jag har ett 8-pin moderkort istället?

Du kunde väl ställt den frågan i tråden som du redan hade?

(Och ja, jag kunde ha låtit bli att kommenterat då jag inte bidrog med något).

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Du kunde väl ställt den frågan i tråden som du redan hade?

(Och ja, jag kunde ha låtit bli att kommenterat då jag inte bidrog med något).

jo, det skulle jag nog gjort. Men nu när jag redan har ställt den här så låter jag bli och hoppas på bra svar här istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boxpox:

jo, det skulle jag nog gjort. Men nu när jag redan har ställt den här så låter jag bli och hoppas på bra svar här istället

Absolut! Vad som är gjort är gjort om inte någon moderator misstycker;)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

I alla fall: i våra dödligas liv, alltså alla som e icke-guru/l2n nördar behöver egentligen inte ens veta vad det är för strömtillförsel...
Det enda man ska holla koll på e ju tempen

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

I alla fall: i våra dödligas liv, alltså alla som e icke-guru/l2n nördar behöver egentligen inte ens veta vad det är för strömtillförsel...
Det enda man ska holla koll på e ju tempen

Men varför köper man då dyrare moderkort med 8pin till cpun istället för billigare kort med 4pin då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boxpox:

Men varför köper man då dyrare moderkort med 8pin till cpun istället för billigare kort med 4pin då?

Tänkte ute fel där faktiskt. Kom på att man kan räkna ut va ma. Kommer behöva för strömförsörjning till sin lilla CPU...

Skis: Enligt Mina källor som ja aldrig sett förut men just hittade så klara en 4pinnars CPU ström kontakt att leverera.. Den har ju 2 kablar med 12 volt som båda klarar upp till 8 ampere vilket blir 192watt. Det är inte officiella siffror men de tycks stämma med vad jag lärt mig ganska bra..

På 8 pillars då: de har 4 kablar mer 12v som sägs klara 7 ampere styck.

Då blir det alltså 12*7*4=336Watt

Tänk bara på att du inte ser det som den totala maximala strömförbrukningen eftersom den kan få lite el ifrån 24-pinnan om de skulle krävas

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

Tänkte ute fel där faktiskt. Kom på att man kan räkna ut va ma. Kommer behöva för strömförsörjning till sin lilla CPU...

Skis: Enligt Mina källor som ja aldrig sett förut men just hittade så klara en 4pinnars CPU ström kontakt att leverera.. Den har ju 2 kablar med 12 volt som båda klarar upp till 8 ampere vilket blir 192watt. Det är inte officiella siffror men de tycks stämma med vad jag lärt mig ganska bra..

På 8 pillars då: de har 4 kablar mer 12v som sägs klara 7 ampere styck.

Då blir det alltså 12*7*4=336Watt

Tänk bara på att du inte ser det som den totala maximala strömförbrukningen eftersom den kan få lite el ifrån 24-pinnan om de skulle krävas

Men vad händer då om processorn tex vill ha 200w efter min överklockning då? Går datorn sönder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boxpox:

Men vad händer då om processorn tex vill ha 200w efter min överklockning då? Går datorn sönder?

För lite ström kommer inte att förstöra något förutom stabiliteten...

Visa signatur

Fractal Design C; Corsair RM750X; ASUS Prime Z370 A ll; I9 9900K; Celsius S24 ; Corsair 16GB; Samsung 970 evo 500GB; RTX 2080 TI; Dell U3415W; W10

Permalänk
Medlem

Här finns en del info om strömförsörjning, och varför mera ström till moderkortet kan vara en bra ide
http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/975571-grafikkor...