Permalänk
Inaktiv

Dålig kylpasta på stockkylare

Jag bytte nyligen ut kylpastan som kom med min Antec Kühler H2O 920, med Arctic Silver 5 genom att använda linje metoden. Har överklockat i 4.80 och tempen ligger på 36C medans jag skriver det här och har iTunes igång. Förmodligen kommer graderna gå ner ytterligare 1-3C varefter den nya pastan får sin inbränningsperiod. Jag låg på 39-40C i idle igår, före jag bytte ut pastan, så det är defenitivt värt att lära sig om hur man applicerar och tar bort den dåliga pastan som ofta kommer med kylarna från fabriken.

Provade även att tinta, men blev inte nöjd så jag tog bort det och körde linjemetoden, vilket gav bäst resultat.

Permalänk
Medlem

Rätt applicering av kylpasta är a och o. Därefter så blir jakten på graderna subtil.

Bytte från artic silver 5 till Noctuas pasta. Jag är nöjd.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Inaktiv

Har själv aldrig provat annat än AS5. Vad är det för skillnad på Noctuas version?

Permalänk
Medlem

Olika konsistenser osv är nog de mesta som skiljer kylpastorna samt deras inkörningstider och någon grad hit o dit.(In the margin of error)
Men som sagt väljer man kompetent kylpasta idag som mx2/mx4/artic5 eller liknande så har man oftast fått ut vad som går att få ut av bra kylpasta, efter det är det kylaren som man troligen titta på istället om man söker bättre resultat.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk

Jag såg att det kommit nåt "nytt" http://www.webhallen.com/hardvara/70003-coollaboratory_liquid...

Är det någon som testat det här jämfört med "vanlig" kylpasta?

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surgubben:

Jag såg att det kommit nåt "nytt" http://www.webhallen.com/hardvara/70003-coollaboratory_liquid...

Är det någon som testat det här jämfört med "vanlig" kylpasta?

de får fan va jävligt bra om det ska va värt dom pengarna

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

bra inlägg, jag kan säga att jag kommer alltid att byta ut kylpastan som kommer med kylare, bytte ut min stockkylare på htpcn för några månader sedan och det var inte helt riskfritt måste jag säga, för den satt så jäkla hårt att det slutade med att jag fick upp hela processon med två böjda pinnar, har aldrig vart med om att kylare suttit så jäkla hårt när man använt tex artic eller någon annan kvalitetpasta. Så min rekomendation är att alltid byta den redan färdigaplicerade kylpastan särskild på stockkylare, för den verkar ha tendens att torka och limma fast sig.

Visa signatur

Amd Phenom II 965 BE (3,8Ghz)| 3*2048Corsair XMS3 | GTX 560TI | Asus M4N75td
HTPC/Server - Amd 6000+, l asus M2N-E sli l l 3*1024CorsairDDR2 l 8400gs 512 mb
|q6600@ 3.2 Ghz 3*Corsair DDR2 800mhz HD3870 |
MacbookPro 2010 i7+HT

Permalänk
Skrivet av Solding:

de får fan va jävligt bra om det ska va värt dom pengarna

"Det finns inga genvägar till den perfekta kylningen" som farbror Barbro skulle ha sagt

Det intressanta är om det funkar eller inte?...och hur bra naturligtvis.
Finns i satser för CPU eller GPU, eller både och.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem

http://www.webhallen.com/hardvara/70006-coollaboratory_liquid...

wow... 33kr per kylar montering, det måste vara jävligt bra annars så är det helt och hållet onödigt.

Edit:
Vilket det verkar vara:http://www.sweclockers.com/recension/5989-kylpastor-2007/11#p...

Permalänk

Man skall inte gå över ån efter vatten...

Hittade et här gamla testet på Sweclockers.
http://www.sweclockers.com/recension/5989-kylpastor-2007/12#p...

Såg att jag var lite sent ute...

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av audiultX:

bra inlägg, jag kan säga att jag kommer alltid att byta ut kylpastan som kommer med kylare, bytte ut min stockkylare på htpcn för några månader sedan och det var inte helt riskfritt måste jag säga, för den satt så jäkla hårt att det slutade med att jag fick upp hela processon med två böjda pinnar, har aldrig vart med om att kylare suttit så jäkla hårt när man använt tex artic eller någon annan kvalitetpasta. Så min rekomendation är att alltid byta den redan färdigaplicerade kylpastan särskild på stockkylare, för den verkar ha tendens att torka och limma fast sig.

Usch det där har jag råkat ut för alltför många gånger, allra värst var det när jag var tvungen att rengöra en äldre GPU. Tog 30 minuter av vridande hit och dit för att få bort den där MSI kylaren