Permalänk
Medlem

'Inets kylare' Vs. 'Cooling Stuffs'

Jag sitter och tittar på vattenkylning och funderar lite fram och tillbaka. Min tanke var först att skaffa mig en Noctua-kylare men jag tycker det verkar mer spännande med vatten så jag tänkte köra på det. Däremot förstår jag inte riktigt skillnaden mellan att t.ex. köpa en H80 (någon som vet vilken som är den största vattenkylaren som passar i ett R3chassi?) eller bygga ett system på Cooling Stuf? Är det värt de extra pengarna man lägger hos Cooling Stuff (min känsla är i alla fall att det är dyrare där)?

Hoppas någon har tid att svara. Jag har försökt söka lite men jag har aldrig förstått mig på boolesk så jag kan ha missat mycket!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av YGLeXz:

Jag sitter och tittar på vattenkylning och funderar lite fram och tillbaka. Min tanke var först att skaffa mig en Noctua-kylare men jag tycker det verkar mer spännande med vatten så jag tänkte köra på det. Däremot förstår jag inte riktigt skillnaden mellan att t.ex. köpa en H80 (någon som vet vilken som är den största vattenkylaren som passar i ett R3chassi?) eller bygga ett system på Cooling Stuf? Är det värt de extra pengarna man lägger hos Cooling Stuff (min känsla är i alla fall att det är dyrare där)?

Hoppas någon har tid att svara. Jag har försökt söka lite men jag har aldrig förstått mig på boolesk så jag kan ha missat mycket!

H80´n är inte ett riktigt vattenkylnings system. Du får mycket bättre temps med ett äkta system och kan få det mycket tystare och snyggare för den delen, Fördel för överklockning.

Visa signatur

Atari

Permalänk
Medlem

med ett system man kan köpa på inet (XT 360, Supreme HF acetal, DCP 4.0, 250ml RES) får jag löjligt bra temps, runt 34c i load
Jämför jag med vad andra får för temps även om dom har h100 så äger jag dom

Så det är defeneift värt pengarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av kuttle:

H80´n är inte ett riktigt vattenkylnings system. Du får mycket bättre temps med ett äkta system och kan få det mycket tystare och snyggare för den delen, Fördel för överklockning.

Vad är då den egentliga skillnaden och är den nämnvärd? Just nu överklockar jag inte och om jag skulle få för mig att överklocka så skulle det kanske vara från 3,4 till 4,0 GHz. Är det "värt" den extra tusenlappen som ett skräddarsytt system går på?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av YGLeXz:

Vad är då den egentliga skillnaden och är den nämnvärd? Just nu överklockar jag inte och om jag skulle få för mig att överklocka så skulle det kanske vara från 3,4 till 4,0 GHz. Är det "värt" den extra tusenlappen som ett skräddarsytt system går på?

Skillnaden, är att du sedan kan expandera systemet ifrån bara cpu till gpu, ram, nord/syd brygga, du får bättre temps för det är mycket mer kvalite på grejorna, pumpen låter inte som en v*ldtagen bäver

Permalänk
Medlem
Skrivet av YGLeXz:

Vad är då den egentliga skillnaden och är den nämnvärd? Just nu överklockar jag inte och om jag skulle få för mig att överklocka så skulle det kanske vara från 3,4 till 4,0 GHz. Är det "värt" den extra tusenlappen som ett skräddarsytt system går på?

Nej då är det inte värt det. Du klarar dig bra på en luftkylare om du inte tänkt att överklocka högre än 4,5ghz(många klarar sig även bra med luft över det). Processorn klarar höga temperaturer så det kommer inte bli något problem. Kör bara inte med stock kylaren.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Skillnaden, är att du sedan kan expandera systemet ifrån bara cpu till gpu, ram, nord/syd brygga, du får bättre temps för det är mycket mer kvalite på grejorna, pumpen låter inte som en v*ldtagen bäver

Skrivet av Fattyd:

Nej då är det inte värt det. Du klarar dig bra på en luftkylare om du inte tänkt att överklocka högre än 4,5ghz(många klarar sig även bra med luft över det). Processorn klarar höga temperaturer så det kommer inte bli något problem. Kör bara inte med stock kylaren.

... det gjorde ju det hela så mycket lättare

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av YGLeXz:

... det gjorde ju det hela så mycket lättare

Om du inte ska klocka mer än 4,5 eller inte bryr dig om det är något varmar i burken kör på luft annars är det vatten som is the shit

Permalänk
Medlem

Som ovan redan sagt man satsar på custom vattenkylning för man vill möjligen uppgradera till kyla grafikkort eller andra komponenter i sin dator senare vill man ENDAST överklocka cpun så räcker det gott o väl med en high end luft kylare eller någon sluten vattenkylnings lösning.

Det är lite som jonas&emil sa om lga2011 "Om du behöver fråga om de så är det troligen inget för dig, dom som köper det här vet att dom behöver de." de vill säga custom vattenkylning.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Det som är guld värt för mig att köra med ett custom vattenkylning är att man slipper höra gpu´n lyfta ut från burken när man spelar.

Visa signatur

Atari

Permalänk
Medlem

Artur på Coolingstuff är riktigt schyst!

Permalänk
Medlem

Den största fördelen enligt mig med vattenkylning är tystnaden, om man t.ex. kyler CPU samt GPU kan man få ner ljudnivån ordentligt mot diverse luftkylare, plus att man i framtiden när man skaffar en ny dator endast behöver uppgradera CPU samt GPU block för cirka 1400kr och behålla alla andra delar. Förutom den låga ljudnivån får man ett välkylt system, samt att vattenkylning är väldigt snyggt/coolt enligt mig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aluminium:

Artur på Coolingstuff är riktigt schyst!

Håller med, han hjälpte mig att sätta ihop grunden till mitt system som jag sedan utökade. Väntar på att få dom nu bara så jag kan köra igång, men en del av sakerna hade 2-3 veckors leveranstid så det är bara hoppas att jag har grejerna nästa vecka, då har det gått 3 veckor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluminium:

Artur på Coolingstuff är riktigt schyst!

När han svara O_o han ignorerar mina mails och skype pms

Permalänk
Medlem
Skrivet av kuttle:

Det som är guld värt för mig att köra med ett custom vattenkylning är att man slipper höra gpu´n lyfta ut från burken när man spelar.

Vadå gpun lyfta från burken? Min lyfter hela burken :).

Men OT så är det som de andra har sagt. Om du inte har tänkt att klocka mer än så/ inte bryr dig om ljudnivå, så är det ingen mening att skaffa riktig vattenkylning.

Visa signatur

"Anger dwells only in the bosom of fools."
- A. Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av YGLeXz:

Jag sitter och tittar på vattenkylning och funderar lite fram och tillbaka. Min tanke var först att skaffa mig en Noctua-kylare men jag tycker det verkar mer spännande med vatten så jag tänkte köra på det. Däremot förstår jag inte riktigt skillnaden mellan att t.ex. köpa en H80 (någon som vet vilken som är den största vattenkylaren som passar i ett R3chassi?) eller bygga ett system på Cooling Stuf? Är det värt de extra pengarna man lägger hos Cooling Stuff (min känsla är i alla fall att det är dyrare där)?

Hoppas någon har tid att svara. Jag har försökt söka lite men jag har aldrig förstått mig på boolesk så jag kan ha missat mycket!

Inom vattenkylning så är det hugget som stucket om vilka som är bäst, beror lite på vilken plats du har och vad du kan röra om i ditt chassi.
Jag tror att du får en hel del grejer till rätt bra pris hos cooling stuff.
T ex: 1x120mm i sidan, en i baken och 2x120 i taket, för 219kr+219kr+299lr, då är dessa radiatorer inte så tjocka, men du har tre st, vet inte om man kan ta bort fläktarna där fram och stoppa in ännu en 2x120.
http://www.inet.se/produkt/5321656/ek-multioption-res-x2-400-... denna tanken tror jag inte finns hos coolingstuff, så det är ju lite nackdel.
Men det rör sig nog inte om så många hundralappar i slutändan...men räkna på det och jämför.
Tänk på att vissa radiatorer är tjockare, och dyrare därför.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Skrivet av kuttle:

H80´n är inte ett riktigt vattenkylnings system

Förklara gärna varför det inte skulle vara ett "riktigt" vattenkylningssystem. Bara för att det är ett slutet system betyder det inte att det inte är någon "riktig" vattenkylning.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Subdubwise:

Förklara gärna varför det inte skulle vara ett "riktigt" vattenkylningssystem. Bara för att det är ett slutet system betyder det inte att det inte är någon "riktig" vattenkylning.

Snacka om att dra in onödiga diskussioner, man brukar säga att det är så eftersom "riktig" vattenkylning är så mycket bättre.

Förövrigt tycker jag TS ska köra på en vanlig luftkylare om han inte ska klocka så mycket, men det är ju mycket roligare med vatten, speciellt sen när du kanske vill klocka

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av kuttle:

H80´n är inte ett riktigt vattenkylnings system. Du får mycket bättre temps med ett äkta system och kan få det mycket tystare och snyggare för den delen, Fördel för överklockning.

Varför skulle det inte vara ett riktigt vattenkylningssystem? Det är en reservoar, pump, kylarblock och kylfläns med vatten i.

H80 är bra men bygga egna brukar bli bättre

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Snacka om att dra in onödiga diskussioner, man brukar säga att det är så eftersom "riktig" vattenkylning är så mycket bättre.

Förövrigt tycker jag TS ska köra på en vanlig luftkylare om han inte ska klocka så mycket, men det är ju mycket roligare med vatten, speciellt sen när du kanske vill klocka

Jo men precis. Det skiljer ju inte så mycket i pris och det är roligare med vatten!

Hur är det med transporter? Behöver man oroa sig för att vatten ska läcka ur ett system när man flyttar datorn? (Tänker om man åker på LAN eller flyttar på den.)

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Är en väldig skillnad på färdiga slutna system och "riktig" vattenkylning, både i kylningseffekt och kvalitet

Dock var visst nån av tillverkarna av seriösa vattenkylningsdelar som även skulle börja med nått färdigt slutet system som var av en helt annan kaliber än sådant halvdant vi har sett hittills från tex corsair m.f

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av kuttle:

H80´n är inte ett riktigt vattenkylnings system. Du får mycket bättre temps med ett äkta system och kan få det mycket tystare och snyggare för den delen, Fördel för överklockning.

Vilkert trams, H80 är visst riktig vattenkylning och att säga att man får mycket bättre temperaturer med "riktig" vattenkylning beror ju helt på vad man skall göra. Visst extrema överklockare har säkert lite att vinna på att bygga själv, men den vanlige användaren vinner inte många grader. Läs valfri resention av H80/H100 och inse hur bra dessa presterar.

Saxat från hardwarecaucks

"The predominant reason for the H80’s performance is its extra thick radiator which can handle massive heat loads. Naturally, the new water block design along two high performance fans also contribute towards those impressive results and from where we stand certain custom water cooling loops may have a tough time beating this pre-built device."

Från sweclockers test

"Corsair Hydro H80 är på alla sätt och vis en värdig uppföljare till föregångaren H70 med förbättrat vattenblock och innovativ fläktstyrning. I jämförelse med konkurrenterna presterar dessutom H80 utomordentligt bra och tar plats som en av de mest effektiva kylarna som någonsin satt sin fot i SweClockers testlabb."

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

Vilkert trams, H80 är visst riktig vattenkylning och att säga att man får mycket bättre temperaturer med "riktig" vattenkylning beror ju helt på vad man skall göra. Visst extrema överklockare har säkert lite att vinna på att bygga själv, men den vanlige användaren vinner inte många grader. Läs valfri resention av H80/H100 och inse hur bra dessa presterar.

Saxat från hardwarecaucks

"The predominant reason for the H80’s performance is its extra thick radiator which can handle massive heat loads. Naturally, the new water block design along two high performance fans also contribute towards those impressive results and from where we stand certain custom water cooling loops may have a tough time beating this pre-built device."

Jo visst är dom riktiga vattenkylning dom också, men dom spelar i en helt annan division prestandamässigt jämfört med när man sätter ihop ett paket själv, dom tester jag har sett visar att dom är ungefär så bra som dom bättre luftkylarna, där temp oftast är lite över 60c med mild överklockning och ca 70-75c med mer rejäl men ändå normal överklockning.
Högsta temp jag har fått upp min CPU i är 56c ca 4.2Ghz, hade det varit en H80 hade den varit överhettad
Och det hela är ganska normal överklockning fortfarande

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Om du inte ska klocka eller inte klocka mer än 4,5 kan du köra på rinner luftkylare, tex silver arrow. Och om du inte klockar den alls kan du kyla CPUn passivt, och upp till 4,0ghz Köra på lågt varvtal.
Men skulle köra på ett riktigt system. Enda risken är att ditt chassi inte är det bästa precis.:/
Lycka till!

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Förklara gärna varför det inte skulle vara ett "riktigt" vattenkylningssystem. Bara för att det är ett slutet system betyder det inte att det inte är någon "riktig" vattenkylning.

Enorm skillad på att skriva att det inte är något riktigt vattenkylningssystem eller att skriva:
Det är inget "riktigt" vattenkylningssystem.

Men om du vill köra dagisnivå så kan jag ju dig ett ganska så hållbart argument, tror jag iaf.
Kylmediet är inte rent vatten (det hoppas jag iaf inte då det inte är så bra i det långa loppet).

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Layon:

Enorm skillad på att skriva att det inte är något riktigt vattenkylningssystem eller att skriva:
Det är inget "riktigt" vattenkylningssystem.

Men om du vill köra dagisnivå så kan jag ju dig ett ganska så hållbart argument, tror jag iaf.
Kylmediet är inte rent vatten (det hoppas jag iaf inte då det inte är så bra i det långa loppet).

Jag kör med vatten och glykol, nu ~15%.. Märker ingen skillnad.

Den stora skillnaden är väl att du kan köpa lite bättre grejer när du bygger själv. Vilket också kostar därefter..
Man kan också fläska på med ordentligt med avledningsyta.

Pumpen i dess "färdiga" system verkar inte vara mycket att hurra över heller...
bild från XS http://img841.imageshack.us/img841/1029/img6167my.jpg
bild från XS http://img72.imageshack.us/img72/7149/img61712.jpg
flödestest från corsairs forum http://delanger.home.xs4all.nl/tweak/P1050756.MOV

Citat:

What startled me was the weak performance of the H100 pump. The flowrate is not much more then a trickle..

Permalänk
Medlem
Skrivet av YGLeXz:

Jo men precis. Det skiljer ju inte så mycket i pris och det är roligare med vatten!

Hur är det med transporter? Behöver man oroa sig för att vatten ska läcka ur ett system när man flyttar datorn? (Tänker om man åker på LAN eller flyttar på den.)

Transporter ska inte vara något problem öht:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Jag kör med vatten och glykol, nu ~15%.. Märker ingen skillnad.

Den stora skillnaden är väl att du kan köpa lite bättre grejer när du bygger själv. Vilket också kostar därefter..
Man kan också fläska på med ordentligt med avledningsyta.

Pumpen i dess "färdiga" system verkar inte vara mycket att hurra över heller...
bild från XS http://img841.imageshack.us/img841/1029/img6167my.jpg
bild från XS http://img72.imageshack.us/img72/7149/img61712.jpg
flödestest från corsairs forum http://delanger.home.xs4all.nl/tweak/P1050756.MOV

Har du orginaltråden från XS så man kan läsa lite om det?

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Skrivet av Layon:

Enorm skillad på att skriva att det inte är något riktigt vattenkylningssystem eller att skriva:
Det är inget "riktigt" vattenkylningssystem.

Nåväl. Vad är då den, som du påstår, enorma skillnaden mellan att skriva "inte något" och "inget"? I min värld är de nämligen synonymer.

"Jag har inte något godis"
"Jag har inget godis"

Olika betydelser? Nej.

Skrivet av Layon:

Men om du vill köra dagisnivå

Varför skulle mitt inlägg vara dagisnivå? Jag tycker bara att det är så tramsigt när folk, som den här personen gjorde, kommer och påstår att det inte skulle vara "riktig" vattenkylning, bara för att det är en budgetvariant och att det finns mycket bättre grejer som man dessutom själv monterar ihop och pillar med.

Med det resonerandet bör således mitt grafikkort, ett 5770, inte vara något riktigt grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tancoll:

Har du orginaltråden från XS så man kan läsa lite om det?

Tyvärr så googlade jag bara lite snabbt. h100 pump, pump flow eller något liknande
Blev själv lite nyfiken på vad det var för något i dessa färdiga lösningar.

På XS så stod det inget speciellt om flödet utan det var bara bilder på H100 i delar.
Flödes videon var från corsairs forum.. Sparade ingen länk, men det var en diskussion om att bygga ut h100 med en reservoar tror jag.