Överklocka 3930K + Rampage 4 extreme.. Händer NADA

Permalänk

Överklocka 3930K + Rampage 4 extreme.. Händer NADA

Lyckas inte klocka min maskin... Det händer absolut inget oavsett vad jag gör

Kör jag med Asus egna överklocknings system "CPU level up" trots att det står att den lyckade så är klocken på 3,2 mhz (stock)

Någon som har erfarenhet av det mob och vet hur man ska lyckas... Vad jag har förstått så ska både CPU och moderkortet vara bra att överklocka med.

Behövs ytterligare spec på burken för kunna ge svar?

Mvh Martin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mart24speed:

Lyckas inte klocka min maskin... Det händer absolut inget oavsett vad jag gör

Kör jag med Asus egna överklocknings system "CPU level up" trots att det står att den lyckade så är klocken på 3,2 mhz (stock)

Någon som har erfarenhet av det mob och vet hur man ska lyckas... Vad jag har förstått så ska både CPU och moderkortet vara bra att överklocka med.

Behövs ytterligare spec på burken för kunna ge svar?

Mvh Martin

Var läser du av dina hastigheter? Använd CPU-Z och belasta cpun så får du rätt avläst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Skrivet av Tobi the Dobi:

Var läser du av dina hastigheter? Använd CPU-Z och belasta cpun så får du rätt avläst.

Skickades från m.sweclockers.com

Jodå Jag har kollat med flera olika program bl. a. CPU-Z, coretemp, Speedfan. Asus egna program. belastat datorn med Prime95.

Händer inget.

Permalänk
Medlem

Själv kör jag med msi men jag tyckte det var enkelt. Släng upp en bild från bios så vi kan se vad du har gjort

Permalänk
Skrivet av lillalex:

Själv kör jag med msi men jag tyckte det var enkelt. Släng upp en bild från bios så vi kan se vad du har gjort

Hej!

Jag har återställt till Default nu så jag har inget att visa... Men jag har kört med "CPU level up" i bios och även via ASUS Suit 2 i Windows. Jag har provat med 2-3 olika inbyggda överklocksprofiler men det händer inget... Kan se att Multiplerna hoppar mellan 12, 24, 32 när den speedsteppar och BCLK Frequency är fast på 100 Mhz. Jag antar att BCLK Frequency är samma som tidigare FSB. Känns som att finns så sjukt mycket inställningar att det känns omöjligt att lära sig vilka som påverkar var och vilka som påverkar andra inställningar.

Permalänk
Medlem

Provar du då 4.25GHz Level Up steget direkt från BIOS/UEFI?
Din CPU Strap / BCLK skall ligga på 125.00MHz om Level Up fungerar som det ska.

Annars är det inte så värst mycket mer än att du själv ställer cpu turbo ration / multipliern till t.ex 42X och ökar spänningen till processorn (vcore / CPU voltage) till 1.35. Så bör det gå ganska bra.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Skrivet av XrOo:

Provar du då 4.25GHz Level Up steget direkt från BIOS/UEFI?
Din CPU Strap / BCLK skall ligga på 125.00MHz om Level Up fungerar som det ska.

Annars är det inte så värst mycket mer än att du själv ställer cpu turbo ration / multipliern till t.ex 42X och ökar spänningen till processorn (vcore / CPU voltage) till 1.35. Så bör det gå ganska bra.

Tröttsamt... den reagerar inte på något... om jag stänger av Enhance intel speed step eller vad det heter så hoppar den ändå i frekvens... ändrar jag turbo ratio så blir det ändå 3.2 ghz.. kör jag någon cpu level up så händer inget. Testat i både uefi och med AI Suite 2
Ändrar jag base frekvens, blck, så blr det lik förbannat bara 3.2 ghz
Det blir nog att testa annan bios som sista utväg.

Permalänk

Så ja nu är problemet löst! En uppdatering av UEIF/bios fixad till problemet. och nu rullar prollen i 4,7 ghz