14 °C idle - Fx 1120 8x - är det möjligt?

Permalänk
Medlem

14 °C idle - Fx 1120 8x - är det möjligt?

Hej, jag tänkte bara höra, då jag nu fått en ny processor av www.inet.se då min 1100T phenom II var defekt.

Är det möjligt nu när jag satt igång systemet att Processorn bara ligger på 12 - 14 °C idle?

Kylare: Corsair H60 - (ingen push'n pull för tillfället)

Kylpasta: Noctua NT - H1

Processor: AMD FX-8120 X8 3,1GHz ( http://www.inet.se/produkt/5308694/amd-fx-8120-x8-3-1ghz )

Vore tacksam för ett snabbt svar då jag tänkt leka lite med den om detta kan vara rimligt

Tack på förhand!

Visa signatur

DATOR: | Intel i7 3820@4.2Ghz | Corsair H80i | AsRock X79 Extreme4-M | GTX 1070 | Corsair 16GB CL9 1600 mHz | Asus Xonar D2X | Samsung 830-SSD 128GB | FSP Aurum 750W 80+ Gold | SilverStone Temjin TJ08B-E | Seagate GoFlexPro 500GB(8 st).
Utrustning: | Corsair K90 Mekaniskt | Corsair M90 Mouse | Corsair Vengence 1500 Headset | Razer Carcharias Headset |.

Permalänk
Medlem

Nej självklart är det inte möjligt utan att köra med flytande kväve, lägg på ca 20c+ på dina siffror så får du nått som kanske stämmer bättre

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Nej, så länge du inte har kylning i form av kompressor eller liknande kan du aldrig ha under rumstemperatur.

Visa signatur

"En vis man sa en gång"

Permalänk
Medlem

Hur kan jag i så fall göra så att det visar rätt, någon som har ett tips kanske?

Visa signatur

DATOR: | Intel i7 3820@4.2Ghz | Corsair H80i | AsRock X79 Extreme4-M | GTX 1070 | Corsair 16GB CL9 1600 mHz | Asus Xonar D2X | Samsung 830-SSD 128GB | FSP Aurum 750W 80+ Gold | SilverStone Temjin TJ08B-E | Seagate GoFlexPro 500GB(8 st).
Utrustning: | Corsair K90 Mekaniskt | Corsair M90 Mouse | Corsair Vengence 1500 Headset | Razer Carcharias Headset |.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle566:

Hej, jag tänkte bara höra, då jag nu fått en ny processor av www.inet.se då min 1100T phenom II var defekt.

Är det möjligt nu när jag satt igång systemet att Processorn bara ligger på 12 - 14 °C idle?

Kylare: Corsair H60 - (ingen push'n pull för tillfället)

Kylpasta: Noctua NT - H1

Processor: AMD FX-8120 X8 3,1GHz ( http://www.inet.se/produkt/5308694/amd-fx-8120-x8-3-1ghz )

Vore tacksam för ett snabbt svar då jag tänkt leka lite med den om detta kan vara rimligt

Tack på förhand!

Hur varmt är det i rummet?

Permalänk
Medlem

ca 22 grader

Visa signatur

DATOR: | Intel i7 3820@4.2Ghz | Corsair H80i | AsRock X79 Extreme4-M | GTX 1070 | Corsair 16GB CL9 1600 mHz | Asus Xonar D2X | Samsung 830-SSD 128GB | FSP Aurum 750W 80+ Gold | SilverStone Temjin TJ08B-E | Seagate GoFlexPro 500GB(8 st).
Utrustning: | Corsair K90 Mekaniskt | Corsair M90 Mouse | Corsair Vengence 1500 Headset | Razer Carcharias Headset |.

Permalänk

Vilken programvara använder du? Använde själv HWMonitir och den funkar jättebra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle566:

ca 22 grader

då stämmer det inte

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur det är med Bulldozer serien men tidigare AMD cpus har ju haft problem med att visa rätt idle temp, dock brukar de visa rätt temp i load och det är den som är viktig så kolla vad den hamnar på i full load från t.ex OCCT eller IBT.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Okey!

Ps: Tack makz159, för att du kunde bekräfta detta

Ps: Mine.craft, då prövar jag det

Visa signatur

DATOR: | Intel i7 3820@4.2Ghz | Corsair H80i | AsRock X79 Extreme4-M | GTX 1070 | Corsair 16GB CL9 1600 mHz | Asus Xonar D2X | Samsung 830-SSD 128GB | FSP Aurum 750W 80+ Gold | SilverStone Temjin TJ08B-E | Seagate GoFlexPro 500GB(8 st).
Utrustning: | Corsair K90 Mekaniskt | Corsair M90 Mouse | Corsair Vengence 1500 Headset | Razer Carcharias Headset |.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!
Jag antar väl att jag inte kan påverka det så mycket, men jag återkommer när jag prövat HWMonitor!

Visa signatur

DATOR: | Intel i7 3820@4.2Ghz | Corsair H80i | AsRock X79 Extreme4-M | GTX 1070 | Corsair 16GB CL9 1600 mHz | Asus Xonar D2X | Samsung 830-SSD 128GB | FSP Aurum 750W 80+ Gold | SilverStone Temjin TJ08B-E | Seagate GoFlexPro 500GB(8 st).
Utrustning: | Corsair K90 Mekaniskt | Corsair M90 Mouse | Corsair Vengence 1500 Headset | Razer Carcharias Headset |.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Nej självklart är det inte möjligt utan att köra med flytande kväve, lägg på ca 20c+ på dina siffror så får du nått som kanske stämmer bättre

haha wat

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Nej självklart är det inte möjligt utan att köra med flytande kväve, lägg på ca 20c+ på dina siffror så får du nått som kanske stämmer bättre

ggustavsson ute och kör moped lr?

Visa signatur

[i7 930@3,7] [Corsair H70] [1x500GB] [4x1TB] [1x1,5TB] [GA-X58A-UD3R][Corsair 6GB 1333MHz] [Win7x64 Ultimate]

Permalänk
Medlem

Så, nu har jag kommit fram till att den ligger på ca 45-49 grader i maxload, så det är väl inget att oroa sig för?

Visa signatur

DATOR: | Intel i7 3820@4.2Ghz | Corsair H80i | AsRock X79 Extreme4-M | GTX 1070 | Corsair 16GB CL9 1600 mHz | Asus Xonar D2X | Samsung 830-SSD 128GB | FSP Aurum 750W 80+ Gold | SilverStone Temjin TJ08B-E | Seagate GoFlexPro 500GB(8 st).
Utrustning: | Corsair K90 Mekaniskt | Corsair M90 Mouse | Corsair Vengence 1500 Headset | Razer Carcharias Headset |.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle566:

Så, nu har jag kommit fram till att den ligger på ca 45-49 grader i maxload, så det är väl inget att oroa sig för?

Nej det är okej siffror När det närmar sig uppemot 58c så ska man nog göra något åt saken. Jag ligger just på på 59c när jag spelar Dota2 med stockkylaren. Börjar bli lite småläskigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av smecken16:

ggustavsson ute och kör moped lr?

Nä det gör han inte.

Skrivet av Calle566:

Så, nu har jag kommit fram till att den ligger på ca 45-49 grader i maxload, så det är väl inget att oroa sig för?

Helt normalt

Permalänk

Nejdå det är helt perfekt vart såg du de gamla tempsen?

Permalänk
Medlem

Hur menar du? (Mine.craft)

EDIT: Jag menar ju FX 8120***

Hur kunde jag skriva så fel 2 gånger i sträck?

Aja, tack så mycket för all hjälp, det uppskattas !

Visa signatur

DATOR: | Intel i7 3820@4.2Ghz | Corsair H80i | AsRock X79 Extreme4-M | GTX 1070 | Corsair 16GB CL9 1600 mHz | Asus Xonar D2X | Samsung 830-SSD 128GB | FSP Aurum 750W 80+ Gold | SilverStone Temjin TJ08B-E | Seagate GoFlexPro 500GB(8 st).
Utrustning: | Corsair K90 Mekaniskt | Corsair M90 Mouse | Corsair Vengence 1500 Headset | Razer Carcharias Headset |.

Permalänk

Vilket nerbyte av processor :/

Permalänk
Medlem

Jaha, det tycker jag inte då 1100T'n var defekt från början och jag fick köra utan varken Turbo eller Performance Boost på standard klock för att undvika bluescreen xD.

Nu har jag klockat den till 4 Ghz

Ser det inte som ett dåligt byte xD

Visa signatur

DATOR: | Intel i7 3820@4.2Ghz | Corsair H80i | AsRock X79 Extreme4-M | GTX 1070 | Corsair 16GB CL9 1600 mHz | Asus Xonar D2X | Samsung 830-SSD 128GB | FSP Aurum 750W 80+ Gold | SilverStone Temjin TJ08B-E | Seagate GoFlexPro 500GB(8 st).
Utrustning: | Corsair K90 Mekaniskt | Corsair M90 Mouse | Corsair Vengence 1500 Headset | Razer Carcharias Headset |.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smecken16:

ggustavsson ute och kör moped lr?

Haha nej, men ibland är jag ute o cyklar

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av Calle566:

Jaha, det tycker jag inte då 1100T'n var defekt från början och jag fick köra utan varken Turbo eller Performance Boost på standard klock för att undvika bluescreen xD.

Nu har jag klockat den till 4 Ghz

Ser det inte som ett dåligt byte xD

Men, varför skriver du AMD FX 1120 ???
Det är väl en AMD FX 8120?!??

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Om du är orolig över att du har lite väl låga temperaturer så skulle ja starkt rekommendera dig att ta bort kyllastfartyg och ersätta den med t.stekfett eller honung, så borde du inte ha så mycket att oroa dig för längre :3

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Skrivet av smecken16:

ggustavsson ute och kör moped lr?

Han har rätt, du kan inte kyla processorn till under rumstemp med varken vattenkylning eller luftkylning. För att genomföra detta behöver du extremt potent kylning eller en kemisk reaktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Han har rätt, du kan inte kyla processorn till under rumstemp med varken vattenkylning eller luftkylning. För att genomföra detta behöver du extremt potent kylning eller en kemisk reaktion.

Det går faktiskt med vatten om du bygger en bong kylare eller annan kylare som använder sig av evaporation som kylprincip. Varken någon kemisk reaktion eller speciellt svår att bygga men man måste hela tiden ersätta det vatten som avdunstar.
Bygger på principen att när ett ämne byter fas, ex från vätska till gas, så krävs det en hel del energi.

Googla bong cooler för att se något häftigt.

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

Han har rätt, du kan inte kyla processorn till under rumstemp med varken vattenkylning eller luftkylning. För att genomföra detta behöver du extremt potent kylning eller en kemisk reaktion.

Jag vet att du har rätt men jag såg en kille som hade en annordning som tog in kallluft utifrån direkt in i datorn x))

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Skrivet av perhuden:

Det går faktiskt med vatten om du bygger en bong kylare eller annan kylare som använder sig av evaporation som kylprincip. Varken någon kemisk reaktion eller speciellt svår att bygga men man måste hela tiden ersätta det vatten som avdunstar.
Bygger på principen att när ett ämne byter fas, ex från vätska till gas, så krävs det en hel del energi.

Googla bong cooler för att se något häftigt.

Ja men även detta kräver då att vattnet är kallare än miljön det befinner sig i, dvs rummet och dess temperatur. Så visst, kylningen är absolut en av de effektivare lösningarna man kan använda sig av men kylningen blir ändå begränsad till den temperatur vattnet har i systemet dvs rumstemperatur.

Skrivet av MyZk0:

Jag vet att du har rätt men jag såg en kille som hade en annordning som tog in kallluft utifrån direkt in i datorn x))

En oortodox lösning som knappast är applicerbar för de flesta. Då hämtar den kall luft från en extern källa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Ja men även detta kräver då att vattnet är kallare än miljön det befinner sig i, dvs rummet och dess temperatur. Så visst, kylningen är absolut en av de effektivare lösningarna man kan använda sig av men kylningen blir ändå begränsad till den temperatur vattnet har i systemet dvs rumstemperatur.

En oortodox lösning som knappast är applicerbar för de flesta. Då hämtar den kall luft från en extern källa.

Tyvärr så har du fel fel fel. Temperaturen på det vattnet som inte avdunstar kommer att vara lägre än omkringliggande lufttemperatur.

Det är simpel thermodynamik. När två vattenmolekyler kolliderar på ytan av vattendroppen kan energin vara tillräcklig för att en av molekylerna övergår i gasfas. Energin för den vattenmolekyl som är kvar i vattendroppen kommer därför vara lägre efter kollisionen. När detta sker kontinuerligt så kommer vattendroppens volym och dess temperatur att minska samtidigt som vattnet som avdunstar dumpas till ett externt "energimagasin", luften i rummet där kylaren står.

Temperaturminskningen kommer att vara tillräcklig för att sänka temperaturen under omkringliggande lufttemp vilket du påstår ej är möjligt. Således har du fel. (Givet att vi inte är i djungeln där luftfuktigheten är för hög, och vattnet knappt avdunstar, eller omkringliggande temperatur gör avdunstning omöjlig.)

För mer länsning så googla bong cooler eller evaporative cooling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle566:

Hej, jag tänkte bara höra, då jag nu fått en ny processor av www.inet.se då min 1100T phenom II var defekt.

Är det möjligt nu när jag satt igång systemet att Processorn bara ligger på 12 - 14 °C idle?

Kylare: Corsair H60 - (ingen push'n pull för tillfället)

Kylpasta: Noctua NT - H1

Processor: AMD FX-8120 X8 3,1GHz ( http://www.inet.se/produkt/5308694/amd-fx-8120-x8-3-1ghz )

Vore tacksam för ett snabbt svar då jag tänkt leka lite med den om detta kan vara rimligt

Tack på förhand!

om din dator är utomhus kan det stämma

Permalänk

med tillräckligt låg temperatur i rummet eller var du nu än har datorn och fläkarna på fullt så kanske du kommer ner så lågt:) nämen sjävklart visar den fel temp

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M