Kopiera över filer från en ubuntu server till en annan!

Permalänk
Medlem

Kopiera över filer från en ubuntu server till en annan!

Hejsan!

Jag skall ta och kopiera över en mapp från en ubuntu server till en annan ubuntu server. Skulle någon kunna förklara hur jag gör det på ett snabbt och smidigt sätt? Mappen är ca 6gig stor och innehåller ca 55k filer och tar jättelång tid att kopiera över med Core FTP.

Kan scp användas på något smidigt sätt :)?
Jag vill även kunna välja vilket ställe som mappen skall hamna i.

MVH Andreas

Permalänk
Medlem

scp -r /din/mapp/här user@server.com:/mappen/den/skall/till

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Medlem

Vad ska stå vid user@server.com då?

Mappen som den ska till ligger på en annan dator

Permalänk
Medlem

användarnamn@datornamn. Du kan byta ut datornamn med ip-adressen till den andra datorn. Annars kan man associera olika datornamn till ip-adresser i ~/.ssh/config

https://wiki.archlinux.org/index.php/Ssh#Save_connection_data...

Då slipper du komma ihåg ip-adressen och port med mera och kan använda datornamn istället.

Permalänk
Medlem

Okej!

Så om jag vill flytta min mapp hlds som ligger i home, så skriver jag?^^ Vill lägga mappen hlds på samma ställe på dator 2, dvs under home
Ska användarnamnet vara användarnamnet på datorn jag kopierar ifrån?

Permalänk
Medlem

Defaultmappen är /home för användaren man ansluter till. -r är bra när man kopierar en mapp för att få med filer och undermappar (tänk att scp är samma kommando som cp, men via ssh till annan dator). Men för att göra det tydligare kan man skriva hela sökvägen.

scp -r /home/ramirez/hlds ramirez@dator2:/home/ramirez/hlds

Ett bärre alternativ är att använda rsync, särskilt om du ofta kopierar samma mapp eftersom man då bara kopierar det som ändrat sig sedan förra gången (går mycket fortare alltså).

rsync -auv -e ssh --progress /home/ramirez/hlds/ ramirez@dator2:/home/hlds/

Edit: Är lite osäker på parametrarna till rsync, dubbelkolla det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Defaultmappen är /home för användaren man ansluter till. -r är bra när man kopierar en mapp för att få med filer och undermappar (tänk att scp är samma kommando som cp, men via ssh till annan dator). Men för att göra det tydligare kan man skriva hela sökvägen.

scp -r /home/ramirez/hlds ramirez@dator2:/home/ramirez/hlds

Ett bärre alternativ är att använda rsync, särskilt om du ofta kopierar samma mapp eftersom man då bara kopierar det som ändrat sig sedan förra gången (går mycket fortare alltså).

rsync -auv -e ssh --progress /home/ramirez/hlds/ ramirez@dator2:/home/hlds/

Edit: Är lite osäker på parametrarna till rsync, dubbelkolla det...

Jag skulle använda:
rsync -rthP /home/ramirez/hlds/ ramirez@dator2:/home/hlds/
r - recursive
t - behåll samma tid på filerna så om du gör det igen dom inte blir överskrivna
h - human redable, skriv ut nummer i behändigt format
P - show progress

Permalänk
Medlem

Har du filer som inte redan är komprimerade, dvs inte jpeg-filer osv, så finns det flaggor som slår på kompression i scp (-C har jag för mig). Kompression kan göra underverk för hastigheten när man sitter på taskiga nät och data som går att komprimera.

Permalänk
Medlem

Ja testa gärna komprimering. Men för mig går det nästan alltid långsammare men filerna är väl svårkomprimerade, datorn för långsam eller datalänken för snabb för att det ska hjälpa. Man kan också prova olika krypteringsprotokoll. Att byta till blowfish hjälper ganska mycket när jag skickar filer med min processorklena Linksys NSLU2 men komprimering däremot är rena sirapen.