Analytiker uppskattar 35 miljoner sålda Iphone i Q1 2012

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diablo_Lino:

jag hade en iphone3g innan och jag hatade den! bytte då till en htc wildfire, en mycket billigare och långsamare telefon men det fungerade bätte och var enormt mycket smidigare och man kunde fota med den också^^.
för 2-3 veckor sedan fick min far en ipad3, jag har pillat på den nu ett antal timmar och är verkligen inte imponerad. hårdvaran är det absolut inget fel på, upplösningen på skärmen och bildkvaliten är underbar men operativsystemet är så enormt omständigt och drygt att ha och göra med och den är som sagt väldigt begränsad i vad man kan göra.

Vad med os:et är så ENORMT omständigt egentligen? Känns som att du skriver de kommentarerna för att verka cool, som en seriös moddare/entusiast som moddar allt du har att göra med. Jag gissar att din mest extrema mod är väl att du bygg bakgrundsbild och klockat din processor +0,1Ghz.

Men med din "konstruktiva" kritik följer du helt klart apple-haters linjen och det är väl det du vill så grattis! men nästa gång skriv vad dina problem är, låter rätt fattigt när du bara skriver att den är enormt omständig och begränsad i vad man kan göra. Vad vill du kunna göra då?

Visa signatur

Proud owner of PS5.

Permalänk

Man kan inte säga 88% på årsbasis! Iphone 4S släpptes på hösten istället för på sommaren som tidigare versioner gjort, därför är det fel att jämföra kvartal för kvartal. Nån gång i höst borde man kunna uttrycka sig angående årsbasis...

Visa signatur

DreamLighter has spoken...

Permalänk
Medlem

är ingen i-phone hatare och tycker att det är en fin telefon. det som gjort att jag valde android är för att jag tycker att iphone är för dyr, inte prisvärd. jag gillar inte att vara låst till itunes och jag tycker det kan vara kul att känna mig lite friare i operativsystemet. inte svårare än så. det är inget annat än omoget att känna så starka känslor för att någon använder en iphone eller android. who cares, så länge man är nöjd med sin lur oavsett märke eller os.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Skrivet av Danne980:

Hårdvarumässigt är Iphone 4s riktigt bra! Just cpu delen är inte den mest kraftfulla men grafikdelen är ju riktigt bra. Och det ser ju faktiskt ut som att trenden går lite åt det hållet (Se nya snapdragon vs tegra3). Resten av hårdvaran då? Kameran är ju bland topptelefonerna helt klart. Ljudet är också riktigt bra, skärmen är också bra även om den kanske inte är bäst längre (beror lite på vad man är ute efter). Att du tror du får liknande hårdvara för 2500:- är bara fånigt, jag tror du får väldigt svårt att få med dig NÅGON på att telefonen du länkade till har ens i närheten av lika bra hårdvara som Iphone 4s.

Snackar om iphone 4, som ändå är 2000kr dyrare än den jag länkade. Iphone 4s slår alla atm förutom htc one x cad jag vet?

Frågar igen, köper du verkligen en iphone för att du tycker att den har bra prestanda för priset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Isf borde även HTC One X bli en storsäljare.... (lämnat in min på DOA )

synd mina HTCs lever å frodas fortfarande, HTC Desire och HTC Sensation.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Förvånar mig inte att de säljer så bra. Gamla kunder som uppgraderar och nya marknader som börjar ta fart. Själv så väntar jag på Iphone 5 innan jag bytar ut min 3GS.

Permalänk

Jag borde veta bättre än att läsa kommentarerna till en Apple-nyhet men det är ju SJUKT vad det ska hatas.

Det är inte fullt lika illa i Intel-nyheterna men trenden är densamma, är det ett stort och framgångsrikt företag så ska
det hatas, hatas, hatas.

Hade varit trevligare om nyhetens innehåll kunde diskuteras sakligt istället.

Permalänk
Skrivet av FeedHurley:

För att Apple är ett svinigt företag med idéer skapade av deras föredetta CEO: den den största skitstöveln någonsin...
Apple är IT-branchens alternativ till diktatur och med deras inflytande så har vi snart inget varierat utbud av hårdvara. Något som denna sajt mer eller mindre lever på där av är många emot Apple inklusive mig.
... men med tanke på Sveriges stora våg av vilsna hipsters som man kan tro föddes med en mac så är det inte så underligt att denna fråga kommer upp rätt ofta.

Jag förstår inte. Apple är väl inte det enda IT-företaget vars produkter man kan köpa? Hur kan Apple då bli en diktatur? Folk är fria att välja, om man inte är nöjd med Apples grejor så är det bara att gå över till något annat. Filer osv. är ju i princip samma på alla plattformar, så det är applikationer som blir en kostnad, men så är det ju oavsett plattform.

Att Apple skulle motverkar ett varierat utbud av hårdvara låter också mycket märkligt. Det är en stor marknad och det finns utrymme för Apple och andra IT-företag att finnas på samma planet.

Sen får man betänka att om man är ute efter så står valmöjlighet som möjligt så är det ju bra att Apple finns. Då hade ju inte det alternativet med att välja ett företag som ligger bakom både hård- och mjukvara funnits. Hade Apple varit det enda alternativet så hade det så klart inte varit så bra, men nu är det inte så.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Snackar om iphone 4, som ändå är 2000kr dyrare än den jag länkade. Iphone 4s slår alla atm förutom htc one x cad jag vet?

Frågar igen, köper du verkligen en iphone för att du tycker att den har bra prestanda för priset?

Jo man får bra PRESTANDA dock inte alltid kraftfullaste komponenterna. Om man skulle använda optimus 2x och iphone 4 bredvid varandra så tror jag de flesta skulle uppfatta iphone 4 som kraftfullare. Även om komponenterna i 2x faktiskt var för sig kan vara högre specade. Sedan är ju optimus 2x en väldigt dåligt sammansatt produkt med dåliga mjukvaru uppdateringar.

Men poängen är ju ändå: komponenterna var för sig gör inte att det är en bra telefon. Galaxy S när den kom var ganska dålig fast den hade mycket bra hårdvara. När galaxy s2 kom så hade den också bra hårdvara. Så man kan ju tro att det skulle göra dem båda till riktigt bra telefoner. I min värld så är S2 just det men INTE den tidigare. Det är inte heller den kraftiga grafikdelen som gör att folk köper iphone 4s utan den sammansatta produkten. Så det är ganska oviktigt egentligen vad som sitter i, det är hur den uppfattas som avgör. Och Optimus 2x uppfattas som skit kostar strax över 2000kr men folk betalar mer än dubbelt så mycket för en iphone 4 och det beror INTE på okunskap. Däremot tyder det på okunskap att jämföra iphone 4 med optimus 2x och antyda att de borde ha likvärdiga priser.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lanbonden:

Har väll inte sagt att 4s inte är bättre då det är mycket med 4s som är bättre än med 4an OM man använder de funktionerna. Vilket många som uppgraderar inte gör.

Klassisk köp diskussion jag bevittnat går till typ såhär:

man50+: Så vad är bättre med 4s än med min 4a?
Säljare: Jo den har en mycket bättre kamera
man50+: jo men den använder jag inte, något annat?
Säljare: Den är ju även rätt mycket snabbare i appar och spel om man använder det.
man50+: Det var ju bra, fast gör ju inget sånt med den..
Säljare: Sen får man ju inte glömma Siri som gör att man kan prata med telefonen!
man50+: ohh, det lätt intressant, berätta mer tack
Säljare: fast det finns ju bara på engelska i o för sig.
man50+: Jaha, det var ju synd, men till den viktiga frågan, har ni hemma den i vitt?
Säljare: Visst har vi det, hur stor vill du ha, 16 eller 32GB?
man50+: Den bästa.. och sen en svart till min fru också för hon kan ju inte ha sämre telefon än mig för husfridens skull.
Säljare: jag ser att ni har 19 månader kvar på era abonnemang ni redan har men ni får köpa loss dom för 100000000$ typ om ni köper de nya 4s telefonerna
man50+: Låter bra det, tack för hjälpen.

Man50+ betalade alltså 12000kr (om jag kommer ihåg rätt) för att bli av med sina gamla abonnemang och köpte 2 nya 4s trots han inte använde NÅGRA av de uppdaterade funktionera bara för att ha den nya iPhonen. Det är vad som kallas för fantastiskt marknadsföring från Apples sida

Stämmer, jobbar själv inom detta. Klassiskt är en kund som skulle ha 3 st iPhone 4s, proceduren var skrämmande lik. Han ville bara uppgradera från 4 till 4s, detta betalade han 19000 för detta, händer dagligen. Helt sinnes.

Skrämmande är också att det ringer aldrig någon som har problem med sin Samsung, HTC eller Sony.

90% av fallen så är det ang iPhones, antagligen för att fler har dom, men ändå - skrämmande många går sönder. Fast man får inte glömma att Apple är ytterst generösa när det gäller att ta in trasiga iPhones och ersätta dom jämfört med andra företag.

Skrivet av Arginj:

Jag känner inte alls igen mig i den situation du målar upp, och jag har ändå sålt en hel del iPhones (bland annat).

Jag intygar det där ärligt talat, om du sålt en hel del iPhones borde du ju känna igen dig också.

Permalänk
Skrivet av thorsama:

Min matematik är ju helt klart felaktig, försökte på ett snabbt sätt få fram någon mån av siffra men det gick uppenbarligen inte bra, haha

Har antagligen fel nu men ska försöka förklara ungeför hur jag tänkte när jag räknade:

Nu tar vi som exempel att apple säljer 35m telefoner under 1 dag, du har dina 35m nya mobiler som alla fungerar och man då antar att felmarginalen ligger på 0,001% per sekund. Sedan så får man anta att siffran kommer ligga runt 35m iom att enheter byts ut etc, då borde min matematik "fungera"?

Väldigt många felaktigheter, antagande, dåliga exempel etc.

Försökte som nämnt få fram någon siffra fort...

Du är nästan hemma. Men för att det skall funka så måste tidsramen vara exakt densamma. Säljer de 35m under en dag så ligger felmarginalen på 0,001% per 24 timmar. Sedan får du multiplicera det med 60 upphöjt till 2 och sedan multiplicera det med felmarginalen och där får du svaret.

24*60*60=86400 sekunder.

1/86400*0,00001*35000000=~0,0041 telefoner i sekunden det är fel på.

Om du antar att felmarginalen ligger på 0,001% i sekunden och det säljs 35m telefoner under 24 timmar så delar du 35m på 86400 sekunder=~405,1 telefoner säljs i sekunden. 405,1*0,00001= 0,0041 telefoner i sekunden. Egentligen så spelar det inte så stor roll hur man gör det då en felmarginal bör vara densamma oavsett tidram när det är utslaget på den mängden enheter men man bör aldrig anta saker inom matte

De nämner ju i artikeln att det såldes ca. 4,5 telefoner i sekunden. Tar du det gånger 0,001% så får du 0,000045 telefoner i sekunden som det är fel på.

Vill inte agera besserwisser men det var visst lite skoj med hjärngympa så här på kvällskvisten

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Skrivet av sten1930:

Ursäkta mig, uttryckte mig lite fel. Min poäng är att man får vad man betalar för när man väljer Iphone. jag köpte min nu för ett tag sedan för 2500 medans iphone 4 var ny. Hade lätt nu i efterhand betalt priset som var ca 2,5 gånger högre för att få en 4 gånger bättre telefon.
Iphone
+ apparna, enkelt, smidigt, flyttade menyer, design
Android
+ Många valmöjligheter, hårdvaran, pris

Sedan så att du vet är Ios enheterna de ända jag gillar hos apple, då datorerna känns överprisade

Jo absolut jag förstår ditt argument och håller med. Hade jag köpt en Wildfire hade jag förmodligen slängt skiten inom en månad. Det är en verkligt usel budgetlur som gör skäl för uttrycket budget. Däremot jämför du en Galaxy S2 eller Galaxy Nexus eller One X som allihopa är mycket billigare än iPhone 4S kontant så är det en helt annan match. Där är iPhonen inte bättre på något sätt rent telefonmässigt. Där faller det bara på vilket ekosystem man gillar bäst.

Apparna i iOS är grymma och jag älskar att även utvecklarna har något slags designspråk (tack fan för att Google pushar sina apputvecklare att numera följa en mall så att man får ett 'streamlined' gränssnitte) men mängden appar är nästan lika stor på Android nu som på iOS och de lär ha gått om inom ett år.

Enkelheten är ett kanonargument för iPhone och det är inget fel med det. För mig som gillar att sitta och tricksa så tycker jag att enkelheten är iPhones fall. Den har sett likadan ut i menyerna sedan 2007 och jag har tröttnat.

Android precis som du säger lever på sitt utbud och där är styrkan. Vill du ha ett Android flaggskepp men inte gillar Samsungs design, köp en HTC eller Motorola i stället.

För mig så känns det ganska poänglöst att dra in telefonerna över huvud taget i en sådan här diskussion för det handlar verkligen inte om telefonen. Det handlar om operativsystemet och inget annat. Det jag menar är att de flesta som vet vilken telefon de köper så vet de också redan vilket operativsystem de gillar och väljer därifrån. iPhone har många styrkor och har verkligen revolutionerat bärbar IT och mobilvärlden. Android för mig är evolutionen av vad Apple introducerade 2007. För andra är det bara bökigt och för vissa är WP7 (för övrigt sjukt väldesignat och snygg, dessutom bästa flytet på marknaden) guds gåva till jorden.

Det gäller bara att acceptera att alla har olika smak (inte någon peak till dig personligen utan mer generellt även om ingen lyssnar) och skita i att försöka starta någon efterbliven debatt på nätet för det gynnar ingen. För det mesta så blir det bara att folk uttalar sig om saker de inte förstår sig på och skriver fel information som mindre kunniga tar åt sig.

För övrigt så älskar jag Apple:s datorer, tycker bara att OS X är bökigt så där är det nästan tvärtom Om något så är det iPhone och iPad som är högt prissatta. På första iPad:en hade Apple en marginal på ca. 60% vilket innebär att de håvade in ca. $300 per iPad såld vilket är skandalöst jämfört med hur resten av elektronikmarknaden ser ut. Men kan de göra det och folk fortfarande köper så missunnar jag dem inte det för det är ett drömscenario...

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Skrivet av Danne980:

Jo man får bra PRESTANDA dock inte alltid kraftfullaste komponenterna. Om man skulle använda optimus 2x och iphone 4 bredvid varandra så tror jag de flesta skulle uppfatta iphone 4 som kraftfullare. Även om komponenterna i 2x faktiskt var för sig kan vara högre specade. Sedan är ju optimus 2x en väldigt dåligt sammansatt produkt med dåliga mjukvaru uppdateringar.

Men poängen är ju ändå: komponenterna var för sig gör inte att det är en bra telefon. Galaxy S när den kom var ganska dålig fast den hade mycket bra hårdvara. När galaxy s2 kom så hade den också bra hårdvara. Så man kan ju tro att det skulle göra dem båda till riktigt bra telefoner. I min värld så är S2 just det men INTE den tidigare. Det är inte heller den kraftiga grafikdelen som gör att folk köper iphone 4s utan den sammansatta produkten. Så det är ganska oviktigt egentligen vad som sitter i, det är hur den uppfattas som avgör. Och Optimus 2x uppfattas som skit kostar strax över 2000kr men folk betalar mer än dubbelt så mycket för en iphone 4 och det beror INTE på okunskap. Däremot tyder det på okunskap att jämföra iphone 4 med optimus 2x och antyda att de borde ha likvärdiga priser.

Precis. Folk köper iphone för att ios flyter bättre. Ska vi skita i vad som är installerat från början, och jailbreaka iphonen och roota och lägga på cyanogenmod på optimus 2x, då flyter allt minst lika bra på optimus. Och då är det ändå androod 2.3.6, och inte 4.0.4. Det som uppfattas som - och är skit med optimus 2x är lg's egna variant av android. Det är tydligen för jobbigt för folk som köper iphone att roota osv, men om du nu ska jailbreaka iphonen, så kan du lika gärna slänga ut all förinstallerad skit och installera cyanogenmod eller något annat på lg'n också.

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: vi vänder på det. Vad är fördelarna med en jailbreakad iphone framför en optimus 2x med cyanogenmod?

Edit igen: galet off topic, denna diskussionen hör inte hemna i en sån här nyhet, sry

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne980:

Jo man får bra PRESTANDA dock inte alltid kraftfullaste komponenterna. Om man skulle använda optimus 2x och iphone 4 bredvid varandra så tror jag de flesta skulle uppfatta iphone 4 som kraftfullare. Även om komponenterna i 2x faktiskt var för sig kan vara högre specade. Sedan är ju optimus 2x en väldigt dåligt sammansatt produkt med dåliga mjukvaru uppdateringar.

Men poängen är ju ändå: komponenterna var för sig gör inte att det är en bra telefon. Galaxy S när den kom var ganska dålig fast den hade mycket bra hårdvara. När galaxy s2 kom så hade den också bra hårdvara. Så man kan ju tro att det skulle göra dem båda till riktigt bra telefoner. I min värld så är S2 just det men INTE den tidigare. Det är inte heller den kraftiga grafikdelen som gör att folk köper iphone 4s utan den sammansatta produkten. Så det är ganska oviktigt egentligen vad som sitter i, det är hur den uppfattas som avgör. Och Optimus 2x uppfattas som skit kostar strax över 2000kr men folk betalar mer än dubbelt så mycket för en iphone 4 och det beror INTE på okunskap. Däremot tyder det på okunskap att jämföra iphone 4 med optimus 2x och antyda att de borde ha likvärdiga priser.

Jag har nog inte samma uppfattning som du. Jag ägde både en Galaxy S och en iPhone 4 sommaren när de var nya och efter någon månads tester så såldes iPhonen, så jag tycker inte Galaxy S var dålig. Den vann rätt många mobiltester där alla topplurar var med också så att kalla den dålig känns konstigt.

Det primära är ju dock att se vilken telefon som passar en själv bäst. Apples produkter har inte fungerat så väl för mina behov men det betyder ju inte att jag skulle säga att Apples produkter är dåliga. Det finns många olika behov och inget företag tillgodoser allas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Jag har nog inte samma uppfattning som du. Jag ägde både en Galaxy S och en iPhone 4 sommaren när de var nya och efter någon månads tester så såldes iPhonen, så jag tycker inte Galaxy S var dålig. Den vann rätt många mobiltester där alla topplurar var med också så att kalla den dålig känns konstigt.

Det primära är ju dock att se vilken telefon som passar en själv bäst. Apples produkter har inte fungerat så väl för mina behov men det betyder ju inte att jag skulle säga att Apples produkter är dåliga. Det finns många olika behov och inget företag tillgodoser allas.

Exempel på saker som gjorde den dålig i mina ögon:
1. Pentile (för mig som är van iphone så fick jag ont i huvudet av att läsa på den)
2. Oerhört lagg (speciellt vid release) Min galaxy s låste sig vid flera tillfällen så pass mycket att jag missade samtal. Men det kanske var de smålagget som ändå störde mest.
3. Riktigt dålig GPS.
4. Mycket plastig känsla.
5. Mediaspelare (hantering av framförallt podcaster)

Även om den vann en del tester så tycker jag att det är ganska tydligt om man ser tillbaka nu så hade den med de för den tiden ganska avancerade komponenterna varit en mycket bättre telefon. Det var det som jag syftade till i min förra post. Galaxy S2 har jag iofs inte haft själv men den verkar fungera mycket bättre. Inte en beta lur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Precis. Folk köper iphone för att ios flyter bättre. Ska vi skita i vad som är installerat från början, och jailbreaka iphonen och roota och lägga på cyanogenmod på optimus 2x, då flyter allt minst lika bra på optimus. Och då är det ändå androod 2.3.6, och inte 4.0.4. Det som uppfattas som - och är skit med optimus 2x är lg's egna variant av android. Det är tydligen för jobbigt för folk som köper iphone att roota osv, men om du nu ska jailbreaka iphonen, så kan du lika gärna slänga ut all förinstallerad skit och installera cyanogenmod eller något annat på lg'n också.

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: vi vänder på det. Vad är fördelarna med en jailbreakad iphone framför en optimus 2x med cyanogenmod?

Edit igen: galet off topic, denna diskussionen hör inte hemna i en sån här nyhet, sry

Jag har absolut inte sagt att man inte får roota sin android. Jag räknar med att man gör det om man har behov av det. Om du tror att du har lika bra flyt på en optimus 2x som på iphone då bör du läsa på lite mer om dessa telefoner. Iphone har bättre flyt än någon android. Den har svagheter MEN "flytet" är inte en sådan.

Permalänk
Medlem

Man får vad man betalar för

Anledningen att man har fortsatt med IPhone från 3G till bytet 4S är att allt fungerar problemfritt, mjukvaran i telefonen, mjukvaran i datorn, apparna och hårdvaran i sej... allt fungerar utan lagg och eller annat krångel och detta under flera års tid, något som man knappast kan säga om de otaliga mobiler man haft tidigare.

Att Apple inte ändrat på designen allt för mycket har inneburit att det finns massvis med tillbehör/appar som fungerar med senaste modellen från start och inköpta sådana sen tidigare kan man fortsätta att använda.

Visst kostar IPhone lite mer än andra telefoner men försök hitta en som känns mer gedigen totalt sätt, behovet att byta typ varje år har inte infunnit sej med den här tillverkaren i mitt fall och därmed en besparing inklusive nya tillbehör.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Avstängd

Grattis Kina! Bättre lycka nästa gång miljön.