Windows 8 släpps i tre olika utgåvor

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte lusläst allt men jag ville se flera skrivbord så man tex kan ha ett skrivbord för tex photoshop med länkar till projekt och mappar man arbetar med. Ett annat för spel etc..

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bennyfax:

Nu har jag inte lusläst allt men jag ville se flera skrivbord så man tex kan ha ett skrivbord för tex photoshop med länkar till projekt och mappar man arbetar med. Ett annat för spel etc..

Ungefär så är det i Metro. Du skapar grupper i startskärmen. Exempelvis spel, sociala nätverk, favoritwebsidor, musikappar. Du fyller hela skärmen med program och programgrupper, när du får fullt på skärmen skrollar du bara till höger för att få fram resten av dina program.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Hade du läst senare inlägg så hade du sett att jag rättade mig angående WC.

Jag såg det, men inte Starcraft.
Även om andra påpekade det senare också.

Skrivet av m0rk:

Har inte så mycket med att vara konservativ som att gränssnittet ska vara vettigt att använda vilket jag inte anser att det är.

Men låt bli att använda det då?
Man måste ju inte använda det, så varför bry sig?
Det är konservativt puckognäll att argumentera kring något som är helt frivilligt att använda.

Permalänk
Avstängd

För er som saknar startmenyn jättemycket kommer här ett tips. Högerklicka nere i vänstra hörnet.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av bennyfax:

Nu har jag inte lusläst allt men jag ville se flera skrivbord så man tex kan ha ett skrivbord för tex photoshop med länkar till projekt och mappar man arbetar med. Ett annat för spel etc..

Det har funnits sedan XP så har svårt att tro att de slutar stöda det nu.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Det är väl så att grundversionen är tänk som en enkel och billigare version för "Svensson" som inte behöver extra funktioner som virtualisering, kryptering etc.

I övrigt så undrar jag om alla nyhetsdiskussioner om Windows kommer ha inlägg som handlar om varannan dålig, varannan bra-tramset.

Själv tycker jag att virtualisering är en egenskap man finner i princip i alla dagens processorer förutom i den absoluta budgetsektorn, och därför bör denna funktion inkluderas. Men visst är det upp till debatt.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det har funnits sedan XP så har svårt att tro att de slutar stöda det nu.

Han menade säkert som på en smartphone där man i samma bildskärm kan skifta ett helt knippe ikoner, men med kanske val att byta bakgrundsbild!

work mode, game mode and entertainment mode

Permalänk

Jag skulle faktiskt kunna tänka mig byta till W8 , Det är förmodligen en vanesak med det nya gränssnittet och kommer kännas konstigt i början. Men jag tycker det ser smidigt ut!

Och så är det ganska snyggt

Men jag kommer nog vänta några månader och se vad folket säger! Kanon eller kalkon?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 9556- kylls av Cooler Master V8 - Windows 7 64BIT - 8 GB 1600Mhz Corsair DDR3 - Radeon HD 6800 - Cooler Master Scout - Silver Power SP-SS620M 620W PSU - Corsair SSD Force Series F60A, 60GB - Western Digital Caviar Black 1,5TB 7200RPM-

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Själv tycker jag att virtualisering är en egenskap man finner i princip i alla dagens processorer förutom i den absoluta budgetsektorn, och därför bör denna funktion inkluderas. Men visst är det upp till debatt.

Men blockerar de virtualiseringsstödet från processorn om man kör med något annat program än det som följer med operativsystemet? Om man till exempel installerar gratisprogrammet virtualbox? Känns som det finns bättre gratislösningar än att köra någon inbyggd snikversion i operativsystemet. Är man tillräckligt kunnig att installera en virtuell maskin så är man nog också kunnig att installera en virtualiseringsproggramvara. I och för sig kan det ju vara bra för de som saknar admin-rättighet att installera program att kunna virtualisera något eget med ett inbyggt program istället...

Permalänk
Medlem

Är det nu man ska posta en bild på 90-talets misslyckade plattor och sedan iPad? För samma idé kan ju aldrig förfinas och fungera bättre i ett annat skede, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Är det nu man ska posta en bild på 90-talets misslyckade plattor och sedan iPad? För samma idé kan ju aldrig förfinas och fungera bättre i ett annat skede, eller?

Alla tycker inte att iPad är ett misslyckande, även om du och jag kanske tycker det. Samma sak med Windows 8. Många kommer nog gilla det, särskilt "surfplatte-smartphone-generationen" men lite äldre rävar som jag är nog mer skeptiska även om det ibland går att omvända även gamla hundar.

Minns när jag såg Windows för första gången när vi jobbade med nya moderna DOS-baserade datorer på gymnasiet. Måste varit ha varit runt 1987. Visst var det roligt med att kunna starta en "analog klocka" i ett fönster i datorn och bläddra runt bland filer i en grafisk filhantrerare men vi förstod inte riktigt nyttan med det hela och såg det mest som en gimmick och gick tillbaka till vår invanda DOS-miljö... Men så småningom blev man ju windowsanvändare innan man på senare år tagit förnuftet tillfånga och återgått till mer kommndoradbaserade tillämpningar och Linux.

Permalänk
Avstängd

"Windows 8 släpps i tre olika utgåvor "

Det är tre för många.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Men blockerar de virtualiseringsstödet från processorn om man kör med något annat program än det som följer med operativsystemet? Om man till exempel installerar gratisprogrammet virtualbox? Känns som det finns bättre gratislösningar än att köra någon inbyggd snikversion i operativsystemet. Är man tillräckligt kunnig att installera en virtuell maskin så är man nog också kunnig att installera en virtualiseringsproggramvara. I och för sig kan det ju vara bra för de som saknar admin-rättighet att installera program att kunna virtualisera något eget med ett inbyggt program istället...

Nej, jag har svårt att tro att alternativa programvaror inte skulle funka.
Om den som har admin-rättigheter på datorn tycker att de som inte har det ska kunna köra virtuella maskiner på den så kan han ju helt enkelt installera ett program för det som användarna sen kan använda.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Men blockerar de virtualiseringsstödet från processorn om man kör med något annat program än det som följer med operativsystemet? Om man till exempel installerar gratisprogrammet virtualbox? Känns som det finns bättre gratislösningar än att köra någon inbyggd snikversion i operativsystemet. Är man tillräckligt kunnig att installera en virtuell maskin så är man nog också kunnig att installera en virtualiseringsproggramvara. I och för sig kan det ju vara bra för de som saknar admin-rättighet att installera program att kunna virtualisera något eget med ett inbyggt program istället...

För mig låter det som att OS inte ska ha tillgång till funktionen överhuvudtaget. Skulle det bara vara att XP Mode och Microsofts egna Virtual PC inte fungerar struntar jag totalt i det, men jag tror inte att så är fallet.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk

Såg lite påhitt som jag tänkte kontra med lite fakta:

64-bitars är till för att mappa upp mer minne än 4GB och ger helt försumliga prestandavinster, även om varenda bit mjukvara i datorn skrevs om för att dra full nytta av 64-bitars CPUer.

Mac kräver dubbelt så mycket RAM som Windows för att vara lika snabbt. Microsoft var först med full-featured OS med touch- och tabletanvändning. Ipads IOS är extremt långt ifrån ett full-featured OS; Apple har bestämt att användarna får nöja sig med surf i soffan och förströelseprogram, inget fel med en enkel liten gadget men iom detta blir den aldrig användbar, som en dator. Det är mestadels touchteknologins fel, touch är helt enkelt oförenligt med produktivitet (och desto mer förenligt med trevlig fritidsanvändning).

Windows 8 med touch kan fungera fint och bra med touch på surfplattor och telefoner, men för desktopplattformen låter för mig Windows 8 med Kinect som en potentiellt mycket mer intressant och spännande utveckling.

Jag har PC, Mac, Iphone och en Ipad på jobbet och utvecklar för Mac, IOS och Windows.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

64-bitars är till för att mappa upp mer minne än 4GB och ger helt försumliga prestandavinster, även om varenda bit mjukvara i datorn skrevs om för att dra full nytta av 64-bitars CPUer.

Utom vissa väldigt specifika fall där det kan ge en väldigt stor prestandavinst.
Men, dom är än så länge väldigt sällsynta så i praktiken är det försumbart.

Eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Utom vissa väldigt specifika fall där det kan ge en väldigt stor prestandavinst.
Men, dom är än så länge väldigt sällsynta så i praktiken är det försumbart.

Eller?

Precis så.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

"Tvärtemot tidigare uppgifter nöjer sig Microsoft med tre utgåvor av Windows 8: två för x86-baserade persondatorer och en för ARM och surfplattor"
De står i listan att Windows 8 har stöd för både 32 o 64-bitars program.

Men hur blir de med x64-baserade datorer med mer än 4gb ram då?

Blev lite förvirrad över detta. För de står "Windows 8: två för x86-baserade persondatorer", och som har stöd för 32 o 64bit?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av LellePrinter:

"Tvärtemot tidigare uppgifter nöjer sig Microsoft med tre utgåvor av Windows 8: två för x86-baserade persondatorer och en för ARM och surfplattor"
De står i listan att Windows 8 har stöd för både 32 o 64-bitars program.

Men hur blir de med x64-baserade datorer med mer än 4gb ram då?

Blev lite förvirrad över detta. För de står "Windows 8: två för x86-baserade persondatorer", och som har stöd för 32 o 64bit?

x68 är den grundläggande instruktionsuppsättningen
x86-64/AMD64/EM64T (64-bitar) är ett tillägg till x86

Microsoft kallar x86-64 för "x64".

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Skrivet av Andreas D:

x68 är den grundläggande instruktionsuppsättningen
x86-64/AMD64/EM64T (64-bitar) är ett tillägg till x86

Microsoft kallar x86-64 för "x64".

Ah, då förstår jag. Blev lite förvirrad. Men tack för svaret.