Nvidia lanserar Geforce GTX 690 i samband med Ivy Bridge

Permalänk
Medlem
Skrivet av copyguy:

Bah kan dom inte släppa ett bra mellankort för runt 2k snart. Mitt 5750 räcker inte till längre.

7850 lär duga för dig.

Permalänk
Skrivet av DragonRapide:

tror jag hittade den här http://sites.amd.com/us/game/Pages/game-home.aspx (längst upp till höger under menyn

Oj... var det verkligen över två år sedan 6990 släpptes?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kul
Inväntar mig fortfarande ett Kepler i de lägre och billigare klasserna. Kanske ett GTS 650, med passiv kylning, PCIe3 + 4K stöd. Lite kul att AMDs kort redan har stöd för 4K, men Nvidia saknar det på Kepler.

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Skrivet av Andomys:

Nu blev jag nyfiken, väntar ett 680 på fredag, referens. Kan jag köpa ett 690 och köra som Tri-SLI? Antar att 690:ns 4GB VRAM använder 2GB till varje processor?

det borde funka som du säger

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Oj... var det verkligen över två år sedan 6990 släpptes?

Skickades från m.sweclockers.com

Nja, det tror jag inte, men 5970 vad ju snabbast, och sedan
kom 6990, som också var snabbast.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shamzin:

Och där rök den lönen för många:)

hehe den stackars lönen rök när 680 släpptes. Nu blir det till å hålla fingrarna i styr ett tag.

Visa signatur

Chassi: Antec Twelve hundred Moderkort: Asus P8P67 Deluxe CPU: Intel i7 2600K 4,4Ghz CPU-Kylare: Corsair H100 GPU: Gigabyte GTX680 PSU: Corsair HX850 RAM: G-Skill 4x4GB 1600Mhz Sys-disk/prog-disk: 2x120GB Corsair Force GT SSD Lagring: 500GB Segate, 2x1TB Samsung Spinpoint F1 & 2x2TB Samsung Spinpoint F3 Skärm: LG Flatron e2441 24"

Permalänk
Medlem

Och så... det obligatoriska(?)

690: TO... NV... IS... AV... ÄC... KL... IG... TM... IC... RO... ST... UT... TE... R. 60fps
680: i.... n.... g.... e.... m.... i.... c.... r.... o.... s.... t.... u.... t.... t.... e.... r. 30fps

Permalänk
Medlem
Skrivet av WardonE:

Vad exakt är CUDA-kärnor för något?

Testat den här söktjänsten, helt fantastisk!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

Och så... det obligatoriska(?)

690: TO... NV... IS... AV... ÄC... KL... IG... TM... IC... RO... ST... UT... TE... R. 60fps
680: i.... n.... g.... e.... m.... i.... c.... r.... o.... s.... t.... u.... t.... t.... e.... r. 30fps

Frågan är ju hur många som märker det när kortet drar iväg med 200 fps i allt förutom Bf3 och Crysis 2 -.-'

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jollemj:

http://sites.amd.com/us/game/Pages/game-home.aspx?lid=AMD_Gam... Den med röd bakrund uppe till höger.

883 Dagar är de uppe i nu

Skrivet av Jollemj:

Ska bli kul att få AMD ta bort sin skrytande dagsräknare om att ha världens snabbaste grafikkort ^^

Förhoppningsvis pressar dom ut 7990 nu, Så kanske det slår 690? Detta kan bli ett jävligt intressant race n_n

Visa signatur

| NZXT Phantom Svart | 2 st XFX Radeon HD7970 3072MB Crossfire | Corsair 16GB (4x4096MB) 1600Mhz |
| Intel Core i7 2600K 3,4GHz + Noctua NH-D14 | Gigabyte Z68XP-UD3P |

Citera gärna mina inlägg så jag hittar tillbaka igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

Och så... det obligatoriska(?)

690: TO... NV... IS... AV... ÄC... KL... IG... TM... IC... RO... ST... UT... TE... R. 60fps
680: i.... n.... g.... e.... m.... i.... c.... r.... o.... s.... t.... u.... t.... t.... e.... r. 30fps

måste ju bara fråga då, är det något som du någon gång har märkt av eller är det bara något som du har läst dig till och väljer att skriva för att det borde ju vara så om man har flera kort en ett? Har förut kört med 4x 7970 och nu med 4x gtx680 och ALDIG lagt märke till något som skulle kunna kallas microstuttering, fast det är ju ganska coolt att slänga iväg en kommentar om det och få +1....

Visa signatur

CM Cosmos II | Msi Big Bang Xpower II | I7 3960x @ 4.60 vattenkyld | 4Way GTX 680 @ stock | 32GB Corsair Dominator Gt 2000MHz | 4x OCZ Vertex 3 @ raid0 + 8tb Caviar Black | Dell U3011
Xtreme Eyefinity Galleri http://www.sweclockers.com/galleri/8871-xtreme-eyefinity

Permalänk
Medlem

nVidia gör exakt som AMD, små snåla gpuer och för prestandamodellen så dubblar man.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Jaha då är det AMDs tur och vänta med att släppa 7990 tills efter 690 är släppt så att dom kan oc den lite grann så att den precis blir lite snabbare än konkurrenten för att bli världens snabbaste gpu. Med andra ord - som vanligt - dom väntar på varandra år efter år ... seriöst , vem fan bryr sig om dom små marginaler det blir och är

Visa signatur

i5 3570K 3.8 Ghz / AGG 650 W / Msi Nvidia GTX 970 / 8 GB DDR3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Acco22:

måste ju bara fråga då, är det något som du någon gång har märkt av eller är det bara något som du har läst dig till och väljer att skriva för att det borde ju vara så om man har flera kort en ett? Har förut kört med 4x 7970 och nu med 4x gtx680 och ALDIG lagt märke till något som skulle kunna kallas microstuttering, fast det är ju ganska coolt att slänga iväg en kommentar om det och få +1....

Microstuttering existerar.

Permalänk
Medlem

Stör mig att Nvidia kör med Pr-tricket att det är 4Gb videominne. det är två stycken processorer från 680 på 2Gb vardera.
Ett grafikkort med två GPUs är som att köra med SLI.

Det kommer alltså endast vara 256x2 bitar men bara 2Gb videominne för det slås aldrig ihop med SLI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acco22:

måste ju bara fråga då, är det något som du någon gång har märkt av eller är det bara något som du har läst dig till och väljer att skriva för att det borde ju vara så om man har flera kort en ett? Har förut kört med 4x 7970 och nu med 4x gtx680 och ALDIG lagt märke till något som skulle kunna kallas microstuttering, fast det är ju ganska coolt att slänga iväg en kommentar om det och få +1....

Du har ju fyra kort och micostuttering försvinner i princip med tre kort. Inte så konstigt att du inte märkt det... Sedan är det ju individuellt hur mycket man märker det, jag har inte gjort det tex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acco22:

måste ju bara fråga då, är det något som du någon gång har märkt av eller är det bara något som du har läst dig till och väljer att skriva för att det borde ju vara så om man har flera kort en ett? Har förut kört med 4x 7970 och nu med 4x gtx680 och ALDIG lagt märke till något som skulle kunna kallas microstuttering, fast det är ju ganska coolt att slänga iväg en kommentar om det och få +1....

Microstuttering handlar en hel del om referensramar enligt mig. Har experimenterat en hel del med olika grafikkort, bytt ändrat, jämfört osv och det var egentligen först då jag började uppleva skillnader. Det är på så sätt ganska naturligt att just Sweclockers redaktörer märker av detta, eftersom de jämfört så mycket.

Testa att köra disable på alla utom ett kort. Sen testar du med 2 igång,1 igen och jämför. Märker du inget är det bara att gratulera

Permalänk

Problemet som jag ser det för Nvidia, är ju att det i dagsläget råder en brist på 28nm kretsar, vilket då gör det svårt för dom att kunna få ut tillräckligt många kort i mellanklass-segmentet då efterfrågan för just dom korten lär vara högre än vad som gäller för just 680 och 690. Så det är väl bland annat därför dom inte släpper kort i mellanklass-segmentet än.
(Har inte läst igenom alla kommentarer här i tråden. Så om har detta redan nämnts, ber jag om ursäkt.)

(Edit. så det blev lite tydligare vad jag menade.)

Visa signatur

Modekort: ASUS P6T Deluxe V2 CPU: Intel i7 950 @ 4.0 Ghz Gpu: Gigabyte GTX 460 SLI @ 890/1780/2000 Ram: Corsair XMS3 6x2048MB CL9 @ 1600Mhz Nätagg: Corsair AX 850 Chassi: Corsair Obsidian 800D

Ändå, INTE endå | Enda ända | Learn how to use those words, PLEASE!!!

Permalänk
Medlem

jahaja då va mitt 590 utdaterat helt plötsligt

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem

När det ändå snackas microstuttering, så har jag funderat på ett till 680 för att slippa låga fps:er med 'screen tearing', men är rädd för suttering. Är det jämförbart (screen tearing och ms) såhär rakt av, eller borde jag försöka 'se efter själv'?

Visa signatur

RTX 3080/ 7700X

Permalänk
Medlem

(Acco22:
Försökte inte något, ville främst bara nämna & beskriva det, men även säga att det är roligt att det alltid "kivas" om).

Sen kan man väl i och för sig ha nytta av kortets extrakraft ändå, där jämn framerate är irrelevant.

Permalänk
Medlem

Nja visst krafftfullt kort, men ser hellre 670 och/eller det grafikkortet som har single GPU men kraftfullare än GK104..

Sedan har det här kortet lite snålt med minne 2Gb grafikminne kommer snart vara i minsta laget, 3Gb är vad som behövs dvs totalt = 6Gb

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av copyguy:

Bah kan dom inte släppa ett bra mellankort för runt 2k snart. Mitt 5750 räcker inte till längre.

Ett tips är att göra som någon annan kommenterade att gå upp ett snäpp i serien till "800"serien. Jag syftar då på andra siffran i modellnamnet. Det är 800 serien (x8xx) som brukar ge sweet spot för de flesta gamers. Inte för att 700-serien som du har är dålig, det är en av de bästa i fps per krona men 800 ger dig nog det där lilla extra som gör att du klarar dig längre.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Chris_Kadaver:

Förr kostade dualgpu korten lika mycket som singelkorten gör idag. GTX 690 lär bli pinsamt dyrt.

http://www.sweclockers.com/recension/614-hogprestandagrafikko...

Du kan ta en titt på tidigare high-end kort så ska du se att de alltid ligger runt 5k, denna generation är ganska prisvärd faktiskt.

Lite pinsamt att 7 personer gillat din kommentar, har de ens en aning om vad de brukar kosta eller tycker de att man ska få GTX 680 gratis eller ?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk

Men vart är 7990n?

Visa signatur

Jag drömmer mardrömmar om att installera chassifläktar

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

(Acco22:
Försökte inte något, ville främst bara nämna & beskriva det, men även säga att det är roligt att det alltid "kivas" om).

Sen kan man väl i och för sig ha nytta av kortets extrakraft ändå, där jämn framerate är irrelevant.

Hej igen, ;P
okej, nej jag bara funderade då det är VÄLDIGT mycket snack om microstuttering hit och microstuttering dit.
Som jag skrev så har jag aldrig lagt märke till något sådant, funderar nästan på om det kanske är ett sätt att visa sig duktig, om jag slänger in att JAG vet vad microstuttering är så förstår folk att jag följer med och kan väldigt mycket om datorer....
Om det är någon här som faktiskt lider av MS så skulle det vara kul att veta, jag skulle t.o.m vilja komma hem till någon och kolla vad nu detta är som alla klagar om, jag kanske har en överdriven tur men min "setup" och inte märker av det.

Visa signatur

CM Cosmos II | Msi Big Bang Xpower II | I7 3960x @ 4.60 vattenkyld | 4Way GTX 680 @ stock | 32GB Corsair Dominator Gt 2000MHz | 4x OCZ Vertex 3 @ raid0 + 8tb Caviar Black | Dell U3011
Xtreme Eyefinity Galleri http://www.sweclockers.com/galleri/8871-xtreme-eyefinity

Permalänk
Hedersmedlem

Du kanske bara har långsam hjärna

Visa signatur

]| Ryzen 2700x | 16GB Ram | 1080Ti Founders Edition 11GB |[
]| Intel D5400XS | 2xQx9775 | 2xD-Tek Fuzion V2 | 8GB Ram | HD4890CF |[

Permalänk
Medlem
Skrivet av The:

Du kanske bara har långsam hjärna

ja det måste nog vara så. för inte är det något fel på tekniken jag har råd att köpa...

Visa signatur

CM Cosmos II | Msi Big Bang Xpower II | I7 3960x @ 4.60 vattenkyld | 4Way GTX 680 @ stock | 32GB Corsair Dominator Gt 2000MHz | 4x OCZ Vertex 3 @ raid0 + 8tb Caviar Black | Dell U3011
Xtreme Eyefinity Galleri http://www.sweclockers.com/galleri/8871-xtreme-eyefinity

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acco22:

Hej igen, ;P
okej, nej jag bara funderade då det är VÄLDIGT mycket snack om microstuttering hit och microstuttering dit.
Som jag skrev så har jag aldrig lagt märke till något sådant, funderar nästan på om det kanske är ett sätt att visa sig duktig, om jag slänger in att JAG vet vad microstuttering är så förstår folk att jag följer med och kan väldigt mycket om datorer....
Om det är någon här som faktiskt lider av MS så skulle det vara kul att veta, jag skulle t.o.m vilja komma hem till någon och kolla vad nu detta är som alla klagar om, jag kanske har en överdriven tur men min "setup" och inte märker av det.

Samma här, och då har jag kört med dubbla kort sen 8800GT eller så Därmed inte sagt att det inte existerar, jag tyckte 60Hz-skärmar var fullt tillräckligt, tills jag skaffade en 120Hz och märkte vilken skillnad det är "What has been seen can't be unseen" och allt det där >_>

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acco22:

Hej igen, ;P
okej, nej jag bara funderade då det är VÄLDIGT mycket snack om microstuttering hit och microstuttering dit.
Som jag skrev så har jag aldrig lagt märke till något sådant, funderar nästan på om det kanske är ett sätt att visa sig duktig, om jag slänger in att JAG vet vad microstuttering är så förstår folk att jag följer med och kan väldigt mycket om datorer....
Om det är någon här som faktiskt lider av MS så skulle det vara kul att veta, jag skulle t.o.m vilja komma hem till någon och kolla vad nu detta är som alla klagar om, jag kanske har en överdriven tur men min "setup" och inte märker av det.

Har tidigare skrivit i ett antal trådar om ms, och givetvis existerar fenomenet.
Har från 2005 då crossfire teknologin kom ut, alltid kört CF.

Kan inte påstå att det är särskilt ovanligt, av 105 speltitlar har jag kraftig MS i 28, ytterligare 30 av dessa har mindre märkbar MS, men väldigt irriterande om man är känslig. -Så ca 50% av alla spel jag spelar får jag mer eller mindre MS i, flyter fint så fort man stänger av ett kort.
Alla spel körs med vsynk 60fps.

Möjligt att du inte är lika känsliga för det eller uppfattar det på samma sätt - kanske att din quad setup eliminerar problemet så pass att du inte uppfattar det.
Men det finns definitivt där och enligt mina erfarenheter ett rätt vanligt fenomen när man bara kör 2 kort, önskar att det fanns nått sätt att eliminera det rakt av.