AMD Radeon HD 7900-serien prissänks i svenska butiker

Permalänk
Medlem

Grafikkortsmarknaden är ett bra exempel på fungerande konkurrens, tycker jag. Lite ovanligt också att oligopol konkurrerar så bra. Tänk om det hade varit likadant med CPU-marknaden. Om det också bara fanns högar med spel som drog nytta av allt detta överflöd av grafisk kapacitet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monkeyapa:

Sign-värt

Fastän jag råkade skriva fel så bjuder jag på den

Skrivet av Manneh:

Det finns dock, det är inte imorgon eller i framtiden. Ett "toppkort" som 680 ska inte vara utformat för mellansegmentet. Världens snabbaste GPU under optimala omständigheter-ish håller inte for mig.

Jag trodde ju också att ett 3-4GB kort var ett måste för allt över 1200p men Tweaktown har ju recenserat ett 4GB GTX680 kort (naturligtvis fungerar inte länken nu bara för det) och jag har för mig att testerna visade att trots den stora mängden minne så tjänade man inget på det då GPU power är flaskhalsen och inte bristen på VRAM gentemot ett 2GB kort.

Skrivet av Zotamedu:

Tror du missar en lite detalj här. Är 2 GB minne för lite för en viss upplösning med ett kort är det fortfarande för lite för samma upplösning med två kort. Du får inte mer minne för att du har fler kort. Minnet i korten är speglat så du får dubbla antalet processorer men kan inte utnyttja mer minne för det. Så ska man köra väldigt höga upplösningar kan 79070 med 3 GB minne mycket väl vara ett bättre köp än 680.

Civilization V använder GPGPU för att packa upp texturer.

Minns inte att jag nämnde något om SLI?

Ok, så Civ V använder sig av GPGPU men det är ju bara ett spel av många Hade förstått om t ex hälften av alla spel använde sig av GPGPU men ett?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

du har förmodligen aldrig spelat något spel på seriös nivå heller så de är klart att du väljer de visualla då du endast spelare causal. 1440p skärmar är de nog knappt 1% som har.

Vadå tre 1920x1200 eller 1920x1080 skärmar är väll inte helt ovanligt även om merparten inte använder detta. sitter man på en 1920x1080p med 60hz är ju iofs ett 680 relativt onödigt i de FLESTA fall.

Visa signatur

Som en chef!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tramsgar:

Grafikkortsmarknaden är ett bra exempel på fungerande konkurrens, tycker jag. Lite ovanligt också att oligopol konkurrerar så bra. Tänk om det hade varit likadant med CPU-marknaden. Om det också bara fanns högar med spel som drog nytta av allt detta överflöd av grafisk kapacitet...

Intel är en tillverkare som sätter rätt hårda krav på samma pris i olika butiker.
annars får du inga prollar att sälja pga av de har leveransproblem till din butik helt plötsligt.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mocka:

Fastän jag råkade skriva fel så bjuder jag på den

Jag trodde ju också att ett 3-4GB kort var ett måste för allt över 1200p men Tweaktown har ju recenserat ett 4GB GTX680 kort (naturligtvis fungerar inte länken nu bara för det) och jag har för mig att testerna visade att trots den stora mängden minne så tjänade man inget på det då GPU power är flaskhalsen och inte bristen på VRAM gentemot ett 2GB kort.

Minns inte att jag nämnde något om SLI?

Ok, så Civ V använder sig av GPGPU men det är ju bara ett spel av många Hade förstått om t ex hälften av alla spel använde sig av GPGPU men ett?

Nej men ditt uttalande om att ett grafikkort var för lite för att köra med höga upplösningar fick det att låta som om att minnet helt plötsligt räckte till om man körde två grafikkort vilket är fel. Ska man köra höga upplösningar behöver man mycket minne och det oberoende av antalet grafikkort. Så får man problem med 2 GB minne på grafikkortet vid spel på tre skärmar så måste man köpa antingen ett med 680 4 GB eller ett 7970 med 3 GB. Att bara peta in ett till kort med 2 GB hjälper inte.

Du bad om ett exempel och du fick ett. Sen var det ett jädra tjöt om GPGPU när Nvidia var bäst på det de tidigare generationerna. I praktiken är GPGPU-prestanda irrelevant för de flesta för de enda de kanske kan tänkas använda det till är konvertering av film. Där är stödet inte alltför utbyggt och det är inga enorma skillnader på CUDA och OpenCL i de tillämpningar jag sett. Best är faktiskt Intels egna som bara fungerar med deras inbyggda GPU i de senaste generationerna. Ska man hålla på med GPGPU så köper man något ur FirePro, Quaddro eller Tesla-serierna. Vilket kort och vilken serie beror helt på den specifika tillämpningen. Dock hoppas AMD på ett utökat stöd för GPGPU även i vanliga saker i framtiden. De jobbar mycket på det och deras mål är att GPU och CPU ska vara helt integrerat så det inte bara ligger på samma kisel utan under samma cache. Alltså på samma sätt som en processor har 4 kärnor idag ska en AMD i framtiden ha 4 x86-kärnor och sedan massa shaders och schedulern ska vara smart nog att skicka ut uppgifterna till den enhet som är bäst lämpad. De har ju redan rejält luckrat upp begreppet kärna iom Bulldozer och värre kommer det bli. Har för mig att Intel också jobbar på att få in mer stöd för GPU i vanliga beräkningar.

Fast idag är GPGPU-prestanda tämligen ointressant för den stora massan och gamers. I framtiden kommer det nog bli mer intressant även i spel med ökad tesslering och mer realistisk fysik. Då vill man kunna göra mer med grafikkortet än att vrida och skugga trianglar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Nej men ditt uttalande om att ett grafikkort var för lite för att köra med höga upplösningar fick det att låta som om att minnet helt plötsligt räckte till om man körde två grafikkort vilket är fel. Ska man köra höga upplösningar behöver man mycket minne och det oberoende av antalet grafikkort. Så får man problem med 2 GB minne på grafikkortet vid spel på tre skärmar så måste man köpa antingen ett med 680 4 GB eller ett 7970 med 3 GB. Att bara peta in ett till kort med 2 GB hjälper inte.

Då måste du missförstått mig för det jag menade var om minnet räckte till men inte GPU kraften för extrema upplösningar så hade det kanske hjälpt med två kort. Är medveten om att 2st 2GB kort i SLI/CFX inte ger 4GB arbetsminne då minnet endast speglas.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

3900kr ?

Hehe, du kan inte bara kolla absolut billigaste på prisjakt, de brukar vara från oseriösa butiker.

Webhallen hade ju ett erbjudande, men ska vi ta en titt på ordinarie priser så är HD 7970 inte alls billigare, de är på samma nivå.
Om du däremot vill ha en annan kylare än referens är det billigare för HD 7970, och lite dyrare för GTX 680.
Dock är det svårt att jämföra korten med andra kylare, då de flesta inte ens är i lager för 680, och många inte ens släppts än.

Jag räknade bara butiker jag anser vara seriösa. Quizcore hade kortet för 3900 under en längre tid, visst dem är väl nya och det finns inte så många reflektioner över hur bra dem är men de verkar helt klart seriösa och jag har endast hört positiva reaktioner. Jag hade helt klart vågat köpa därifrån iaf.

Hade för mig att det var ytterligare en affär som haft i lager för 4000 men kanske hade fel där.

Även om man räknar bort Quizcore så är det inte alls i närheten av samma pris för kort i lager, 7970 fås för under 4300 och 680 för runt 4800. Lägg där till att du får en eftermarknadskylare för 4300 (i lager) på 7970 vs 4800 för 680 referens. Lite svårt att jämföra referens vs icke referens men visst är det skillnad i pris, om man jämför _i lager_.

Om man jämför referens vs referens och inte bryr sig om lagerstatus så är prisskillnaden inte så stor, men det är fortfarande ett par hundralappar mellan dem.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mocka:

Då måste du missförstått mig för det jag menade var om minnet räckte till men inte GPU kraften för extrema upplösningar så hade det kanske hjälpt med två kort. Är medveten om att 2st 2GB kort i SLI/CFX inte ger 4GB arbetsminne då minnet endast speglas.

Bra då är vi alltså överens om att 7970 kan vara ett bättre val än 680 för väldigt höga upplösningar tack vare den ökade mängden minne.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikssonown:

Hehe det är inte processorer här? Intel är inte direkt nån aktör över budgetsegmentet inom grafik.

Ja, precis det jag menade. På grafikmarknaden råder en sund konkurrenssituation med två i stort sett jämnstarka aktörer som hela tiden måste pressa priser och öka prestandan för att inte hamna efter.

I prestandasegmentet på processormarknaden kommer en helt annan situaton att råda under en överskådlig tid.

Visa signatur

Intel 2600K @ stock | Asus P8P67 Pro | 8 GB Corsair Vengeance | MSI GTX 560 Ti | Intel 510 SSD | 2 TB HDD | Define R3 | Prolimatech Genesis

Permalänk
Skrivet av conluceo:

Ja, precis det jag menade. På grafikmarknaden råder en sund konkurrenssituation med två i stort sett jämnstarka aktörer som hela tiden måste pressa priser och öka prestandan för att inte hamna efter.

I prestandasegmentet på processormarknaden kommer en helt annan situaton att råda under en överskådlig tid.

Ah, jo det är synd, jag var en av dom som väntade på bulldozer i onödan och nu kommer det antagligen ligga stilla där om AMD inte får någon prestandaplatform som kan konkurrera.

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Bra då är vi alltså överens om att 7970 kan vara ett bättre val än 680 för väldigt höga upplösningar tack vare den ökade mängden minne.

Förvisso

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9